Spotlight - rahat takaisin!
-
Spotlight - rahat takaisin!
Viesti Kirjoittaja dunkel »
Esimerkki: minulla on FH-tiedosto nimeltään osoitetarrat 3 x 8. Spotlight ei löydä sitä "tarra", "osoite" tai "3 x 8" tai millään muullakaan hakusanalla... Sen sijaan tulee koko joukko muita tiedostoja, kuvia ja muuta shittiä - p*rkele.
Täytyykö kikkailla, jotakin asetuksia tms? Saako jotenkin käyttöön vanhan etsi-toiminnon?
P.D.
-
Rahat takaisin...
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ne vähät Freehand tiedostot mitä mun koneella on, löytyvät kyllä.
-
Re: Rahat takaisin...
Viesti Kirjoittaja dunkel »
Täh? Et kai yritä väittää, että so. Freehandin vika, ettei spotlight löydä niitä, heh hee.MacFinn kirjoitti:Nyt olet käsittänyt väärin, ei Spotlight hae rahojasi, ne on jo aikaa kadonneet. Tai ainakin mun on.
Ja kyllä se spotlight vei minun rahani - maksoi niin h*lvetisisti... ihan sukka verrattuna entiseen tiedostohakuun.
Tässä kysymys uudelleen: onko jotakin asetuksia, joista spotlightin saa toimimaan kunnolla (l. löytää tiedostoja)?
P.D.
-
Viesti Kirjoittaja titityyana »
Koita indeksoida se uudelleen. Käytännön toteutuksesta mulla ei ole tietoa, mutta tuollaisesta olen kuullut. Koita googlettaa, miten se tapahtuu.dunkel kirjoitti:Täh? Et kai yritä väittää, että so. Freehandin vika, ettei spotlight löydä niitä, heh hee.MacFinn kirjoitti:Nyt olet käsittänyt väärin, ei Spotlight hae rahojasi, ne on jo aikaa kadonneet. Tai ainakin mun on.
Ja kyllä se spotlight vei minun rahani - maksoi niin h*lvetisisti... ihan sukka verrattuna entiseen tiedostohakuun.
Tässä kysymys uudelleen: onko jotakin asetuksia, joista spotlightin saa toimimaan kunnolla (l. löytää tiedostoja)?
P.D.
-
Viesti Kirjoittaja iCook »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Et muuten jauha pashaa.iCook kirjoitti:Toinen hyvä softa jolla uudelleenindeksointi onnistuu on MainMenu. Löytyy täältä http://www.macupdate.com/info.php/id/17111 Loistava ohjelma muutenkin.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Löytyyhän Tiikeristä toki se vanhakin tiedostonhaku (omppu+F).dunkel kirjoitti:ihan sukka verrattuna entiseen tiedostohakuun.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Itseasiassa tuo nykyinen normaalihaku on tietääkseni powered by Spotlight(tm), eli mitään eroa noissa ei pitäisi olla.matteus/2 kirjoitti:Löytyyhän Tiikeristä toki se vanhakin tiedostonhaku (omppu+F).dunkel kirjoitti:ihan sukka verrattuna entiseen tiedostohakuun.
-
Viesti Kirjoittaja Tee-Rex »
Eli jos tiedostonimi sisältää vaikka sanan "lumipalloja", niin sanat "lumi", "pallo" tai edes "umipalloja" eivät löydä yhtään mitään, vaan hakusana pitää kirjoittaa just eikä melkein oikein että löytyy.
Pitänee koittaa jotain pakkoindeksointia varmaankin.
-
No nyt on indeksointi tehty uusiksi Main Menulla, mutta eipä tilanne tuosta mihinkään muuttunut. Ihan kummallisesti edelleen löytää tiedostoja. Jos vaikka hakee koneelta hinnastoja, niin hakusanalla "innasto" löytyy ainoastaan muutama pdf-tiedosto, jonka nimessä sana 'hinnasto'. Mutta kun hakusanaksi laittaa hinnasto, niin tuloksia tulee vaikka kuinka, kuvia, maileja, excel -tiedostoja ja vaikka mitä - myös yhdyssanoista muodostuvat kuten esim. 'yhteishinnasto', jotka jäävät 'innasto' -sanalla löytymättä. Näppärää.Tee-Rex kirjoitti:Mulla Spotlight toimii ihan yhtä huonosti. Ei toiminut päivitysasennetussa Tiikerissä, eikä toimi nyt myöskään puhtaalle pöydälle asennetussa.
Eli jos tiedostonimi sisältää vaikka sanan "lumipalloja", niin sanat "lumi", "pallo" tai edes "umipalloja" eivät löydä yhtään mitään, vaan hakusana pitää kirjoittaa just eikä melkein oikein että löytyy.
Pitänee koittaa jotain pakkoindeksointia varmaankin.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Näin varmaankin. Finderin yhteydessä kätevä jos haluaa tehdä jotain muutakin kuin avata oletusohjelmalla. Finderin yhteydessä mielestäni helpompi lisätä kriteerejä, kuten kind:pdf. Jos haluaa vain avata, niin Omppu-Space kehiin. Omppu-Alt-Space jos haluaa rajoittaa haun edellisen haun tuloksiin. Karmaa. Off-topiccia.TheKraken kirjoitti: Itseasiassa tuo nykyinen normaalihaku on tietääkseni powered by Spotlight(tm), eli mitään eroa noissa ei pitäisi olla.
-
Tämä nyt on villi teoria, mutta voisiko kyseessä olla ominaisuus?
Eikös Jobsikin tuota demonnut että "by entering just few first letters" tjtn sinnepäin
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vitsi, vitsi. Eihän sen noin kuuluisi toimia. Täytyy itse tsekkailla illalla miten oma Spottivalo käyttäytyy.
-
Vaikka vitsinä heititkin, niin tuokin kävi kyllä oikeasti mielessä ja olen kokeillut pitäisikö tuossa käyttää jotain jokeri -merkkiä, kuten *, mutta ei.TheKraken kirjoitti:Hmm...
Tämä nyt on villi teoria, mutta voisiko kyseessä olla ominaisuus?
Eikös Jobsikin tuota demonnut että "by entering just few first letters" tjtn sinnepäin![]()
Vitsi, vitsi. Eihän sen noin kuuluisi toimia. Täytyy itse tsekkailla illalla miten oma Spottivalo käyttäytyy.
Mutta vaikka hakisi ensimmäisillä kirjaimilla, niin hakutulokset vaihtelevat aika erikoisesti. Jos vaikka lähtee etsimään taas 'hinnasto' -sanaa ja katsoo tuloksia joiden nimestä löytyy sana hinnasto, niin löytyvät tiedostot vaihtelevat sen mukaan etsiikö 'hin', 'hinn', 'hinna', 'hinnas'.
-
-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Finderin etsi-toiminnossa on säätömahdollisuus. Jos valitsee "Nimi" ja "Sisältää", niin kaikki "lumipallot" varmaan löytyy. En tiedä, miten Spotlightin voi säätää saman tekemään.TheKraken kirjoitti:Itseasiassa tuo nykyinen normaalihaku on tietääkseni powered by Spotlight(tm), eli mitään eroa noissa ei pitäisi olla.matteus/2 kirjoitti:Löytyyhän Tiikeristä toki se vanhakin tiedostonhaku (omppu+F).dunkel kirjoitti:ihan sukka verrattuna entiseen tiedostohakuun.
-
-
-
-
-
omppu-välilyönti auttaaJamac kirjoitti:Jaaooo.. olen muuten unohtanut koko suurennuslasin, on niin julmetun kaukana kulmassa ja pienellä ettei tollasta osaa käyttää

-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Niinpä niin. Olen itsekin harvoin käyttänyt tota. Tässä ketjussa esitetyt ongelmat liittyvät kuitenkin juuri tohon suurennuslasiin, eikö? Sori, jos olen ymmärtänyt väärin.Jamac kirjoitti:Jaaooo.. olen muuten unohtanut koko suurennuslasin, on niin julmetun kaukana kulmassa ja pienellä ettei tollasta osaa käyttää
-
Viesti Kirjoittaja DeepDown »
Ihmetyttää tosin se, että Spotlight löytää välillä ihan ihmeellisiä tiedostoja etsimäni lisäksi. Siis sellaisia joihin en mitenkään pysty liittämään kyseistä hakusanaa. Jos haen esim. tiedostoa kuva0001.jpg eli tiedän tarkan nimen niin se saattaa silti löytää jotain teksti- tai kuvatiedostoja joiden nimessä, sisällössä tai metadatassa (nyt en ole ihan varma termistä) ei moisia sanoja löydy.
Toi ei sinäänsä haittaa, mutta välillä ton logiikka tuntuu tosiaan olevan hakusessa.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka