1. Millä tai miten saisi tulostettua macin fonttivalikoiman paperille eli siis nimi + fontin esikatselu?
2. Onko macin fonttien määrälle jokin samanlainen rajoitus kuin PC:ssä? Siellä muistaakseni jo 500 asennettua fonttia saattaa aiheuttaa ongelmia.
3. Omalle koneelle on kertynyt ohjelmien asennuksissa kaikenlaisia fontteja, joita en tarvitse. Mikä olisi helpoin, yksinkertaisin ja varmatoimisin ohjelma, jolla pertti peruskäyttäjä voi fonttikokoelmaa hallita? Riittääkö macin oma kirjasinkirja vai pitääkö asentaa jokin erillinen softa esim. se Linotypen ilmaissofta?
Fonttien esikatselu ja hallinta
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Fonttien esikatselu ja hallinta
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
-
Re: Fonttien esikatselu ja hallinta
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Tarvitset erillisen pikkuohjelman, niitä on ollut useita markkinoilla. Omia kokemuksia ei ole, joten en uskalla varsinaisesti suosittaa, mutta FontSampler on ainakin ilmainen.MacAntti kirjoitti:1. Millä tai miten saisi tulostettua macin fonttivalikoiman paperille eli siis nimi + fontin esikatselu?
http://www.dotsw.com/
Nope, jos käyttää fonttihallintaohjelmaa niin niitä voi olla enemmän kun ikuna tarvitsee. Apple puhuu tuhansista FontBookin yhteydessä ilman että hidastumista tapahtuu. Mainospuhetta tietty, mutta systeemi ei kuitenkaan aseta ylärajaa lainkaan.MacAntti kirjoitti: 2. Onko macin fonttien määrälle jokin samanlainen rajoitus kuin PC:ssä? Siellä muistaakseni jo 500 asennettua fonttia saattaa aiheuttaa ongelmia.
Kyllä tuo tiikerin kirjasinkirja on aika hyvä, vaivaton ja harmiton. Kannattaa kyllä katsoa läpi sen tutorial Applen sivuilta.MacAntti kirjoitti: 3. Omalle koneelle on kertynyt ohjelmien asennuksissa kaikenlaisia fontteja, joita en tarvitse. Mikä olisi helpoin, yksinkertaisin ja varmatoimisin ohjelma, jolla pertti peruskäyttäjä voi fonttikokoelmaa hallita? Riittääkö macin oma kirjasinkirja vai pitääkö asentaa jokin erillinen softa esim. se Linotypen ilmaissofta?
-
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
Sen verran vielä haluaisin lisätä että fontit on asia minkä kanssa kannattaa olla tarkkana. Nyt näköjään kirjasinkirja varoittaa jos koittaa poistaa järjestelmäkirjasimia (koitin sen just, ei se näin kait aina ole tehny) olen meinaan itse joskus saanut systeemit aika sekaisin poistamalla oikeat kirjasimet käytöstä.
Toiseksi tuosta Linotypen FontExplorer X:stä. Itse olen sitä käytellyt ja hyvä ohjelma, suosittelen. Mutta kannattaa olla tämänkin kanssa tarkkana. Yhdelle koneelle kun asensin tämän niin ohjelma mystisesti päätti käynnistää kaikki fontit. Aiheutti lähinnä sen että kun avasin vaikkapa Fotarin niin käynnistyminen kesti 15minuuttia. Lataili fontteja kotvasen.
Asiaan liittyi hieman komiikkaakin, vielä tuolloin useiden fonttien deactivointi bugasi kyseisessä ohjelmassa. Käytin 2 tuntia siihen että sain fontit pois käytöstä. Ohjelmaan tuli yllättäen päivitys seuraavana päivänä ja korjasi bugin.
Toiseksi tuosta Linotypen FontExplorer X:stä. Itse olen sitä käytellyt ja hyvä ohjelma, suosittelen. Mutta kannattaa olla tämänkin kanssa tarkkana. Yhdelle koneelle kun asensin tämän niin ohjelma mystisesti päätti käynnistää kaikki fontit. Aiheutti lähinnä sen että kun avasin vaikkapa Fotarin niin käynnistyminen kesti 15minuuttia. Lataili fontteja kotvasen.
Asiaan liittyi hieman komiikkaakin, vielä tuolloin useiden fonttien deactivointi bugasi kyseisessä ohjelmassa. Käytin 2 tuntia siihen että sain fontit pois käytöstä. Ohjelmaan tuli yllättäen päivitys seuraavana päivänä ja korjasi bugin.
-
Viesti Kirjoittaja marc »
FontExplorer X on alkanut takkuilla ikävästi. Saan seuraavanlaisen bugi-ilmoituksen käynnistyksen yhteydessä:

Näyttääkö tämä tutulta kenellekkään? Tuon ilmoituksen jälkeen ohjelma toimii jonkin aikaa, mutta sitten kaatuu. Olen poistanut ja asentanut ohjelman uudelleen muutamaan kertaan ja heitellyt .plist-tiedostoja roskiin joka välissä. Mutta ei tahdo silti toimia. Olen siis asentanut tämän tuohon alla näkyvään iMac DV -koneeseen.
Onko ajatuksia kuinka tuon saisi toimimaan? Toimiiko muilla hyvin?

Näyttääkö tämä tutulta kenellekkään? Tuon ilmoituksen jälkeen ohjelma toimii jonkin aikaa, mutta sitten kaatuu. Olen poistanut ja asentanut ohjelman uudelleen muutamaan kertaan ja heitellyt .plist-tiedostoja roskiin joka välissä. Mutta ei tahdo silti toimia. Olen siis asentanut tämän tuohon alla näkyvään iMac DV -koneeseen.
Onko ajatuksia kuinka tuon saisi toimimaan? Toimiiko muilla hyvin?
MacBook Pro 13" Core i5 2,3GHz, 4Gt | MacMini C2D 2GHz, 4Gt | eMac G4 1GHz (ATI), 1Gt | iMac G3 DV 400, 544Mt
-
-
Viesti Kirjoittaja marc »
Jihaa! Nyt toimii toimii FontExplorer X. Minulla oli käytössä 1.0 (build 1A025), jossa sitten näemmä oli jotain bugeja. Nopeasti oli tullut tuo päivitys, joten en ollut ehtinyt sitä huomatakaan.MacFinn kirjoitti:Mikä versio FontExplorerista on kyseessä? 1.0.1 (build 1A029)? Tämä on kai uusin.
Täytyy sanoa, että ilmaisohjelmaksi loistava.
Mutta fonttitulostetta ei tee tuokaan.
Ohjelma on tosiaan mainio, hienoa että nyt toimii.
MacBook Pro 13" Core i5 2,3GHz, 4Gt | MacMini C2D 2GHz, 4Gt | eMac G4 1GHz (ATI), 1Gt | iMac G3 DV 400, 544Mt
-
-
Re: Fonttien esikatselu ja hallinta
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Töissä ja kotona käytössä Linotype FontExplorer X joka on tosi hyvä ohjelma ollakseen ilmainen. Katsoin tuossa männäpäivänä työkoneen aktiivisten leikkausten määrää ja niitä oli yli 620. Eri leikkauksia koneessa on tuollaiset 4200.MacAntti kirjoitti:1. Millä tai miten saisi tulostettua macin fonttivalikoiman paperille eli siis nimi + fontin esikatselu?
2. Onko macin fonttien määrälle jokin samanlainen rajoitus kuin PC:ssä? Siellä muistaakseni jo 500 asennettua fonttia saattaa aiheuttaa ongelmia.
3. Omalle koneelle on kertynyt ohjelmien asennuksissa kaikenlaisia fontteja, joita en tarvitse. Mikä olisi helpoin, yksinkertaisin ja varmatoimisin ohjelma, jolla pertti peruskäyttäjä voi fonttikokoelmaa hallita? Riittääkö macin oma kirjasinkirja vai pitääkö asentaa jokin erillinen softa esim. se Linotypen ilmaissofta?
Toinen "must" ohjelma jota ilman olisi tosi vaikea tulla toimeen on FontCard. Ohjelma on kuin Adoben Typereunion eli piirtää fontit oikean näköisiksi perheittäin. Ohjelma maksaa 17 taalaa mutta mielestäni se ei ole paljon hyvästä ohjelmasta.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Jos käyttää vain Applen Kirjasinkirjaa/FontBookia jonka uusin versio (Tigerin mukana) on ihan mainio, toimii tämä FontParade freewaresofta sen kanssa kivasti tuossa listan tulostushommassa.MacFinn kirjoitti:Mikä versio FontExplorerista on kyseessä? 1.0.1 (build 1A029)? Tämä on kai uusin.
Täytyy sanoa, että ilmaisohjelmaksi loistava.
Mutta fonttitulostetta ei tee tuokaan.
http://www.brightpebbles.org/fontparade
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka