Miten OpenSuSE? Mitään kokemusta minulla ei ole sen asentamisesta Macceihin, mutta PC:lle on ja se on viimeistelty ja helposti asentuva distro. Tuntuisi olevan tuki niin G3:lle, G4:lle kuin G5:llekin.
tBa kirjoitti:Komentorivi on yksinertainen ja helppo tapa tehdä moni asia, ja täysin mahdollista oppia myös tavallisille kuolevaisille.
Tarpeellinen työkalu myös macille. Kun komentorivi on hallussa, monet asiat ovat nopeita hoitaa. Macin ja muiden *nix-pohjaisten käyttisten komentoriviä ei kannata mielessään sotkea ms:n dos-ikkunaan. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
EDIT: Gentoosta piti sanoa, että sen saa varmasti toimimaan, mutta tuskin kannattaa iMaciin asentaa ennenkuin joku todistaa, että sillä pystyy kontrolloimaan tuulettimien liikkeitä.
Tthx3 kirjoitti:Miten OpenSuSE? Mitään kokemusta minulla ei ole sen asentamisesta Macceihin, mutta PC:lle on ja se on viimeistelty ja helposti asentuva distro. Tuntuisi olevan tuki niin G3:lle, G4:lle kuin G5:llekin.
Mukava kuulla, että SuSE PPC on version 7.3 jälkeen pelissä mukana.
Ikävä kyllä täytyy todeta lueskelteltuani noita asennusohjeita, että sen asentaminen sopii edelleen huonosti taviksille. Uskomaton vaiva verrattuna OS X:n asentamiseen.
Ja jos sen saa pystyyn, löytyykö sieltä tavallisille ihmisille mitään, mitä ei OS X:llä tekisi - ja useimmiten helpommin ja tyylikkäämmin? IMHO työpöytä-Linux KDE- ja Gnome-riitoineen jää aika pienen miesporukan omaisuudeksi. Palvelinkäyttö on toki ihan eri asia.
Ubuntu asentui PC:lle ongelmitta ja mallikkaasti. Linux on mainio käyttis nörtille (=säätäjälle), mutta kun on mahdollisuus käyttää MacOS X:kin, niin en kyllä näe tuolle Linuxille mitään tilausta. Hinta on tietysti ihan toisenlainen, mutta jos on jo mac-rautaa, niin siinähän on jo mac-käyttiskin. Sen kyllä ymmärrän, että joku asentaa Linuxin PC:lle, mutta että Macciin...
Mulla loppui into siihen, kun piti päivittää Ubuntu uuteen versioon. Siinä vaiheessa olisi pitänyt alkaa opiskelemaan erilaisia repositoryjä ja niiden eroja ym. Ei vanha jaksanut.
Macissa voi onneksi jättää tuollaiset asiat Applen insinöörien huoleksi. Siitähän ne saa palkkansa.
Asensin juuri Powerbook G4 koneeseeni Ubuntun 6.06 käyttiksen. Omalle osiolle luonnollisesti. Hienosti toimii ja kivaa on, eikä asennuksessa ollut ongelman ongelmaa! Ja käyttiskin on suomeksi! Jos ei minkään muun takia tätä tekisi niin ainakin monet pc-puolen pelit toimivat nyt joista muuten on jäänyt mac-käyttäjänä paitsi... Ainoa miinus on ettei airport suostu ajurien puutteen takia toimimaan. Ethernet kaapeli siis kiinni.
Minäkään en oikein ymmärrä miksi Linux pitäisi asentaa mäkkiin. Alla kun pörrää BSD jo valmiiksi.
"Linux"-softa yleensä on itseasiassa "Unix"-softa. OSX on "Unix". Darwinports on vain oma versio FreeBSD:n portseista tai NetBSD:n pkgsrc:sta (itseasiassa, darwinports taitaa nimenomaan olla jälkimmäinen), joten kyllä ne ohjelmat saa ihan "perinteiselläkin" tavalla asennettua kunhan developer toolsit on asentanut.
Perinteisellä tarkoitan ./configure; (g)make; (g)make install.
En nyt todellakaan halua aiheuttaa mitään käyttis-sotaa tyyliin Linux vs. BSD, mutta kun itse tajusin mitä siellä konepellin alla oikeastaan sykkiikään, niin kyllä minulla naama venyi hymyyn.
NOx kirjoitti:
Mac OS X ei sitten kuulu näihin muihin käyttiksiin. Tässä muutama vaihtoehto:
A) Applen asentaja
B) Installer Vise ja muut vastaavat
Eivätkös nuo ole käyttäjän kannalta kohtuullisen identtisiä?
NOx kirjoitti:
C) Automaattisesti mounttaatuva Disk Image ja sieltä tiedoston hinaaminen kovalevylle
D) Käsin mountattava Disk Image -,-
E) Muut variantit kohdista C ja D
Samoin nämä, mounttaantuu se sitten käsin tai ei, niin kuitenkin raahaamalla se sinne menee. Ja tässähän ei varsinaisesti asenneta mitään, ohjelma vain kopioidaan omalle levylle, haluaamaansa paikkaan.
NOx kirjoitti:
F) Fink
G) Darwinports
H) Suoritetaan asennus Classicissa ja patchataan ohjelma myöhemmin OS X -versioksi
Fink ja Darwinports eivät ole OS X:n omia asennusmetodeja. Enkä usko, että "asennus classicista ja patchaaminen" olisi Applen suosittelema tapa ohjelmistofirmojen hoitaa päivityksensä.
Voithan sinä asentaa ohjelman vaikka zippi paketeista tiedosto kerrallaan ja paketoida sen itse .app tiedostoksi. Ymmärrän kuitenkin pointtisi.
Minun pointtini oli kuitenkin se, että OS X:lle on olemassa yksi oikea tapa asentaa ohjelmia ja se on tuo Applen installeri. Jos joku muu tahtoo ohjelmansa muuta reittiä jakaa, se ei ole käyttöjärjestelmän vika.
EDIT: Ja olen siis sitä mieltä, että tiedoston kopioiminen paikasta a paikkaan b ei ole asentamista, vaan kopioimista.
EDIT2: Ja jos vihelletään peli poikki ja julistetaan tasapeli. Ei jaksa enää
Tässä ei kuule mihinkään tasapeliin suostuta. Hävisit.
Kukaan ei väittäny että Linuxille olis parempi ohjelmatarjonta, mutta sä väitit että kaikki ohjelmat asentuu samalla tavalla. Einiin.
Juhani L kirjoitti:Saattaapa olla, ettei helposti asentuvaa Linux-distroa olekaan. On tietenkin suhteellista, mutta jos asentajan pitää tietää, mikä kovalevyn osa on "sdc6", on helppous kaukana. Ihmiset haluavat kai ennemmin käyttää tietsikoita kuin leikkiä komentorivisulkeisia.
Joku on varmaan jo vastannut tähän, mutta helposti asentuvia Linux-distroja on. Esimerkkinä voisin sanoa SUSE:n, Mandrivan, Linspiren, (Ubuntu). Näitä riittää.
VS kirjoitti:Asensin juuri Powerbook G4 koneeseeni Ubuntun 6.06 käyttiksen. [...] Ainoa miinus on ettei airport suostu ajurien puutteen takia toimimaan. Ethernet kaapeli siis kiinni.
Asensin minäkin tällä viikolla G4 Miniin Dapper Draken. Airport Extreme toimii kyllä jotakuinkin, kun hiukan suostuu komentorivillä kikkailemaan.. Ad-Hoc-tilassa en saanut konetta vihjailemaan muillekin olemassaolostaan, ja jostain syystä verkko ei heti käynnistyksen jälkeen lähde päälle vaan näytti vaativan hiukan harkinta-aikaa. Mutta muuten homma toimi täydellä vauhdilla, eikä ainakaan parin tunnin sessioissa meno hyytynyt.
Jätin leikkimisen sikseen, kun tajusin yhtäkkiä, etten toistaiseksi Airportia sitten tarvitsekaan. Mini kun tulee joka tapauksessa piuhalla kiinni WLAN-tukiasemaan...