Jos nuo luvut pitävät paikkansa niin väitteet Helsingin erityisestä turvattomuudesta tuntuvat entistä kummallisemmilta.khaosaming kirjoitti: Hollannissa (Amsterdamissa) asiointimatkoista suoritetaan polkupyörällä 30 %, Köpiksessä yli 40, mutta Helsingissä vain 11 %. Jokin Helsingissä vaikeuttaa omaksumista -- muukin kuin leveysasteen ilmasto.
Amsterdamissahan kuolee liikenteessä keskimäärin 6 pyöräilijää vuodessa* eli jos tuon pudottaa stadin pyörilyasteeseen eli kolmannekseen niin tekisi 2 pyöräilijää vuodessa. Jos tuon sitten skaalaa väkiluvulla ( stadin 600 000 vs Amsterdamin kaupunkialueen 1,4 miljoonaa) niin lopputulos on vähän knafti yksi kuolemaan johtava onnettomuus vuodessa.
Kuitenkin Stadissa trendi on pikemminkin 1 kuolemaan johtanut onnettomuus muutaman vuoden välein ** mikä on verrokkilukuna hieman amsterdamin tasoa parempi, ei siis ainakaan turvattomampi..
*) http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... r-cyclists "Amsterdam is by no means perfect. Cycling fatalities do occur – estimates say about six a year"
**) http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2015-1.pdf - sivu 43