Uudessa Intel iMacissä ongelma
-
Uudessa Intel iMacissä ongelma
Viesti Kirjoittaja Jaska »
Kone ei suostu käynnistymään kun lisämuisti on asennettuna. Kokeilin myös pelkällä lisämuistilla, mutta sama vika. Lisämuisti pois ja kaikki toimii. Eli muistipiiri vaihtoon vai?
Toinen vika on näytössä. Kaikki toimii aluksi kuten pitääkin, mutta noin 15 minuutin käytön jälkeen näyttöön tulee sininen pystyviiva, joka kulkee ruudun halki noin 15 cm näytön vasemmasta reunasta. Kuvakaappaus ei tallenna viivaa, joten vaikuttaa rautavialta. Onkohan näytön kanssa ollut yleisemmin ongelmia?
-
Viesti Kirjoittaja designed »
Mulla tuli "virallinen" lisämuisti koneeseen asennettuna ja se on muistaakseni ihan Kingstonin tägeillä, hyvin pelitti ekassa koneessa ja hyvin tässäkin.
-
Muuten uusi Intel iMac on hieno peli ja aito Windows-tuki on huippu juttu satunnaisesti Windows softaa käyttävälle. Jospa se vielä tästä iloksi muuttuu...
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja designed »
Näyttöä tai näytönohjainta tuskin olisi saanut itse vaihdettua G5ssäkään.
-

-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Siis mitä, jos ne lupaavat huollon ottavan asian hoitaakseen niin mikä on huonosti? en tainnut ymmärtääJaska kirjoitti:Nyt ketuttaa. Tilasin uuden koneen ja sainkin sutta ja sekundaa. Sen vielä ymmärsin, onhan näitä lapsentauteja yksinkertaisemmissakin tuotteissa kuin tietokone. Mutta sitä en ymmärrä, kun Applen tuki ei voi kerralla myöntää koneen olevan sekunda vaikka kerroin tarkasti miten vika ilmenee. Aikoivat ottaa yhteyttä Applen huollon kautta kun tietävät mitä tehdään. Teki mieli mennä linjoja pitkin ja puristaa pillistä... ei näin kohdella maksavaa asiakasta!

-
-

Itseäni tässä ketuttaa se, että olen ollut siinä uskossa että ostaessni uuden laitteen, saan toimivan ja muutenkin virheettömän yksilön ja kone pääsee tuottavaan työhön välittömästi. Kun uusi kone olikin ns. DOA-laite, toivoisin että Apple ymmärtäisi tarpeeni ja pyrkisi toimittamaan uuden koneen niin nopeasti kuin mahdollista. Sen sijaan Apple ottaa määrittelemättömän pitkän tuumaustauon ja minulta valuu tehokasta työaikaa hukkaan. Jos kyseessä olisi tavallisempi merkki jota saa näinkin pienen kylän paikalliselta myyjältä, olisi minulla jo uusi kone käytössä. Näin olen menetellyt mm. Sonyn tuotteiden kanssa ilman pienintäkään ongelmaa.
Sony VAIO ei muuten olisi lainkaan hassumpi jos Apple jonain päivänä päätyisi myymään käyttistään muillekin laitevalmistajille...
Noh, odotellaan...
-
-
Kyllä se on ehjä. Trust me. Huono puoli? Et voi enää syyttää konetta, jos työt ei rullaa...Jaska kirjoitti:iMac lähti ja uutta odotellaan. Toivon kädet kyynärpäitä myöden ristissä että nyt tulee ehjä kone ja työt alkaa rullata.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
-
-
Viesti Kirjoittaja cossmic »

Onneksi palvelu pelaa applen puolella konetta tultiin hakemaan heti aamusta kotiovelta, ja lupasivat laittaa koneen huoltojonon kärkeen kun kerta kone on niin tuore.
-
Viesti Kirjoittaja shogun »

Ymmärrän kuitenkin täysin Jaskan turhautumisen. Uusi kone ei millään korvaa niitä menetettyjä työtunteja, joiden laskutuksella olisi voinut ostaa jo vaikkapa kaksi uutta konetta. Puhumattakaan siitä, kuinka vaikeaa on selitellä asiakkaalle töiden viivästyvän viallisen koneen takia. Sain työt toki tehtyä 5 vuotta vanhalla Powerbookillani, mutta 15" tuuman näytöllä ja käytössä olevalla prosessiteholla aikaa töiden tekemiseen kului rutkasti kauemmin kuin se olisi iMacillani vienyt. Sitäpaitsi ottaa taas oman aikansa asennella ohjelmat tähän uuteen koneeseen...
Eikä tässä vielä kaikki... Uusi Intel iMac on ollut käytössäni nyt siis perjantaista lähtien, ja jo nyt koneessa on ilmennyt omituisuuksia.

![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)

![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Lyhyestä virsi kaunis... Olen käyttänyt Maccia nyt 10 vuotta (ensi kosketukseni Macciin juontaa tosin jo "linnunpönttö" ajoilta). Aiemmissa koneissa ei ole ilmennyt mitään vikoja. Kotoa löytyy ennestään Powerbook G4 667MHz, Pismo ja PowerMac G4 450MHz, jotka toimivat edelleen moitteetta. Kuinka on selitettävissä, että näistä uusista koneista löytyy vikoja vähän väliä?!
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
No, ensinnäkin mun Intel-imacini on yhä täysin virheetön, vaikka se ei enää olekaan mun kuin huomiseen saakka. Samoin tuttavien A-sarjan iMac G5:t ovat. Mutta tämä ei ollut vastaus, vaan...shogun kirjoitti:Kuinka on selitettävissä, että näistä uusista koneista löytyy vikoja vähän väliä?!
...Miten arvelisit olevan selitettävissä sen, että tietokoneitten hinnat ovat jatkuvasti halventuneet – muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna suorastaan romahtaneet – samalla kun teho on kasvanut huimasti ja ominaisuudet parantuneet saman verran? Aivan oikein: koko valmistusketju tuuppaa tavaraa eteenpäin "kuluttaja-on-viimeinen-testaaja" -periaatteella.
Tämän vaihtoehto voisi sitten olla se, että koneet ja laitteet maksaisivat tuplasti. Ostaisitko iMacin 3000 eurolla, jos saisit varmasti joka suhteessa huippulaatuisen koneen ja vielä kolmen vuoden vaihtotakuun tunnin vasteajalla sekä ilmaisella kaikkien tietojen palautuksella jos kovalevy kuitenkin rikkoutuisi? Ehkä et. Kaikki tietokoneitten valmistajat tietävät, että ostajat odottavat halpaan hintaan paljon ominaisuuksia ja ovat siitä hyvästä keskimäärin valmiit sietämään sen että takuukorjauksia voi tulla todennäköisemmin kuin viisi tai kymmenen vuotta sitten. Kun selvä enemmistö kuitenkin saa täysin ehjän laitteen joka palvelee moitteitta vielä vuoden tai kahdenkin päästä, kuvio toimii.
BTW, mainitsemasi muut Applesi ovat yrityslinjan koneita, iMac on kuluttajalinjan kone.
-
Viesti Kirjoittaja shogun »

Totta on, että laitteiden tehot ja ominaisuudet ovat kasvaneet huimasti viimeisten vuosien aikana, ja hinta/laatu suhde on tätä nykyä erittäin hyvä. Toisaalta on myös totta, että tuotantolinjat ja valmistusprosessit ovat muuttuneet entistä tehokkaammiksi, ja yhteistyö muiden valmistajien kanssa on lisääntynyt. Joskus muinoin jouduit maksamaan Commodore 64:sta saman hinnan kuin Mac ministä tätä nykyä (C64 maksoi vuonna 1982 US$595, uusi Mac mini tänä päivänä US$599), mutta väittäisin, että valmistuskustannukset ovat tätä nykyä pienemmät kuin kultaisella 80 -luvulla

Olisi surullista ajatella, että Apple olisi lähtenyt moiselle "kuluttaja-on-viimeinen-testaaja" -tielle. Tuolta polulta kun ei ole nimittäin paluuta. Apple on luonut brändinsä nimenomaan mielikuville laadukkuudesta, helppoudesta ja innovatiivisuudesta. Jos nämä lupaukset eivät täyty, ja kuluttajasta tehdään testaaja Applen tuontantolinjalle, ei Applen tulevaisuus voi olla kovinkaan valoisa.
Ja kyllä, itse olisin valmis maksamaan enemmän laitteesta, jonka toiminnasta voin olla täysin varma. Repe Ruutikallon kommentti: "Ostaisitko iMacin 3000 eurolla, jos saisit varmasti joka suhteessa huippulaatuisen koneen...?", on minusta hätkähdyttävä. Tähänkö ollaan tultu? Kyllä minä edelleenkin oletan saavani joka suhteessa huippulaatuisen koneen hinnasta riippumatta, jos sen laitteen kyljessä komeilee Applen logo.
"BTW, mainitsemasi muut Applesi ovat yrityslinjan koneita, iMac on kuluttajalinjan kone."
Niin mitä sitten?! Pitäisikö minun odottaa vähemmän laadun suhteen kuluttajalinjan koneilta verrattuna yrityslinjan koneisiin?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Pitäisishogun kirjoitti:"BTW, mainitsemasi muut Applesi ovat yrityslinjan koneita, iMac on kuluttajalinjan kone."
Niin mitä sitten?! Pitäisikö minun odottaa vähemmän laadun suhteen kuluttajalinjan koneilta verrattuna yrityslinjan koneisiin?

-
-
No ei se kai kalliskaan ole, kun siihen kuuluu erinomainen 20 tuuman näyttö, mahdollisimman kompakti rakenne, äärimmäinen äänettömyys ja mihin tahansa normaaleihin tehtäviin riittävä teho (puhun siis Core Duosta). En usko pätkääkään siihen että iMac-tyylisiä koneita ei löydy muilta valmistajilta siksi että ne eivät menisi kaupaksi, vaan siksi että sellainen on niin vaativa suunnitella ja valmistaa, että katelaskelmat näyttävät äkkiä riskaabeleja lukuja kun otetaan huomioon, että PC:n pitäisi kuitenkin maksaa vähemmän kuin suunnilleen samanlainen Mac, kun kerran myytti väittää että PC:t ovat halvempia. Tämä estää iMac-kloonien massatuotannon: ne eivät olisi riittävästi Applen tuotetta halvempia, jos olisivat ollenkaan.shogun kirjoitti:Tietokoneitten hinnat ovat halventuneet... Njaa... ei tuo 2000 euroa ole mielestäni mikään halpa hinta "kuluttajalinjan koneesta". ;
Ei tietenkään täydy alentua. Herää sitten vain kysymys, mitkä ovat vaihtoehdot jos haluaa todella maksaa laadusta. Esimerkiksi varmasti viisi vuotta kestäviä kovalevyjä ei löydy mistään eikä millään rahalla. Tiedot pystyy toki varmistamaan ostamalla levyjä tarpeeksi.shogun kirjoitti:En näe siis mitään tekosyytä sille, että kuluttajan täytyisi alentua mainitsemallesi "kuluttaja-on-viimeinen-testaaja" -periaatteelle.
NIin no. Pitää muistaa että Applen tietokoneet ovat pitemmälle suunniteltuja ja myös vaativampia valmistaa kuin PC-massatuotteet yleensä. Jos esimerkiksi 17 tuuman kannettava olisi helppo pakata vain tuuman paksuiseen kuoreen, kaikki tekisivät niin. Koska se on vaikeaa, tällaista konetta tekee vain Apple, jolle tosiaan on elinehto valmistaa huipputuotteita.shogun kirjoitti:Olisi surullista ajatella, että Apple olisi lähtenyt moiselle "kuluttaja-on-viimeinen-testaaja" -tielle. Tuolta polulta kun ei ole nimittäin paluuta. Apple on luonut brändinsä nimenomaan mielikuville laadukkuudesta, helppoudesta ja innovatiivisuudesta. Jos nämä lupaukset eivät täyty, ja kuluttajasta tehdään testaaja Applen tuontantolinjalle, ei Applen tulevaisuus voi olla kovinkaan valoisa.
Niin, tämä on tosiaan ongelmallista. Applen(kin) on pakko tuottaa koneitaan siten että osa niistä voidaan myydä suhteellisen halvalla. Peruskuluttaja ei ole valmis maksamaan isoa lisää siitä että 15 prosentin vikatodennäköisyys tippuu esim. 5 prosenttiin (jota alemmas pääseminen on tosimaailmassa mielestäni lähes mielikuvituksellista), etenkin kun esim. kovalevyjä ei pysty testaamaan kokoonpanon yhteydessä siten että saataisiin selville leviääkö se viikon vai muutaman vuoden päästä.shogun kirjoitti:Ja kyllä, itse olisin valmis maksamaan enemmän laitteesta, jonka toiminnasta voin olla täysin varma. Repe Ruutikallon kommentti: "Ostaisitko iMacin 3000 eurolla, jos saisit varmasti joka suhteessa huippulaatuisen koneen...?", on minusta hätkähdyttävä. Tähänkö ollaan tultu? Kyllä minä edelleenkin oletan saavani joka suhteessa huippulaatuisen koneen hinnasta riippumatta, jos sen laitteen kyljessä komeilee Applen logo.
No kun otetaan huomioon että kuluttajalinjan ideaan kuuluu pyrkimys edullisimpaan mahdolliseen hintaan ja ammattilaislinjan ideaan taas välttämättä ei, niin kyllä. Oikeus on olettaa että viat korjataan (kuten Apple kai tekeekin?) ja tuote saatetaan virheettömäksi, mutta ei sitä että valmistuslinjalta ei pääsisi tietty osuus viallisia koneita kuluttajille saakka.shogun kirjoitti:"BTW, mainitsemasi muut Applesi ovat yrityslinjan koneita, iMac on kuluttajalinjan kone."
Apple saisi nykyisellä laadunvalvonnalla varmasti vikaprosenttia pienemmäksi suunnittelemalla koneet väljemmin ja isompiin koteloihin. Se olisi kuitenkin Applen loppu ja tuho tietokoneitten valmistajana. Macien on ainakin toistaiseksi näytettävä ulkoisesti houkuttelevilta niidenkin silmissä jotka eivät tajua käyttöjärjestelmien olennaisista eroista mitään. Joskus tulevaisuudessa voi olla toisin, mutta nyt on näin.
-
-
Viesti Kirjoittaja telegram »
"Kuluttaja on viimeinen testaaja" -periaatteetta noudattaen menettelee myös varsinkin eurooppalainen ja amerikkalainen autoteollisuus. Ja kas näin luodaan pohja aasialaisen autonvalmistuksen roimille harppauksille markkinaosuuksissa.Repe Ruutikallo kirjoitti:...Miten arvelisit olevan selitettävissä sen, että tietokoneitten hinnat ovat jatkuvasti halventuneet – muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna suorastaan romahtaneet – samalla kun teho on kasvanut huimasti ja ominaisuudet parantuneet saman verran? Aivan oikein: koko valmistusketju tuuppaa tavaraa eteenpäin "kuluttaja-on-viimeinen-testaaja" -periaatteella.
Mutta onpa tietokoneiden parantuneessa hinta - tehosuuhteessa osansa puolijohdetekniikan valmistusmenetelmien kehityksellä. Halvemmalla saa aikaiseksi paljon enemmän kuin ennen. Kilpailulla on myös huomattava merkitys. Vähän joka kodista alkaa löytyä jonkinlainen tietokone, ja kilpailu on äärettömän kovaa. HP-Compaq puskee koneita markkinoille liki nollakatteella. Koneiden kysynnän myötä myös valmistusmäärät ovat suuren suuria, jolloin suurtuotannon etuja nauttien hintaa saadaan puristettua alemmas.
Luulen, että Apple tekee hieman enemmän katetta per kone kuin HP:t ja FujitsuSiemensit. Mac, vaikka sinänsä kilpaileekin pc:n kanssa, on tavallaan vähän oma maailmansa ja siten hieman sivussa pc-puolen verisimmästä kilpailusta.
-
Minä taas olen tuosta aivan varma. Applen sortimentti on sellainen, että konekohtaisia euroja jää vääjäämättä enemmän. Apple jättää yksinkertaisesti tekemättä huonoimman katetyypin koneet, siis kaikkien halvimman luokan massaläppärit ja perustornit.telegram kirjoitti:Luulen, että Apple tekee hieman enemmän katetta per kone kuin HP:t ja FujitsuSiemensit.
-
-
Viesti Kirjoittaja cossmic »
Eli updatejen asennuksen jälkeen kone käynnistyy ja käynnistyt kuvat ohittuu (se harmaa omena ja rullaava ympyrä) , mutta ei lataa kuvaa "osx käynnistetään" ei ilmesty kone jää vaan siniseen ruutuun, pelottavaa että osx on "bluescreen" ;D välillä kone kuitenkin käynnistyy ihan osx mutta se jumahtaa niin että hiiri toimii, mutta vaikka kuinka klikkailee ja koittaa näppäin ydistelmiä, se ei siihen mitenkään reagoi.
Olisiko kellään minkään laisia neuvoja tähän? pitäiskö tunkasta osx levyke sisään ja koittaa korjata levy, levyjen oikeudet? onko kellään muulla ollu vastaavia ongelmia ollut?
hitsinpitsi ku on ollu huonoa tuuria ton mun ompun kanssa :/ kovalevy hajonnut ja nytten päivitysten jälkeen alko tolla tavalla kusemaan. Eli nyt neuvoja mulle! kun oon pieni omena noviisi vielä
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka