Hyvä että olet samaa mieltä, näita caseja on keksitty ja paisuteltu, siihen nähden outoa, että olet heti perään kuitenkin eri mieltä. Suomessa ei muuuten ole mitenkään suurta julkista sektoria, jos verrataan muihin hyvinvointivaltioihin. Virohan ei ole sellainen, vaan lähinnä kehitysmaa, mutta sielläkin sen osuus BKT:sta on yli 50 % tuolla tavalla laskettuna.CrashDummy kirjoitti:Oli lähdekritiikkiä tai ei, varmaan on noitakin paisuteltu ja jotakin mahdollisesti jopa tahallisesti väärinymmärretty, mutta ei se muuta miksikään sitä, että Suomen julkinen sektori - erityisesti näiden virastojen osalta - on paisunut tolkuttomaksi ja aikaa pitää sitten käyttää lillukanvarsien pyörittelyyn. .
Kuinkahan montaa kertaa tämä väärä tieto on oikaistu?http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/ ... 0bkt-27331CrashDummy kirjoitti:OECD:n ennusteen mukaan Suomen julkisen sektorin osuudeksi BKT:sta arvioidaan 58% kuluvalle vuodelle, mikä on yksi maailman suurimpia. On siinä varaa puristaa noista virastoista puolet pois, niin ei tarvitse ensimmäisenä miettiä terveydenhuollon, opetuksen ja turvallisuuden aloilla toimivien lattiatason duunarien vähentämistä.
Yksityisen sektorin vastaavalla tavalla laskettu suhde on Tilastokeskuksen mukaan 239 %.
Suomi on Pohjoismaiden kanssa samassa ryhmässä, sinne se kuuluukin. Byrokratian negatiivinen vaikutus on jostain syystä muuten näissä samoissasuuren osuuden maissa kaikkein pienin. Siis EU mittauksissa. On se kumma, maailma.
Ja muistetaan nyt vielä: lähdekitiikkiä joko on tai sit ei ole. Julkisen sektorin läpi kulkevien rahavirtojen vertailu maiden välillä ei ole kovin kuvaavaa, kun yhdessä maassa sairasvakuutus on julkinen ja toisessa ei. Yhdessä maassa sairausloman palkka on verotettavaa tuloa, toisessa ei. Siksi tuo Bruunin pointti on yksinkertaisuudessaan mainio: Julkisen koon näkee parhaiten työvoimien suhteesta. Jostain syystä tämä ei ole kohkaajien suosiossa. Ja siinä luvussa Suomi on esim. Ruotsin takana. Itseni on muuten ollut vaikea ymmärtää mitä pahaa siinä on että vaikka kartoittaja on kunnalla töissä, sen sijaan että kunta ostaisi tämän palvelun yksityiseltä kalliimmalla. Voitko auttaa tässä?
Siis tarkkaan ottaen, mirkä esimerkit? Eikö juuri todettu, että viranomaisen suositus jonkun tuotteen nimeämisestä nyt tuskin on mikään osoitus byroslaviasta. Vai tarkoititko lakupiippua? Vai tarkoitiko että koko ohjeisto on turha? Voisinkin alkaa myydä esimerkiksi Lihapiirakkaa jossa olisikin lihaa edullisempi pullatäyte.CrashDummy kirjoitti: Ainakin minua tympii lukea lehdistä mitään sen kaltaista, mistä nuokin esimerkit ovat syntyneet. Eivät tyhjästä, vaan tyhjäpäisten ja valtaansa rakastuneiden sääntelijöiden tekemisistä. Mikäs se tuo lörtsyjuttu olikaan: Eviran yksikönjohtaja Annika Nurttila kertoo Ilta-Sanomissa näin:
"- Elintarvikkeiden nimeäminen on asia, jossa kuluttajat voivat olla sitä mieltä, että nimi johtaa harhaan, eikä siihen ole puututtu riittävän tarkasti viranomaisten taholta." Kukahan tästäkin virastolle kanteli, vai ihanko itse keksivät ruveta ruokien nimiä läpikäymään?
Hyvin olet niellyt paketin. Suosittelen käymään Pohjoismaiden ulkopuolella, vaikka jossain välimeren rantaan rajottuvassa valtiossa ja yrittävän tehdä mitä tahansa viranomaisen kanssa. Sen jälkeen saattaa tulla oivallus, ei helvata, Suomihan on antibyrokratian paratiisi, kaikki sujuu melkos sukkelaan.CrashDummy kirjoitti:Aivan. Juuri näin. Tämähän se Suomen lamasta nostaakin. Lisää vaan tämmöistä. Lisää veroelättejä kertomaan, mistä Suomessa saa ja ei saa puhua ja millä nimellä. Veroja voisi vielä vähän nostaa, että ei tarvitse yt-neuvotteluita valtion virastoissa pitää, vaan voidaan palkata asiantuntijan ja erityisasiantuntijan lisäksi yksikönjohtajia, osastopäälliköitä, varajohtajia, pääjohtajia ja ylipääjohtajia.
Mutta totta se on, että edes tällaista työntekijömäärää ei voi ylläpitää, jos maan vientitulot laskevat tätä tahtia. Ja jos verotulot on yhä useammalla yrityksellä kierrossa veroparatiisin kautta. Minusta tulisi olla musta lista nistä yrityksistä, jotka kiertävät veroa EU:ssa. Valitettavasti tällaisen boikottilistan kovin jäykkä noudattaminen johtaisi siihen, että minun tulisi vaihtaa tietokonemerkkiä.
Ja siitä olen samaa mieltä, että jos joku viranomainen puutuu jokun kioskin pullanmyyntiin, niin hänen toimenkuvaansa tulisi heti säätää. Ei ehkä potkuja, jospa vaikka siirrettäisiin vanhusten kunnalliskodin apuhoitajaksi. Siinä olen eri mieltä, että onko tämä kansantalouden mittakaavassa ratkaiseva ongelma.