Hyvin vaatimattomalla Mac-osaamisella varustettuna täytyy taas tulla kysymään viisaammilta.
Hommasin .Mac:in ja nyt olen 2 viikon ajan yrittänyt oppia käyttämään Backup ohjelmaa. Käytössäni on iMac G5 OS X 10.45.
Näitä Backup:ja on nyt kertynyt ihan kiitettävä määrä. On Home Folder FullBackup ja on Home Folder Incremental Backup ja koot vaihtelee 4.4Gt ja 11.1Mt välillä. Voisin kuvitella, että jotakin näistä täytyy poistella ennenkuin koneen oma kiintolevy, jonne ne vielä tällä hetkellä on tallennettuna täyttyy. Eli, olisin kovin kiitollinen jos joku voisi kertoa, mikä olisi järkevä tapa käyttää tätä Backup toimintoa? Ulkopuolista levyä olen harkinnut, mutta tosiaan, miten backup:n kanssa oikein touhutaan?
Backup:n käyttö Problem
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Backup:n käyttö Problem
Viesti Kirjoittaja Hobo »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mitään hyötyä en näe siinä, että tallennat ne varmuuskopiot sille samalle levylle missä ne tiedostotkin on. Ei niistä ole mitään iloa, jos kovalevy hajoaa.
Polta sillä Backupilla ne tiedostos vaikka CD/DVD:lle ja pistä ne levyt talteen. Ei samaan taloon kuin se iMac.
Minä teen ulkoiselle levylle viikottain backupit ja kuukausittain poltan levylle.
Polta sillä Backupilla ne tiedostos vaikka CD/DVD:lle ja pistä ne levyt talteen. Ei samaan taloon kuin se iMac.
Minä teen ulkoiselle levylle viikottain backupit ja kuukausittain poltan levylle.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Jos olen oikein ymmärtänyt Backup-ohjelman käyttölogiikan niin se siis tekee aina tasaisin välein noita incrementtejä, joissa on vain muutokset full-backupiin nähden, jonka se ajaa ekalla käyttökerralla. Aina silloin tällöin voi pyytää Backupia ajamaan tuon full-backupin uudelleen, jolloin voi poistaa kaikki vanhat incrementalit ja backupit. Muutenhan noita incrementtejä kertyy koko ajan lisää, kunnes levy on täynnä.
Backup teki muuten iTunesin päivityksen jälkeen uuden full-backupin koko kirjastosta, mutta ei poistanut vanhaa, joten sen käyttäytymistä kannattaa kyllä vähän seurailla.
Se, mikä itseäni vähän arveluttaa, on se, että jos/kun tää mun ainut mäcci joskus hajoaa, niin millä mä saan noista Backupeista tiedostot esiin ilman backup-ohjelmaa... Eli jos liitän ulkoisen levyn (jolle backup tiedostot tallentaa) pc:hen, saako noita paketteja millään auki...
Backup teki muuten iTunesin päivityksen jälkeen uuden full-backupin koko kirjastosta, mutta ei poistanut vanhaa, joten sen käyttäytymistä kannattaa kyllä vähän seurailla.
Se, mikä itseäni vähän arveluttaa, on se, että jos/kun tää mun ainut mäcci joskus hajoaa, niin millä mä saan noista Backupeista tiedostot esiin ilman backup-ohjelmaa... Eli jos liitän ulkoisen levyn (jolle backup tiedostot tallentaa) pc:hen, saako noita paketteja millään auki...

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuohan se on varmistussoftien ainainen ongelma. Eli sulla pitää olla se softa jolla olet varmistuksen tehnyt tiedostojen palauttamiseen. Niin se vaan on.
Et voi odottaa, että Apple tekee varmistussoftan, jolla voi palauttaa tiedostosi Windows-koneeseen.
Niistä varmistuksista on hyötyä eniten, jos palautat ne sen rikkoontuneen Macin tilalle ostamaasi uuteen Macciin. Näin se vaan on. Ja saa ollakin. Minun mielestäni.
Et voi odottaa, että Apple tekee varmistussoftan, jolla voi palauttaa tiedostosi Windows-koneeseen.
Niistä varmistuksista on hyötyä eniten, jos palautat ne sen rikkoontuneen Macin tilalle ostamaasi uuteen Macciin. Näin se vaan on. Ja saa ollakin. Minun mielestäni.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Tuota mä vähän pelkäsinkin, mutta onhan se ihan ymmärrettävää. Pitää vaan toivoa, ettei homma aktualisoidu, ennen kuin noista vanhoista pc-raudoista on päässyt eroon ja saanut hommattua kakkos-macin. Ehkäpä sitten Leopardin julkistuksen ja intelin lastentautien jälkeen...
-
Töistä tullessa
Viesti Kirjoittaja Hobo »
No tässähän on tullut ihan mukavasti tietoa, Kiitos teille.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka