Mikäpä voisi olla hätänä noin 1v koneellani.
Laittaessani koneen päälle se joko a) jää jumiin heti alussa ja näyttää harmaata poikkijuovitusta b)avaa konetta todella kauan c) jää jumiin salasanana annon jälkeen ja leikkii vain rantapallollaan.
Ainoa. mikä toimii, on seinäpistoke, eli sen vetäminen irti ja koneen uudelleen käynnistäminen, jonka jälkeen kaikki on taas OK.
Tämä on nyt sattunut parina aamuna, enkä muista olenko päivitellyt mitään sitä ennen. Koneesa on onneksi vielä takuuta jäljellä, mutta ajattelin kysäistä ensin jotain ensiapua, jos vaikka auttaisi.
Asiaan liittyvänä vielä huollosta sen verran, että joutuuko noiden huoltojen kanssa joka kerran tappelemaan takuuhuollon postituskustannuksista, vai onko minulle vai sattunut huonompi tuuri?
iMacin käynnistyminen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 9.3.2006 klo 9.50
- Paikkakunta: satakunta
iMacin käynnistyminen
Viesti Kirjoittaja Klik »
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Re: iMacin käynnistyminen
Viesti Kirjoittaja NOx »
Ei ole huollon asia maksaa omasta pussistaan kuljetuskustannuksia kuten ei sinunkaan. Kuljetuskustannuksista ja tuoteesta ylipäätään vastaa myyjä, maahantuoja tai valmistaja. Huolto vain suorittaa työn. Tietysti voi olla olemassa käytäntöjä joissa huolto saa kuljetuskustannuksista korvauksen valmistajalta tai maahantuojalta. Ei vaan taida olla Applella automatiikkaa tässä. Soitto Applelle tai myyjäliikkeeseen olisi paikallaan.Klik kirjoitti:Asiaan liittyvänä vielä huollosta sen verran, että joutuuko noiden huoltojen kanssa joka kerran tappelemaan takuuhuollon postituskustannuksista, vai onko minulle vai sattunut huonompi tuuri?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Re: iMacin käynnistyminen
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jos ollaan tarkkoja, ainoastaan myyjä vasta asiakkaalle tavaran laadusta sekä siihen liittyvistä virhevastuun mukaisista korjauksista kuljetuskustannuksineen. Myyjä voi hoitaa vastuunsa käytännön kuviot kuinka tahtoo, mutta aina se vastaa. Siis kuluttajansuojalain mukaan. Huolto vain korjaa, mutta myyjä vastaa myös niistä korjauksista asiakkaalle. Lainsäätäjä on halunnut kuvion hyvin selkeäksi ja selkeä se onkin, kun lopullisen vastuun osoite seisoo tuotteen kuitissa.NOx kirjoitti:Kuljetuskustannuksista ja tuoteesta ylipäätään vastaa myyjä, maahantuoja tai valmistaja.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Re: iMacin käynnistyminen
Viesti Kirjoittaja NOx »
Virhevastuu tai lopullinen vastuu ei ole ainoastaan myyjällä vaikka se onkin ensisijainen paikka josta virheen oikaisua kysellään. Vastuun kantavat myös maahantuoja ja valmistaja aikaisemman myyntiportaan virhevastuun nojalla (kuluttajansuojalaki 5 luvun 31 pykälä). Ostaja voi halutessaan kohdistaa vaatimukset myös muuhun portaaseen kuin myyjään. Olisi omituinen rajaus jos vastuu olisi vain myyjällä, kukaan ei vastaisi tuotteesta myyjän kadottua markkinoilta.Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos ollaan tarkkoja, ainoastaan myyjä vasta asiakkaalle tavaran laadusta sekä siihen liittyvistä virhevastuun mukaisista korjauksista kuljetuskustannuksineen. Myyjä voi hoitaa vastuunsa käytännön kuviot kuinka tahtoo, mutta aina se vastaa. Siis kuluttajansuojalain mukaan. Huolto vain korjaa, mutta myyjä vastaa myös niistä korjauksista asiakkaalle. Lainsäätäjä on halunnut kuvion hyvin selkeäksi ja selkeä se onkin, kun lopullisen vastuun osoite seisoo tuotteen kuitissa.NOx kirjoitti:Kuljetuskustannuksista ja tuoteesta ylipäätään vastaa myyjä, maahantuoja tai valmistaja.
Takuu on toinen asia. Se on myyjän tai aikaisemman myyntiportaan myöntämä lisäsitoumus. Sitoumuksen myöntäjä vastaa takuusta ja takuukorjauksen kuluista. Applen tapauksessa lisäsitoumuksen myöntää Apple, ei jälleenmyyjä ellei myyjällä ole omaa takuujärjestelmää.
Mistä kuljetuskustannuksia yms. vaaditaan korvattavaksi riippuu siitä millä perusteella korjausta vaatii, laissa määritellyn virhevastuun vai takuun nojalla. Jos vetoaa takuuseen niin sitten otetaan yhteys takuun myöntäjään, jos virhevastuuseen niin ensisijaisesti myyjään.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Re: iMacin käynnistyminen
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Juu juu, mutta myyjä ei voi pestä käsiään niin kauan kuin sillä on eksistenssi. Tästä kai oli ensisijaisesti puhe. Tietysti on päivänselvää että vastuutaho löytyy myös myyjän poistuttua muonavahvuudesta juuri kuten kerrot. Samoin on ostajan kannalta edullista, että hän halutessaan voi kiusata muitakin tahoja kuin varsinaista myyjää.NOx kirjoitti:Ostaja voi halutessaan kohdistaa vaatimukset myös muuhun portaaseen kuin myyjään. Olisi omituinen rajaus jos vastuu olisi vain myyjällä, kukaan ei vastaisi tuotteesta myyjän kadottua markkinoilta.
Sinänsä on kiinnostava kysymys, mikä on takuun ja virhevastuun suhde takuuaikana asiakkaan kantilta. Olet kyllä oikeassa siinä että koska takuu on valmistajan myöntämä etu, valmistaja vastaa takuusta ja sen toteutuksesta eikä myyjä. Toisaalta takuulla pitäisi olla jotain lisäarvoa virhevastuuseen nähden, ja jos asiat tehdään sen nimissä ostajan kannalta vaikeutetussa järjestyksessä niin lisäarvo voi periaatteessa olla negatiivinenkin.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Re: iMacin käynnistyminen
Viesti Kirjoittaja NOx »
Takuuhuollon kulukorvauksista kysyttiin. Ei ole huollon asia vastata näistä vaan korvauksista vastaa takuun myöntäjä.Repe Ruutikallo kirjoitti:Juu juu, mutta myyjä ei voi pestä käsiään niin kauan kuin sillä on eksistenssi. Tästä kai oli ensisijaisesti puhe.
Suhde on selvä. Jos vaatii asian hoitamista takuun puitteissa niin sitten tehdään niin. Jos taas virhevastuun nojalla niin tehdään sen mukaan. Hankaluuksia tulee siitä kun ei ymmärrä itse mitä pyytää. Andy McCoy sanoi joskus jossain: varo toiveitasi, ne voivat toteutua. Mieltään voi kuitenkin muuttaa, siinä mielessä kuluttajan asema on turvattu.Sinänsä on kiinnostava kysymys, mikä on takuun ja virhevastuun suhde takuuaikana asiakkaan kantilta. Olet kyllä oikeassa siinä että koska takuu on valmistajan myöntämä etu, valmistaja vastaa takuusta ja sen toteutuksesta eikä myyjä. Toisaalta takuulla pitäisi olla jotain lisäarvoa virhevastuuseen nähden, ja jos asiat tehdään sen nimissä ostajan kannalta vaikeutetussa järjestyksessä niin lisäarvo voi periaatteessa olla negatiivinenkin.
Takuu on lisäarvo eikä se voi heikentää kuluttajan asemaa. Se mitä ylimääräistä ekstraa takuu lupaa selviää takuuehdoista. Aika usein ei mitään.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit