SamuliS kirjoitti:MacAntti kirjoitti:Eikös tuota kutsuta ihan vaan Deja-vu -ilmiöksi, joka on muuten itse asiassa lievä mielenhäiriö. Onneksi ohimenevä ja melkoisen yleinen.
Deja-vuhan se.
Mitenhän toi mielenhäiriöks luokitellaan/tulkitaan? Särähtää korvaan häiriö, ettei sitä vaan olis häiriintynyt
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
No on ja ei ole deja-vu. Deja-vu on suomennettuna "jo nähty", mikä viittaa siihen, että on nähnyt jotain aikasemmin ja sitten kun näkee sen uudestaan ihan paikan päällä, niin tulee tunne, että on nähnyt saman tapahtuman aiemmin. Mutta miks tota ei voi sanoo deja-vu-ilmiöks johtuu siitä, että näitä asioita ei oo koskaan aiemmin nähty muualla kuin aluks epäselvässä unessa. Sitten kun unessa nähty asia nähdään oikeasti, nii sen unen tapahtumat muuttuu selviksi. Ainakin niin mulle käy joka kerta. Näitä "enneunia" on mulla ollu tässä lähiaikoina paljon.
bourbonstreet68 kirjoitti:Viime perjantaina ajoin mutsin auton autopesuun, ettei sen tarvi valittaa että se on aina likanen ja tankki tyhjä kun se on ollu mulla lainassa. Kun se pesulaite pesi takaluukun ja lähti tulemaan takasin eteenpäin ajattelin että hitsi ku ikkuna menis nyt hajalle. Samassa rysähti ku se pesuvarsi tarttu spoileriin kiinni, ruttas kattoa ja vesi tuli takapenkille. Olipa hienoa, onneks k.o huoltamo maksaa korjauksen.
Mun kaverille kävi samalla tavalla. Se oli ajamassa siskonsa ja äitinsä kanssa jonnekin, niin se sit sano, että "vitsi kun salama ois kaatanu puun tohon tielle, niin että me ei päästäis menee eteenpäin". Sadan metrin päässä oli, ylläri, puu kaatuneena tielle. Jätkä meinas vielä sanoo, että "nyt kun kaatuis vielä toinen puu, nii että me ei päästäis pois täältä", mut sen äiti kerkes sanoo, että "nyt piät turpas kii tai me ei päästä enää pois täältä". Mut mun mielestä se on vaan sattumaa, että ajattelee jotain, mikä tapahtuu 2 sekunnin kuluttua. Mutta mistäs sen tietää. Jos se vaikka ei olekkaan sattumaa.
Tutkimusten mukaan déjà vu johtuu aivojen hetkellisesti sekaisin menneestä muistiosasta. Jos vaikkapa näkee sillan ja kokee déjà vu -ilmiön ikäänkuin olisi käynyt sillan luona joskus aikaisemminkin, niin totuus ei välttämättä ole sen kummempi kuin että on nähnyt sillan postikortissa tai elokuvaa edeltäneessä mainoksessa ja unohtanut sen jälkeenpäin. Toinen vaihtoehto on se, että aivoilta menee nykyisyys ja menneisyys sekaisin ja nyt nähtävä/koettava asia kuvitellaan nähdyksi/koetuksi aikaisemminkin.
Noin ainakin wikipediassa määritellään deja-vu.
Mutta mä olen 100% varma, etten oo koskaan nähny sitä siirtoa shakkipelissä missään kortissa tai telkkarissa.