Olen myymässä reilun vuoden vanhaa windows-PC-läppäriäni eteenpäin ja nyt tekisi mieli konetta joka toimisi aikuisten oikeasti. Kerran olen macciin koskenut ~2 vuotta sitten ja muita kokemuksia ei kyseistä laitteesta ole.
Olen katsellut lähinnä 12" iBook ja PB malleja. Pitää valita joko bulkki PB:n ja viritetyn iBookin väliltä. Hintaeroa ei loppujen lopuksi tule paljoa joten pitää varmaan tyytyä kolikon apuun

Ostopäätöksen tekoon vaikuttavat lähinnä seuraavat kysymykset:
-Miten hyvin Macit tunnistavat/osaavat käyttää ulkoisia USB laitteita. Itselläni on LaCien 250GB ulkoinen USB 2.0 kiintolevy sekä Plextorin ulkoinen USB 2.0 kirjoittava DVD+-RW asema, joten superdrive ei houkuttele opiskelijabudjetilla. Jostakin olen lukenut että iDVD osaa käyttää vain superdriveä mutta kai tuon jotenkin pystyy kiertämään..?
-OSX on käsittääkseni unix-pohjainen, mutta saako siinä linux-softat toimimaan?
-Ja se tärkein kysymys. Mistä tällainen laite kannattaa ostaa?-) Onko Helsingin/Tampereen suunnilla firmaa missä näitä olisi näkyvillä ja pääsisi näppäilemään? Opiskelija-alennus on ilmeisesti 20% tai jotakin? Tarviiko jotakin vippaskonsteja että tuon alennuksen saisi käyttöön? Kampusdatasta PB 12" combo ei ole pahan hintainen jos tuosta leikkaa 20% pois

-Onko jotakin ehdottoman tärkeätä mikä pitää muistaa maccia ostaessa? AppleCare?
-- Markku (ehkä tuleva macin omistaja)