PowerMac kirjoitti:DCS-kuva tarkoittaa Photoshop kuvaa jossa käytetään Pantonevärejä CMYK-värien sijaan. Näitä kuvia pakkausteollisuudessa käytetään päivittäin. Esim. piirroskuvan värit jaetaan photoshopissa omiin Pantoneväreihin CMYK värien sijaan ja kyse ei ole mistään historiasta vaan tämän päivän reprotuotannosta. Tuolla Jefferin vastauksellakaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. OPI kuvat eivät kuulu tähän asiaan mitenkään.
No ei se nyt kyl ihan noinkaan ole. DCS1 on reliikki eps-formaattivariaatio (by Quark), se on lyhenne sanoista Desktop Color Separations. Sen kakkosversioon tuli PMS-tuki (ja PC-tuki!), mutta tuskin se nyt CMYK-tukea pois vei.
Ja OPI kuuluu tähän kyllä vaikkei suoraan, se oli (tai on) kilpailijan (Aldus) ratkaisu samankaltaiseen probleemiin: kuinka käyttää raskaita erottelufileitä sen ajan rupusissa Maciessä.
En tiedä mikä on tämän päivän OPI-tuen käyttöaste. Mitä tarkoitat tällä CMYK-tuen kommentilla. DCS2-formaattii kuitenkin on ihan tämän päivän arkea. DCS1 oli joskus aikoja sitten arkipäivää.
PowerMac kirjoitti:
Joo, erottelun antaa oikein mutta entäs komposiitti. Asiakas yleensä ei ymmärrä erottelutiedostosta mitään. Sitä paitsi Indyn käyttö pakkausteollisuuden tarpeisiin on edelleen kankea. On pystyttävä tekemään valkoinen painoväri alle supistettuna tai lakkaväri esim.1 mm paisutettuna. Silloin kyllä Freehand tai Illustrator ovat ylivoimaisia ellei ArtProta lasketa mukaan joka sekään ei tajua DSC-kuvaa ellei sitä ole tallennettu tif-muotoon ja edellyttäen että siellä ovat ne CMYK-kanavat mukana.
Kyllä TIFF kuva näkyy komposiitissä oikeana, kunhan exportaat tuon PDF:n suoraan InDesin:in export valikosta.
Olet oikeassa eihän tuo ohjelma ole tarkoitettu pakkausteollisuudelle, esim. nuo mainitsemasi lihotukset ja laihdutukset on hankalia, mutta jossain tapauksessa ohjelma on tosi kätevä. Esimerkkinä voisin mainita tarrasarjan jonka tein jokin aikaa sitten. Teksti tuli Word tiedostona (kymmenen kieltä), logot Illulla ja FreeHandilla tehty ja pohjana erikoisvärinen kuva. Kyllähän tuon ArtProlla olisi kasannut mutta tekstin muotoilu on tosi hankalaa, tekstiominaisuudet kun ovat mitä ovat. Tein tuon kasaamisen In DesignIllä josta sain exportattua erikoisvärisen PDF:n vedokseksi. Loppukäsittely ArtPro:lla, tuontivaiheessa tekstit vektoreiksi, kuvan linkitys tuohon TIFF-kuvaan jonka jälkeen Automat Trapping ja valmista oli.
Jeffer kirjoitti:DCS on bittikarttamuotoisen kuvan formaatti, joka tallennetuu vain .eps-muotoon. Aikoinaan (n. 15 vuotta sitten) DCS oli vastaus DTP-rukouksiin, koska tämä tallennusmuoto sisältää normaalissa cmyk-kuvassa viisi tiedostoa: jokaista osaväriä kohden omansa ja yksi 72 dpi näyttökuva (OPI-kuva), jota käytettiin taitossa. Tulostusvaiheessa tiedostot yhdistettiin. Myöhemmin tuli DCS 2 jonka ominaisuuksiin kuului mm. pms-värit ja tiedostojakin oli tarvittaessa vain yksi. DCS:n etuina oli näyttökuvan lisäksi valmiiksi eroteltu kuva, joka rippantui nopeammin.
Minkä vuoksi käytät DCS:ää? Muilla tarjolla olevilla tallennusmuodoilla pärjää nykyään mainiosti.
Mistä ohjelmasta yrität tehdä pdf:ää? FreeHand ei muistaakseni ymmärrä ainakaan DCS2:sta ja PageMaker:ssa ja Quark:ssakin oli jotain ongelmia. Tallenna tiedosto johonkin muuhun muotoon (tiff, psd, jpg, eps...) ja yritä uudestaan?
Katos katos... enpä enään muistanut kyseistä lyhennettä....DSC-kuvia käytin joskus -97 viimeeksi.... silloin oli OPI-serveritkin erikseen... 100 megasella postarilla sai koneen jumiin kymmeneksi minutiksi... VOIH, aika kultaa muistot
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
Kieltämättä nostalgia nostaa päätään... v.98 tuli viimeksi käytettyä "viisfailiepsejä". Pagemakeriin niitä pudoteltiin, näin jälkikäteen muistelen, että kukaan ei kummemmin osannnut silloin selittää miksi piti käyttää DCS-epsejä tavallistsen epsien sijaan. Meilläkin kun pyöriteltiin ihan tavallisia CMYK-kuvia ilman lisävärejä. No ei sitä silloin tullut kauheasti ajateltua, sitä tehtiin niin kuin oli aina aikaisemmikin tehty.
Mä tein yhtä 48-52 sivuista lehteä, jossa oli koko aukeaman kokoisia kuvia useita per lehti. Siinä saatiin aikaiseksi yli 2 gt kokoisia possuja (2gt oli raja jonka distiller suostui ottamaan vastaan) Kun se sitten jaettiin kahtia, niin kahta reilun gigan kokoista possua sitten tulostettiin ja tislattiin muistaakseni n. 4-5 tuntia. Myllynä oli G3. Nykyään vastaavan kokoisten töiden prosessointiaika lasketaan minuuteissa.
Kokeilin tänään töissä exportoida FreeHand tiedostoa joka sisälsi kaksi DCS2-kuvaa, Illu-formaattiin ja siitä tehdä PDF. En sannut näkyviin kuvia, en postarin kautta enkä suoraan Save as komennolla pdf:si. Missähän meni vikaan. Kuvissa oli neljä omaa spottiväriä+ tyhjät CMYK-kanavat. Kuvat puuttuivat molemmilla kerroilla. Käytössä oli FreeHand MX, Illu CS2 ja Acrobat 7.
No sillä perinteisellä kanavien flättäämisellä homma onnistuu suoraan Friikustakin.
barcoder kirjoitti:Kieltämättä nostalgia nostaa päätään... v.98 tuli viimeksi käytettyä "viisfailiepsejä". Pagemakeriin niitä pudoteltiin, näin jälkikäteen muistelen, että kukaan ei kummemmin osannnut silloin selittää miksi piti käyttää DCS-epsejä tavallistsen epsien sijaan.
Niin, meillä käytettiin ihan yksinkertaisesti siksi, että ei tarvinnut taittokonetta laitta tukkoon kuvien takia, vaan kun taitossa oli näyttökuva ja osavärit olivat OPI serverillä.
Eli kun aineisto tulostettiin filkka tulostimelle oli koko vaan 20-30 megaa ja HiRess osavärit olivat OPI-serverillä mistä ohjelma päivitti ne. Lisäksi OPI kuvia jaettin suoran asiakkaille, eli niitä laitetiin suoraan taittoon.
Muistan myöskin nyt että silloin tälläin jostain kuvasta saattoi mennä osaväri rikki, niin silloin piti rakentaa toisesta osaväristä uusi tilalle... joskun lopputulosta ei voinut painaa, toisinaan kukaan ei huomannut eroa alkuperäseen.
Tällästä sitä muistaa vuosien jälkeen
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
jiipeer kirjoitti:Niin, meillä käytettiin ihan yksinkertaisesti siksi, että ei tarvinnut taittokonetta laitta tukkoon kuvien takia, vaan kun taitossa oli näyttökuva ja osavärit olivat OPI serverillä.
Toi onkin ihan hyvä syy, mutta meillä tehtiin jo silloin painoa varten pdf:t joten lopputulos oli ihan sama kuin olisi ollut jos olisimme käyttäneet tavallista epsiä. Näyttökuvahan se siinäkin olisi ollut, joten pagemaker olisi vääntänyt taittoa ihan yhtä rivakasti tavallisellakin epsillä... mene ja tiedä...
PowerMac kirjoitti:Kokeilin tänään töissä exportoida FreeHand tiedostoa joka sisälsi kaksi DCS2-kuvaa, Illu-formaattiin ja siitä tehdä PDF. En sannut näkyviin kuvia, en postarin kautta enkä suoraan Save as komennolla pdf:si. Missähän meni vikaan. Kuvissa oli neljä omaa spottiväriä+ tyhjät CMYK-kanavat. Kuvat puuttuivat molemmilla kerroilla. Käytössä oli FreeHand MX, Illu CS2 ja Acrobat 7.
No sillä perinteisellä kanavien flättäämisellä homma onnistuu suoraan Friikustakin.
Tuo on mainitsemani Illustratorin ja FreeHandin rajoitus.
InDesing CS tallettaa vastaavasta tiedostosta PDF:n joka vastaa tuota originaalitiedostoa. InDesing CS tuntuu toimivan paremmin kuin CS2. Kokeilin juuri InDesing CS2:ssa vastaavaa kuin sinä, CMYK+4 Spot, tuo DCS-2 muoto tuntuu olevan ongelmallisempi kuin sama kuva TIFF-muodossa. Acrobat 7 kaatuu kun avaan PDF:n jossa on sekä DCS2 että TIFF kuva. Jos jätän pelkästään TIFF-kuvan niin se aukeaa normaalisti.
Acrobat 6 avaa kummatkin PDF tiedostot. Muutenkin minulla on sellainen tunne että tuo CS paketti on parempi kuin CS2, esim. Distiller 7 tekee virheellistä lopputulosta siinä missä Distiller 6 samoilla asetuksilla toimii oikein. Emme varmaankaan olisi päivittäneet tuohon CS2 pakettiin mutta.... asiakkaat lähettää aineistoa joka on tehty CS2 Illulla ja InDesingillä.
PowerMac kirjoitti:En tiedä mikä on tämän päivän OPI-tuen käyttöaste. Mitä tarkoitat tällä CMYK-tuen kommentilla. DCS2-formaattii kuitenkin on ihan tämän päivän arkea. DCS1 oli joskus aikoja sitten arkipäivää.
Sitä mitä sanoin, että kun DCS1 ei osannut PMSiä, mutta osasi CMYK:n, ja DCS2 toi PMS-tuen DCS:ään, niin tuskin se CMYK-tukea pois otti. Että DCS2 tukenee CMYKiä ja PMSiä. Minusta tuolla aiemmin sanoit että PMS-formaatti on ainoastaan se.
PowerMac kirjoitti:Kokeilin tänään töissä exportoida FreeHand tiedostoa joka sisälsi kaksi DCS2-kuvaa, Illu-formaattiin ja siitä tehdä PDF. En sannut näkyviin kuvia, en postarin kautta enkä suoraan Save as komennolla pdf:si. Missähän meni vikaan. Kuvissa oli neljä omaa spottiväriä+ tyhjät CMYK-kanavat. Kuvat puuttuivat molemmilla kerroilla. Käytössä oli FreeHand MX, Illu CS2 ja Acrobat 7.
No sillä perinteisellä kanavien flättäämisellä homma onnistuu suoraan Friikustakin.
Saitko toimimaan tämän Illu tulostuksen? Taisin puhua potaskaa tuon DCS epsin toimimisesta illussa. Jos on vielä tarvetta illu tulostukselle lisäväreillä. Kokeile PSD kuvalla sillä ainakin toimii.
Mikäli lähetät painoon Freehan tiedoston + kuvat voidaan tulostaa suoraan pelleille/filmiille DCS.eps kuvaa ja kun vedostat asiakaalle PDF:n tallenna sama kuva norm CMYK niin voit näytää miltä näyttää, mikäli joudut painollesi lähetämään osaväri erotellun PDF:n tee taitto valmiiksi Freehandilla, exportaa Illustration tiedostoksi, vaihda kuva .psd tiedostoksi niin saat erottelut tulemaan oikein. ja kaikille tiedoksi CSII suositus kuva muoto illustratio ja indesignessä on .psd kuvamuoto näin voit jopa hallita layereitä suoraan indesignestä käsin. MANUAALIT ON TARKOITETTU LUETTAVIKSI
Mac Pro 2 x 3 GHz Quad-Core Intel Xeon/ 8Gt / 240 Gt + 240 Gt + 950 Gt (10.5.1)
Apple Cinema Display 30
MacBook 15 2,4 GHz Intel Core 2 Duo / 4Gt / 140Gt (10.5.1)
Apple iPod 60GB white
Noh ehkä helpotaa lukemista kun on käyttäny Photaria 1 versiosta ja FreeHandia 2 versiosta. (tai noh en mä niitä lukene ole vähän nyt selaillu) .javascript:emoticon('8)')
Mac Pro 2 x 3 GHz Quad-Core Intel Xeon/ 8Gt / 240 Gt + 240 Gt + 950 Gt (10.5.1)
Apple Cinema Display 30
MacBook 15 2,4 GHz Intel Core 2 Duo / 4Gt / 140Gt (10.5.1)
Apple iPod 60GB white
Allfred kirjoitti:Mikäli lähetät painoon Freehan tiedoston + kuvat voidaan tulostaa suoraan pelleille/filmiille DCS.eps kuvaa ja kun vedostat asiakaalle PDF:n tallenna sama kuva norm CMYK niin voit näytää miltä näyttää, mikäli joudut painollesi lähetämään osaväri erotellun PDF:n tee taitto valmiiksi Freehandilla, exportaa Illustration tiedostoksi, vaihda kuva .psd tiedostoksi niin saat erottelut tulemaan oikein. ja kaikille tiedoksi CSII suositus kuva muoto illustratio ja indesignessä on .psd kuvamuoto näin voit jopa hallita layereitä suoraan indesignestä käsin. MANUAALIT ON TARKOITETTU LUETTAVIKSI
Kyllähän toi flätätty CMYK on tiedossa ja käytössä. Myyntiorganisaatio ei vaan tee mitään (eikä ymmärrä) erottelupdf:llä samoin kuin ei asiakaskaan. Alkuperäinen kysymys oli kuinka DCS2-formaatin kuvan saa näkymään komposiittina pdf:ssä ja se ei taida onnistua. On totta että manuaaleja tulee vähemmän luettua, enkä varmaan ole ainoa. Kumminkaan en lähde exportointisirkukseen kahden tai kolmen ohjelman kautta koska siinä tulee sitten jo omat virhemahdollisuutensa jos työ on tehty FreeHandillä tai millä tahansa. Indyllä harvemmin meidän hommissa. Enkä usko että sillä tähän asiaan suurtakaan merkitystä on kauanko olet käyttänyt jotain ohjelmaa ellei ratkaisua ole. Pellille tulostustakaan ei oo tullut harrastettua viimeseen kahteenkymmeneen vuoteen mutten usko että flexolaatta siitä eroaa.
Eikä muuten psd-formaati sen kummemmin toiminut, ikävä kyllä.
Sorry toi manuaali höpötys nyt oli ihan vitsi! sitä kun aina saa it kuulla.
Mutta ongelmaan (itse suunittelen paljon moniväri pakkakuksia ja taistellut ongelman kanssa) Freehandista en ole vielä koskaan saanut ulos sellaista PDF tiedostoa jonka paino pystyisi käytämään (ei pysty erotelemaan ainakaan mun säädöillä, DCS2 aina Cmykkinä ja muu krafiikka PMS eroteltuna) ei haitaa painoa tulostavat suoraan FreeHandista *Painopellille (*tekniikka korkeintaan 5v vanha) asiakaalle menevässä tiedostossa kaikki näkyy miltä se ulkoasuu tulee näkymää, DCS2 asetukset ovat seuraavat, EKA TAULU merkattu Spot Colours, TOKA TAULU, Preview: Macintosh (JPG)
DCD: Single File whit Color Comosite (72 pixel/inch) Encoding: Binary
Se miksi itse siirrän työn Illustrationi johtuu siitä että se on ollut ainut mahdoliine ohejlma jolla olen pystynyt luomaan valokuva pohjaiseta täysin PMS erotellun PDF. tiedoston
Ainiin käytössä FreeHand 11.0.2 ja CSII paketti
Mac Pro 2 x 3 GHz Quad-Core Intel Xeon/ 8Gt / 240 Gt + 240 Gt + 950 Gt (10.5.1)
Apple Cinema Display 30
MacBook 15 2,4 GHz Intel Core 2 Duo / 4Gt / 140Gt (10.5.1)
Apple iPod 60GB white
Homma onnistuu siten että laittaa DCS-asetuksissa "single file with color composite (72 pixel / inch) päälle. Tällöin DCS-kuva näkyy komposiittina pdf:ssä. Tosin tässäkin tapauksessa on oltava kaksi eri kuvatiedostoa. Oikea DCS ripille ja tuo asiakkaalle/myyntiin. Meillä ei käytetä pdf-tiedostoa rippaukseen vaan natiivimuotoista tiedostoa. Miksi tehdä pdf Friikkutiedostosta jos sen voi heittää Friikkuna ripille muutenkin. Tulipahan ainakin pieni oikotie noihin asiakaspdf:iin.
En määkän noita PDF tiedostoja niin kauheesti rakasta, tuntuu välillä perkuleen oudoltakun 140Mt kuva .eps tiedostona ja yhtä äkkiä muka 15Mt Higres pdf mukamas yhtä tasokas?
Mutta kun asiakkaani välillää Ruosalaisia ja Belgilaisia painoja ja niille kun laittaa FreeHand tiedoston niin homma tulee takasin että lähettäppä PDF,, niin minkäs teet
Mac Pro 2 x 3 GHz Quad-Core Intel Xeon/ 8Gt / 240 Gt + 240 Gt + 950 Gt (10.5.1)
Apple Cinema Display 30
MacBook 15 2,4 GHz Intel Core 2 Duo / 4Gt / 140Gt (10.5.1)
Apple iPod 60GB white
Kyllä sen kunnollisen pdf:n saa myös Friikusta kunhan konvertoi fontit ja tekee sen kunnolla tislaamalla eikä niillä pöhlöillä save as asetuksilla. Illuhan on jo itsessään pdf valmiiksi. Välillä kyllä tuntuu että onko euroopassa enää käytössä softia ollenkaan kun toi "lähetä pdf" näkyy olevan niin yleistä. Eipä ainakaan tarvitse osata mitään kun puljaa pdf:n kanssa ja aina voi lyödä syyn sitten lähettäjän niskaan.
PowerMac kirjoitti:Välillä kyllä tuntuu että onko euroopassa enää käytössä softia ollenkaan kun toi "lähetä pdf" näkyy olevan niin yleistä. Eipä ainakaan tarvitse osata mitään kun puljaa pdf:n kanssa ja aina voi lyödä syyn sitten lähettäjän niskaan.
Näinhän se on, se joka tekee PDF on sitä vastuussa.
Se on tämänpäivän filmi, avoin tiedosto antaa virheenmahdollisuuksia lukemattomasti. Miksi ottaa vastaan jostain pohjolan perukalta olevasta epämääräisestä takapajulasta nimeltyä Suomi jotain "vapaa kättä" kun ei sitä kukaan muu kuin suomalaiset ja kreikkalaiset käytä koko europaassa, paska ohjelma kun on koko graafisella alalla... otetaan PDF, niin vastuu on niillä jääkarhujen juoppokavereille.
Et sellasta.
nimimerkillä: FH, Vit%# hyvä ohjelma.
Koneita ja häkkyröitä vuodesta 1986.
Graafisella alalla vuodesta 1988
Avoin tiedosto antaa tilaa virheille? Eikö sekin anna aika paljon tilaa virheille jos paino saa PDF ja se on pakko pistää palasiksi ensin illustratorissa ja sen jälkeen vielä siirtää freehandiin että sille saa tehtyä tarvittavat asiat esimerkiksi värien kanssa. Musta tässä syntyy paljon enemmän tilaa virheille.
Tietenkin, tässä vaiheessa on vastuu siirtynyt jo PDF:n tekijältä sille painon onnettomalle hesselille kuka joutui palasiksi työn jo pilkkomaan. Tämä koko juttuhan ei tietenkään uppoa ellei pakkausten ym. tuotteiden kanssa ole ollut tekemisissä. Itselläni on vieläkin se ensimmäinen "Valmis" työ asiakkaalta näkemättä, enkä sitä haluakaan nähdä. Aina joudun ronklaamaan värien ja varojen kanssa.
Itse mieluiten ottaisin vastaan CD:n jossa löytyy sekä freehand/Illu tiedosto ja kuvat erikseen. Sitten mukana myös PDF (täydellä resolla yms. sekin jotta voin käyttää sitä jossei työlle mitään tarvitse tehdä) Ja mitä voin hieman käyttää mallina ja varmistua että työ näkyy oikein freehandissäni. Varjot, tekstit, läpinäkyvyydet yms sälät mitkä on aina päin honkia.
Offtopic? Tais mennä.
ps. Olis hemmetisti kivempi lukee viestejä jos sanoissa olisi edes joskus kirjaimet oikein päin