Sherukka kirjoitti:Valitse oikealta Adjust ja kun se avautuu niin Add:lla lisäät kaikki säädöt (tekee autosäädön jokaiselle, valitse jokaiselle Reset tai lopuksi revert to original) + tallennat oletukseksi.
Täh?? Kun "Muokkaa", tulee oikealle vain pikamuokkausnapit, ja ylimmäksi "Valmis". Ei mitään muita nuolia tai "Add" -nappeja.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Valitse se toiseksi alin säädin ja sitten varmaan jo löytyy se Add/Lisää nappi ihan Valmis-napin lähettyviltä? Huomaa että tietyissä on vielä lisää säätimiä piilossa (kuten Sharpen) ja ne saa sillä nuolella esiin/piiloon.
Raakakuva prosessin säätöjä en löytänyt, tuskin tässä versiossa vielä edes mukana? Valikossa kyllä harmaana Reprocess RAW joka Aperturessa mielestäni käytettiin kun tuli uusi versio raakakuvamoottorista?
Viimeksi muokannut Sherukka, 14.4.2015 klo 13.09. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Sherukka kirjoitti:Valitse se toiseksi alin säädin ja sitten varmaan jo löytyy se Add/Lisää nappi ihan Valmis-napin lähettyviltä? Huomaa että tietyissä on vielä lisää säätimiä piilossa (kuten Sharpen) ja ne saa sillä nuolella esiin/piiloon.
No nyt löytyi! Kiitos! Olivatpa tosiaan hyvin piilotettuina.
Ei tuo kyllä tosiaan monipuolisuudessa hakkaa Lightroomia, mutta ehkei tarkoistustaan ole. Ihan perus selfieiden räpsijä varmaan saa tälläkin tarpeelliset korjaukset tehtyä.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Ja minä kun löysin tuon jo vartin käytön aikana...
No, nyt otan ekan kerran tähän Kuvat-softaan kantaa. Olen kai liikaa tottunut iPhoton ja Aperturen käyttöön kun tämä tuntuu niin vajaalta, lähinnä se, että Aperturen Projectit on hukattu ja niiden avulla olen tottunut lajittelemaan kuviani.
iPhoton tilalle tää jotensakin kelpaa, kunhan tulee pari päivitystä. Aperturesta en luovu näillä näkymin.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Mun kaaliin ei mahdu, miksi aikuiset ihmiset, jotka jo etukäteen hyvin tietävät ettei Photos riitä heidän tarpeisiinsa, jaksavat kiusata itseään kokeilemalla Photosia. Kun minä päivitin 10.10.3:een ei mistään ilmestynyt lampun henkeä joka pakotti Photosin päälle ja minua kärsimään siitä. Yksi ohjelma muiden joukossa eikä joka mutteria pidä mennä räpläämään vain siksi että se on esillä, kuten ei muussakaan elämässä.
Toki minua Aperturen kehittämisen lopettaminen harmittaa mutta en silti jaksa innostua Photosin päälle sylkemisestä. Ei se minua haittaa että se siellä käyttiksen mukana on, kunhan eivät pakota minua sitä käyttämään.
KenSu kirjoitti:... Yksi ohjelma muiden joukossa eikä joka mutteria pidä mennä räpläämään vain siksi että se on esillä, kuten ei muussakaan elämässä...
Koska 95,03% ihmisistä ei kuitenkaan osaa säätää?
Pakko kokeilla koska joutuu kumminkin tukemaan muita ko. ohjelman kanssa. Aperturella jatkan minäkin.
Viimeksi muokannut Sherukka, 14.4.2015 klo 16.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla kävin ainakin niin kun ilmoitusta pukkas että aperturen loppuu niin lähdin junailemaan siirtoa lightroomiin oikeastaan samantien. Sitä kun ties minkälainen tästä otsikon ohjelmasta on tulossa, niin valinta ei ollu kovinkaan vaikea. Eikä kaduta. Oikeastaan kaduttaa sittenkin. Kaduttaa se, ettei oo tullu tyypattya lightroomia aikasemmin. Se kun, ainakin ny parin päivän räpläilyn jälkeen, tuntuu tekevän mulle tärkeet operaatiot aikasta paljon sulavammin ku aperture.
Katselutilasta pääsee säätämään A-näppäimellä, jossa oletuksena Light, Color, B&W. Sinisestä Add-valinnasta saa lisää säätöjä, jotka voi valita oletukseksi. Jos A-näppäimestä alkoi jo huimaamaan, voi painaa sitä toistamiseen.
jupasa kirjoitti:A) Korjatkaa jos olen väärässä, mutta iCloudia ei nähdäkseni ole edes tehty Aperturen (tai minkään muunkaan mac-ohjelman) varmuuskopiointiin. 1000 kuvan kuvavirta sen sijaan kai toimii Aperturessa toistaiseksi niin kuin ennenkin (jos "Oma kuvavirta" on jätetty iCloud-asetuksissa päälle).
B) Kyllä.
C) ja D) Ymmärtääkseni Photos muodostaa oman kirjastonsa olemassa olevasta iPhoton tai Aperturen kirjastosta ensimmäisen kerran sitä avatessa. Silloinkaan sen ei pitäisi muuttaa aikaisempia kirjastoja mitenkään. Tämän jälkeen kirjastot ovat täysin erilliset. Mitään mitä Photosin puolella teet, ei heijastu Aperturen puolelle tai päin vastoin. Photosille ei siis tarvitse eikä varmaan kannatakaan tehdä yhtään mitään.
Kiitos. Entä kun Photos käyttöönotettaessa kopioi Aperture-kirjaston omaksi Kuvat Libraryksi ja sen voi kokonaisuudessaan siirtää iCloudiin, niin voisiko aika ajoin tuoda Aperture-kirjaston uudelleen Photosiin, joka taas siirtyisi pilveen varmuuskopiona? Vai meneekö tuplana?
Päivitin uuden käyttiksen ja, kauheaa, iPhoto oli kuollut - näin sanoivat Omppu kaupassa. Sain uuden toimimaan, mutta en ymmärrä miten kuvat voidaan nimetä - olen vuosia nimennyt kaikki kuvat ja ne löytyvät helposti.
Kuten vanhassa tarinassakin niin tiedot kuolemasta ovat ennenaikaisia ja liioiteltuja.
Apple on vain lopettanut sen (ja Aperturen) kehittämisen ja myynnin mutta lupaa sen toimivan tulevissakin käyttörjestelmäversioissa.
Mitään välitöntä pakkoa ei siirtymiselle siis ole. Uusi Photos/Kuvat kehittyy jatkossa tasatahdissa iLaitteiden sovellusten ja iCloudin kanssa ja näissä suhteissa iPhoto jää siis jälkeen.
Täällä on pari-kolme muuta ketjua joissa puidaan asiaa.
0507 kirjoitti:miten kuvat voidaan nimetä - olen vuosia nimennyt kaikki kuvat ja ne löytyvät helposti.
Tämän kyssän ja vastauksen voisi joku mode vaikka siirtää sinne muiden Photos-keskusteluiden sekaan.
Vastaan kun kerrankin taidan osata.
Nimeäminen onnistuu ainakin Kuvat-tilassa, kun ensin on laittanut Näytä-Metatiedot-nimet -valinnan näkyviin.
Nimet tulevat näkyviin Kuvat-tilassa Hetket-katselutaso -päällä.
(pahoittelen jos termit ovat pielessä)
Sitten vie kursorin sen kuvan esikatselukuvan päälle, jota haluaa nimetä.
Klikkaa kuvan nimeä (tai nimetön) ja kirjoittaa uuden nimen ja enterillä hyväksyy.
Mac Mini, Mac Book air
AppleWatch Sport42, iPadAir2, iPad3, iPad4, iPadAir, 3*Apple TV, Time Capsule, Airport express, 3x4S, LaCie d2 3TB, WD MyBoon 1TB
MacBook ohjelmiston päivityksessä tuli aivan uusi Kuvat ohjelma. Ohelman käyttöön oton yhteydessä en huomannut tuoda kuvakirjastoa iPhotosta. Mistä saan tuotua kyseisen kirjaston jälkikäteen??
Ohjelma opastaa, että sinulla on käytössä kummatkin ohjelmat, ja suosittelee käyttämään Kuvat ohjelmaa.
Kuitenkin iPhoto on suljettu käytöstä, kun klikkaa ohjelmaa, niin käskee päivittämään uudempaan versioon
App Storessa, josta ohjelman saa ilmaiseksi, kuitenkin sivusto ilmoitta, että ei kuulu maan ohjelmisto valikoimaan. Menetinkö kuvani?
Seniori
Viimeksi muokannut Anghorn, 14.4.2015 klo 20.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Yhdistetty
libtagi kirjoitti:Kiitos. Entä kun Photos käyttöönotettaessa kopioi Aperture-kirjaston omaksi Kuvat Libraryksi ja sen voi kokonaisuudessaan siirtää iCloudiin, niin voisiko aika ajoin tuoda Aperture-kirjaston uudelleen Photosiin, joka taas siirtyisi pilveen varmuuskopiona? Vai meneekö tuplana?
En tiedä - taidetaan tässä mennä jo Applen asettaman leikkikarsinan ulkopuolelle
Mutta jos tarkoituksena on vain kuvien varmuuskopiointi pilveen niin kannattaa kokeilla jotain varmuuskopiointipilvipalvelua. Itse käytän Backblazea. Se tarjoaa rajattoman tallennustilan ja on todella yksinkertainen, automaattinen ja toimiva. Maksaa vähän alle 60 euroa vuodessa.
Itse päivitin tuolla tavalla kenkkuilevan iPhoton siten että siirsin sen toisaalle (en tiedä onko vaikutusta mutta ulkoiselle kiintolevylle) ja tämän jälkeen käynnistin koneen uudestaan ja sen jälkeen löytyi AppStoren omista ostoksistani (Purchases enkuksi) iPhoto siten että tarjosi "asenna"-vaihtoehdon (minulla install) ja sen jälkeen asentui uusin versio käyttöön. Saman tempun jouduin myös tekemään Aperturen kanssa, eli omista ostoksistani päivitys ei lähtenyt koskaan rullaan. Tämä on selvä Applen bugi ja tästä löytyy paljon kirjoituksia netistä, toinen vaihtoehto on pyytää Applelta "toimenpiteitä" mutta siinä menee muutama päivä.
Suosittelen että luette Applen sivuilta ohjeita Photos-ohjelmasta ennen kuin alatte itseksenne säätämään (http://www.apple.com/support/mac-apps/photos/). Optio-näppäin pohjassa käynnistettäessä saa valita kirjaston mitä Photos käyttää (ihan niin kuin iPhotossakin on voinut).
Viimeksi muokannut Sherukka, 14.4.2015 klo 21.18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tein äsken havainnon, joka harmittaa nyt Photosissa jonkin verran, ja aiheuttaa uudenlaisen ratkaisun suunnittelun.
Sijaintitietoja ei voi lisätä jälkikäteen Photos-kuviin.
Järkkärissäni ei ole natiivia GPS:ää, joten olen niihin lisännyt jälkikäteen sijaintitiedot.
Tämä on nyt oikeastaan viimeinen seikka, joka saa minut päätymään RAW-kuvien kanssa sellaiseen malliin, jossa ensin siirrän RAW-kuvat kameralta johonkin toiseen ohjelmaan kuin Photos. Tämä vielä edelleen päättämättä. Lightoomia en vuokraa, ja Aperturea ei enää voi ostaa. Haluan ensisijaisesti ostaa ohjelmani Appstoresta.
Tuosta uudesta ohjelmasta tuon valikoidut ja muokatut ja sijaintitiedoilla sekä muilla olennaisilla metatiedoilla varustetut kuvat Photosiin. Photosia haluan käyttää jatkossakin, on siinä minulle paljon hyvääkin.
Mutta vielä kerran kysyn suosituksia uudeksi RAW-kuvien käpistelyohjelmaksi, ja nyt toivon että löytyisikö täältä jotain suositusta, joka kannattaisi ostaa Appstoren valikoimasta?
Mac Mini, Mac Book air
AppleWatch Sport42, iPadAir2, iPad3, iPad4, iPadAir, 3*Apple TV, Time Capsule, Airport express, 3x4S, LaCie d2 3TB, WD MyBoon 1TB
Pitihän sitä vilkaista kun oli asentunut koneelle vaivihkaa. Aperturen käyttäjälle ensipuraisu oli suunnilleen yhtä mukava kuin nyrkki pyllyssä. Aperturen käyttö jatkuu ainakin sellaisten kuvien kanssa joista on oikeasti tarvis saada edustavia, mutta kaipa sitä tottuu kaikenlaiseen...
Kaiken kaikkiaan jännittävää tämä OS X:n mediatiedostojen hallinta. Toin Photosiin Aperturen kirjaston ja sieltä löytyi kuvia, jotka luulin poistaneeni Aperturen kirjastosta, Aperturen roskakorista ja koko koneelta aikoja sitten.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
Kyllä tuo näyttää mielenkiintoiselta.
Onko tuossa mahdollista valita joukko kuvia, ja kerralla asettaa sijaintitiedot käyttäen hyväksi kartta- ja hakusanatoimintoja? Joudun kyselemään apuja koska oma kielitaito ei riittänyt selvittämään asiaa.
Mac Mini, Mac Book air