hei, onko tosi että iPhoto ei tunnista digivideokameralla (canon ixus 400) otettuja video-otoksia? mun ibook ei ainakaan tajua niitä. töissä ajoin canonin mukana tulleen softan koneelle (siis työkoneelle, myös mac) ja siinä se toimi, eli toi kamerasta sekä still-kuvat että video-otokset. se canonin softalla tullut ohjelma (jonka olen hukannut) vaikutti muutenkin paremmalta kuin iPhoto. onko tuo Iphoto kenties ihan rimpula ohjelma, joka kannattais heittää pois? lisään vielä, että oon aika tumpelo näiden koneiden kanssa. tää on mun eka oma mac (pari viikkoo vanha iBook), joten kysymykset voivat vaikuttaa tyhmiltä. mutta hiano kone tää on muuten. tietääkö joku, onko tässä kenties joku muu ohjelma vakiona, jolla vois tuoda ne digivideokameran video-otokset myllyyn. ois kiva kuulla, muuten alkaa epäileen olisko sittenkin pitänyt ottaa se pc-läppäri, jos ei ala lapsukaisesta otetut videot pian pyöriin.
t. Zardoc
iPhoto ja digivideo-otokset
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoto ja digivideo-otokset
Viesti Kirjoittaja Zardoc »
-
Re: iPhoto ja digivideo-otokset
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
iPhoto ei tosiaankaan tunnista videoita...vaan niiden hakuun käytetään Ohjelmat-kansiosta löytyvää Kuvansiirta¨ja¨-ohjelmaa. (Jolla voi toki hakea myös kuvia...mutta ne eivät mene iPhoton kirjastoon)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
"onko tässä kenties joku muu ohjelma vakiona, jolla vois tuoda ne digivideokameran video-otokset myllyyn. ois kiva kuulla"
Onhan toki. Sen nimi on iMovie. Voit tuoda sillä liikkuvaa kuvaa kamerasta ja editoida sitä, leikata, yhdistää, lisätä tasoltaan säädettäviä ääniraitoja ja erilaisia kuvaefektejä sekä otsikot ja tekstitykset etc...
Sen voi säätää aukemaan automaattisesti kun laitat dv-kameran iBookiisi.
iMovie erittäin näpsäkkä tuote ja hakkaa monet pc-viritelmät mennen tullen, iPhoto ei sensijaan ole mikään killer-app, parempi kuitenkin kun mainitsemasi Canonin softa.
Hyvä vaihtoehto iPhotolle:
http://www.iview-multimedia.com/
Onhan toki. Sen nimi on iMovie. Voit tuoda sillä liikkuvaa kuvaa kamerasta ja editoida sitä, leikata, yhdistää, lisätä tasoltaan säädettäviä ääniraitoja ja erilaisia kuvaefektejä sekä otsikot ja tekstitykset etc...
Sen voi säätää aukemaan automaattisesti kun laitat dv-kameran iBookiisi.
iMovie erittäin näpsäkkä tuote ja hakkaa monet pc-viritelmät mennen tullen, iPhoto ei sensijaan ole mikään killer-app, parempi kuitenkin kun mainitsemasi Canonin softa.
Hyvä vaihtoehto iPhotolle:
http://www.iview-multimedia.com/
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Ai niin ja mitä iPhotton tulee, se ei todellakaan ole mikään rimpula vaan erinomainen ohjelma.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Zardoc »
hei. taisin olla termeissä hieman epätarkka. tää mun kamera on digitaalikamera, ei digivideokamera, kuten vahingossa kirjoitin.
löysin kyllä iMovien, se tunnistaa ymmärtääkseni vain firewire-porttiin kytketyn digivideokameran, ei tätä mun kameraa, joka kytketään USB-paikkaan.
ton iPhoton kanssa oon vielä alkutekijöissä, joten sen paremmuudesta/huonommuudesta suhteessa muihin en osaa sanoa oikein vielä mitään.
kiitos kaikista neuvoista, rupeen taas kattoon mitä tää kone oikeesti osaa, usein on enempi vikaa kärsimättömässä käyttäjässä kuin koneessa.
kokeilen sitä kuvansiirtäjää seuraavaksi.
t.
Zardoc
löysin kyllä iMovien, se tunnistaa ymmärtääkseni vain firewire-porttiin kytketyn digivideokameran, ei tätä mun kameraa, joka kytketään USB-paikkaan.
ton iPhoton kanssa oon vielä alkutekijöissä, joten sen paremmuudesta/huonommuudesta suhteessa muihin en osaa sanoa oikein vielä mitään.
kiitos kaikista neuvoista, rupeen taas kattoon mitä tää kone oikeesti osaa, usein on enempi vikaa kärsimättömässä käyttäjässä kuin koneessa.
kokeilen sitä kuvansiirtäjää seuraavaksi.
t.
Zardoc
-
Vielä täsmennän että fiksu tapa ottaa kuvat ja videot kamerasta on tehdä seuraavasti:
Kamera kiinni->iPhoto käynnistyy->Paina "tuo" jolloin kuvat latautuvat iPhotoon...
...sitten sammuta iPhoto ja avaa kuvansiirtäjä->valitse siinä "Hae tietyt..."-> vidoet latautuvat koneelle.
Kamera kiinni->iPhoto käynnistyy->Paina "tuo" jolloin kuvat latautuvat iPhotoon...
...sitten sammuta iPhoto ja avaa kuvansiirtäjä->valitse siinä "Hae tietyt..."-> vidoet latautuvat koneelle.

-
"hei. taisin olla termeissä hieman epätarkka. tää mun kamera on digitaalikamera, ei digivideokamera, kuten vahingossa kirjoitin. löysin kyllä iMovien, se tunnistaa ymmärtääkseni vain firewire-porttiin kytketyn digivideokameran, ei tätä mun kameraa, joka kytketään USB-paikkaan."
Näin on joo. Täytyy siirtää ne Kuvansiirtäjällä ja avata iMovieen vasta sitten.
(Kuvansiirtäjä>Asetukset>Kamera>Kun kamera liitetään, avaa Kuvansiirtäjä)
Näin on joo. Täytyy siirtää ne Kuvansiirtäjällä ja avata iMovieen vasta sitten.
(Kuvansiirtäjä>Asetukset>Kamera>Kun kamera liitetään, avaa Kuvansiirtäjä)
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Viesti Kirjoittaja Kirjiz »
iMovie on DV:n editoimiseen tehty ohjelma. DV on oma videostandardinsa. DV-video siirretään koneelle ohjaamalla firewiren kautta kameraa tai nauhuria josta kuvavirta kaapataan ja tallennetaan koneelle. DV:ssä on oma pakkaus, joka on osa tuota standardia.
Digikamera tallettaa kuvan jossain pienemmässä resoluutiossa (esim. 320x240) ja pakkaa sen MotionJPEG:llä tai vastaavalla suoraan tiedostoksi (yleensä .avi -tiedostoon).
Digikamera tallettaa kuvan jossain pienemmässä resoluutiossa (esim. 320x240) ja pakkaa sen MotionJPEG:llä tai vastaavalla suoraan tiedostoksi (yleensä .avi -tiedostoon).
-
"iMovie on DV:n editoimiseen tehty ohjelma. DV on oma videostandardinsa..."
Ei suinkaan ainoastaan, iMovie on tehty myös .avi ja .mov yms. muotoisten digivideoiden muokkaamiseen. Itse olen editoinut paljon Canonin G5-digikameran tallentamia .avi -tiedostoja, ja mainitsemallasi resolla videoista tulee silti satojen megojen kakkuja. Taso riittää juuri ja juuri kotikäyttöön.
Olen yrittänyt viime aikoina tutustua myös FinalCut E:iin, - joka syö myös .avi tiedostoja - mutta ohjelma on niin eri maailmasta, että pieni ohjaus olisi kyllä paikallaan, ei kukaan ole mitään kurssia nähnyt missään?
Ei suinkaan ainoastaan, iMovie on tehty myös .avi ja .mov yms. muotoisten digivideoiden muokkaamiseen. Itse olen editoinut paljon Canonin G5-digikameran tallentamia .avi -tiedostoja, ja mainitsemallasi resolla videoista tulee silti satojen megojen kakkuja. Taso riittää juuri ja juuri kotikäyttöön.
Olen yrittänyt viime aikoina tutustua myös FinalCut E:iin, - joka syö myös .avi tiedostoja - mutta ohjelma on niin eri maailmasta, että pieni ohjaus olisi kyllä paikallaan, ei kukaan ole mitään kurssia nähnyt missään?
SCSI Probe & SyQuest 44
-
DV on kuitenkin se pakkaustapa jota DV-kamerat ja DV-editointiohjelmat (ml. Final Cut Express) käyttävät. FCE ei myöskään tue muita formaatteja kuin DV.
.avi, .mov... ne ovat vain ns. container -formaatteja. Kummassakin tiedostomuodossa on joku videoon ja ääneen käytetty pakkaus. (poislukien ns. raakavideo, ei mitään pakkausta, vie paljon tilaa)
.avi, .mov... ne ovat vain ns. container -formaatteja. Kummassakin tiedostomuodossa on joku videoon ja ääneen käytetty pakkaus. (poislukien ns. raakavideo, ei mitään pakkausta, vie paljon tilaa)
-
"FCE ei myöskään tue muita formaatteja kuin DV. "
Taas väärin. FCE>Import>Files avaa mm. .avi-tiedostot. Näin olen menetellyt.
Taas väärin. FCE>Import>Files avaa mm. .avi-tiedostot. Näin olen menetellyt.
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Kyllähän siihen importtaa voi vaikka mitä, mutta itse työskentely tapahtuu DV-muodossa, ja tällöin työ on DV-muodossa. Natiivina et voi siis esim. 320x240 mpeg4:stä käsitellä. Exportissa toki onnistuu DV-projektin vieminen semmoiseksi kun haluaa.
Kerro toki jos pystyt luomaan FCE:hen projektin, joka on esim. kokoa 320x240 ja mpeg4 kodekilla.
Kerro toki jos pystyt luomaan FCE:hen projektin, joka on esim. kokoa 320x240 ja mpeg4 kodekilla.
-
FCE:n mukana tulee DVD-levy, jossa hyvät tutoriaalit ohjelman käyttöön. Kaiva se sieltä myyntipakkauksen sisältä. Siitä oppii hyvin kaikenlaista hyödyllistä.mutta ohjelma on niin eri maailmasta, että pieni ohjaus olisi kyllä paikallaan, ei kukaan ole mitään kurssia nähnyt missään?
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka