Niin, minun nastarenkaani kuluttavat järjettömästi tien pintaa sen päällä olevan jään läpi. Pitäisi varmaan ostaa kitkarenkaat niin voisin tyylikkäästi liukua ojaan ilman että tie kärsii.Kauppalopo kirjoitti:Nastarenkaiden käyttöalue supistuu vähitellen, kun ne kielletään teiden kulutuksen ja ilmanlaadun vuoksi.
Liikenne
-
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Etelässä tuo on todellisuutta. Tänäkään talvena ei ollut montaa sellaista päivää, kun tiet olivat oikeasti jään peitossa. Muuten nastat ovat rapisseet sulaa asfalttia vasten.Mailia kirjoitti:Niin, minun nastarenkaani kuluttavat järjettömästi tien pintaa sen päällä olevan jään läpi. Pitäisi varmaan ostaa kitkarenkaat niin voisin tyylikkäästi liukua ojaan ilman että tie kärsii.
-
Viesti Kirjoittaja jakovski »
Pitäkää etelässä vaikka villasukkia, minähän en nastoistani luovu.
-
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Kuinka moni yllä kitisseistä voi sanoa samaa!
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Et pääsisi mun pihasaunalta mun tallille asti (200m hiekkatie) kitkoilla läpivuoden. Näin keväällä tuo on joskus paljaalla jäällä ja siinä ei pääse edes kävellen pystyssä. Potkurikin vetää sivuluisua, että kitkoilla ei pärjää.Kauppalopo kirjoitti:Olen nastoitta pärjännyt etelässä, idässä, pohjoisessa, lännessä ja kaikissa väli-ilmansuunnissa. Koskaan mitään vaikeuksia.
Uutisoinnin mukaan kitkarenkailla ajava kokenut kuski on riski liikenteessä. Jos nastarenkailla ajaa kuin kitkoilla niin onnettomuudet laskisivat 90% veikkaukseni mukaan. Moni luulee, että nastat tekevät kesän, mutta eivät tee. Kitkarenkailla ajaessa muistaa, että on talvi. En huolisi kitkoja autooni vaikka ilmaiseksi saisin vuodeksi käyttöön.
Olen ajanut kitkoilla mm. Ford Cougarilla VW Passat Variantilla. Muutamassa muussakin kitkat on ollut, mutta noilla kahdella ekalla kokemusta on enemmän. Voi luoka millaista se ajo on. Toinen kamaluus on Nokian hakkapeliitat, jos nastoista puhutaan. 3 uusimmasta sukupolvesta on kokemusta. Minulle talvirenkaiden tärkein ominaisuus on sivuttaispito. Kesäkumeissa tärkeimmät ominaisuudet on sadekelin ominaisuudet.
Niistä kitkoista vielä... Eihän tuo Cougar ole talviauto, mutta hyvin minä senkin kanssa pärjäsin vaikka kitkat oli. Ei vain miellyttävää ajamista.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Kaksi talvea ollut kitkakumet kahdessa eri kulkimessa. Chevy STW:ssä (Ei korean kinneri vaan 2500 kg Detroitin malmia) sekä Jeep Wagoneerissa. Kumpikin talvi oli painajaista. Oli mukava sutia mäen pohjalla kun edessä ja takana oli jääpolanteinen mäki. Ikinäkoskaan ei autoihini tule mitään nastattomia huumorikumeja enää talveksi. Tänäkin talvena on ollut muutamia mukavia jääaamuja viidenaikaan kun töihin on pitänyt lähteä, kitkakemeksilla olisi menemättä niinä aamuina jäänyt.Kauppalopo kirjoitti:....
Kuinka moni yllä kitisseistä voi sanoa samaa!
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tuon kitkarenkaiden vaarallisuudesta kertovan uutisen jälkeen olisi mielenkiintoista tietää millaisilla renkailla on oltu liikkeellä - ja tietenkin myös millä nopeuksilla ja etenkin turvaetäisyyksillä...Useampi yhtaikainen kolari hidasti liikennettä moottoritiellä Oulussa tistaina iltapäivällä.
Etelään menevällä kaistalla mukana ketjukolarissa oli useita autoja. Onnettomuus ajettiin hieman ennen neljää Iskon ja Laanilan liittymien välissä.
Noin neljän aikaan iltapäivällä ajettiin peltikolari pohjoisen suuntaan menevällä kaistalla Kontinkankaan liittymästä keskustan suuntaan.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Kaikkiaan kolareita ajettiin suunnilleen samaan aikaan neljä kappaletta. Kaikki onnettomuudet olivat peräänajoja.
Näin hukataan pelastushenkilöstöä ja kalustoa pelkästään siihen, ettei ylimielisyyttään haluta noudattaa liikennesääntöjä.Pelastuslaitokselta oli tilanteita hoitamassa kymmenen yksikköä.

-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Sehän paljon vaikuttakin täällä Lapissa. Eikun kieltämään nastat vaan. Minusta voitaisiin myös kieltää autoilu pohjoisessa jos ei satu siellä asumaan. Lähinnähän ne on turistit jotka täällä kolaroivat.tuomas92 kirjoitti:Etelässä tuo on todellisuutta. Tänäkään talvena ei ollut montaa sellaista päivää, kun tiet olivat oikeasti jään peitossa. Muuten nastat ovat rapisseet sulaa asfalttia vasten.
-
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
Viesti Kirjoittaja K_Kolja »
Muutamia vuosia Oulussa asuneena ja muutoinkin Pohjantietä ajelleena tuo otsikko ei yllätä yhtään. Joka ikinen kerta Oulun moottoritiellä pelottaa, niin pöljästi siellä ajetaan. Oikeastaan on pieni ihme, ettei kolareita tule siellä enemmän. Hulluin tapaus löi vasemmalla kaistalla reilun satasen vauhdista jarrut pohjaan, veti oikean kaistan tiiviin jonon läpi pientareelle pysähdyksiin ja peruutti kohti liittymää, jonka oli juuri ohittanut.arisel kirjoitti:Useita kolareita moottoritiellä Oulussa
mutta ehkä siksi olen satunnaisesti
ihan siedettävä ihminen.
-Jarkko Martikainen
-
Tiedän kun olen omistanut testivoittajakitkat ja eipä ne häävejä olleet peilijäällä. Makuja on monia, enkä lähde kiistelemään, mutta se että jos joku sanelee: "että nyt päivänkakkara te pidätte niitä kitkoja, kun me kerran sanotaan niin!" niin sitten mulla kasvaa runko ottahan ihan periaatteesta.
-
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Onneksi Suomi on vielä edes tässä suhteessa vapaa maa ja jokainen saa valita mieleisensä. Siksi ihmettelen jatkuvaa paremmuuden todistelua tässäkin asiassa, jossa faktoilta näyttävät tiedot ovat useimmiten asenteellisesti kerättyjä tai esitettyjä ja puutteellisia. Eivät nuokaan tilastotiedot nastojen ylivoimaisesta paremmuudesta koko totuutta kerro, vaan jonkun kantin siitä. Molemmilla on etunsa ja haittansa, kukin itse miettii etujen ja haittojen tasapainon omalta kohdaltaan.jakovski kirjoitti:Kitkat on täydelliset kovan pakkasen ja kinoskauden renkaat. Kevätliukkailla kitkat on niin huonot kuin olla voi.
Tiedän kun olen omistanut testivoittajakitkat ja eipä ne häävejä olleet peilijäällä. Makuja on monia, enkä lähde kiistelemään, mutta se että jos joku sanelee: "että nyt päivänkakkara te pidätte niitä kitkoja, kun me kerran sanotaan niin!" niin sitten mulla kasvaa runko ottahan ihan periaatteesta.
Iso osa ongelmaahan on, että ennakoiva, rauhallinen, turvallinen ja taloudellinen ajotapa ei ole muotia, vaan "sporttinen" eli aggressiivinen ja piittaamaton. Ja sen näkee kelistä ja renkaista riippumatta siinä, että aina on perskärpänen takaluukkua lähentelemässä, vaikka rajoituksen mukaan ajaen tietää jo menevänsä riskirajoilla. Näitä ajotapa-asioita ei noissa tutkimuksissa juuri huomioon oteta: kolari tapahtui kyllä/ei, alla a) kitkat tai b) nastat. So what?
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Allekirjoitan. Osa oululaisista ajaa aivan järjettömästi. Varsinkin kaupunkilaiset, jotka eivät yleensä autoa oikeasti edes tarvisi, ajavat kontissa kiinni ja älytöntä vauhtia. Rampeistakin ajetaan Pohjantielle ihan miten sattuu, joten ei ihme että peräänajoja tulee juuri tuolla pätkällä.K_Kolja kirjoitti:Muutamia vuosia Oulussa asuneena ja muutoinkin Pohjantietä ajelleena tuo otsikko ei yllätä yhtään. Joka ikinen kerta Oulun moottoritiellä pelottaa, niin pöljästi siellä ajetaan. Oikeastaan on pieni ihme, ettei kolareita tule siellä enemmän. Hulluin tapaus löi vasemmalla kaistalla reilun satasen vauhdista jarrut pohjaan, veti oikean kaistan tiiviin jonon läpi pientareelle pysähdyksiin ja peruutti kohti liittymää, jonka oli juuri ohittanut.arisel kirjoitti:Useita kolareita moottoritiellä Oulussa
Maalaiset taas ovat tottuneet kiirettömään elämiseen ja ajamiseen. Meikäläinenkin hyppää huomenna pitkästä aikaa auton rattiin kun lähden hakemaan kavereita kentältä. Pelottaa jo valmiiksi. Taidan suosiolla kiertää Kempeleentien kautta.

NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Ihmiset tykkää ajaa persuuksissa kiinni ja kiilailla eteen ohituksissa että rapa varmasti roiskuu takana olevan tuulilasille. Jotkut sankarit tykkäävät liittyä (lue: kiilata) motarille tyyliin 50-60 km/t nopeudella, mikä väistämättä aiheuttaa jarrutuksia etenkin ruuhka-aikana.
Sitä se on, kun maalaiset ei ole tottuneet moottoriteihin, niin ei osata ajaa moottoritiellä.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Kyllä mä sanon jotta kun tuonne Tampereen jälkeen motariin liittyy, niin johan alkaa villi länsi myös. Motareilla EI OSATA AJAA, OLI KYSEESSÄ KUKA TAHANSA. Ristus kun saa ihmetellä että kuinka täällä hengissä selviää. Jos ajan 130-140 motarin oikeaa kaistaa, niin aina sieltä takaa tulee joku takapuoli roikkumaan ja ohittaa. Ja takaisin vasemmalle kaistalle ihan eteen roiskuttaen kurapaskavedet tuulilasille, koska sen takana taas hiillostaa sitä joku. Aivan järkyttävää ajamista.iDock kirjoitti:Juu, Oulun motari on aikamoinen Wild West.
Ihmiset tykkää ajaa persuuksissa kiinni ja kiilailla eteen ohituksissa että rapa varmasti roiskuu takana olevan tuulilasille. Jotkut sankarit tykkäävät liittyä (lue: kiilata) motarille tyyliin 50-60 km/t nopeudella, mikä väistämättä aiheuttaa jarrutuksia etenkin ruuhka-aikana.
Sitä se on, kun maalaiset ei ole tottuneet moottoriteihin, niin ei osata ajaa moottoritiellä.
Kyllä mä sanon sen jotta se joka motarilla ajaa, ei osaa ajaa ylipäätään yhtään.
No, teilläpä ne ketjutukset yleensä sattuu, onneksi not my problem. Ajakaa vain 150km/h ohi ja kiilatkaa takas eteen heti ja roikkukaa persuksissa.
Edelleenkään ei nastat tai kitkapinnat pelasta jos aivot on tehty teflonista. Ei tartu järki meinaan. Vasta sitten kun sattuu. Pitäisi laittaa oikein kojetaulukamera joskus kiinni, niin saattais muutama älyttömyys jäädä kameraan.
-
Viesti Kirjoittaja Marius_Simon »
Exä tosin päästi Volvon perään, mutta työkiireissään reppua kopasi ja aiheutti kolarin kaupungialueella. Oli muuten huvittavaa, kun olin bussin kyydissä sinä päivänä menossa keskustaan ja kattelin ikkunasta kuinka joku oli ajanut kolarin Volvon kanssa. Oli perhana oma auto!

-
-
Tuo tarkoittaa samaa kuin autoton päivä. Ei mitään eroa siihen nähden. Kaikkea typerää sitä keksitäänkin, kun tuo tuli mieleen. Vähän sama kun hevosille vaadittaisiin kengän käyttökieltoa, jos hevoset olisivat vielä käytössä. Kesällä pitäisi ihmistenkin kävellä paljainjaloin ja kiellettäisiin kengät täysin.jakovski kirjoitti:mutta se että jos joku sanelee: "että nyt päivänkakkara te pidätte niitä kitkoja, kun me kerran sanotaan niin!" niin sitten mulla kasvaa runko ottahan ihan periaatteesta.
Minä vain tahtoisin nähdä sen ihmisen kuka ajaa minun pihastani koko talvikauden kitkoilla. Auto jää pihaan. Tuossa ei ole puutteellista faktaa. Kyllä useampi on ajanut kitkoilla ja nastoilla tai ainakin itse olen. Erityisesti kitkoilla ajavilla on puutteita tiedoissa jonka huomaa yleensä kun internettiä lukee. Paremmuutta puhutaan jokaisessa keskustelussa niin netissä kuin oikeassa elämässä. Tätä tapahtuu jopa uutisoinnissa ja mainoksissa. TM-lehti tarjoaa myös paremmuutta olevaa keskustelua.CrashDummy kirjoitti:Siksi ihmettelen jatkuvaa paremmuuden todistelua tässäkin asiassa, jossa faktoilta näyttävät tiedot ovat useimmiten asenteellisesti kerättyjä tai esitettyjä ja puutteellisia.....
....ongelmaahan on, että ennakoiva, rauhallinen, turvallinen ja taloudellinen ajotapa ei ole muotia, vaan "sporttinen" eli aggressiivinen ja piittaamaton
Taloudellinen ajo ei ole hitaasti kiihdyttämistä ja matelua. Tämän olen testannut useammalla autolla. Alla kuva Hyundai i30 bensa autosta. Olen ajanut tuon lukeman usein välillä Viitasaari-Jyväskylä. Ajo ei ollut mitään matelua vaan liikenteen mukana menevää. Tietenkin petomäki vedettiin rullaamalla alas jne, mutta ei se paljoa vaikuta. Seuraava missio on kokeilla kuinka pienellä saan Nissan Qashqain menemään vastaavalla matkalla. Pitää ensin päästä auton kanssa sinuiksi. Pienet jipot pudottaa desejä kulutuksesta.
Agressiivisyys myös on epätaloudellista. Aikaa voittaa minuutin pari ja kulutus on litroja isompi. Renkaat kuluu enemmän ja muuta, mutta tämän päätöksen tekee kukin itse.
-
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Niin. Minäpä ajankin nastoilla, mutta pidän silti kitkoja kaikin puolin järkevämpänä valintana. Valitsin väärin ja pystyn myöntämään sen. Korjaan tekemäni virheen kun seuraavan kerran tulee uusien renkaiden hankinta eteen. Tänään kullä ajoin kitkoilla, joten tuon väittämäsi mukaan olen tänään vähän tyhmempi kuin eilen. Onneksi taas huomenna viisaiden kirjoissa. Kun pihassa on kaksi talvirenkain varustettua autoa, voi helposti säädellä omaa tietämyksen tasoaan.M.P.T kirjoitti:Erityisesti kitkoilla ajavilla on puutteita tiedoissa jonka huomaa yleensä kun internettiä lukee.
-
Viesti Kirjoittaja khalima »
Välillä saa kyllä kuunnella mielenkiintoisia väitteitä miten kitkoilla ei vaan pärjää ympäri talvea

-George Washington
-
-
Viesti Kirjoittaja khalima »
Se on sitten selvä.hatey kirjoitti:^ Kitkarenkaat ovat aivan paskat.
-George Washington
-
Voisin lyödä vetoa kanssasi, jos asuisit 014 arealla. Mun pihasta et lähtisi läpi vuoden kitkoilla liikkeelle autotallista. Eli, jos pihasta ei pääsisi niin miten niillä voisi pärjätä? Tietenkin auton voi jättää toiseen kohtaan pihassa ja lähteä siitä liikkeelle, mutta se vaatii taas uutta ajattelutapaa ja vaivaa tuottaa reilusti.khalima kirjoitti:Välillä saa kyllä kuunnella mielenkiintoisia väitteitä miten kitkoilla ei vaan pärjää ympäri talvea. Aika monelle tuppaa oleen yllätys, että kyllä niillä vaan pärjää.
Traktorissa on ketjut ja joskus tahtoo rengas vetää tyhjää niilläkin, mutta jumiin ei onneksi jäädä. Potkurilla ollaan vinoittain kun ei pysy hallinnassa. Kävellen miltei mahdoton liikkua ellei mene hiihtäen ja varovasti. Pihan tietenkin voisi hiekoittaa koko alueelta, mutta edelleen se tuottaa liikaa vaivaa. Pieni siivu saa riittää hiekoituksessakin. Muutenkin hiekkaa kantautuu sisälle.
Kitkoilla pärjää hyvin lumisissa olosuhteissa. Kaupungissakin niillä pärjää ennakoimalla, mutta maaseudulle niitä en ottaisi. Täällä kun on sulaa, jäätä, lunta ja savea. Nastojen kieltäminen tarkoittaisi autotonta päivää ja näin ollen työttömyyttä ja naapurin itkua ilkeästä maalta muuttaneesta ihmisestä.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka