Kysymys Rosetta sta
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kysymys Rosetta sta
Viesti Kirjoittaja ERA »
Ehkä tätä on kysytty, mutta en löytänyt. Intelissä on siis jokin Rosetta tms joka emuloi (?) ymmärrykseni mukaan Inteliä vanhoille ohjelmille joita ei ole saatu vielä Universal tms muotoon. Kyse on Photarista mm ja esim InDesign -ohjelmasta. Kuinka paljon tuo ei natiivi tila oikeasti hidastaa nuita ohjelmia? Jostain muistaakseni luin että sen verran hidastuvat että ovat tällä hetkellä suunnilleen samalla viivalla "vanhojen" uusien koneiden kanssa nopeammista Intel -prosessoreista huolimatta. Olisiko suunnilleen näin?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Rosetta on tosiaan täysin käyttäjälle huomaamaton emulointi joka mahdollistaa PowerPC prosessoreille tehtyjen OS X ohjelmien ajamisen Intel-prosessoreilla varustetuissa OS X koneissa.
Huomaamaton siis tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti käyttäjän ei tarvitse asialla päätään vaivata ja että Rosetan "välissä oloa" ei huomaa muuta kuin mahdollisena hitautena raskaimmissa hommissa.
En tiedä käyttääkö kukaan täällä vielä Photoshoppia tms. Intel-pohjaisissa koneissa? Tuskin... Ainakaan ammattikäytössä. Itse olen jostain kai lukenut, että esim verrattuna vaikka mun 1 GHz:n G4 koneeseen niin taitaa olla nopeampi? Mutta riippuu mistä roikkuu, eli voinee olla myös sidonnainen siihen mitä esim Photarilla tehdään. G4 kone kun on kovin nopea silloin kun käytetään G4 prossun AltiVec:iä hyväksi.
Huomaamaton siis tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti käyttäjän ei tarvitse asialla päätään vaivata ja että Rosetan "välissä oloa" ei huomaa muuta kuin mahdollisena hitautena raskaimmissa hommissa.
En tiedä käyttääkö kukaan täällä vielä Photoshoppia tms. Intel-pohjaisissa koneissa? Tuskin... Ainakaan ammattikäytössä. Itse olen jostain kai lukenut, että esim verrattuna vaikka mun 1 GHz:n G4 koneeseen niin taitaa olla nopeampi? Mutta riippuu mistä roikkuu, eli voinee olla myös sidonnainen siihen mitä esim Photarilla tehdään. G4 kone kun on kovin nopea silloin kun käytetään G4 prossun AltiVec:iä hyväksi.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
-
-
Viesti Kirjoittaja power »
Ei sitä tarvitse mistään ladata, se on intelmaceissa ihan vakiona. Ja muissa se ei toimi.avt84 kirjoitti:Mistäs tämän Rosettan voi ladata?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ei tartte tehdä yhtään mitään.avt84 kirjoitti:Heh, olisihan tuon Jamacin viestin voinut lukaista ennen viestin laittamista. Pyydän anteeksi.Joskin tuo "pääsääntöisesti" jäi hieman epäselväksi, pitääkö sitten joidenkin ohjelmien kohdalla muutella asetuksia tai muuta vastaavaa?
-
- Vuoden Homppulainen 2006
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka