Toimisto-ohjelmien käyttö sekä PC:llä että Macillä
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Toimisto-ohjelmien käyttö sekä PC:llä että Macillä
Viesti Kirjoittaja taitala »
Mitkä toimisto-ohjelmat toimivat yhteen sekä pc:ssä että macissä? Jos siis esim. kirjoitan tiedostoa matkalla ollessani Mac Bookilla ja haluaisin saada sen kotona auki ja muokattaviin Windows-pohjaisella pöytäkoneella, niin miten minun pitää toimia? Tällä hetkellä uudessa Mac Bookissani on Pages-ohjelma, jota Word ei ymmärrä lainkaan. Entäs jos asentaisin Mac Bookiin Open Officen, kuinkas sitten kävisi? Vai pitääkö hankkia myös Macciin Office-paketti? Olen aivan ensi kertaa perehtymässä Macin ihmeelliseen maailmaan (tietenkin iPhonea ja iPadia lukuun ottamatta).
Viimeksi muokannut kallekilponen, 25.4.2015 klo 22.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: otsikon hienosäätöä
Syy: otsikon hienosäätöä
-
- Ylläpitäjä
Re: toimisto-ohjelmien käyttö sekä pc:llä että macillä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Pagesilla voit tallentaa dokumentit myös Word-muotoon.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Jos saat itse valita tiedostomuodon, niin käytä OpenDocument-muotoa (odt). Pages ei ymmärrä odt-tiedostoja, mutta Winukassa Word osaa lukea sitä. Asenna Macciisi Libreoffice, joka toimii kaikissa kolmessa suuressa käyttiksessä (Linux, Mac ja Win).
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Joo, no se Windows ei taida ymmärtää Pages-muotoa suoraan. Mutta Pages osaa viedä sen tiedoston vaikka .doc-tiedostona. Esim. Arkisto/Vie muodossa ja siitä valitset haluamasi muodon. Ja toisinpäin, Wordilla kirjoitettua voit muokata taas Pagesilla.
Toinen vaihtoehto on sitten hankkia se MS Office paketti myös Maciin.
OpenOffice on toki myös vaihtoehto tai siis mikä sen parhaiten ylläpidetyn version nimi nyt olikaan tällä hetkellä.
Toinen vaihtoehto on sitten hankkia se MS Office paketti myös Maciin.
OpenOffice on toki myös vaihtoehto tai siis mikä sen parhaiten ylläpidetyn version nimi nyt olikaan tällä hetkellä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja taitala »
Hienoa, en tosiaan ollut huomannut tuollaista "vie jossain muussa muodossa" -toimintoa, mutta hyvinhän tuo aukesi Wordilla, kun olin ensin Macilla muuttanut testitiedoston oikeaan muotoon. Loistavaa! Kiitos neuvoista. Palaan varmasti vielä moneen otteeseen foorumille kysymyksineni...
Viimeksi muokannut taitala, 8.4.2015 klo 13.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
---------------------MacFinn kirjoitti:OpenOffice on toki myös vaihtoehto tai siis mikä sen parhaiten ylläpidetyn version nimi nyt olikaan tällä hetkellä.
OpenOffice.org (OOo) on nykyään Apache OpenOffice (AOO). Document Foundationin ylläpitämä forkkaus on nimeltään LibreOffice. Macille on vielä NeoOffice.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Oletko kokeillut sitä, että tallennat sen Pages-doccarin iCloudiin ja töissä avaat selaimella icloud.com-sivuston, kirjaudut tunnareillasi sisään ja jatkat dokkarin vääntämistä.
Kun haluat jakaa dokkarin eteenpäin, teet siitä PDF-tiedoston, jolloin se näkyy kaikille samanlaisena.
Jos taas dokumentteja halutaan jakaa eidoitavassa muodossa kaikille 100%.n yhteensopivaa ohjelmaa/alustaa nyt ei vaan taida olla. Koskapa itse Wordkaan ei kykene säilyttämään ulkoasua 100% samanlaisena alustalta toiselle tai vanhempien ja uudempien ohjelma-/käyttöjärjestelmäversioiden kanssa.
Mutta editointihan on editointia joka tapauksessa...
Kun haluat jakaa dokkarin eteenpäin, teet siitä PDF-tiedoston, jolloin se näkyy kaikille samanlaisena.
Jos taas dokumentteja halutaan jakaa eidoitavassa muodossa kaikille 100%.n yhteensopivaa ohjelmaa/alustaa nyt ei vaan taida olla. Koskapa itse Wordkaan ei kykene säilyttämään ulkoasua 100% samanlaisena alustalta toiselle tai vanhempien ja uudempien ohjelma-/käyttöjärjestelmäversioiden kanssa.
Mutta editointihan on editointia joka tapauksessa...
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Viesti Kirjoittaja jam1 »
Onko Google Docs tyyppiset ratkaisut poissa laskuista? Lähtökohtaisesti jos haluaa tehdä jotain alustariippumattomasti, niin melkein helpoin tapa olisi käyttää jotain pilviratkaisua.
Esim. Excel Windows puolella eroaa Mac -versiosta. Jos teet hieman edistyneempiä kaavoja jne, niin voi tulla ikäviä yllätyksiä, koska Mac-versiossa ei ole samoja bugeja kuin Win-versiossa.
Itse lopetin käytännössä kokonaan Wordin käytön ja otin Evernoten käyttöön. Siinä ei tietysti ole kaikkia mahdollisia muotoiluja ja mutta itse lähdenkin siitä, että sisältö ratkaisee. Wordin etuhan on siinä, että tekstit saadaan hienosti sovitettua A4:lle. Tämä alkaa jo olemaan mennyttä aikaa, koska tulostaminen vähenee normaalissa tiedonjakamisessa.
Esim. Excel Windows puolella eroaa Mac -versiosta. Jos teet hieman edistyneempiä kaavoja jne, niin voi tulla ikäviä yllätyksiä, koska Mac-versiossa ei ole samoja bugeja kuin Win-versiossa.
Itse lopetin käytännössä kokonaan Wordin käytön ja otin Evernoten käyttöön. Siinä ei tietysti ole kaikkia mahdollisia muotoiluja ja mutta itse lähdenkin siitä, että sisältö ratkaisee. Wordin etuhan on siinä, että tekstit saadaan hienosti sovitettua A4:lle. Tämä alkaa jo olemaan mennyttä aikaa, koska tulostaminen vähenee normaalissa tiedonjakamisessa.
iMac 27" (mid'11 i7 ja Late 2009) | MBP (2018)
-
Viesti Kirjoittaja Rodeo Clown »
MS Officea voi suositella hyvänä joka paikan ratkaisuna, etenkin kun Microsoftin panostus iOS-sovelluksiin on vahvaa ja tuleva Officen Mac-versiokin näyttää erittäin hyvältä. Hyviä kirjoitustyökaluja löytyy paljon ja se, mitä ja kuinka paljon kirjoittaa määrittää sitten sitä, mitä uskaltaa erityisemmin suositella. Ja toki ryhmäkirjoittamisen ratkaisut sitten vielä erikseen.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Pakko kommentoida että kaikki Office-paketit ovat valitettavasti käyttöliittymiltään antiikkisia, eli todella huonoja käyttää. Apple-ohjelmista ei kokemusta mutta epäilisin etteivät voi yhtä huonoja olla. Kokemusta MS-Officesta, OpenOfficesta,NeoOfficesta ja LibreOfficesta. Opensource officet olen aina kokenut paljon bugisemmiksi kuin kaupalliset, tästäkin saa vapaasti olla eri mieltä. ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viimeksi muokannut Sherukka, 22.4.2015 klo 10.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka