CMYK-väri tiedossa - miten saan vastaavan PMS:n?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
CMYK-väri tiedossa - miten saan vastaavan PMS:n?
Viesti Kirjoittaja NamCom »
Ovatko PMS- ja CMYK-maailma niin eri maailmoista, etten saa mistään tiedossa olevalle CMYK-arvolle vastaavaa PMS-arvoa? Eli voinko konvertoida esim. Illussa tai Photarissa CMYK-värin vastaavaksi PMS-väriksi?
-
Re: CMYK-väri tiedossa - miten saan vastaavan PMS:n?
Viesti Kirjoittaja jl61 »
Värivalitsimen kautta onnistunee...
varivalitsin.jpg
Laita haluamasi väriprosentit ja napsauta sitten Värikirjastot-nappulaa ja sieltä avaat haluamasi PMS-kirjaston. Aukeavassa ikkunassa onkin sitten ohjelman mielestä lähin väri (kyse ei siis ole konvertoinnista). En ole nyt konttorilla eikä ei ole väriliuskoja käsillä jotta voisin tarkistaa tulisinko samaan tulokseen niistä vertailemalla, mutta eiköhän se softa ainakin näin koeta toimia.Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jl61, 14.5.2015 klo 17.34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
KIITOS tosi paljon! Nythän tuleekin sitten seuraava kysymys: mistä tiedän minkä PMS-kirjaston valitsen? Liikelahjatoimittaja oli kysellyt tällaista PMS-arvoa, joten en tiedä käyttötarkoitusta...
Ja onko esimerkiksi kullalle tai hopealle olemassa omat PMS-arvonsa?
Ja onko esimerkiksi kullalle tai hopealle olemassa omat PMS-arvonsa?
-
Kullalle ja hopealle on Pantonen metallivärit ...hopean näköisiä ei tainnut olla montaa, PMS 877 olisi ainakin minun valintani. Kultaa muistuttavia taitaa olla vähän enempi muttei montaa niitäkään, PMS 872 niistä minun valintani. Melkein tarvitsisit painetut väriliuskat jos oikea sävy on tarkka - metallivärit kuvaruudulla kun ovat aika vaikeita... no, niin ovat muutkin PMS-värit tietysti.
Noi mainitsemani voisit ens hätään kuitenkin vaikka PANTONEN nettisivulta tarkistaa, PMS 877 ja PMS 872 siis - näet etten ihan mitätahansa numeroita kumminkaan sinulle ehdottanut:
http://www.pantone.com/pages/pantone/colorfinder.aspx
...ja Googlen kuvahakukin löytää kuvia niistä - Googlesta saat ehkä paremmankin käsityksen niistä, tuo Pantonen sivu näyttää hopean ainakin vaan tumman harmaana näköjään.
Muita värejä voit varmaan sitten hakea siellä Photoshopissa vaikka PANTONE+ Solid Coated -kirjastosta.
Noi mainitsemani voisit ens hätään kuitenkin vaikka PANTONEN nettisivulta tarkistaa, PMS 877 ja PMS 872 siis - näet etten ihan mitätahansa numeroita kumminkaan sinulle ehdottanut:
http://www.pantone.com/pages/pantone/colorfinder.aspx
...ja Googlen kuvahakukin löytää kuvia niistä - Googlesta saat ehkä paremmankin käsityksen niistä, tuo Pantonen sivu näyttää hopean ainakin vaan tumman harmaana näköjään.
<mistä tiedän minkä PMS-kirjaston valitsen?
Muita värejä voit varmaan sitten hakea siellä Photoshopissa vaikka PANTONE+ Solid Coated -kirjastosta.
Viimeksi muokannut jl61, 14.5.2015 klo 20.07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Ohoh! Ai tällainen on PMS-maailma!
Minun tilanteeni on, että kysellään lähinnä olevaa PMS-väriä ja PMS-kultaväriä CMYK-värille 0, 30, 70, 55. Jotta tällaiset löytäisin, joudunko toimimaan väriviuhkojen varassa eli pelaamaan silmämääräisillä arvioilla. Ja noita kalliita väriviuhkoja ei tietenkään minun kannata hankkia tällaisten satunnaisten tapausten vuoksi. Tuo 872 on kyllä näytöllä juuri tuonvärinen ruskea, mutta kuten sanoit, nämä ruudut ovat niin petollisia...
Kiitos jälleen paljon tiedonannosta!
Minun tilanteeni on, että kysellään lähinnä olevaa PMS-väriä ja PMS-kultaväriä CMYK-värille 0, 30, 70, 55. Jotta tällaiset löytäisin, joudunko toimimaan väriviuhkojen varassa eli pelaamaan silmämääräisillä arvioilla. Ja noita kalliita väriviuhkoja ei tietenkään minun kannata hankkia tällaisten satunnaisten tapausten vuoksi. Tuo 872 on kyllä näytöllä juuri tuonvärinen ruskea, mutta kuten sanoit, nämä ruudut ovat niin petollisia...
Kiitos jälleen paljon tiedonannosta!
-
Jaha... nyt on minulla väriliuskatkin käsillä joten osaan vastata paremmin.kysellään lähinnä olevaa PMS-väriä ja PMS-kultaväriä CMYK-värille 0, 30, 70, 55
Kun napautat nuo prosenttisi Photoshopin värivalitsimeen ja sitten taas otat Värikirjastot ja niistä valitsetkin PANTONE+ Metallic Coated -kirjaston niin softa ehdottaa oikeita metallivärejä ja tarjoaa minulle ainakin PMS 8580 -väriä. Ja se on kyllä ihan hyvä ehdotus - ja näyttää ainakin minun ruudullanikin jopa paljolti samalta kuin väriliuskassakin.
Eilen kun ehdotin "kultaväriä" se 872 oli keltaisempi kuin tämä nyt noiden prosenttien perusteella valittu. 8580 on ruskeampi - ja kun noille kertomillesi väriprosenteille vastaavaa haetaan, 8580 on parempi valinta. Itse ottaisin sen jos metalliväriä haetaan ja näistä kahdesta valitaan.
http://rgb.to/pantone/8580-c
Mutta jos ei metalliväriä haluta vaan tavallinen PMS-väri niin PANTONE+ Solid Coated -kirjasto tarjoaa väriä PMS 7560 (joka myös ruudullani näyttää hyvin samalta kuin liuskoissa). Se vaan ei sitten minulle ja tuskin kellekään muullekaan tuo mieleen kultaa vaan jotain muuta aika paljon arkisempaa tavaraa... Joo valitse nyt sitten näistä...PMS-väriä ja PMS-kultaväriä CMYK-värille 0, 30, 70, 55
6 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka