Windows 8.1 asennuksen ajurit Bootcampissa
-
Windows 8.1 asennuksen ajurit Bootcampissa
Viesti Kirjoittaja Ithelog »
Bootcampillä Windows Pro 8.1 x64 asennus loppuu alkuunsa kun Windows ei löydä ajureita. Onko mitään arvausta mikä olisi voinut mennä pieleen?
Apple Care sanoi ongelmaa epätyypilliseksi ja tarjosi kahta ratkaisua, joista kumpikaan ei toiminut:
a) http://support.apple.com/kb/DL1721?viewlocale=fi_FI ei toimi, koska neljännen pallukan vaihe edellyttää tukiohjelman asennusta Windowsissa, jota siis ei vielä ajureiden puutteen takia ole saatu asennettua
b) Edellisen ohjeen ajureiden kopiointi asennustikulle ja uusinta asennus rakentamatta asennustikkua uusiksi BootCamp apurilla tuotti saman lopputuloksen kuin alkuperäinen yritys.
Ja asiaan liittyen. Mitä asemia pitäisi Windowsin asennuksen aikana näkyä? Nyt minulla näkyy asemat Bootcamp ja X. Jos olen ymmärtänyt oikein Bootcamp on levy jolle Windows asennetaan, mutta tuosta X asemasta en ole varma mikä se on. Nämä ovat siis ne asemat joilta Windows asennus yrittää ajureita löytää.
Syy: Otsikon typo+bootcamp hakuja varten
-
Re: Windows 8.1 asenuksen ajurit
Viesti Kirjoittaja iccb »
Macbook Pro 15" (late 2016)
Mac Mini (late 2012)
-
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
http://support.apple.com/en-us/HT204048
http://support.apple.com/kb/DL1720
-
Miksi oletat, että minulla on Mac Mini? Tämä kone jolta kirjoitan viestejä on Mac Mini, mutta kone jolle yritän asentaa windowsia boot campillä on iMac (late 2013 Apple Caren mukaan)khaosaming kirjoitti:Bootcamp on juuri ne ajurit. Lataa oikea versio -- tässä tapauksessa 5.1, joka tukee Windows 8.1:stä. Tarvitset vähintään Mac Mini mid 2011 -mallin. Oletan viestiesi perusteella, että sinulla on Mac Mini.
http://support.apple.com/en-us/HT204048
http://support.apple.com/kb/DL1720
Kävin ostamassa uuden muistitikun siltä varalta jos ongelmat liittyisivät jotenkin siihen. Lopputulos silläkin on identtinen aiempien yritysten kanssa, eli windows setup avaa ensimmäiseksi ikkunan, jossa kehottaa valitsemaan ajurin tyhjästä valintalistasta. Tämän päälle aukeaa dialogi, jonka otsikko on "Load drivers" ja teksti "No device drivers were found. Make sure that the installation media contains the correct drivers, and then clikc OK."
Browse for folders dialogi näyttää windowsin perushakemistot Music, Documents, Desktop, Pictures, Downloads, Videos ja levyasemat BOOTCAMP C:, sekä Boot X:, eli jos ajurit ovat siellä jossain, niin riittäisi että tietäisin missä.
Olen noudattanut parhaani mukaan vastaavia ohjeita kuin yllä sillä erolla, että käytin suomen kielistä asennusohjetta ja iMac late 2013 versiolle tarkoitettua support softaa. Sen versiollahan ei tässä ogelmassa sikäli ole merkitystä, etten pääse niin pitkälle windowsin käytössä, että voisin ko. softaa asentaa.
ISO tiedostona olen käyttänyt http://getintopc.com/softwares/operatin ... -download/ löytyvää tiedostoa, mikä 1Storen myyjän mukaan vastaa ostamaani lisenssiä.
-
Olen ymmärtänyt että boot camp tukiohjelmisto on softa, joka asennetaan Windowsissa itse Windows asennuksen jälkeen. Onko näin, vai pitääkö jotakin tähän liittyen tehdä aiemmassa vaiheessa eli ennen Windows asennuksen käynnistämistä?
-
Viestihistoriasi perusteella, kun et anna ketjussa tarvittavia tietoja oma-aloitteisesti. Ajattelin, että yrität mahdollisesti ajaa väärää asennuspakettia, joka on tarkoitettu toiseen Macciin.Ithelog kirjoitti:Miksi oletat, että minulla on Mac Mini?
Ithelog kirjoitti:Minulla on kolmisen vuotta vanha mac mini, jossa on tällä hetkellä...
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jos oikein muistan (en ole siis ikinä asentanut, mutta milikuvana jutusteluista), niin ainakin aikoijen alussa jolloin Windows tuli mahdolliseksi asentaa Macciin, niin eka kai käynnistettiin Bootcamp-ohjelma, mikä teki "taikoijaan" eli kai partitioi sinulle windows-osion ja laitteli ajureita ja kaikenlaista sellasita baskaa mitä nyt tarvii olla ja sitten kai samaan syssyyn tai erikseen myöhemmin alettiin asentamaan sitä windowsia. Walistunut arvaukseni on, että luulosi että Bootcamp on joku Windowsin apuohjelma, on täysin pielessä.Ithelog kirjoitti:Vielä yksinkertainen varmentava kysymys.
Olen ymmärtänyt että boot camp tukiohjelmisto on softa, joka asennetaan Windowsissa itse Windows asennuksen jälkeen. Onko näin, vai pitääkö jotakin tähän liittyen tehdä aiemmassa vaiheessa eli ennen Windows asennuksen käynnistämistä?
-
Viesti Kirjoittaja iccb »
Mac os x:ssä joudut ensin käyttämään ohjelmaa nimeltä bootcamp-apuri jolla teet kovalevylle osion windowssin asennusta varten. Ohjelma löytyy Ohjelmat/Lisäohjelmat kansiosta.Ithelog kirjoitti:Vielä yksinkertainen varmentava kysymys.
Bootcamp-ajuripaketin (versio 5.1) saat ladattua vaikka applen sivuilta ja tämä asennetaan windowssissa windowssin asennuksen jälkeen...
Macbook Pro 15" (late 2016)
Mac Mini (late 2012)
-
Näin olen ymmärtänyt. Eli osioinnissa ja asennuksen käynnistämisessä asennus media teossa jne. olen käyttänyt bootcamp-apuria. Homma kaatuu siihen, että tuota ajuripakettia en pääse asentamaan koska Windows ei asennu ilman ajureita ja se ajuripaketti käsittääkseni pitäisi asentaa Windowsin asennuksen jälkeen. Eli minulla on muna-kana-ongelma.iccb kirjoitti:Mac os x:ssä joudut ensin käyttämään ohjelmaa nimeltä bootcamp-apuri jolla teet kovalevylle osion windowssin asennusta varten. Ohjelma löytyy Ohjelmat/Lisäohjelmat kansiosta.Ithelog kirjoitti:Vielä yksinkertainen varmentava kysymys.
Bootcamp-ajuripaketin (versio 5.1) saat ladattua vaikka applen sivuilta ja tämä asennetaan windowssissa windowssin asennuksen jälkeen...
Eli tarvitsen ajurit ennen kuin voin asentaa ajurit.
Olenko ymmärtänyt jotakin väärin?
-
Re: Windows 8.1 asennuksen ajurit Bootcampissa
http://support.apple.com/en-us/HT201258
-
Minulla on ollut ulkoinen USB-tikku kytkettynä. Olen kokeillut prosessin kahden eri valmistajan 8 GB tikuilla ja lopputulos on ollut sama molemmilla tikuilla. Asennus ohjelma tuo tälle tikulle reilu 2000 tiedostoa, jotka löytyvät myös BootCamp-ajuripaketista. Tuon tiedän koska kokeilimme tiedostojen kopioimista tikulle käsin ja silloin kopiointi korvasi tuon reilu 2000 tiedostoa. Ja kyllä, ongelma on juurikin se, että jostakin syystä noita tiedostoja Windowsin asennusohjelma ei löydä tai pysty hyödyntämään.khaosaming kirjoitti:Tämän mukaan Bootcampin asennuksen aikana Macissa pitää olla ulkoinen USB-asema tai USB-tikku liitettynä. Ilmeisesti asennusohjelma swappaa jotain tälle asemalle (jota se ei nyt löydä).
http://support.apple.com/en-us/HT201258
Muuten alkaisin kallistumaan sille kannalle, että Bootcamp ei vain yksinkertaisesti tue Win Pro 8.1 x64 versiota, mutta ohje https://help.apple.com/bootcamp/mac/5.0 ... mp173b3bf2 sanoo suoraan, että Windows 8.1 Pro on tuettu. Jostain muualta taas ymmärsin, että tuo x64 variantti olisi iMac:illä oikea valinta.
iMac jolle asennusta tehdään ei ole aivan perus rauta, koska siinä on 16 GB muisti ja Fusion Drive levy, mutta noiden en uskoisi tilanteeseen vaikuttavan.
-
Anteeksi jos vaikutan töykeältä tai salailevalta. Kyse ei ole siitä. Oma tekninen osaamiseni on tasoltaan varsin vaihtelevaa ja sosiaaliset kommuinkointi taitoni kauniisti ilmaistuna rajalliset. Kokemukseni keskusteluryhmistä kaikkinensa on aika vähäinen pitkälti koska ne muutamat kerrat kun olen yrittänyt jotakin asiaa keskusteluryhmien avulla selvittää en ole saanut asiaa ratkaistua. Siitä syytän lähinnä omia kommunikointitaitojani -- en niitä, jotka ovat yrittäneet minua auttaa.khaosaming kirjoitti:Viestihistoriasi perusteella, kun et anna ketjussa tarvittavia tietoja oma-aloitteisesti.Ithelog kirjoitti:Miksi oletat, että minulla on Mac Mini?
Yritin alunperin antaa täydellisemmän selostuksen asiasta, mutta kun selain kaatui ja vei tekstini bittien taivaaseen kahdesti päädyin lyhentämään kuvausta rajusti siinä toivossa että selain pysyisi varmemmin pystyssä. (Jep, olen kävelevä testitapaus, joka löytää bugit ja ongelmat melkein asiasta kuin asiasta. Firefox ei varmaan tykännyt siitä määrästä välilehtiä ja ikkunoita mitä pidän auki...)
Mutta, jos jotain oleellista tietoa mielestänne panttaan, niin sanokaa suoraan, niin täydennän aukkoja.
-
Viesti Kirjoittaja ssufin »
Sitä en sitten tiedä miten tämä onnistuu imacissa. Tai Applessa ylipäätään.
-
Auttaisikohan asiaa, jos ostaisi USB 2.0 tikun? Eli sellaisen, joka ei tue USB 3.0:aa?ssufin kirjoitti:Asennusvaiheessa ei taida tunnistaa usb3:ssa olevaa tikkua ja kyselee sille ajureita. Vastaava tuli tänään vastaan töissä, kun yritin käynnistää ja osioida pakasta vedettyä Fujin läppäriä Win 7 tikulla. Keksinnössä ei ole kuin usb3 portteja. Winkkukoneen ollessa kyseessä BIOSista löytyi mulkattavia asetuksia. Portit "vain usb3:sta" automaatille ja jotain legacy asetuksia päälle ja heti alkoi homma wörkkiä.
Sitä en sitten tiedä miten tämä onnistuu imacissa. Tai Applessa ylipäätään.
iMac:issä on monta USB porttia. Tähän mennessä olemme käyttäneet aina samaa näppäimistössä olevaa porttia (optiona vaihdoimme langattoman näppiksen perinteiseen numeronäppäimistölliseen). Täytynee selvitellä onko iMac:in kaikki USB portit 3.0:aa, vai olisiko jokin 2.0.
Kiitoksia paljon. Tämä on toistaiseksi lupaavin arvaus sille mikä minulla voi olla pielessä tuossa asennusprosessissa.
Edit: Tarkistin iMac speksit ja kaikki USB portit ovat identtisiä 3.0 portteja jotka tukevat 2.0 laitteita. Ymmärsin Windows 8 tuen kuvauksesta, että 3.0 tukea varten ajurit pitää asentaa Windowsin asennuksen jälkeen, eli kyse voi juurikin olla tuosta. Muihin kustannuksiin verrattuna tuo 2.0 tikku on sen verran pieni investointi, että taidan kokeilla sitä kunhan saan sellaisen tikun hankittua. Mun kaikki uudet on nyt 3.0 tikkuja ja kaikki vanhat alle 8 GB tikkuja...
-
Kiusallista tuossa on se, että tilanteeseen ei auttanut se, että poistin Windows asennuksen ja tein koko homman alusta kaikkine vaiheineen.
Levyn korjaustyökalu ei tunnista ko. muistitikkua lainkaan, joten tämä yritys meni aika totaalisesti pieleen.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Saattaa olla, että se näppiksessä oleva portti on liian hidas hoitamaan tuota asennusta. Pistä tikku suoraan sinne takapaneeliin.käyttäneet aina samaa näppäimistössä olevaa porttia
-
En ole varma ratkaisiko tuo asian vai jompi kumpi muista samalla kertaa tekemistäni muutosta. Itse veikkaisin syylliseksi headsettiä...MacFinn kirjoitti:Saattaa olla että löytyi se ongelma:Saattaa olla, että se näppiksessä oleva portti on liian hidas hoitamaan tuota asennusta. Pistä tikku suoraan sinne takapaneeliin.käyttäneet aina samaa näppäimistössä olevaa porttia
Eli, mietin muutamana yönä mitä eroa minun asennuksessa on tavalliseen asennukseen ja aloin käydä mielessäni läpi asioita jotka voisivat vaikuttaa asiaan. Kone ei ollut suoraan pakasta, vaan se oli tehdaskokoonpano, jossa oli tehty kaksi rautamuutosta ja kaksi lisälaite muutosta. Rautamuutokset (enemmän muistia ja fusion drive) listasin jo aiemmin mutta niitä pidin epätodennäköisinä. Sitten jossain vaiheessa hoksasin, että poikahan oli kypsähtänyt Applen hiireen alta aikayksikön ja vaihtanut sen PC-hiireen. Vaihdoin asennuksen ajaksi tuon Applen hiiren takaisin laitteeseen ja samalla varmuuden vuoksi vaihdoin muistitikun suoraan laitteen taakse, mutta se todennäköisin ongelman syy oli todennäköisesti USB headset, joka oli kytketty näppäimistön toiseen USB porttiin. En missään vaiheessa aiemin tullut siihen kiinnittäneeksi huomiota, mutta näin jälkikäteen ajateltuna se on ollut luultavasti Windowsille löydetty laite, jonka ajuri puuttuu. Pidän tätä todennäköisempänä ongelman lähteenä kuin näppiksen USB portin hitautta, koska Windows valitti ajureista. Olisi ihan tyypillistä logiikkaa Microsoftilta kaataa asennus siihen, että asennuksen kannalta tarpeeton ajuri puuttuu.
Kiitoksia kaikille auttaneille.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mutta suurimpana syynä pidän tuota asennustikun siirtoa sinne minne se kuuluu.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka