Repe Ruutikallo kirjoitti:Jenkkiläinen pankki on siirtymässä lähes kokonaan OS X -kantaan. En muista nähneeni vastaavaa uutista pankkimaailmasta tätä ennen.
mestari kirjoitti:sais nuo suomalaisetkin pankit siirtyä käyttämään Macia, ettei jokaisen uuden isomman viruksen ilmestyttyä koko systeemi ole kyykyssä.
Tämä on kyllä totta, mutta menee vielä aikaa. Uskon silti kyllä vakaasti että jos MS viä kusee niin voi pankeillakin Mac -aika häämöttää.
mestari kirjoitti:sais nuo suomalaisetkin pankit siirtyä käyttämään Macia, ettei jokaisen uuden isomman viruksen ilmestyttyä koko systeemi ole kyykyssä.
Olen useammasta lähteestä kuullut, että ainakin Sampo-pankin johtokunta käyttäisi mäkkejä.
Olen useammasta lähteestä kuullut, että ainakin Sampo-pankin johtokunta käyttäisi mäkkejä.
Jos minun pitäisi nyt jonnekin työpaikalle valita luokkaa 10 000 päätettä, niin hyvin suurella todennäköisyydellä valintani ei olisi Mac, vaikka kotikoneekseni en muuta helpolla hyväksyisikään.
nikoh kirjoitti:Jep, itsekin veikkaisin että Mac ei ole esimerkiksi pankeille vaihtoehto, kun käämit palavat lopullisesti Microsoftin tuotteisiin. Linux sen sijaan..
Tämä ihan totta. Yleensä pankissa kun kuitenkin vain ajetaan kahta kolmea ohjelmaa ja ne ovat useimmiten ihan custom-tehtyjä, joten alustalla ei niinkään ole väliä.
TheKraken kirjoitti: Yleensä pankissa kun kuitenkin vain ajetaan kahta kolmea ohjelmaa ja ne ovat useimmiten ihan custom-tehtyjä, joten alustalla ei niinkään ole väliä.
Tätä vasten hämmästyttää, että alusta kuitenkin lähes aina on melko kallis Windows.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
TheKraken kirjoitti: Yleensä pankissa kun kuitenkin vain ajetaan kahta kolmea ohjelmaa ja ne ovat useimmiten ihan custom-tehtyjä, joten alustalla ei niinkään ole väliä.
Tätä vasten hämmästyttää, että alusta kuitenkin lähes aina on melko kallis Windows.
Niinpä. Olen usein sitä ihmetellyt, että esim. kaupan kassakoneet näyttää pyörivän useimmiten windows 2000 alustalla. Joku kotimainen softafirma väsäisi varmasti linuxpohjalle vastaavan softan parissa kuukaudessa ja kustannukset olisivat huomattavasti pienemmät.
Repe Ruutikallo kirjoitti:
TheKraken, hoitaako iMacci tehtävänsä kunniakkaasti? Mini on pikku hiljaa raivaamassa elintilaa käyttäjänsä korvien väliin...
Hommat sujuu erittäin hyvin, ellei jopa täydellisesti. Kone on mukavan hiljainen ja tuuletinta en ole saanut huutamaan sitten millään. Kyllä tällä kelpaa tehdä hommia
TheKraken kirjoitti:Niinpä. Olen usein sitä ihmetellyt, että esim. kaupan kassakoneet näyttää pyörivän useimmiten windows 2000 alustalla. Joku kotimainen softafirma väsäisi varmasti linuxpohjalle vastaavan softan parissa kuukaudessa ja kustannukset olisivat huomattavasti pienemmät.
Tosiaan kaupan kassat "ainakin keskon" on w2k päälle kasattuja.. ja kalliilla on softat aldatalta ostettu..
Mutta ehkä surkuhupaisin on suomen puolustusvoimat, olen kuullut viilin "huhun" että heidän kartta ohjelmat olisivat oikeasti tehty linux alustalle (softa käytössä kaikissa eu ja nato maissa), mutta suomessapa me pyöritämme niitä nt4 alustalla, ja on isolla rahalla käännetty ohjelma toimimaan wintoosassa Että näin täällä...
Neon kirjoitti:
Mutta ehkä surkuhupaisin on suomen puolustusvoimat, olen kuullut viilin "huhun" että heidän kartta ohjelmat olisivat oikeasti tehty linux alustalle (softa käytössä kaikissa eu ja nato maissa), mutta suomessapa me pyöritämme niitä nt4 alustalla, ja on isolla rahalla käännetty ohjelma toimimaan wintoosassa Että näin täällä...
No nyt otit mies kuule hyvän aiheen puheeksi.
Epäilen silti vahvasti "huhuasi". Voi olla, että se joskus on pitänyt paikkansa, mutta kyllä puolustuvoimien atk-systeemit on kohtuullisen fiksusti rakennettu, ainakin nykyään. Varmasti heilläkin on omat ongelmansa ollut vielä 90-luvulla, kuten monilla muillakin yrityksillä, mutta nykyään siellä on aika monta ukkoa näitä asioita pohtimassa. Mutta väitän silti, että nykyäänkin, jos vaihtoehtona on joko a) vaihtaa windows linuxiin tai b) maksaa vähän pätäkkää siitä, että softa toimii windowsilla, niin jälkimmäiseen päädytään. Kun kerran koko laitoksen työasemat ovat windowspohjalla, niin muutos olisi "hieman" liian suuri. Puolustusvoimat ja kaupan kassa ovat kuitenkin atk-sovelluskannaltaan huomattavan erilaiset.
Ja minä voin perustaa oman tietoni siihen, että olen viettänyt viimeiset 7 kk elämästäni läheisissä väleissä pv:n tietojärjestelmien ja erilaisten sovellusten kanssa pääesikunnassa.
Neon kirjoitti:Mutta ehkä surkuhupaisin on suomen puolustusvoimat, olen kuullut viilin "huhun" että heidän kartta ohjelmat olisivat oikeasti tehty linux alustalle (softa käytössä kaikissa eu ja nato maissa), mutta suomessapa me pyöritämme niitä nt4 alustalla, ja on isolla rahalla käännetty ohjelma toimimaan wintoosassa Että näin täällä...
Liittyikö tuohon huhuun kenties myös useimmissa tornihuhuissa kummitellut ylenemiskiellossa ollut skappari joka on milloin missäkin varuskunnassa ammuskellut ruokalan kattoon ja poistutellut porukkaa alas pyörävajan katolta menneiden vuosikymmenten kuluessa ;-)
Villejä huhuja kun tuppaa tuohon valtion firmaan liittymään ainakin sen tuhat ja yksi kappaletta ja kaverin frendin tupakaverilta saatuihin varmoihin faktoihin en paljoa jaksaisi perustaa...
TheKraken kirjoitti: Niinpä. Olen usein sitä ihmetellyt, että esim. kaupan kassakoneet näyttää pyörivän useimmiten windows 2000 alustalla. Joku kotimainen softafirma väsäisi varmasti linuxpohjalle vastaavan softan parissa kuukaudessa ja kustannukset olisivat huomattavasti pienemmät.
Kaupan kassajärjestelmät pyörivät käsittääkseni kimpassa mm. kaupan varastokirjanpidon ja ainakin osuuskaupoissa synkroonissa koko alueellisen osuuskaupan (sellaisia pieniä firmoja kuten esim. HOK-Elanto osuuskunta) laskentajärjestelmien kanssa. Siirtyminen Linuxiin ja uusien ohjelmien kehittely voisi olla melkoinen projekti, joten ymmärrän jos eivät hevin lähde tekemään radikaaleja muutoksia.
TheKraken kirjoitti:Tämä ihan totta. Yleensä pankissa kun kuitenkin vain ajetaan kahta kolmea ohjelmaa ja ne ovat useimmiten ihan custom-tehtyjä, joten alustalla ei niinkään ole väliä.
Pankissa työskentelevä velpoika veti tuosta kommentista herneet nenään. 8)
TheKraken kirjoitti:Niinpä. Olen usein sitä ihmetellyt, että esim. kaupan kassakoneet näyttää pyörivän useimmiten windows 2000 alustalla. Joku kotimainen softafirma väsäisi varmasti linuxpohjalle vastaavan softan parissa kuukaudessa ja kustannukset olisivat huomattavasti pienemmät.
Suomessa käytettävät kassajärjestelmät ovat pääosin kotimaisia.
En ymmärrä miten kustannuksissa säästettäisiin siirtymällä Linuxiin. Käyttöjärjestelmän hinta ei ole merkittävä osa kassapäätteen hinnasta. Windowsia puolustaa myös valmis valikoima ajureita erilaisilla oheislaitteille, kortinlukijoille, sirukorteille, skannereille yms. ja yhtenäiset rajapinnat näiden sovittamiseen toisiinsa ja muihin järjestelmiin. Puhumattakaan siitä koodariarmeijasta joka on tarjolla kun toimitaan Windows-ympäristössä. Usein myös käytetään osakomponentteja joltakin toiselta valmistajalta, kaikkea ei kannata tehdä itse.
Linuxiin siirryttäessä edessä on melkoinen pilotti ja koodaus ja senkin jälkeen joudutaan tekemään ylimääräistä työtä sen mukaan kuin laitevalikoima vaihtuu. Windows tarjoaa tässä mielessä ylivoimaista jatkuvuutta. OS X ja Apple olisi kaikkein huonoin vaihtoehto, mitään jatkuvuutta ei ole luvassa. Linux on jossakin tässä välissä ja tulee ehkä kysymykseen palvelinpuolen ratkaisuna.
Suurin ongelma ison organisaation siirtymisessä Linuxiin on pätevän ylläpito / it porukan löytäminen. Ongelmaa pahentaa se, ettei kovin moni viihtyisi työasemien tuessa kovin pitkään (ja tukea tarvittaisiin enemmän pikku asetuksia varten). Isolla organisaatiolla pitää myös olla selkeät tukikanavat käyttöjärjestelmän (ja ohjelmiston) valmistajille jotta saavat ognelmatilanteessa sieltäkin apua.
Mutta kyllähän se tietoturvaa parantaisi, ja helpottaisi päivityksiä.