![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Liikenne
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Risikko oikaisee autoiluväitteitä: Oman auton käytölle ei suunnitteilla rajoituksia
Nouseeko palstalaisilla käsi pystyyn virheen merkiksi? Tuskin.Risikko kertoo tiedotteessa, että väärinkäsitykset ovat lähteneet liikkeelle viime perjantaisesta Trafin seminaarissa pidetystä esitelmästä, jossa ideoitiin, miten tulevaisuudessa taataan liikkumisen mahdollisuudet niille ihmisille, joilla ei ole käytössään omaa autoa tai julkista liikennettä.
-
- Viestit: 17687
- Liittynyt: 25.11.2004 klo 11.57
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Anniel »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
carrbon kirjoitti:....
Nouseeko palstalaisilla käsi pystyyn virheen merkiksi? Tuskin.

Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Koska jos ei tästä olisi kysymys, olisiko Risikko pitkään politiikassa vaikuttaneena lähtenyt mukaan tuollaiseen hörhöilyyn? (En minä vaan tiedä, mutta olettaisin että tähän astinen meteli tietulleista olisi mennyt perille, ja toisaalta ei kokoomuksen ministeriltä odottaisi yksityiseen omistusoikeuteen puuttumista näin rajusti.)
Mutta mitä eroa sitten lopulta on valtion kannalta siinä, omistaako autonsa vai vuokraako jotain yhteiskäyttökinneriä? Töihin on päästävä, se asia ei muutu.
Sosialistit ja viherstalinistit tietenkin haluavat kokeilla tätäkin keinona hävittää yksityisautot maan päältä pikkuhiljaa, mutta siinä menee kaikki taloudellinen toimeliaisuus mukana, ja jotenkin en odottaisi Kokoomuksen sellaista kannattavan. Vaikka mistäs minä mitään tiedän, kunhan ihmettelen. Alkaa pakottaa päätä tämä jatkuva ajatteleminen...
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Suojatiellä, kas kummaa.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------CrashDummy kirjoitti:Sosialistit ja viherstalinistit tietenkin haluavat kokeilla tätäkin keinona hävittää yksityisautot maan päältä pikkuhiljaa, mutta siinä menee kaikki taloudellinen toimeliaisuus mukana...
Suomessa on totuttu ajatukseen, että tiet ovat ilmaisia. Se on sosialismia, jos nyt halutaan käyttää tällaista poliittisesti värittynyttä ilmaisua. Kapitalistien ja markkinatalousmiesten tulisi ajaa ehdottomasti teiden yksityistämistä.
Autojen hegemonia on kestänyt vasta sata vuotta. Olen aivan varma, että ilman autojakin taloudellista toimeliaisuutta riittäisi. On vain hyvä, että vaihtoehtoisia malleja etsitään tai kehitetään. Kotilossa vietetty aika ruuhkissa on aina pois vapaa-ajasta tai tehokkaasta työajasta.
Neuvostoliitossa ei ollut tietulleja, mutta kapitalismin kultamaassa Yhdysvalloissa tietullit ovat arkipäivää. Täällä Thaimaassa, jota ei varsinaisesti sosialistiseksi maaksi voi kutsua, kaikki motarit ja pikatiet Bangkokissa ovat maksullisia.
Lainarahoitus on hyvä keino rakentaa teitä. Lainan maksaisivat pois sen käyttäjät tietulleina. Näin Norjassakin tehdään tunneleita.
-
- Viestit: 3105
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Unohdetaanko tässä taas se, että liikenne maksaa veroina 7 miljardia euroa vuodessa ja liikenteen hyväksi palautuu 1 miljardi? Tieliikenne maksaa siis tiet, rautatiet ja muut väylät 7-kertaisina.
Autoveron vuosituotto on nykyisellä autokaupan tasolla yli 900 miljoonaa ja ajoneuvovero suunnilleen saman verran. Siis kumpi tahansa näistä veroista riittäisi yksinään kattamaan valtion liikenneväyliin käyttämän rahamäärän. Polttoainevero tuotti yli 2,9 miljardia euroa viime vuonna - kuka sen maksaa, elleivät ne, jotka ajavat? Arvonlisäveron tuottoa en jaksa kaivaa.
Miten ihmeessä voidaan puhua ilmaisista teistä? Tai että joku kuvittelisi niiden olevan ilmaisia? Tai teiden käytön olevan ilmaista, kun polttoaineessa on veroa yli puolet? Siksikö, että se on polttoainevero, eikä tievero nimeltään?
Tiemaksut voisi hyväksyä vain ja ainoastaan seuraavilla ehdoilla:
- ne korvaavat kaikki muut autoilun verot paitsi arvonlisäveron.
- ne eivät koske autoja, joista on maksettu autovero ja ajoneuvovero, eli jotka ovat olleet rekisterissä ennen tiemaksujen käyttöönottoa.
- verotuksen taso ei saa nousta nykyisestä.
Myöskään en millään tavalla ymmärrä, miten HSL, Helsingin Seudun Liikenne, voi esittää tiemaksujen käyttöönottoa oman surkeasti hoidetun taloutensa paikkaamiseksi? Mikä valtio valtiossa HSL luulee olevansa, eli mikä demokraattisesti valittu laitos on sille antanut veronkanto-oikeuden oman kirstunsa täyttämiseksi?
Samalla logiikalla voisin minäkin alkaa vaatia veroja oman talouteni korjaamiseksi, pitää vaan keksiä hyvä syy. Jos ei bisnes kerran onnistu edes nykyisellä verotuella, ehdotan että HSL:n johto poistuu hiljaa takaviistoon vasemmalle ja tilalle valitaan liike-elämässä osaamisensa näyttäneet johtajat, joilla ei ole minkäänväristä puolueen jäsenkirjaa.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Suomen tiet on moneen kertaan maksettu kaikkien muiden verojen kautta, joten se siitä.
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: 26.11.2007 klo 16.27
- Paikkakunta: Hamina
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Mielenkiintoinen artikkeli:
http://www.treehugger.com/cars/free-roa ... ey-go.html
Minustakin on kumma, että autoilu ei ollenkaan noudata peräänkuulutettuja markkinatalouden ihanteita -- se maksaa, joka käyttää.So what I want to know is this: why, the moment we get into our cars, do we all turn into screaming, pinko commies? Why do we reject the free market solutions that we embrace everywhere else. Why, rather than accept the idea that we should pay when we use a scarce resource (roads) do we ration them in the worst possible way. Why do we agree that, for a once-a-year fee, you can drive as much as you like, wherever you like and whenever you like?
http://www.telegraph.co.uk/men/thinking ... price.html
Ilmainen tie on kuin Neuvostoliiton kauppapuotien jonot:Most of us appear to want gridlock. We’ll go online and sign petitions calling for the heads of anyone who dares restrict our “right” to drive and God help the politician who suggests we might have a problem. Screw ISIS, sod the Third World and the NHS can go bankrupt... Our freedom to tool around in shiny metal boxes is the one thing we care about. Road charging is the hill we’re prepared to die on.
http://www.cato.org/pubs/pas/pa-231.html
In Russia communism's failure was epitomized by constant shortages in stores. Empty shelves in supermarkets and department stores and customers in line, wasting hours each week, became the face of the system's failure, as well as a source of huge personal frustration, even rage. Communism failed because prices were not flexible to match supply and demand; because stores were bureaucracies, not businesses; and because revenues went into a central treasury and did not fuel increased capacity and improved service. We in supposedly capitalistic America suffer communism--an unpriced service provided by an unresponsive monopolistic bureaucracy--on most of our highways. Our manifestation of shortage, our equivalent of Russian lines at stores, is daily highway backups. There is no price on rush-hour travel to clear the market. There is no revenue stream directly from road users to road managers to provide incentives either to manage existing capacity to maximum consumer advantage or to adjust capacity to demand.
-
- Viestit: 7872
- Liittynyt: 15.7.2009 klo 3.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Mutta kun ne eivät ole vaikka sinä uskoisit mihin tahansa typeryyksiin. Jokainen joka omistaa auton, on joutunut maksamaan niistä saakutti teistä useampaan kertaan. Ja vain murto-osa niistä menee niihin teihin. Se maksaa, joka käyttää jotain ihan muuta palvelua. Mitä markkinatalouden ihanteitä tämä tilanne noudattaa?khaosaming kirjoitti:Minusta kaikki verovaroin rahoitetut resurssit, joilla ei ole minkäänlaista käyttökattoa, ovat ilmaisia.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Autoilun tai muun liikenteen maksut ja kulut on ohjattava siten, että ne tukevat maltillista käyttöä, säästävät ympäristöä ja edesauttavat vaihtoehtoisia malleja.
Täällä on selitetty, mitä tien maksullisuus tarkoittaa ja mihin sillä pyritään.
http://www.vtpi.org/tdm/tdm35.htm
Teiden rakentaminen ei tietenkään ole ilmaista. Autoilijan kannalta yhteishyvä, joka on rahoitettu fiskaalisesta kukkarosta, on kuitenkin paradoksaalisesti "ilmainen". Tiestön infrastruktuuri on hyvä esimerkki niin sanotusta yhteismaan ongelmasta (tragedy of the commons).Road Pricing means that motorists pay directly for driving on a particular roadway or in a particular area. Value Pricing is a marketing term which emphasizes that road pricing can directly benefit motorists through reduced congestion or improved roadways. Managed Lanes is a general term for various roadway management strategies, including HOV, HOT, and congestion priced lanes.
http://www.dummies.com/how-to/content/t ... ommon.html
The phrase tragedy of the commons, first described by biologist Garrett Hardin in 1968, describes how shared environmental resources are overused and eventually depleted. He compared shared resources to a common grazing pasture; in this scenario, everyone with rights to the pasture grazes as many animals as possible, acting in self-interest for the greatest short-term personal gain. Eventually, they use up all the grass in the pasture; the shared resource is depleted and no longer useful. [...]
Public roads are an excellent example of common property shared by many people. Each of these people has his or her own interest in mind — typically, how to get to work as quickly and easily as possible. But when everyone decides that public roads are the best way to meet traveling needs, the roads jam up and slow down overall traffic movement, filling the air with pollutants from idling cars.
Turning public roads into private roads or toll roads creates a different scenario. With a toll to pay (especially if the toll is higher during peak-use hours such as rush hour), drivers may consider a less-direct route or choose to drive to work at a different time.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Monet palvelut ovat kansalaisille maksuttomia Suomessa juuri ja ainoastaan siksi, että me olemme ne jo maksaneet verojen muodossa. Siinä on merkittävä ero, mikä olisi syytä ymmärtää. Autoileminen ei ole Suomessa ilmaista, kaikkea muuta. Suuri osa autoilun kuluista on nimenomaan veroja; niistä osa kohdistuu suoraan omistamiseen (autovero, ajoneuvovero, käyttövoimavero, vakuutusmaksuvero...) ja vielä suurempi osa käyttöön (polttoainevero, ALV). Joten miten ihmeessä voidaan puhua ilmaisuudesta? Minun silmissäni se on itsensä pettämistä tai älyllistä epärehellisyyttä.
Tässä mielessä olisi pikemminkin syytä kysyä, ovatko jalankulkijat ja pyöräilijät vapaamatkustajia, kun he käyttävät ilmaiseksi autoilijoiden maksamia teitä? Kaiken päälle julkista liikennettä tuetaan autoilijoilta kerätyistä verorahoista, koska muuten se ei pysyisi pystyssä. Ilman autoilijoilta kerättyjä veroja meillä ei olisi nykyisen tasoista tieverkkoa, ei lähimainkaan.
Kuten lehdistössä jatkuvasti muistutetaan, Suomessa auton omistaminen ja autolla liikkuminen on kalleimmasta päästä Euroopassa, koska sitä verotetaan jo nyt kohtuuttoman paljon. Keskimääräinen henkilöauton ajosuorite on noin 18000 km vuodessa. Sitä en tiedä, miten se yleisesti jakautuu työmatkojen ja kaiken muun kesken, kukin voi miettiä asiaa omalta kohdaltaan. Meillä kuitenkin noin 75% on nimenomaan työmatka-ajoa ja sitä ei korvata millään julkisella liikenteellä.
Nuo ulkomaiset selvitykset tietulleista ovat yks hailee, koska tämä on Suomi, joka verottaa kaikilla muilla tavoilla jo nyt paljon enemmän autoilusta kuin esimerkiksi Iso-Britannia, moottoritiemaksut mukaanlukien. Luin tuossa kirjan Time For a Model Change, jossa tätä asiaa GB:n kannalta esitellään ja ilmeisesti sieltä on kotoisin tämä muotitermi "liikenteen hinnoittelu". Liikenne on Suomessa ylihinnoiteltu jo nyt, eikä sitä edes ole tehty johdonmukaisesti ympäristön ehdoilla. Ainoa tavoite on fiskaalinen, minkä virkamiehet ovat kyllä avoimesti myöntäneet. Siis uutta työssäkäyntiveroa halutaan, kun tuloveroasteikkoihin ei voida kajota. Lopputuloksena kansa köyhtyy, kun rahaa siirretään tehottoman julkisen sektorin elättämiseen - siitähän tässäkin tietullissa on kysymys.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ei. Ruuhkautuminen kertoo siitä että muut tarjolla olevat vaihtoehdot ovat käyttökelpoisuudeltaan niin surkeita että on edelleen pienempi paha maksaa rutosti siitä että pääsee seisomaan ruuhkassa. Toki voidaan ajatella että jos peukaloruuvia kiristää riittävästi niin jengi alkaa käyttämään päivittäiseen työmatkaansa sen pari tuntia enemmän jos persaus ei enää kestä sitä että perheen kanssa ehtii olemaan yhdessä illalla...khaosaming kirjoitti:Minusta kaikki verovaroin rahoitetut resurssit, joilla ei ole minkäänlaista käyttökattoa, ovat ilmaisia. Ilmaisuudesta seuraa resurssien riistokäyttö. Ruuhkautuminen osoittaa, että autoilu on edelleenkin liian halpaa.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
---------------------CrashDummy kirjoitti:...ovatko jalankulkijat ja pyöräilijät vapaamatkustajia, kun he käyttävät ilmaiseksi autoilijoiden maksamia teitä?
Tämä argumentti on hyvin vanha ja muualla jo vääräksi havaittu. Kaikki autoilijat ovat jalankulkijoita ja useimmat polkupyöräilijät omistavat myös auton. Polkupyöräilijät maksavat tuloveroa, arvonlisäveroa, kiinteistöveroa ja muita veroja. Aktiiviset kunto- ja työmatkapyöräiljät ovat muita valveutuneempia, hyväkuntoisempia ja ansaitsevat paremmin. Auto käyttää tieresursseja huomattavasti pyörää enemmän, joten on luonnollista, että autolla liikkumista verotetaan pyöräilyä raskaammin. Pyöräily on kansantaloudellisesti ja kansanterveyden kannalta suositeltava liikkumismuoto, jota pitäisi tukea autoilun sijasta tai ainakin se pitäisi liikkumismuotona olla yhtä tärkeä.
Tässä selvitys maailman tietulleista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geography_of_toll_roads
Pietarin-Moskovan välinen moottoritie rakennetaan yksityisvaroilla ja tielle langetetaan tullimaksu. Meilläkin kannattaisi ehkä kokeilla tällaista rahoitusta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow%E2% ... g_motorway
http://www.roadtraffic-technology.com/p ... -motorway/
Wikipedian artikkeli tienkäyttömaksuista valottaa maksujen kolmenlaista luonnetta:The M11 motorway project is the first public-private-partnership (PPP) venture project in Russia. The North-West Concession Company (NWCC) and the federal highway agency Rosavtodor have partnered to execute the project.
Rosavtodor is the grantor acting on behalf of the Russian Minister of Transport. NWCC is special purpose vehicle that won the project partnership in 2008 through a tender. It is a joint venture of Vinci Concessions and private investors of Russia.
NWCC will operate the first section under a 30 plus five year extension contract signed with Rosavtodor in July 2009.
1. Verotulojen keruu tai varojen hankinta infran ylläpidolle ja rakentamiselle
2. Liikenteen ruuhkahuippujen ohjailu
3. Ympäristönsuojelu
Markkinatalousoppien mukaisesti hinta määräytyy kysynnän mukaan. Ruuhka-aikoina auton käytön pitää olla selvästi hiljaisia aikoja kalliimpaa. Vaihtoehtoisten liikkumismuotojen tai -aikojen käytöstä tulee palkita. Enemmän ajava maksaa tiestä enemmän, koska vain näin voidaan hallita tai hillitä resurssirohmuamista.Road pricing (also road user charges) are direct charges levied for the use of roads, including road tolls, distance or time based fees, congestion charges and charges designed to discourage use of certain classes of vehicle, fuel sources or more polluting vehicles.[1][2] These charges may be used primarily for revenue generation, usually for road infrastructure financing, or as a transportation demand management tool to reduce peak hour travel and the associated traffic congestion or other social and environmental negative externalities associated with road travel such as air pollution, greenhouse gas emissions, visual intrusion, noise and road accidents.[3]
http://www.eubase.net/reports/RA.pdf
Tien hinnoittelun taustaa:To use road pricing simply as a new tax is to waste an opportunity for greater transport efficiency and higher economic growth. This paper proposes a road use market that will curb congestion, bring order to city streets and transform the experience of motoring.
Certainly some price would be better than none. When road space is limited, giving it away leads to congestion, where users pay in time spent waiting and fuel consumed going nowhere. Apart from the inconvenience, road congestion is a burden on productivity. A well-designed system for pricing roads will save costs and will raise economic growth. For it to have these effects, however, road users must be charged in a way that gives them the incentive and ability to reduce what they pay.
http://econjwatch.org/articles/do-econo ... of-an-idea
Ruotsalainen raportti tai paperi tienkäytön hinnoittelusta:The change in political attitudes towards road pricing may have been part of
a broader ideological acceptance of market mechanisms. But another factor
was technology: During the 1990s electronic toll collection was developed
and implemented. The high transaction costs of old-fashioned toll
collection and motorist delay were largely eliminated. Yet other reasons for
the new interest in road pricing may have been the growing (or anticipated)
revenue shortfalls from fuel taxes and other traditional sources, as well as
recognition that other, indirect means of mitigating highway congestion
were inadequate.
http://www.transport-pricing.net/downlo ... report.pdf
The biggest profit is made if the charges replace “damaging” taxes
One of the major profits from road pricing is that, from an economic point of view, they are a better way of raising money for investments than through ordinary taxation. Tax on merchandise and incomes cause losses in the social economy due to reduced
efficiency. If revenue from road pricing is used to replace such taxes, this will allow improved efficiency in the social economy.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Auton pitäminen ja sillä liikkuminen on Suomessa jo nykyisellään tuhottoman kallista ja aivan samat muut verot tulevat vielä tuon päälle, joten en aivan ymmärrä miksi eivät halutessaan saisi kävellä vaikka käsillään jos haluavat?
Julkiset kulkuvälineet ovat myös aivan takapuoli kun tullaan pois sieltä pääkaupunkiseudulta, jolloin ei enään homma luistakaan samalla tavalla vaan homma menee seisoskeluksi ja täytyy mennä jonkun muun kuin oman aikataulun mukaan. Pyörä on ihan ok kulkupeli, mutta silläkin kannattaa pysyä poissa kaupunkialueelta ja kiertää kaikki keskusta-alueet mahdollisimman kaukaa. Kevyenliikenteen väyliä pyöräliikennettä varten ei yksinkertaisesti ole eikä ajokaistalla ole tilaa autojen seassa sujuvaan etenemiseen.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 5.4.2011 klo 16.58
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Latvastalaho »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Oikein! Eikä ihan heti tarvitse korttia antaa takaisin.Vuonna 1988 syntynyt mieskuljettaja lähti Jyväskylässä ajamaan henkilöautoa, jonka tuulilasi oli jäässä ja huurteessa. Lisäksi näkyvyyttä haittasi auringonpaiste.
Mieskuljettaja törmäsi hetken ajon jälkeen autolla Myllyjärventien ja Patotien risteyksessä suojatietä ylittävään vuonna 1938 syntyneeseen mieheen.

-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-
- Viestit: 4885
- Liittynyt: 25.11.2007 klo 22.12
- Paikkakunta: Kaustinen
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Carde »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mutta kysehän oli tietysti yksityisautoilusta noin yleensä. Pakuilla ja pullakuskeilla on omat hyvät puolensa ja perustellut käyttötarpeensa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tavarafillari taitaa kokea kohta uuden renessanssin -- nyt lapsiperheiden keskuudessa.
http://tavarafillari.fi/
http://tavarafillari.fi/blog/2014/10/30 ... rin-perhe/
http://www.babboe.co.uk/babboe-city.html
-
- Viestit: 4885
- Liittynyt: 25.11.2007 klo 22.12
- Paikkakunta: Kaustinen
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Carde »
Tosia asiahan on kuitenkin se että suurin osa elintarvikkeista ja muistakin kulutushyödykkeistä tehdään jossain muualla kun kaupunkien keskustoissa. Varsinkin elintarvikkeiden osalta saattaa loppua raaka aine mistä pistää ärtsoppaa tölkin sisälle kun kukaan ei toimita herneitä satojen kilometrien päästä.
Energiantuotannossa lämpö/sähkö voi olla hankalaa myös jos kukaan ei aja laitoksille poltettavaa. Tai käy edes töissä siellä mistä sitä poltettavaa tuotetaan, kun julkiset ei satu kulkemaan hoodeilla. Nykyporukka on niin laiskaa ettei viitsi ajella useita kymmeniä kilometrejä sivu töihin korpeen ja takaisin. En minäkään kyllä. kehäkolmosen ulkopuolellakin on elämää ja siellä on välimatkat pitkät ja julkisia ei kulje välttämättä edes joka arkipäivä, hyvä kun joka viikko ja kouluaikojen ulkopuolella ei välttämättä ollenkaan.
Mutta kyllä se mulle sopii, lisää veroja, tietulleja, käyttömaksuja yms niin saa fillarilla ajella yksikseen ja maksaa noin 80e leivästä.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit