”Tyhmät kysymykset” käyttöjärjestelmistä
-
Re: ”Tyhmät kysymykset” käyttöjärjestelmistä
Viesti Kirjoittaja dudecriple »
E: kokeilin eri tikkuakin, eikä auttanut. kun boottaa niin ei näy tikkua. pitääkö vaan levyn kautta yrittää?
-
Miten poistan AdBlockin?
Viesti Kirjoittaja gixxeri »
-
Re: Miten poistan AdBlockin?
Viesti Kirjoittaja arttula »
Minulla käytössä Firefox. Kun AdBlock on päällä, ei katsominen onnistu. Kun sen kytkee pois päältä kyseisellä sivulla, ja lataa sivun uudstaan, alkaa toimimaan. Ja sietämättömiä mainoksia tulvimaan.gixxeri kirjoitti:AdBlock estää maikkarin Katsomo-palvelun käytön vaikka olen ottanut kaikki rastit pois ja estänyt AdBlockin toiminnan - katsomo ilmoittaa että en voi katsoa jos en salli mainoksia. En ole asentanut mainosestoja, ongelma ilmeni ihan itsekseen kyn tulin viikon työreissulta kotiin. Mutta vaikuttaa siltä että AdBlockilla on "oma elämä" ja voisin kyllä poistaa kokonaan sen. Safarin laajennuksissakaan ei näy epämääräisiä mainosten esto-ohjelmia.

Eli kokeile jollain toisella selaimella (Firefox, Chrome tms.)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
"Videota ei valitettavasti voida toistaa. Chrome-selain ei ole yhteensopiva MTV Katsomon käyttöön vaadittavan Silverlight-liitännäisen kanssa. Käytäthän Mac OS X:n kanssa sen sijaan uusinta versiota Safarista."
No, eilen illalla sitten käynnistin koneen uudelleen ja pistin taas katsomon ohjelman hakuun, niin tulihan se sieltä sieltä sitten, Safarilla. Ehkä mulla oli sitten omissa nettiyhteyksissä häikkää, en tiedä.
-

-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Ja lataa tuolta javapaketti, ja asenna se: https://support.apple.com/kb/DL1572?locale=fi_FI
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja zuki »
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
-
Viesti Kirjoittaja iccb »
pysty | alt+7
keno \ alt+shift+7
Macbook Pro 15" (late 2016)
Mac Mini (late 2012)
-
Viesti Kirjoittaja deegis »
Onko mac koneisiin olemassa virus turvaa joka ei kuormita konetta ihan kauheasti.
Voiko mac koneeseen imutella torentteja ilman monen tunnin kikkailua, palomuurin yms kanssa?
Toimiiko macissa kaikki samat video muodot kuin pc koneissa, tarkoitan tällä sitä että jos laitan macillä videon joka on samassa muodossa kuin mitä pcllä olen laittanut. Että se toimii telkkarissa niin kuin pcltä laitettaessa. Vai muuttaako mac muistitikun tallennus/osiointi/formaatti muodon niin ettei tv ymmärrä sitä enää.
Entäs jos laitan ulkoisen kovalevyn johon olen elämän varrelta kuvat laittanut pc:llä, niin toimiiko levy /kuvat suoraan mac koneessa vai pitääkö tehdä jotain?
Jos nyt ostan esim macbook airin ja iphonen ja apple tvn, niin toimiiko ne saumattomasti heti niinkuin olen kaikkien puheista ymmärtäny vai onko niiden yhteis toimivuudeksi paljonkin säätämistä?
Mitenkäs kun monessa macbookissa on vain intel hd 6000 näyttis niin , riittääkö se oikeasti hd tason kuvan siirtoon esimerkiksi telkkariin ilman nykimisiä? Olen ymmärtänyt että applen grafiikka arkkitehtuuri on toteutettu jotenkin eri tavalla että ei tarvita niin järeetä näyttistä kuin pc puolella. Vai onko verrattavissa pc puolelle suoraan?
Edit: Entäs toimiiko Silverlightit ynm, videon toisto ohjelmat, netflixissä ja youtubessa ja elisa viihteessä ymym.?
KiItän mahdollisista vastauksista jo etukäteen!
-D
-
Viesti Kirjoittaja FenixFenix »
Periaatteessa olen ihan tyytyväinen koneeseen, en ole mikään nörtti ja käytän konetta lähinnä nettiselailuun ja teksti- sekä taulukkotiedostojen käsittelyyn ( mutta esim. iPhotosta en ole koskaan oikein tykännyt, jotenkin en ole päässyt sen kanssa sinuiksi, eli se on jäänyt hyvin vähälle käytölle) sekä Skypetykseen. Nyt on kuitenkin Safaria käyttäessä ruvennut esim. Facebook "hajoamaan", esim. etusivulla ei näy yläpalkki ollenkaan, joten joudun mm. kirjautumaan ulos "kulkemalla" jonkin ryhmän sivun kautta, ryhmissä yläpalkki toimii. Eli kaikki ei ole ihan kunnossa enää, kone on ollut mulla muutaman vuoden. Firefoxilla Facekin toimii kunnolla, eli juuri tuo ongelma ei ole kovin iso.
Varsinainen asiani on tässä:
Olen miettinyt päivittää Yosemiteen, mm. jotta saisin ladattua Rhinoceros 3D-ohjelman betaversion, joka käsittääkseni on ilmainen tässä vaiheessa, ja on tuon ohjelman sellainen versio, joka toimii Macin kanssa Yosemitella.
Miten pitäisi menetellä, ja suositteletteko tähän koneeseen Yosemitea? Ohjeissa puhutaan TimeMachinesta ja iCloudista, mutta en oikeasti ymmärrä niistäkään mitään. Onko ne esim. ilmaisia ja pitääkö iCloudiin rekisteröityä? Kaikki tiedostot olen ottanut talteen ulkoiselle muistille, mutta pitääkö tehdä joku muu järjestelmätallennus, jonka voisi mahdollisesti palauttaa, jos en kuitenkaan tykkää Yosemitesta?
-
Viesti Kirjoittaja peku »
Suosittelen sinullekin SSD-levyä, ja kun konetta käyttää auki, samalla putsaa pölyt jäähäristä ja jos intoa riittää, vaihtaa myös lämpötahnat. Jos omat taidot ei riitä, ei tuollainen työ maksa mahdottomia huollossakaan. Näillä eväillä kone saa käyttöikää vuosia lisää.
Time Machinesta ja iCloudista voi katsoa esittelyt Applen sivuilta.
-
Tuolle SSD:lle en löytänyt hintaa tai muutakaan tietoa siitä. Osaatko sanoa yhtään hintaluokkaa? (ja mikä se itse asiassa on?) Entä lämpötahnat, missä ne sijaitsee ja miten ne vaihdetaan? Oon siis ihan noviisi tällaisissa asioissa

-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-

muoks. Kokeilin Time Machinea nyt ton värkin kanssa, se pitäisi alustaa uudelleen, jotta toimisi Time Machinen kanssa. En voi sitä tehdä, koska samalla värkillä on myös miehen kaikki kuvatiedostot kopioituna toisesta koneesta. Eli tarvitsen joka tapauksessa jonkin uuden tallennustilan. Tai sit pitää siirtää hänen tiedostot ensteks mun koneelle, alustaa, ja sit käyttää TimeMachinea uudelleen.
Onko käytössäni oleva Verbatimen värkki ulkoinen muisti vai ulkoinen kovalevy? Käytänkö nimikkeitä aivan väärin?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja omenakonsultti »
Kannattaa lukea tämän ketjun ensimmäiset viestit: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=43&t=222294FenixFenix kirjoitti:Miten pitäisi menetellä, ja suositteletteko tähän koneeseen Yosemitea?
Tiivistetty vastaus:
Käyttöjärjestelmän päivitys pelkän betaversion takia ei ole välttämättä järkevää. Löytyykö kilpailijoilta vastaavaa valmista ohjelmaa?
En suosittele Yosemitea koska siinä on liikaa ongelmia. Kannattaa odottaa .3 tai .4 päivitystä.
Jos välttämättä haluat päivittää Yosemiteen asenna Macciin SSD levy ja lisää RAM muistia, 4 Gt on ehdoton minimi järkevälle käytölle. Yosemite toimii liian hitaasti Macissasi tällä hetkellä olevalla kovalevyllä.
Ennen päivitystä kloonaa levy esim. ulkoiselle usb levylle Levytyökalulla, jos tulee ongelmia pääset helposti takaisin 10.6 versioon kloonin avulla.
http://www.omenakonsultti.fi
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Rhino toimii mainiosti Yosemitella, mutta jos ei ole innostunut päivittämään Yosemiteen, se toimii vähintään yhtä hienosti Mavericksilla.
Tätä ilmaisua näkee aika paljon. Mikä on "liian hitaasti", kuka sen määrittelee?omenakonsultti kirjoitti:Yosemite toimii liian hitaasti --
-
Viesti Kirjoittaja omenakonsultti »
2. Ohjelmat toimivat selvästi hitaammin kuin aikaisemmassa OS X versiossa, eron huomaa ilman nopeustestejä.
4 Gt RAM muistia, Core 2 Duo prosessori ja kovalevy = Tekemieni testien ja asiakkaideni kokemusten mukaan Yosemiten toimii suurella todennäköisyydellä liian hitaasti.
http://www.omenakonsultti.fi
-
Viesti Kirjoittaja vikke90 »
Meneekö koko homma nyt kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että kopioin koko vanhan kovon uudelle ssd levylle esim. usb portin kautta (USB telakka löytyy ssd levylle). Tän jälkeen avaan koneen ja vaihdan ssd levyn koneen sisälle. Kaiken pitäisi toimia niinkuin ennen levyn vaihtoa tässä vaiheessa?
Sitten haluan lisää tilaa Boot Campille/windowsille ja ostan winclonen jolla kloonaan windows osion talteen. Tän jälkeen menen levy osiointiin ja poistan boot camp osion kokonaan? Sitten osioin boot campin avulla ssd levyltä tarvittavan määrän tilaa esim. 200gb windowsille ja ajan kloonaamani windows käyttiksen sinne?
Tässä on nyt tuskailtu kun fiksuus päissäni kesällä winukan asensin ja tilaa tuli annettua liian vähän. Ajattelin että olisiko koko homma näin yksinkertaista hoitaa & samalla päivittää konetta hommamalla isompi ssd levy tilalle.
Näin mä olen ainakin kuvitellut tekeväni. Huudelkaa ihmeessä jos olen ihan kujalla tän homman kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja asanttu »
En tiedä oonko vähän hölmö vai enkö vaan osaa...
Tuntuu että uuden Kuvat -sovelluksen kanssa on ongelmia, nään kaikki kuvani normaalisti mutta haluaisin järjestää tilaa iPhonelleni ja pitää kuitenkin kuvat Macissäni.
Miten tämä siis onnistuu ja onko tähän ihan step-by-step ohjeita? Tällä hetkellä olen vain saanut järjestettyä kuvat kansioihin ja se on ihan jees mutta haluaisin poistaa nyt osan kuvista iPhonestani...
Kiitos etukäteen !
- Santtu
-
Viesti Kirjoittaja oh3ged »
-
Viesti Kirjoittaja ksuomala »
Tai siis jos a) ennen uudelleenasennusta varmuuskopioin time machinella ulkoiselle kovolle sisäisen kovon sisällön, ja b) sitten sen jälkeen luon uudelleenasennuksen yhteydessä saman nimisen käyttäjätunnuksen kuin mikä oli ennen uudelleenasennusta käytössä , niin c) mikä vaihtoehto MA:n antamista vaihtoehdoista pitää valita että menee ns. nappiin?
Siis että pystyisi MA:n käytön jälkeenkin kirjautumaan sisään sillä aiemmin mainitulla tunnuksella ja salasanalla minkä tiedän oikeaksi...
Vai olisiko vaan parempi luoda uudelleenasennuksessa jokin eri tunnus ettei tulisi sekaannuksia?
-
mistä vanhempia päivityksiä?
Viesti Kirjoittaja maw1ka »
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka