Avaanpa tälläisen uuden ketjun. Lähinnä tarkoitettu minulle itselleni
Tulee aina mieleen kaikkia pieniä kysymyksiä minkä takia tuntuu tyhmältä avata uutta ketjua mutta jää silti hämäämään. tämä on niitä varten.
Avaampa heti ketjun kuolemaa vakavammalla asialla; näytönsäästäjä asetuksista saa valittua että "käytä satunnaista näytönsäästäjää" onko mahdollista säätää jotenkin että mitä näytönsäästäjistä haluan tuohon mukaan. Haluan katsella netistä lataamiani screensavereita enkä tietokoneen ruudulla pyörivää koneen nimeä. Anyone?
Tee iPhotoon kansio johon laitat ne kuvat jotka haluat näytönsäästäjän näyttävän. Näytönsäästäjän asetuksista valitset sitten sen k.o kansion näytettäväksi. Älä klikkaa "Käytä satunnaista näytönsäästäjää".
Satunnainen näytönsäästäjä on todellakin nimensä veroinen. Se aktivoituna mulla pyörii näytöllä omien kuvien lisäksi, vakio näytönsäästökuvat myös joku ihmeen WorldBook 2004 edition jossa on kuvia Rolling Stonesista, merileijoniin, intiaaneihin ja livekuviin vesiputouksista ja laskettelurinteestä. Varsin mielenkiintoista.
IsoTT kirjoitti:mitä näytönsäästäjistä haluan tuohon mukaan. Haluan katsella netistä lataamiani screensavereita enkä tietokoneen ruudulla pyörivää koneen nimeä. Anyone?
Etsi Screen Savers kansiot eri Library-foldereista ja poista ei-toivotut. Varoituksen sana on paikallaan, yksi näistä on /System/Library/Screen Savers. Systeemin puukotuksella voi aina olla haittoja. Toisaalta en usko Screen Saversien olevan oleellinen osa järjestelmän toimintaa. Kunhan vain mikään poistettavista ei ole käyttöön valittuna poiston hetkellä niin voisin kuvitella tuon olevan turvallista.
Kiitos! Tällä välin ehdin jo löytää mokoman itsekin. Rehellisesti sanottuna nuo avaintunnukset voisi olla ihan mielellään lueteltuina käyttöohjekirjassa tai jossain muussa helpossa paikassa. Hiukan otti pattiin kun "vanhana" macci-käyttäjänä mietin mikähän piru on se optio. Ja mikä loogisinta. Optiossa tosiaan lukee "alt". En taida viitsiä kirjoittaa tänne mitään minkä joko minä tai ylläpito kohta poistaisi. Pieni asia mutta pahimmillaan melko hermoja raastava.
Ja jotta asia olisi vielä sekavampi, niin todettakoon, että PC-käyttäjille tuttu Ctrl ei olekaan Mac-näppäimistöllä se missä lukee Ctrl vaan se missä on omenan kuva eli command...
Nää Macin näppäin-asetukset on seuraava, joka joutais mun mielestäni romukoppaan PPC-prosessorin kanssa. Kun Apple nyt on jo antanut periksi kaksinäppäimisessä hiiressä, niin kaipa siellä kohta ymmärretään ottaa käyttöön standardiPC-näppäimetkin.
Toivottavasti ei. Mun mielestä tämä näppis on paljon parempi, vaikka koko ikäni ennen viime syksyistä macciin siirtymistä olen pc-näppiksiä käyttäny. En enää vaihtaisi takasi pc-näppikseen. Sopii paremmin mun sormille/käsille tämä näppäinasettelu näppäinten toiminnan mukaan.
Karive kirjoitti:Rehellisesti sanottuna nuo avaintunnukset voisi olla ihan mielellään lueteltuina käyttöohjekirjassa tai jossain muussa helpossa paikassa.
Finder > Ohjeet-valikko > Mac-ohjeet > Kirjoita hakukenttään vaikkapa "Näppäinten nimet"
MacAntti kirjoitti:Kun Apple nyt on jo antanut periksi kaksinäppäimisessä hiiressä, niin kaipa siellä kohta ymmärretään ottaa käyttöön standardiPC-näppäimetkin.
Se olisi kyllä kamalaa. Niin kauan kuin olem Maccejä käyttänyt (1998-> ) niin olen ollut pirun tyytyväinen tuohon omppunäppäimeen. Se kun osuu peukalolle täydellisesti. Ctrl- taas on niin sivussa että joko kättä pitää vääntää peukalokontaktia varten, tai sitten pikkurilliä kurottamalla. Tosi hankalaa. Omppu on heti tossa peukun alla ja sormet taipuu näppäinlyhennyksiin luonnollisesti.
MacAntti kirjoitti:Kun Apple nyt on jo antanut periksi kaksinäppäimisessä hiiressä, niin kaipa siellä kohta ymmärretään ottaa käyttöön standardiPC-näppäimetkin.
Se olisi kyllä kamalaa. Niin kauan kuin olem Maccejä käyttänyt (1998-> ) niin olen ollut pirun tyytyväinen tuohon omppunäppäimeen. Se kun osuu peukalolle täydellisesti. Ctrl- taas on niin sivussa että joko kättä pitää vääntää peukalokontaktia varten, tai sitten pikkurilliä kurottamalla. Tosi hankalaa. Omppu on heti tossa peukun alla ja sormet taipuu näppäinlyhennyksiin luonnollisesti.
Juuri näin. Tätä nimenomaan tarkoitin. Peukalolla omppu+jotain on tosi luonnollinen.
Rouva Rapakivi on lievästi epätyytyväinen tohon näppisten erilaisuuteen, Hän kun joutuu työssään käyttämään sitä W-juttua (täällähän ei saanut kiroilla?). Sano että menee sormet automaattisesti vika paikkaan, niin kotona kuin toimistollakin. Mullahan noita propleemia ei ole, kotona käytän Mäkkiä ja töissä ollaan ns. suoritusportaassa...
Aah...Ja tyhmistä kysymyksistä; Kuinkas saan tuon linkin esim. sanan "alle", eli nettisivun osoite ei ole mallia http://www.firma.com vaan tässä lukis vaikka että linkki ja siitä klikkaamalla sitten... Tuliko epäselväksi? Nimim. Viikon Tyhmin Tyhmä Kysymys
Rapakivi kirjoitti:
Aah...Ja tyhmistä kysymyksistä; Kuinkas saan tuon linkin esim. sanan "alle", eli nettisivun osoite ei ole mallia http://www.firma.com vaan tässä lukis vaikka että linkki ja siitä klikkaamalla sitten... Tuliko epäselväksi? Nimim. Viikon Tyhmin Tyhmä Kysymys
Vaihda kaarisulkeiden tilalle hakasulkeet, niin toimii yllä olevalla koodilla haluamallasi tavalla.
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
Jamac kirjoitti:Ctrl- taas on niin sivussa että joko kättä pitää vääntää peukalokontaktia varten, tai sitten pikkurilliä kurottamalla. Tosi hankalaa.
Minuakin tämä Ctrl-napin sijoitus joskus harmittaa. Käytän mielelläni iBookiani yhdellä kädellän (oikea), vasen käsi kahvikupin korvassa tai poskella. Tällöin Ctrl-klikkaus ei onnistu, vasen käsi on otettava mukaan. Useamman kerran olen kaipaillut Ctrl-nappia tuohon oikean käden pikkusormen alle, alariviin.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
MacAntti kirjoitti:Ja jotta asia olisi vielä sekavampi, niin todettakoon, että PC-käyttäjille tuttu Ctrl ei olekaan Mac-näppäimistöllä se missä lukee Ctrl vaan se missä on omenan kuva eli command...
Tai oikeamminkin niin, että wintöötistä tutut Ctrl-toiminnot tehdään command-näppäimellä eikä controllilla. Itse control on juuri sama control kuin PC:ssä, Ctrl-a antaa ASCII-arvon 1, Ctrl-b ASCII-arvon 2 jne. Eli komentorivillä *nix-softien kanssa rassaillessa Ctrl on sama vanha Ctrl kuin puuceessa.
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
Kuinka iTunesissa pystyy siirtämään musiikkitiedoston paikkaa soittolistassa/kirjastossa? En ole löytänyt kuin yhden keinon, ja sekin toimii vain soittolistassa: painaa sitä tyhjää välilehteä, johon ilmestyy nuoli joko ylös- tai alaspäin. Tämä riittäisi varsin hyvin muuten, mutta kun kappaleet järjestyvät juuri tuota kyseistä välilehteä painettaessa siten, että viimeisimmäksi lisätyt kappaleet tulevat joko listan ylimmäksi tai alimmaksi.
Toisin sanoen pitäisi saada siirreltyä kirjastossa tai listalla kappaleiden paikkaa siten, että vaikkapa välilehti "Artisti" on valittuna. Tyhmä ja ennen kaikkea sekava kysymys, anteeksi.
Ota soittolistassa kappaleest hiirellä kiinni (klikkaa vas. hiirellä, pidä nappi pohjassa), raahaa paikalleen ja päästä hiiren vasemmasta napista irti. Kirjastossa ei kai järjestys ole muutettavissa vaan kyse on "näkymästä". Eli kun klikkaat vaikka "name" tai "my rating" niin järjestys vaihtuu ihan uudeksi. Esim "album" tapauksessa järjestyksiä ei voi muutella.
IsoTT kirjoitti:voisin jatkaa iTunes aiheella... onko olemassa sellaista loistavaa queue toimintoa kuin esimerkiksi winampissa?
Kyllä. Se on nimeltään "Bilelista" laitat sen soimaan ja tämän jälkeen voit kliksutella kirjastosta biisejä sinne ctrl-clickillä tahi hiiren oikealla napilla. Saat jopa valittua "lisää bilelistaan" joka lisää sen viimeiseksi tai "toista seuraavaksi bilelistassa", joka soittaa sen seuraavaksi. Myöskin bilelistan asetuksia saa säädettyä, eli queue-näkymän saa muokattua haluamakseen.
Juuri näin. Tätä nimenomaan tarkoitin. Peukalolla omppu+jotain on tosi luonnollinen.
Hyvä hyvä!
Koulussa kyllä alkoi hävettämään kun en osannut kopioida ilman näppäin komentoa. Siis wintoosalla.