Mikäs wlan-boksi kannattaisi ostaa, kun kaikki ovat kyllästyneet nykyiseen. Saatiin se = hirveet asennukset. Kerran hajosi = viikko ilman nettiä. Saatiin takaisin = hirveet asennukset. Varsinkin minä, kun kenelläkään muulla ei ole intoa opiskella noiden asentamista, joten se jää minun tehtäväkseni.
Koneina on siis tällä hetkellä Fujitsu-Siemensin läppäri Asuksen verkkokortilla, PC-torni Asuksen verkkokortilla ja PC-torni Linksysin verkkokortilla (kaikissa XP). Pikkuveljelle on tässä lähiviikkoina tulossa Intel-Mac Mini ja itse kun saan rahat kasaan hankin iBookin/Macbookin/whatever.
Itse olen hieman katsonut tuota Applen Airport Extremeä, mutta onko sitä mitään järkeä ostaa? Onhan se ihan siistin näkönen (livenä en oo nähny) ja toimii varmasti hienosti sitten Maccien kanssa. Mutta kun vielä jää ne kolme PC-konetta (ajattelin jättää PCn pelikoneeksi/windows-koneeksi (millään windowsilla en iBookia/MacBookia raiskaa Iskee silmää)). Miten helposti niiden asennus sitten sujuu? Niin ja hintaakin löytyy ~200€/250€.
Tiedättekö muuten, että käykö mikään muu "WLAN-utility" (en osaa suomentaa mitenkään järkevästi) tuohon Linksysin PCI-liitännäiseen WMP54G:hen? Mukana siinä ei tullut XP:lle mitään hallinta-ohjelmaa vaan se on tarkoitus hoitaa XP:n omalla mahtavalla tavalla, joka taas ei toimi yhtään. Outoa...en löydä paketista mitään mainintaa mikä salaus Linkysysin kortilla toimii...ainakin se pystyy 54mbps vauhteihin, mutta salauksesta ei ole mitään mainintaa.
EDIT: Vikan kappaleen kysymys suoremmin oli, käykö muiden merkkien WLAN-utilityt toisen merkkisiin verkkokortteihin?
Kolme PC:tä, 2 Maccia, mikä WLAN?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kolme PC:tä, 2 Maccia, mikä WLAN?
Viesti Kirjoittaja Saunatonttu »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on Airport Extremeja ollut sekakäytössä kolmisen vuotta. Erittäin hyvin ovat toimineet.
Fujitsun koneiden (XP Home) kanssa on ollut liitäntäongelmaa, mutta en tiedä onko se Homesta vai niiden korteista tai softista.
WPA salaus ja MAC tunnistus päällä.
Halpahan tuo Extreme ei ole suorastaan ole, mutta kyllä rahalle on saanut vastinetta.
Useimmiten nämä hallintaohjelmat eivät edes tunnista vieraanmerkkisiä kortteja. Mutta kokeile, sillähän siitä selviää.
Fujitsun koneiden (XP Home) kanssa on ollut liitäntäongelmaa, mutta en tiedä onko se Homesta vai niiden korteista tai softista.
WPA salaus ja MAC tunnistus päällä.
Halpahan tuo Extreme ei ole suorastaan ole, mutta kyllä rahalle on saanut vastinetta.
Useimmiten nämä hallintaohjelmat eivät edes tunnista vieraanmerkkisiä kortteja. Mutta kokeile, sillähän siitä selviää.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Kyllä uskallan suositella Applen wlan boxeja- Töissä Extreme ja express jatkona ja kotona expresss. Adsl-modeemiko sulla on jo erikseen?
Kävisihän tuohon halvempi Expressikin ihan hyvin- siinä myös musiikin striimaus iTunesista stereoihin ja tulostin liitäntä..
Kävisihän tuohon halvempi Expressikin ihan hyvin- siinä myös musiikin striimaus iTunesista stereoihin ja tulostin liitäntä..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tähän auttaa Express, sinne voit tallentaa viidet asetukset (siis eri käyttöpaikoille). Ei tarvii aina korjailla.Saunatonttu kirjoitti:Nykyinen on joku Telewellin WLAN-boksi. Käyn katsomassa...Telewell TW-EA510. Tuo siis hajosi ja saatiin viikoksi joku HomeLINEn boksi ja sitten toi taas takas, oli siinä mukava homma kolme kertaa asentaa.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Expressissä (APE) on se ominaisuus että ainakaan mulla Win2000:lla ei sitä saanut konfattua. Sanoisin että järkeä vain jos jollain on Mac.
1,5v aikana olen kotona saanut heittää roskiin 3 ei-Apple WLAN asemaa. Kohta taitaa mennä 4. koska muuten ZyXell toimii mutta ei enää vastaa konfausosoitteeseen.
Edit: Toimii, mutta osoitteessa http://192.168.1.1/
APEja on 2 (eri paikoissa). Toinen toimii edelleen, toinen taisi juuri torstaina liittyä satamatyöntekijöihin, eli meni lakkoon.
Taidan kuitenkin tilata uuden Airport Expressin, koska tuo meillä oleva APE soittaa musiikkia stereoihin ja siihen ei muut pysty. Toinen APE on next geraation kotona.
Omien ja tutttavapiirin kokemusten perusteella uskallan sanoa, että hyvää ja kestävää WLAN-laitetta ei tunnu olevankaan olemassa.
Ilmeisesti et ole hakemassa laitetta jossa on ADSL-modeemi.?
Edit1: Sinun tapauksessasi annan APElle miinuksen siitä että sitä ei voi konfata langallisesti web-selaimella. Voit itse miettiä, onko se teille ongelma vai ei. Pidän sitä ihmeenä jos Win XP-versio konfaustyökalusta ei toimisi. Mutta Wintukalle ei ole kiva asenella uusia ohjelmia vaikka ne toimisikin.
1,5v aikana olen kotona saanut heittää roskiin 3 ei-Apple WLAN asemaa. Kohta taitaa mennä 4. koska muuten ZyXell toimii mutta ei enää vastaa konfausosoitteeseen.
Edit: Toimii, mutta osoitteessa http://192.168.1.1/
APEja on 2 (eri paikoissa). Toinen toimii edelleen, toinen taisi juuri torstaina liittyä satamatyöntekijöihin, eli meni lakkoon.
Taidan kuitenkin tilata uuden Airport Expressin, koska tuo meillä oleva APE soittaa musiikkia stereoihin ja siihen ei muut pysty. Toinen APE on next geraation kotona.
Omien ja tutttavapiirin kokemusten perusteella uskallan sanoa, että hyvää ja kestävää WLAN-laitetta ei tunnu olevankaan olemassa.
Ilmeisesti et ole hakemassa laitetta jossa on ADSL-modeemi.?
Edit1: Sinun tapauksessasi annan APElle miinuksen siitä että sitä ei voi konfata langallisesti web-selaimella. Voit itse miettiä, onko se teille ongelma vai ei. Pidän sitä ihmeenä jos Win XP-versio konfaustyökalusta ei toimisi. Mutta Wintukalle ei ole kiva asenella uusia ohjelmia vaikka ne toimisikin.
Viimeksi muokannut Lare, 19.9.2006 klo 21.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Olen pääpiirteittäin samaa mieltä, mutta todettakoon että Buffalo ja Linksys ovat osoittautuneet lähestulkoon ongelmattomiksi. Siis parasta mitä rahalla saa, sillä varauksella että Applen tukareista ei ole kokemuksia.Lare kirjoitti: Omien ja tutttavapiirin kokemusten perusteella uskallan sanoa, että hyvää ja kestävää WLAN-laitetta ei tunnu olevankaan olemassa.
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
iPhone 3G / iOS4
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Riippuu siitäkin mitä tarvitsee. Jos ei tarvitse USB-jakoa eikä musiikkia, niin Applessa maksaa ylimääräistä. Vielä jos samalla pitää ostaa ADSL-modeemi, niin homma on selvä. Ei ole noista mainitsemistasi merkeistä kokemusta, mutta ainakin MacFormat kovasti suosittelee erästä Linksysin modeemia WLAN-ominaisuudella.
Applen Express-malleista ei taida olla sellaista raporttia ettei olisi toiminut tällä palstalla, joten varmatoiminen sekin on.
D-Link on syvältä. ZyXell helppokäyttöinen jos hardis suostuu toimimaan. ZyXellejä 3. menossa (takuuseen).
Applen Express-malleista ei taida olla sellaista raporttia ettei olisi toiminut tällä palstalla, joten varmatoiminen sekin on.
D-Link on syvältä. ZyXell helppokäyttöinen jos hardis suostuu toimimaan. ZyXellejä 3. menossa (takuuseen).
-
-
Viesti Kirjoittaja designed »
Aiku siistiä, pienen novellin pituinen vastaukseni katosi ilmeisesti threadia siirrettäessä. Edit: nyt haukuin väärää puuta, vastasinkin mehun puolella enkä täällä.
Veikkaan äkkiseltään, että muiden merkkien utilityt eivät käy keskenään mutta pidän kyllä ihmeenä jos XP:n konffaussofta ei toimi, se on kyllä varsin bueno lukuun ottamatta, että se ei osaa ihan kaikkia kikkailuja mitä jotkut harvat erilliset konffaussoftat osaavat (access pointina esiintyminen, nopeuden lukitus jne.) mutta niiden tarve nyt onkin minimaalista.
APE tai Buffalo on minun suositukseni. Kokeilin Zyxelin adsl+(wireless) router -boksia, olikohan HW-611 tjsp. ja oli kyllä kertakaikkisen kammottava tapaus. Sitten iskin Buffalon tukiaseman vanhan ADSL-boksini jatkeeksi ja iloisesti kilkatti vartin konffauksen jälkeen, hienosteluun (MAC-osoitteiden suodatus, NAT-tunnelit jne.) menikin sitten toinen mokoma.
Veikkaan äkkiseltään, että muiden merkkien utilityt eivät käy keskenään mutta pidän kyllä ihmeenä jos XP:n konffaussofta ei toimi, se on kyllä varsin bueno lukuun ottamatta, että se ei osaa ihan kaikkia kikkailuja mitä jotkut harvat erilliset konffaussoftat osaavat (access pointina esiintyminen, nopeuden lukitus jne.) mutta niiden tarve nyt onkin minimaalista.
APE tai Buffalo on minun suositukseni. Kokeilin Zyxelin adsl+(wireless) router -boksia, olikohan HW-611 tjsp. ja oli kyllä kertakaikkisen kammottava tapaus. Sitten iskin Buffalon tukiaseman vanhan ADSL-boksini jatkeeksi ja iloisesti kilkatti vartin konffauksen jälkeen, hienosteluun (MAC-osoitteiden suodatus, NAT-tunnelit jne.) menikin sitten toinen mokoma.
Viimeksi muokannut designed, 9.4.2006 klo 17.02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Omputtaja-blogi
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Jesh, Linukka rulettaa. Vitosessa on käyttiksenä VxWorks, vanhemmissa Linux. Omassa WRT54GC:ssäni on myös VxWorks, sen käyttöliittymä on melkoisen hidas. Muutenkaan en voi sitä täysin varauksetta suositella, kantomatka on onneton sisäisellä antennilla. Onneksi siihen saa ulkoisen antennin, jo perusmallisella kahden dBi:n patukalla tulee kantomatkasta siedettävä. Mutta nuo "oikeat" tukiasemat (tämä GC on matkamalli) ovat laadukkaampaa tekoa.kamina kirjoitti:Aika montaa tukiasemaa olen testannut, ja toimivin kuluttaja-luokan asema on ollut linksys WRT54G (vanha revikka). Uusin rev 5 on aika huono, mutta WRT54GL vastaa vanhoja toimivia versioita.
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
iPhone 3G / iOS4
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka