sanokaas viisaammat että miten kannattaa noi internet-asetukset laittaa jos käyttää ethernettiä? kokeilin silleen että kone hakee automaattisesti noi jutut ja kokeilin myös että laittaa niitä numerosarjoja käsin. molemmat toimi mielestäni melko samanlailla.
siis se ongelma tässä on kun kestää n. 20 sekuntia ennen kun yhteys toimii piuhan kiinnilaittamisen jälkeen. ja sitä piuhaa kun tarvii aina välillä irrotella, kannettavasta kun on kyse. eihän tää nyt tolkuton ongelma ole mutta kuitenkin..
nettiin kytkeytyminen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
nettiin kytkeytyminen
Viesti Kirjoittaja xforgivenx »
-
Re: nettiin kytkeytyminen
Viesti Kirjoittaja masa »
Onko nopeampaa jos laitat kannen kiinni ennenkuin irroitat koneen piuhasta ja samoin kansi kiinni liität nettipiuhan. Kone hakee nukkumisen jälkeen uuden osoitteen. Toki 20 sekuntia on jo tottumista liian hyvälle. Pc:itten kanssa kun on tottunut kirjoittelemaan komentoriville renew all... 

En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
kokeilin tota kannen sulkemis -juttua. en tiiä oisko se vähän nopeempi ollu mut ei sekään heti ollu toiminnassa. pc-läppärillä kerkesin tottua siihen että yhteys on päällä piuhan liittämisen jälkeen nopeemmin kun kerkee tarttua hiireen..
mut toisaalta ehkä mäkkienkin on jossain hävittävä windows-alustaisille vehkeille. ja jos häviö on tota luokkaa (20 sekunnin odottelu) niin sen ajan mielellään käyttää vaikka powerbookin designin ihailemiseen.
tietty paras olis jos kone löytäs heti yhteyden..
mut toisaalta ehkä mäkkienkin on jossain hävittävä windows-alustaisille vehkeille. ja jos häviö on tota luokkaa (20 sekunnin odottelu) niin sen ajan mielellään käyttää vaikka powerbookin designin ihailemiseen.
tietty paras olis jos kone löytäs heti yhteyden..
-
Viesti Kirjoittaja mazbi »
Minkäslainen nettiliittymä sulla oikeen on? Itse en ole moiseen törmännyt.
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Mulla on itellä niin, että kone kytkeytyy nettiin, kun valitsen ylävalikosta sen ethernet kohdan ja YHDISTÄ, niin kyllä yhteys muodostuu alle sekunnissa. Sitten vaan surffailemaan. Itsekin nappaan Ethernet piuhan usein irti. Mitä mahdat tehdä, että saat siinä kulumaan 20 sekuntia?!
Niin ja mulla on Soneran HomePNA.
Niin ja mulla on Soneran HomePNA.
-
en usko että se tosta liittymästä on kiinni vaan siitä etten osaa tehdä asetuksia.
mites mä saan ton ethernet-jutun tonne ylävalikkoon? kuulostas siltä että se on tosta kiinni että en itse valitse sitä aktiivikseksi ja koneelta sitten menee tuo 20 sec että se löytää sen itse.
Saunalahden 10meganen tässä on käytössä, toi HomePNA kuulostaa tutulta. tai jotain siihen suuntaan.
mites mä saan ton ethernet-jutun tonne ylävalikkoon? kuulostas siltä että se on tosta kiinni että en itse valitse sitä aktiivikseksi ja koneelta sitten menee tuo 20 sec että se löytää sen itse.
Saunalahden 10meganen tässä on käytössä, toi HomePNA kuulostaa tutulta. tai jotain siihen suuntaan.
-
Se ylävalikko on PPPoE:n tila. Eli silloin voi valita sen näkyväksi jos käyttää PPPoE:ta. Sulla varmaankin on kymppimegasessa joko annettu kiinteä IP-osoite tai DHCP:lta saatava dynaaminen IP. Jos sulla on kiinteä IP, eli olet saanut sellaisen ja se lukee jossain paperissa niin syötä käsin TCP/IP-asetukset. Jos taasen saat IP:n plveluntarjoajan DHCP-palvelimelta, konfiguroi IPv4 käyttäen DHCP:tä. Muuta ei pitäisi tarvita.
Jos teillä on kuitenkin sisäinen IP-verkko niin voi olla parasta, että teet verkkoporttien määrittelyssä uuden sisäinen ethernet -määrittelyn ja annat sille käsin IP:n. Voit siis määritellä kaksikin IP:tä koneelle. Toinen saadaan DHCP:lta ja toinen on lähiverkkoon tarkoitettu käsin määritelty IP.
Jos teillä on kuitenkin sisäinen IP-verkko niin voi olla parasta, että teet verkkoporttien määrittelyssä uuden sisäinen ethernet -määrittelyn ja annat sille käsin IP:n. Voit siis määritellä kaksikin IP:tä koneelle. Toinen saadaan DHCP:lta ja toinen on lähiverkkoon tarkoitettu käsin määritelty IP.
-
ääk, mä inhoon tämmösiä asetuksia..
mutta siis on kiinteä IP. ja kokeilin laittaa tohon konfiguroi IPv4 -kohtaan että käsin ja laitoin IP-osoitteen, aliverkon maskin (netmask) ja reitittimen (gateway). DNS-palvelimeen en laittanut mitään enkä haettavaan domainiin. kokeilin PPPoE:n kanssa ja ilman. ei toiminut. jos laittaa konfiguroi IPv4-kohtaan käyttäen DHCP:tä niin sit taas toimii ( 20 sekunnin viiveellä ). ja sit se ite laittaa eri tiedot noihin TCP/IP -tietoihin kun mitä mulle on annettu.
oon vähän hukassa kun ei oo hajuakaan että mitä on IPv4, IPv6, DHCP, DNS-palvelin tai PPPoE.
sisäisestä IP-verkosta ei oo tietoa. pitäisköhän tuota uutta ethernet määrittelyä vielä kokeilla?
lisäys:
eli nyt kokeilin tota piuhan irrottamista niin että verkko-asetukset -lehti on auki ja käyttäen DHCP:tä. no se laittaa siihen jonkun IP-osoitteen ja aliverkon maskin. sit menee 20 sek ja se löytää reitittimenkin, siihen se aika meneekin..
mutta siis on kiinteä IP. ja kokeilin laittaa tohon konfiguroi IPv4 -kohtaan että käsin ja laitoin IP-osoitteen, aliverkon maskin (netmask) ja reitittimen (gateway). DNS-palvelimeen en laittanut mitään enkä haettavaan domainiin. kokeilin PPPoE:n kanssa ja ilman. ei toiminut. jos laittaa konfiguroi IPv4-kohtaan käyttäen DHCP:tä niin sit taas toimii ( 20 sekunnin viiveellä ). ja sit se ite laittaa eri tiedot noihin TCP/IP -tietoihin kun mitä mulle on annettu.
oon vähän hukassa kun ei oo hajuakaan että mitä on IPv4, IPv6, DHCP, DNS-palvelin tai PPPoE.
sisäisestä IP-verkosta ei oo tietoa. pitäisköhän tuota uutta ethernet määrittelyä vielä kokeilla?
lisäys:
eli nyt kokeilin tota piuhan irrottamista niin että verkko-asetukset -lehti on auki ja käyttäen DHCP:tä. no se laittaa siihen jonkun IP-osoitteen ja aliverkon maskin. sit menee 20 sek ja se löytää reitittimenkin, siihen se aika meneekin..
-
Onko isostakin talosta kyse? Jos on, niin ei varmaan kannata kauheasti tietämättään roplata verkkoasetuksia. Jos talosta löytyy joku verkkovastaava niin kysy ihmeessä häneltä. Eikö Saunalahden tuki auta? Jonkun varmaan kannataisi tarkistaa myös reitittimen asetukset.
Hyvää juhannusta kaikille!
Hyvää juhannusta kaikille!
-
Viesti Kirjoittaja Karri »
Niin, yleensähän verkon asetukset pitäisi laittaa niin kuin yhteyttä tarjoava taho opastaa. Kannattaisi siis suunnata palveluntarjoajan sivustolle etsimään yhteenveto asetuksista. En kuitenkaan löytänyt Saunalahden sivulta mitään 10 megabitin yhteyttä. Lähin siltä kuulostava on Kotikiinteä, jolle löytyi peräti ohjeet Mac OS X:lle.
Yhteys toimii mitä ilmeisimmin niin, että Network-säätimessä käytetään DCHP:tä IP-asetusten hakuun. Siis kaikki kentät jätetään tyhjiksi. Käsin asetuksia ei tulisi laittaa, sillä ne voivat sotkea verkon toimintaa muilta käyttäjiltä. Näiden automaattisesti saatujen asetusten lisäksi muodostetaan erillinen Internet-yhteys (VPN) jo luodun verkkoyhteyden ylitse. Tämä tapahtuu linkittämäni ohjeen mukaan Internet Connection-ohjelmalla. Lopputuloksena olisi siis se, että koneellasi on kaksi IP-osoitetta. Ensimmäinen saatiin automaattisesti DHCP:llä ja sen avulla pystytään ainoastaan muodostamaan yhteys Saunalahden VPN-palvelimeen, josta sitten saadaan uusi osoite, jolla onnistuu liikennöinti itse Internetiin.
Kannattaa kuitenkin varmistaa oma yhteystyyppi ja samalla selvittää oikeat asetukset, jos ei ole yhteydestään aivan varma.
Yhteys toimii mitä ilmeisimmin niin, että Network-säätimessä käytetään DCHP:tä IP-asetusten hakuun. Siis kaikki kentät jätetään tyhjiksi. Käsin asetuksia ei tulisi laittaa, sillä ne voivat sotkea verkon toimintaa muilta käyttäjiltä. Näiden automaattisesti saatujen asetusten lisäksi muodostetaan erillinen Internet-yhteys (VPN) jo luodun verkkoyhteyden ylitse. Tämä tapahtuu linkittämäni ohjeen mukaan Internet Connection-ohjelmalla. Lopputuloksena olisi siis se, että koneellasi on kaksi IP-osoitetta. Ensimmäinen saatiin automaattisesti DHCP:llä ja sen avulla pystytään ainoastaan muodostamaan yhteys Saunalahden VPN-palvelimeen, josta sitten saadaan uusi osoite, jolla onnistuu liikennöinti itse Internetiin.
Kannattaa kuitenkin varmistaa oma yhteystyyppi ja samalla selvittää oikeat asetukset, jos ei ole yhteydestään aivan varma.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka