Vuoden aikana on kertynyt paljon turhaa tavaraa Mavericksiin, ja nyt pitäisi tehdä puhdas asennus Yosemitestä.
Vuosi sitten hävitin kaikki varmuuskopionikin, mutta nyt en sitä raaskisi tehdä. Onko mahdollista suorittaa puhdas asennus, ilman varmuuskopiosta palauttamista, ja saada Mac "perimään" varmuuskopiointihistoria? Kokemuksia?
Puhdas asennus Yosemiteen?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Puhdas asennus Yosemiteen?
Viesti Kirjoittaja jaska121 »
1x iPad Air 2 64Gb
1x iPhone 6 64Gb
1x Macbook Air 13" 128Gb (mid 2013)
1x Watch
1x iPhone 6 64Gb
1x Watch
-
Re: Puhdas asennus Yosemiteen?
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Luo asennustikku.
http://arstechnica.com/apple/2014/10/ho ... all-drive/
http://arstechnica.com/apple/2014/10/ho ... all-drive/
If you don't want to use Diskmaker X, Apple has actually included a terminal command that can create an install disk for you. Assuming that you have the OS X Yosemite installer in your Applications folder and you have a Mac OS X Extended (Journaled)-formatted USB drive named "Untitled" mounted on the system, you can create a Yosemite install drive by typing the following command into the Terminal.
sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app --nointeraction
The command will erase the disk and copy the install files over. Give it some time, and your volume will soon be loaded up with not just the OS X installer but also an external recovery partition that may come in handy if your hard drive dies and you're away from an Internet connection.
Whichever method you use, you should be able to boot from your new USB drive either by changing the default Startup Disk in System Preferences or by holding down the Option key at boot and selecting the drive. Once booted, you'll be able to install or upgrade Yosemite as you normally would.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
-
Viesti Kirjoittaja omenakonsultti »
Puhtaan asennuksen hyöty on aika pieni jos Macci toimii normaalisti.
Huomattavasti helpommalla pääset jos poistat ylimääräiset ohjelmat tai tiedostot ennen päivitystä Yosemiteen. Muista tehdä varmuuskopio Time Machinella tai Levytyökalulla ulkoiselle levylle ennen päivitystä!
Voi olla hyvä idea odottaa Yosemiten versiota 10.10.2 jos päivityksellä ei ole kiire, pahimmat ongelmat on luultavasti korjattu siihen mennessä..
Jos välttämättä haluat tehdä puhtaan asennuksen se onnistuu khaosamingin linkin neuvojen mukaan, tikun sijaan voi käyttää ulkoista levyä joka on huomattavasti nopeampi. Jos Terminal ei ole tuttu on helpompaa käyttää DiskMakerX ohjelmaa linkin ohjeiden mukaan.
Huomattavasti helpommalla pääset jos poistat ylimääräiset ohjelmat tai tiedostot ennen päivitystä Yosemiteen. Muista tehdä varmuuskopio Time Machinella tai Levytyökalulla ulkoiselle levylle ennen päivitystä!
Voi olla hyvä idea odottaa Yosemiten versiota 10.10.2 jos päivityksellä ei ole kiire, pahimmat ongelmat on luultavasti korjattu siihen mennessä..
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos välttämättä haluat tehdä puhtaan asennuksen se onnistuu khaosamingin linkin neuvojen mukaan, tikun sijaan voi käyttää ulkoista levyä joka on huomattavasti nopeampi. Jos Terminal ei ole tuttu on helpompaa käyttää DiskMakerX ohjelmaa linkin ohjeiden mukaan.
Apple tukipalvelua Pirkanmaalla, koulutusta ja tietokonsultointia.
http://www.omenakonsultti.fi
http://www.omenakonsultti.fi
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on tässä käytössä Macbook, joka tuli 10.6:lla. Nyt on Yosemite eli 10.10. Kaikki vain päälle päivityksinä. Eikä pienintäkään häiriötä.
Ja varmuuskopiot toimii...
Ja varmuuskopiot toimii...
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja jaska121 »
Vetäisin minäkin silloin perjantaina tuon Yosemiten päivityksenä tähän päälle.
Ilmeisesti osa noista Continuity-härpäkkeistä vaatii sen 8.1:n, jota tässä nyt palavasti odotetaan
. Välttämätöntä tarvetta ei ole puhtaalle asennukselle, koskaan ollutkaan. Tosin aika mukavahan se joskus on aloittaa puhtaalta pöydältä. 
Ilmeisesti osa noista Continuity-härpäkkeistä vaatii sen 8.1:n, jota tässä nyt palavasti odotetaan
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

1x iPad Air 2 64Gb
1x iPhone 6 64Gb
1x Watch
1x iPhone 6 64Gb
1x Watch
-
Viesti Kirjoittaja Macfly »
Mitä tuolla puhtaalla asennuksella itse asiassa tarkoitetaan?
Haluan että kiintolevy alustetaan ja kaikki ohjelmat & profiili luodaan uudelleen. Olen asentanut (MBP early 2011) Yosemiten sekä DiskMakerin, että Sudo-komennon avulla. Tiedostot jne. ovat kuitenkin säilyneet. HDD on yhdessä osiossa, enkä halua luoda turhia osiota ellei ole välttämätöntä.
Haluan että kiintolevy alustetaan ja kaikki ohjelmat & profiili luodaan uudelleen. Olen asentanut (MBP early 2011) Yosemiten sekä DiskMakerin, että Sudo-komennon avulla. Tiedostot jne. ovat kuitenkin säilyneet. HDD on yhdessä osiossa, enkä halua luoda turhia osiota ellei ole välttämätöntä.
-
Viesti Kirjoittaja N!KE26 »
http://osxdaily.com/2014/10/18/clean-in ... -yosemite/Macfly kirjoitti:Mitä tuolla puhtaalla asennuksella itse asiassa tarkoitetaan?
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Minulla oli ongelmia iMacin nukkumisen kanssa, se kaatuili ja restarttasi nukkuessa. Kirjoitin ongelmista aikaisemmin tuonne: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... &p=1661145 Olen kirjoittanut sen loppuun, että toimisi paremmin, mutta ei se sitten toiminutkaan ja lopulta laitoin vain ruudun pimeäksi yön ajaksi.
Olin aikaisemmin suunnitellut, että kun Yosemite tulee, niin laitan kaiken sileäksi. Niin sitten teinkin tätä ohjetta mukaillen: http://danfrakes.com/2014/10/16/how-to- ... ler-drive/. Asensin siis muistitikulle Yosemiten installerin, ja kun boottasin tikulta, niin ennen asennusta formatoin iMacin varsinaisen levyn tyhjäksi. Sen lisäksi ennen asennusta myös resetoin PRAM:in sekä SMC:n, jotta kaikki olisi mahdollisimman lähellä alkuperäisiä asetuksia. Noiden toimenpiteiden jälkeen iMac näyttää nukkuvan taas täysin ilman ongelmia.
Olin aikaisemmin suunnitellut, että kun Yosemite tulee, niin laitan kaiken sileäksi. Niin sitten teinkin tätä ohjetta mukaillen: http://danfrakes.com/2014/10/16/how-to- ... ler-drive/. Asensin siis muistitikulle Yosemiten installerin, ja kun boottasin tikulta, niin ennen asennusta formatoin iMacin varsinaisen levyn tyhjäksi. Sen lisäksi ennen asennusta myös resetoin PRAM:in sekä SMC:n, jotta kaikki olisi mahdollisimman lähellä alkuperäisiä asetuksia. Noiden toimenpiteiden jälkeen iMac näyttää nukkuvan taas täysin ilman ongelmia.
-
Viesti Kirjoittaja Macfly »
Noniin. Onnistuihan se kun vähän keskittyi. Unohdin käydä Disc Utiliyn kautta formatoimassa levyn. Kiitos N!ke!
Minulla ei kestänyt Macci unessa, kun käytin vanhaa Logitecin langatonta hiirtä. Nykyisellä Trackball-versiolla ei ole enää ollut sitä ongelmaa.
Minulla ei kestänyt Macci unessa, kun käytin vanhaa Logitecin langatonta hiirtä. Nykyisellä Trackball-versiolla ei ole enää ollut sitä ongelmaa.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka