Hei.
Yksi kaveri on mahdollisesti kiinnostunut ostamaan minun 12" G4 800Mhz iBookini.
Mietin, että voisin samalla sitten ostaa uudemman iBookin (12" 1.33 Ghz).
Kannattaakohan tuo edes? Kuinka paljon vikkelämpi uudempi iBook on verrattuna minun vanhaan? Kenelläkään kokemusta?
Nykyinen iBookini on palvellut minua tähän asti lähestulkoon ongelmitta ja olen erittäin tyytyväinen siihen mutta tilaisuuden ilmaantuessa koen vaihdon nopeampaan kiinnostavana vaihtoehtona.
"Päivitys": iBook 800MHz -> iBook 1.33GHz, kann
Keskustelua kannettavista
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
"Päivitys": iBook 800MHz -> iBook 1.33GHz, kann
Viesti Kirjoittaja jme »
-
-
Viesti Kirjoittaja Kurtbyy »
Ei tuollaisessa koneen vaihdossa ole mitään järkeä. Nopeusero on varmasti olemassa, mutta mihin sitä minimaalista nopeuslisää tarvitset? iBook on joka tapauksessa peruskone, jolla harvemmin tehdään mitään raskasta laskentaa. Vaihto tuoteperheestä toiseen tuo ne suurimmat erot. G5-prosessorilla varustettu kone tai IntelMac tuntuu varmasti jo aivan erilaiselta kuin muutamaa päivityskierroista tuoreempi iBook.
-
riippuu pitkälti käyttötarpeesta
Viesti Kirjoittaja mkv »
Paljonko olisit saamassa rahaa vanhasta iBookistasi? Laske paljonko joudut pistämään välirahaa uuden hankintaan, paljonko maksaa päivittää vanhan koneen kovalevy ja laittaa siihen maksimimuistit ja ota vielä huomioon uuden mukana tuleva takuu, kyllä se siitä. Pelkällä prosessoritehon lisäyksellä ei tosiaan paljoa tee, muistin määrä ja kovalevyn nopeus ratkaisee paljon. Itse varmaan päivittäisin muistit ja levyt isompiin ja kattosin että levy on nopeaa mallia, sillä varmasti pärjäis siihen asti että kaupan hyllystä joskus saa intel-prosessorilla varustettua kuluttajaläppäriä.
Markus
Markus
--
MacBook Pro early 2015 13" retina, iPhone 5S, Canon EOS M
MacBook Pro early 2015 13" retina, iPhone 5S, Canon EOS M
-
Henkilökohtaiset tarpeet?
Viesti Kirjoittaja Jonzalez »
Se on aivan omista tehontarpeista ja hermoista kiinni, kannattaako moinen vaihto.
Itse vaihdoin 12" 800 MHz:n G4 iBookista 15" 1,33 GHz:n G4 Powerbookin kautta 12" 1,2 GHz:n G4 iBookiin. Rahaa on ainakin palanut, jos ei muuta!
Kasisatanen G4 olisi minun käytössä riittänyt kaikkeen muuhun, mutta noissa musahommissa se yski aika pahasti. Garagebandissa se ei jaksanut pyörittää juuri muutamaa raitaa enempää, Logic Expressissä demoillen toimi vähän paremmin.
G4 Powerbook toki oli jo ratkaisevasti tehokkaampi, mutta osoittautui kooltaan ja varsinkin akunkestoltaan huonommaksi mukana kuljetettavaksi ratkaisuksi, joten nyt kainalossa kulkee toiseksi uusinta mallia oleva iBook, jossa täydet toista gigaa (1,25 Gt) rammia, nopea 7200 rpm 80 Gt kiintolevy ja pari akkua.
Nopeutta on kasisataseen verrattuna yllättävän paljon enemmän, onhan toki muistia tuplat (640 Mt/1,25 Gt) ja kiintolevy rajusti nopeampi (4200/7200), Ja siihen päälle ero prosessorin nopeudessa. Käytännössä tämä iBook "tuntuu" vähintään yhtä nopealta, kuin nopeammalla prosessorilla varustettu Powerbook, varmaankin juuri muistin ja kiintolevyn ansiosta.
Kannattaa miettiä mihin konettansa käyttää ja tarvitseeko siihen lisätehoa. Helposti tulee hypittyä muutaman megaherzin perässä ja se tosiaan tulee kalliiksi
Itse odottaisin ja ostaisin uuden tulevan iBookin (MacBookin tjs.), jos siihen vain saisi kaikki haluamani musasoftat toimimaan ilman emulointeja. Simo Surffajalle ja Tauno Tekstinkäsittelijälle suosittelisin suoraan Intel-iBookin siirtymistä.![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Itse vaihdoin 12" 800 MHz:n G4 iBookista 15" 1,33 GHz:n G4 Powerbookin kautta 12" 1,2 GHz:n G4 iBookiin. Rahaa on ainakin palanut, jos ei muuta!
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Kasisatanen G4 olisi minun käytössä riittänyt kaikkeen muuhun, mutta noissa musahommissa se yski aika pahasti. Garagebandissa se ei jaksanut pyörittää juuri muutamaa raitaa enempää, Logic Expressissä demoillen toimi vähän paremmin.
G4 Powerbook toki oli jo ratkaisevasti tehokkaampi, mutta osoittautui kooltaan ja varsinkin akunkestoltaan huonommaksi mukana kuljetettavaksi ratkaisuksi, joten nyt kainalossa kulkee toiseksi uusinta mallia oleva iBook, jossa täydet toista gigaa (1,25 Gt) rammia, nopea 7200 rpm 80 Gt kiintolevy ja pari akkua.
Nopeutta on kasisataseen verrattuna yllättävän paljon enemmän, onhan toki muistia tuplat (640 Mt/1,25 Gt) ja kiintolevy rajusti nopeampi (4200/7200), Ja siihen päälle ero prosessorin nopeudessa. Käytännössä tämä iBook "tuntuu" vähintään yhtä nopealta, kuin nopeammalla prosessorilla varustettu Powerbook, varmaankin juuri muistin ja kiintolevyn ansiosta.
Kannattaa miettiä mihin konettansa käyttää ja tarvitseeko siihen lisätehoa. Helposti tulee hypittyä muutaman megaherzin perässä ja se tosiaan tulee kalliiksi
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Itse odottaisin ja ostaisin uuden tulevan iBookin (MacBookin tjs.), jos siihen vain saisi kaikki haluamani musasoftat toimimaan ilman emulointeja. Simo Surffajalle ja Tauno Tekstinkäsittelijälle suosittelisin suoraan Intel-iBookin siirtymistä.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka