Vasta jonkin aikaa omenaelämää viettänyt joten logiikka ei vielä täysin hanskassa.
Puolisoni otti käyttöönsä minun vanhan iPhonen. Minun tunnuksilla etc, ei tehty hänelle omaa Apple ID:tä jne koska järjestely piti olla väliaikainen. No järjestely ei ollut väliaikainen. Puhelin täyttyi yhteystiedoista, musiikista sun muusta. Ja nyt puolisoni hommasi uuden iPhonen itselleen. Vanhasta iTunesiin back-up, sen siirto uuteen puhelimeen ja hetken kaikki pelitti. Nyt uusi puhelin päivitettiin ja hups! kaikki ei mennytkään kuin Strömssöössä.
Nyt suunnitelmani on tämä:
Puolisolleni luodaan oma Apple ID ja mitä siihen sitten kuuluukin.
Puhelin poistetaan minun "tililtäni" ja siirretään hänen tililleen.
Tätä ennen otan back-upin. Ihan vain varmuuden vuoksi.
KYSYMYKSENI / PYYNTÖNI:
Vinkkejä siitä missä järjestyksessä minun mitäkin pitäisi tehdä?
Mitä pitää varmistaa?
Mitä pitää välttää tekemästä?
Kiitos avusta!
iPhonen omistajuuden siirto (Apple ID & iCloud)
Kaikki ohjelmiin, iTunes Storeen, App Storeen, synkronointiin, iOS-käyttöjärjestelmään jne. liittyvät keskustelut tänne
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhonen omistajuuden siirto (Apple ID & iCloud)
Viesti Kirjoittaja marrau1 »
-
Re: iPhonen omistajuuden siirto (Apple ID & iCloud)
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Muissa ketjuissa niin minun kuin muidenkin sormin on todettu hyväksi strategiaksi perheessä seuraava:
- eri laitteissa on yhteinen AppleID AppStore- ja iTunes-ostoksille - jolloin niitä voi käyttää kaikissa (max 6) iLaitteissa
- postia, osoitteita, kalenteria ym. henkilökohtaista varten jokaiselle oma iCloud-tunnus.
Omalta osaltasi voit valita käytätkö yhteistä AppleID:tä omiin henkilökohtaisiin tietoihin. Sen salasananhan tulee olla toistenkin tiedossa.
- eri laitteissa on yhteinen AppleID AppStore- ja iTunes-ostoksille - jolloin niitä voi käyttää kaikissa (max 6) iLaitteissa
- postia, osoitteita, kalenteria ym. henkilökohtaista varten jokaiselle oma iCloud-tunnus.
Omalta osaltasi voit valita käytätkö yhteistä AppleID:tä omiin henkilökohtaisiin tietoihin. Sen salasananhan tulee olla toistenkin tiedossa.
-
Viesti Kirjoittaja Pylkkänen »
En ole ehkä paras henkilö neuvomaan, koska olen muutaman vuoden ollut iphone-maailmasta ulkona vaikka vaimolla kyseinen laite ollutkin (ja mulle tulee huomenna
), mutta lähtisin liikkeelle siitä, että kaikki yhteystiedot, kuvat, kalenterit etc. on synkattu johonkin koneeseen aluksi. Eli vaimosi tunnukselta löytyy nuo tarvittavat asiat sekä pilvestä että koneelta, koska puhelimeen ne on helppo tökätä synkkaamalla.
Me tehtiin joskus vastaava operaatio, kun frouva välttämättä halusi mun iPhonen käyttöön, mä sitten synkkasin sen tunnusta macilta, mutta jostakin syystä se tykkäsi korvata Macin tyhjän osoitekirjan siihen puhelimeen, ja kaikki kontaktit pölähti bittiavaruuteen. Tämä tapahtui 6-7 vuotta sitten jolloin kaikki ei vielä automaattisesti kulkenut pilveen, mutta muista olla tarkkana kuitenkin tuon kanssa, eli mitkä tiedot korvaat, oli kyse sitten koneesta, puhelimesta tai pilvestä.

Me tehtiin joskus vastaava operaatio, kun frouva välttämättä halusi mun iPhonen käyttöön, mä sitten synkkasin sen tunnusta macilta, mutta jostakin syystä se tykkäsi korvata Macin tyhjän osoitekirjan siihen puhelimeen, ja kaikki kontaktit pölähti bittiavaruuteen. Tämä tapahtui 6-7 vuotta sitten jolloin kaikki ei vielä automaattisesti kulkenut pilveen, mutta muista olla tarkkana kuitenkin tuon kanssa, eli mitkä tiedot korvaat, oli kyse sitten koneesta, puhelimesta tai pilvestä.
Allekirjoitus
-
Viesti Kirjoittaja marrau1 »
Mietimme tuota vaihtoehtoa että olisi "yhteishuoltajuus" jollain tasolla.
Mutta hylkäsimme sen. Syystä että kummankin meidän puhelin & läppäri sisältää salaiseksi luokiteltua työnantajan omaisuutta. En halua että edes puhelimessani olevat yhteystiedot pölähtävät mieheni puhelimeen. En myöskään halua että hankkimamme sovellukset siirtyvät/kopioituvat puhelimesta toiseen. Käytämme myöskin puhelimia hyvin eri tavalla emmekä todellakaan käytä samoja sovelluksia. Eli siis nimenomaan pyrimme nyt siihen että puhelimissamme ei ole mitään yhteisiä tunnuksia. Myöskin backupit hoitaisi kumpikin omaan koneeseensa. Tämä myöskin siksi että "yhteiskäyttö" tasolla millä hyvänsä, vaatii tiettyä osaamista jotta asiat eivät sekoitu... ja meillä sitä osaamista ei ole. Juuri siksi haluammekin nyt kumpaakin puhelimeen omat tilit ja tunnukset jotta ne eivät enää sekoittuisi (mieheni musiikit on kertaalleen hävitetty sekä minulle ilmestyi sellaisia sovelluksia joita hän oli tilannut ja kun poistin ne niin ne poistuivat molemmista puhelimista...).
Mutta hylkäsimme sen. Syystä että kummankin meidän puhelin & läppäri sisältää salaiseksi luokiteltua työnantajan omaisuutta. En halua että edes puhelimessani olevat yhteystiedot pölähtävät mieheni puhelimeen. En myöskään halua että hankkimamme sovellukset siirtyvät/kopioituvat puhelimesta toiseen. Käytämme myöskin puhelimia hyvin eri tavalla emmekä todellakaan käytä samoja sovelluksia. Eli siis nimenomaan pyrimme nyt siihen että puhelimissamme ei ole mitään yhteisiä tunnuksia. Myöskin backupit hoitaisi kumpikin omaan koneeseensa. Tämä myöskin siksi että "yhteiskäyttö" tasolla millä hyvänsä, vaatii tiettyä osaamista jotta asiat eivät sekoitu... ja meillä sitä osaamista ei ole. Juuri siksi haluammekin nyt kumpaakin puhelimeen omat tilit ja tunnukset jotta ne eivät enää sekoittuisi (mieheni musiikit on kertaalleen hävitetty sekä minulle ilmestyi sellaisia sovelluksia joita hän oli tilannut ja kun poistin ne niin ne poistuivat molemmista puhelimista...).
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mitenköhän ne asetukset ovat?
Minulla ja vaimolla on sovellukset mun ID:n takana, loput jutut kummankin omalla. Jos poistan jonkun ohjelman iPhonestani, vaimon iPhonessa ja mun iPadissa se on edelleen.
Minulla ja vaimolla on sovellukset mun ID:n takana, loput jutut kummankin omalla. Jos poistan jonkun ohjelman iPhonestani, vaimon iPhonessa ja mun iPadissa se on edelleen.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
1. iPhonen täysi tyhjennys tai ohjelmiston palautus.
2. Käyttöönotto uutena, ilman minkään varmistuksen palautusta.
3. Kirjautuminen uudella/omalla Apple ID osoitteella iCoudiin sekä App- ja iTunes storeen. Storet voi olla eri Apple ID:llä kuin iCloud, jos niin haluaa.
4. Varmistukset ja synkronoinnit omilla koneilla, niin pysyvät erillään paremmin.
- yhteystiedot ja kalenteri kannattaa katsoa koneelle kuntoon, ennen synkronointia ja myös siivota/tyhjentää iCloud pilvestä, jos siellä on jotain ylimääräistä.
Toki varmistukset ennen toimenpiteitä, jos jotain menee vikaan jossain vaiheessa, jolloin voi aloittaa samasta uudestaan.
2. Käyttöönotto uutena, ilman minkään varmistuksen palautusta.
3. Kirjautuminen uudella/omalla Apple ID osoitteella iCoudiin sekä App- ja iTunes storeen. Storet voi olla eri Apple ID:llä kuin iCloud, jos niin haluaa.
4. Varmistukset ja synkronoinnit omilla koneilla, niin pysyvät erillään paremmin.
- yhteystiedot ja kalenteri kannattaa katsoa koneelle kuntoon, ennen synkronointia ja myös siivota/tyhjentää iCloud pilvestä, jos siellä on jotain ylimääräistä.
Toki varmistukset ennen toimenpiteitä, jos jotain menee vikaan jossain vaiheessa, jolloin voi aloittaa samasta uudestaan.
Viimeksi muokannut egoste, 5.11.2014 klo 15.47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos nykyiset osoitteistot eivät ole synkronoitu Macciin tai muuhun jossa niitä voi käsitellä - tai ovat sekamelskassa tai pitää yhdistellä johonkin muuhun niin ExcelContacts nimisestä iPhone Appista voisi olla hyötyä. Export/Import ja välipulaukset Excelillä. Toimii DropBoxin ym. kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja Shoe123 »
Viimeksi muokannut Shoe123, 15.12.2014 klo 13.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka