Tyhmä kysymys, mutta miten saan MacBook Pron nimen vaihdettua? Se on ärsyttävästi nimetty exäni mukaan (koska oli joskus hänen käytössään). Nyt tuo nimi kummittelee milloin missäkin yhteydessä, eikä se ole minulle mieleen.
Onko muuta vaihtoehtoa, kuin formatoida koko levy sileäksi ja asentaa kaikki uudelleen?
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
eikös sen voi vaihtaa missä vain Finderissä missä sen levyn näkee. Kelaamalla vaikka Finder-ikkunaa hierarkiassa ylöspäin kunnes tulee ylin taso, vaikka "N.N:n Macbook Pro". Siinä näkyy levyt ja voi vaihtaa normaaliin malliin napauttamalla nimi aktiiviseksi.
Pidän itseäni vieläkin keltanokkana Macin käyttämisessä. Pieniä perusasioita hukassa: Kuinka saan avattua esim. laskimen kaksi kertaa? Kun laskin on auki ja klikkaa dockista laskimen kuvaketta, ei avaudu uusi laskin, vaan se yksi ja sama laskimen ikkuna aktivoituu. Joskus on tarvetta laskea toisesta lähteestä jokin summa ja samaan aikaan jokin toinen summa ja vertailla niitä keskenään vierekkäin.
MacBook Pro mid 2014 i5 2.8 GHz, 8 Gb 1600 MHz DDR3, OS X 10.9.5 + iPhone 6 128 Gb + iPad 3rd Gen. 64 Gb + Apple TV 3rd Gen.
EI ole macci nyt tässä käsillä, mutta onnistuisiko menusta "New WIndow" -komennolla? Saman asian tekee omppu-N -näppäin. Toimii melko monessa ohjelmassa, ehkä myös laskimessa.
Shakermaker kirjoitti:Pidän itseäni vieläkin keltanokkana Macin käyttämisessä. Pieniä perusasioita hukassa: Kuinka saan avattua esim. laskimen kaksi kertaa? Kun laskin on auki ja klikkaa dockista laskimen kuvaketta, ei avaudu uusi laskin, vaan se yksi ja sama laskimen ikkuna aktivoituu. Joskus on tarvetta laskea toisesta lähteestä jokin summa ja samaan aikaan jokin toinen summa ja vertailla niitä keskenään vierekkäin.
Toisen laskimen saat käynnistettyä Terminaalista komennolla:
Tuo paperinauha olikin oikein mieleinen vaihtoehto. Terminaalista toisen laskimen avaaminen on ehkä hieman turhan hankalaa, mutta hyvä tietää kuitenkin, että sillä tavalla onnistuu. Kiitos vastauksista.
MacBook Pro mid 2014 i5 2.8 GHz, 8 Gb 1600 MHz DDR3, OS X 10.9.5 + iPhone 6 128 Gb + iPad 3rd Gen. 64 Gb + Apple TV 3rd Gen.
Ohjelman voi myös monistaa, jolloin saa vaikkapa Dockiin 2 kpl klikattavaksi. Ehkä tuo pääte on kuitenkin fiksumpi tapa, ainakin joillain isommilla ohjelmilla.
Ilmoituskeskuksen laskinta voi myös käyttää rinnalla hätäapuna jos tarpeen (ks. kuva).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Olisin myymässä macciani vuosimallia 2011. Formatoin kovalevyn ja seuraavaksi oli tarkoitus asentaa käyttöjärjestelmä (Yosemite) uusiksi. Asentaminen olisi tietysti vaatinut AppleID:n, joten peruutin ja aloin googlailemaan neuvoja. Päädyin tekemään Internet Recoveryn, jonka piti palauttaa kone alkuperäiseen käyttikseen. En ihan tarkalleen edes muistanut siinä kohtaa, mikä se oli. Nyt tiedän, että se oli 10.6.6. eli päivitetty Snow Leopard. Internet recovery kuitenkin palautti mulle Lionin, jonka asentaminen myös kysyy AppleID:tä. Mitäs ihmettä nyt teen? Recovery-DVD:itä ei ole. Joku käyttis tähän kai olisi hyvä saada ennen myymistä?
Eikö sulla ole omaa AppleID:tä? Jos ei ole, hanki. Ei ole iso vaiva. Sen avulla voit asentaa Yosemiten uudestaan puhtaana asennuksena. Asennusvaiheessa et vaan jatka asennusta loppuun vaan jätät siihen, kun alkaa kysellä maata ja käyttäjää. Jätät sen uuden omistajan tehtäväksi. Näin koneeseen ei jää sun AppleID:stä tai sinusta mitään tietoja.
Kyllä mulla on. Mutta en mistään löytänyt ohjetta/vihiä siitä, että mun appleID:llä asentaen voisin jotenkin välttää sen, että se mun tiedot jäisivät koneeseen? Miten tää on mahdollista?
Viimeksi muokannut amanita, 20.2.2015 klo 20.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Peke78 kirjoitti:Ei vaan löydy kohtaa, mistä jatkuvan salasanojen kyselyn saisi pois...
Mitenkäs se nyt sulta jatkuvasti noita kyselee?
Minkalaiset ovat tilanteet?
Mikä on käyttäjämäärittely käyttäjätilillesi?
No en tiedä, en mä löydä tuolta mitään mistä saisin kyselyn pois. Kai nyt täällä joku on, jolla ei kysele käynnistäessä salasanaa?
Alkuun tulee mun nimi ja sit VIERASTILIN KÄYTTÄJÄ. Mun nimestä klikkaamalla kyselee salasanaa.
MacBook Pro Retina Late 2013 / Intel Core i5 / 8Gt / 500Gt
Mac Mini M2 / 8Gt / 256Gt SSD
Mac Mini M4 / 16Gt / 512Gt SSD
Okei, jos siis haluat, että käynnistettäessä tai kirjautuessa ei halua salasanaa, menet järjestlemäasetuksiin ja siellä klikkaat Käyttäjät-merkkiä. Käyttäjien hallinnossa klikkaat alhaalla olevaa lukkoa ja annat salasanan (sama kuin kirjautuessa).
Klikkaat kohtaa ”Kirjautumisvalinnat” mulla engalnniksi ”Login options” siinä het vasemman ikkunan alareunassa.
Avautuvassa ikkunassa sulla on nyt kohdassa ”Automaattinen sisäänkirjautuminen” valinta Estä, vaihdat pop-up-valinnalla sen toiseen muotoon ja annat taas salasanan, niin sen jälkeen ei enää kysele.
Tarkista myös turvallisuusasetuksissa, ettei ole kyselyä päällä näytön herätyksessä, niin kuka tahansa pääsee koneellesi sinun (=ylläpitäjän) tunnuksilla tekemään mitä tahansa...
Menestystä valitsemallasi linjalla tietoturvan kanssa...
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.