Tein sitten pienimuotoisia kokeiluja selvittääkseni ongelmaa. Kytkin iPadistä mobiilidatan pois päältä ja tein FaceTime-puhelun pelkällä Wi-Fi. Nyt ääni kuuluu hyvin ja säröytymättä. Kytkin kesken puhelun mobiilidatan jälleen päälle, jotta yhteys voisi muodostua myös 3G-verkon yli. Ei mennyt aikaakaan, kun ääni alkoi jälleen säristä.
Palasin uudestaan asetuksiin ja olin kytkemässä mobiilidataa pois kesken FaceTime-puhelun. Sain näytölle ilmoituksen siitä, että FaceTime puhelu saattaa katketa, jos kytken mobiilidatan pois päältä puhelun aikana. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Kävin oma.saunalahden dataseurannasta katsomassa, josko iPad oikeasti käyttäisi mobiilidataa kotona laadukkaan 5 Ghz:n Wi-Fi alueella. Dataerittelyn mukaan se ei olisi yhtäkään kilotavua siirtänyt. Oletukseni siis on, että iOS käy haistelemassa mobiilidatan olemassaoloa ja pudottaa FaceTimen huonommalle puhekoodekille säästääkseen dataa.
Särisevän puheäänen lähteeksi on nousemassa ilmeisesti mobiilidatayhteyden päälläolo. iOS 8.4.1 ja sitä edellinen versio eivät kuitenkaan ole niin fiksuja, että osaisivat palata parempaan puhekoodekkiin silloin, kun yhteys on kuitenkin muodostettu WLANin kautta.
Harmi, kun tuo Applen tuotetuki on maanalaisesta paikasta, ja ratkaisua tuskin on saatavissa. Kirjoitin aiheesta apple discussioniin rallienglannillani:
https://discussions.apple.com/message/28761335#28761335