Kloonien sota: Carbon Copy Cloner vs. SuperDuper!
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kloonien sota: Carbon Copy Cloner vs. SuperDuper!
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
En ole oikeastaan koskaan harrastanut Time Machinellä varmuuskopioimista. Minulle on tärkeämpää pystyä esimerkiksi boottaamaan kloonaltulta käyttöjärjestelmältä, mikäli Mäkin sisällä oleva kovalevy hajoaa, tai esimerkiksi siirtämään käyttöjärjestelmän minimaalisella vaivalla uudelle kovalevylle kuin sitten "palata ajassa taaksepäin" metsästämään vahingossa poistettua tiedostoa. OS X:lle tarkoitettujen kloonausohjelmien markkinoita on hallinnut kaksi nimeä: Carbon Copy Cloner (eli CCC) ja SuperDuper! (eli SD). Vielä muutama vuosi sitten kummatkin olivat ilmaisia (SD:stä oli myös maksullinen versio), mutta sitten CCC muuttui maksulliseksi. Nykyään CCC maksaa 34 euroa (25.50 euroa opiskelija-alennuksella) ja SD:stä on tarjolla ilmaisversio sekä 22-24 euroa maksava maksullinen versio, jonka kätevimmät lisäominaisuudet lienevät Smart Update (säästää aikaa uutta kloonia tehdessä) ja Scheduler (kloonauksen automatisointi).
Olen itse käyttänyt tähän saakka SD:n ilmaisversiota, joka on todella yksinkertainen käyttää. Olen tehnyt sillä uuden kloonin kerran kuukaudessa. Yosemiten, uuden FireWire-levyn ja Mäkin tuunausinnostuksen myötä olen pohtinut, olisiko noiden maksullisten versioiden hinta-/laatusuhde tarpeeksi hyvä, että saisin niistä tarpeeksi hyötyä irti SD:n ilmaisversioon verrattuna.
Risuja ja ruusuja:
Carbon Copy Cloner
+ Käyttöliittymää on yksinkertaistettu huomattavasti (aiemmin se oli vasta-alkajalle jokseenkin monimutkainen)
+ Vaihtoehto Recovery-osion kloonaukseen (kovalevyä vaihtaessa ei tarvitse alkaa kikkailemaan saadakseen sen takaisin)
+ SuperDuperia! monipuolisempi ja hitusen varmempi
- Suolainen hinta (jopa opiskelijahinnalla)
- Päivityksistä joutuu maksamaan lisää
SuperDuper!
+ Yksinkertainen käyttöliittymä
+ Ostettu lisenssi takaa ilmaiset päivitykset (toivon mukaan) ikuisesti!
- Suolainen hinta
SuperDuper! Free
+ Ilmainen!
- Ei Smart updatea tai Scheduleria eli joutuu tekemään kaiken puhtaalta pöydältä ja manuaalisesti
Olen itse käyttänyt tähän saakka SD:n ilmaisversiota, joka on todella yksinkertainen käyttää. Olen tehnyt sillä uuden kloonin kerran kuukaudessa. Yosemiten, uuden FireWire-levyn ja Mäkin tuunausinnostuksen myötä olen pohtinut, olisiko noiden maksullisten versioiden hinta-/laatusuhde tarpeeksi hyvä, että saisin niistä tarpeeksi hyötyä irti SD:n ilmaisversioon verrattuna.
Risuja ja ruusuja:
Carbon Copy Cloner
+ Käyttöliittymää on yksinkertaistettu huomattavasti (aiemmin se oli vasta-alkajalle jokseenkin monimutkainen)
+ Vaihtoehto Recovery-osion kloonaukseen (kovalevyä vaihtaessa ei tarvitse alkaa kikkailemaan saadakseen sen takaisin)
+ SuperDuperia! monipuolisempi ja hitusen varmempi
- Suolainen hinta (jopa opiskelijahinnalla)
- Päivityksistä joutuu maksamaan lisää
SuperDuper!
+ Ostettu lisenssi takaa ilmaiset päivitykset (toivon mukaan) ikuisesti!
- Suolainen hinta
SuperDuper! Free
+ Ilmainen!
- Ei Smart updatea tai Scheduleria eli joutuu tekemään kaiken puhtaalta pöydältä ja manuaalisesti
- 21.5" iMac (mid 2010) / i5 3.6GhZ Dual Core / 8Gt RAM
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
-
Re: Kloonien sota: Carbon Copy Cloner vs. SuperDuper!
Viesti Kirjoittaja thoug »
Varmaan moni muukin, itse käytän Get Backup 2 -sovellusta ja olen ihan tyytyväinen.
Apple iMac 5K 3.3/24/512 (15) # iPhone 12 mini # +
Nikon D500, Nikkoreita +
Nikon D500, Nikkoreita +
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Tokihan muitakin ratkaisuja on, mutta nuo kaksi (tai kolme) lienevät kuitenkin ne suosituimmat ja ylistetyimmät. Harvassa Mäkki-oppaassa mainitaan Time Machinen ohella muita ohjelmia varmuuskopiointiin kuin CCC ja SD.
- 21.5" iMac (mid 2010) / i5 3.6GhZ Dual Core / 8Gt RAM
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Käytän Mavericksissa CCC:n versiota 3.4.7, joka on tähän asti ainakin toiminut täysin, siis viimeinen maksuton versio. Ainoo haitta on, että se valittaa käynnistyessään versiosta, mutta...
Toisaalta, jos arvostaa varmuuskopioitaan ja haluu käyttää mitä tahansa maksullista ohjelmaa, ei hinta voi olla kriteeri vs. tietojen menetys.
Toisaalta, jos arvostaa varmuuskopioitaan ja haluu käyttää mitä tahansa maksullista ohjelmaa, ei hinta voi olla kriteeri vs. tietojen menetys.
Viimeksi muokannut pallo, 17.10.2014 klo 17.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Minäkin käytän CCC:tä, Yosemiten kanssa vaatii uuden version 4.0.2 ja maksaa aiemmin rekisteröityneille 21.08 euroa ALVin kera. Justiinsa ostin, koska mielestäni tuo ohjelma on kaiken rahan arvoinen.
https://bombich.com/download
https://bombich.com/download
Viimeksi muokannut amanita, 17.10.2014 klo 18.34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Linkki lisätty
Syy: Linkki lisätty
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja jkoodari »
Ostin Carbon Copy Clonerin. Järjestelmälevyn varmistus on menossa hakemistoon. Pystyykö tuosta tekemään järjestelmän täyspalautuksen, jonka saa buuttaamaan?
Salliiko SuperDuper ohjelman käytön kaikissa omissa laitteissa yhdellä lisenssillä?
Salliiko SuperDuper ohjelman käytön kaikissa omissa laitteissa yhdellä lisenssillä?
Viimeksi muokannut jkoodari, 19.10.2014 klo 21.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja sigfrid »
Eikö / voiko levytyökalulla tehdä vastaavan kloonin? Yritin pikaisesti tutkia tätä jokin aika sitten mutta "terminologia" tyyliin "palauta levy etc..." tuntui jotenkin hämmentävältä enkä jaksanut/ehtinyt perehtyä sen paremmin asiaan.... ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jkoodari »
Tietääkseni voi tehdä kloonin, mutta levytyökalulla kopioidaan aina kaikki tiedot. Erilliset sovellukset osaavat kopioida vain muuttuneet, ajastetusti jne.
-
Viesti Kirjoittaja omenakonsultti »
Valmistajan mukaan voi, en ole itse testannut.jkoodari kirjoitti:Ostin Carbon Copy Clonerin. Järjestelmälevyn varmistus on menossa hakemistoon. Pystyykö tuosta tekemään järjestelmän täyspalautuksen, jonka saa buuttaamaan?
Apple tukipalvelua Pirkanmaalla, koulutusta ja tietokonsultointia.
http://www.omenakonsultti.fi
http://www.omenakonsultti.fi
-
Viesti Kirjoittaja sigfrid »
Tarve olisikin "kertaluontoinen" - klooni system drivesta ennen päivitystä Yosemiteen...jkoodari kirjoitti:Tietääkseni voi tehdä kloonin, mutta levytyökalulla kopioidaan aina kaikki tiedot. Erilliset sovellukset osaavat kopioida vain muuttuneet, ajastetusti jne.
-
CCC on nimenomaan kloonikäyttöön mun mielestä, ja kuten tossa aijjjemmin olen todennut ainakin versio 3.4.7, joka on ilmainen, toimii Mavericksista alaspäin.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
CCC:llä olen juuri kloonaukset ennen käyttispäivityksiä hoitanut. Usein siis päivittänyt koneen levyä isommaksi ja siihen sitten iskenyt käyttispäivityksen päälle.
Viimeksi muokannut Sherukka, 23.10.2014 klo 20.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Jep, mun arkistoissa on kaikki versiopäivitykset omista käyttiksistä, onnex ei ole paljon tilaa vievää tavaraa - ja on ollut hyötyäkin monesti. Koneitten vaihdot, kovalevyjen vaihdot, muitten satunnainen jeesailu ja kaikki mahdollinen sujuu kätsästi.
Viimeksi muokannut pallo, 23.10.2014 klo 21.14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
14 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka