Riskien minimointi: iMac vai Mini - vai PC?
-
Riskien minimointi: iMac vai Mini - vai PC?
Viesti Kirjoittaja Swift »
PC, ollut käytössä kuusi vuotta:
-Kone hajoaa, tuttu korjaa tai vien huoltoon. Jos huolto on liian kallis, uusi tarpeisiini riittävä maksaa 200-300 euroa.
-Näyttö hajoaa, uusi tarpeisiini riittävä näyttö maksaa 200-300 euroa.
Mac Mini, ollut käytössä kuusi vuotta:
-Kone hajoaa, tuttu ei osaa korjata. Huolto on todennäköisesti hyvin kallis, samoin uuden koneen ostaminen.
-Näyttö hajoaa, uuden hinta on se 200-300 euroa.
iMac, ollut käytössä kuusi vuotta:
-Kone tai näyttö hajoaa, koko roska menee huoltoon, joka voi olla hyvin kallis. Uusi kone maksaa maltaita.
Teillä, jotka tarvitsette uuden koneen parin vuoden välein, ongelma on paljon pienempi. Minä sen sijaan toivon koneeltani 10 vuoden ikää, joten ongelmakin on paljon suurempi. PC:t ovat kestäneet käytössäni pitkiä rupeamia enkä näe syytä, miksi Mac ei kestäisi, mutta sitten on se jos. Arveluttaa, köyhä kun olen.
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Huomio macin jälleenmyyntiarvo vielä tässä. Maceissa porukka maksaa rahaa tavarasta, jonka ikäistä pc-kamaa ei kukaan huoli ilmaisiksikaan. Esim nuo värilliset iMacit.
Kymmenen vuoden ikä on todella paljon! Itse muistaakseni melkein kymmenen vuotta sitten jonotin opiskelukoneeksi tuliterää Pentium 200:sta, joka oli silloin parasta mitä inhimilliseen hintaan sai pc-maailmassa. Ei tarvinne sanoa, että tuo kone käy nykyään ainoastaan verkonpainoksi. Saati sitten jos olisin ostanut jonkun järkevämmän hintaisen vehkeen silloin.
-
Re: Riskien minimointi: iMac vai Mini - vai PC?
Viesti Kirjoittaja tt »
Kuulostaa aika utopistiselta odotteelta tuo 10 vuotta. Funtsaappa mitä koneita oli käytössä 10 vuotta sitten. Itselläni oli PC 486-prossulla, kellotaajuutta jotain 66MHz ja Win95-käyttis. Siihen ei ole enää moneen vuoteen saanut mitään toimivaa; ei uusia ohjelmia, ei lisälaitteita, ei mitään. Mac-puolella oli siihen aikaan käyttiksenä System 7. Eipä taida System 7:lle enää uusia softia olla marketissa ollut aikoihin.Swift kirjoitti: Teillä, jotka tarvitsette uuden koneen parin vuoden välein, ongelma on paljon pienempi. Minä sen sijaan toivon koneeltani 10 vuoden ikää, joten ongelmakin on paljon suurempi. PC:t ovat kestäneet käytössäni pitkiä rupeamia enkä näe syytä, miksi Mac ei kestäisi, mutta sitten on se jos. Arveluttaa, köyhä kun olen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iPhone 3G / iOS4
-
Toivottavasti en ole enää köyhä ja jälleenmyyntiarvon arvoakin olen miettinyt. Tuo Mac Minin hajoaminen ei ehkä niin korpeaisi (etenkään jos kone olisi jo kuusi vuotta vanha), mutta jos iMac levähtäisi muutamien vuosien jälkeen, niin kyllä *tuttaisi, toki korjauskuluista riippuen.thebanzai kirjoitti:Aika pitkälle OT, mutta oletko varmasti köyhä kuudenkin vuoden päästä?
Huomio macin jälleenmyyntiarvo vielä tässä. Maceissa porukka maksaa rahaa tavarasta, jonka ikäistä pc-kamaa ei kukaan huoli ilmaisiksikaan. Esim nuo värilliset iMacit.
On se vaan niin hieno ja mukavasti pöydälle mahtuva...

-
Re: Riskien minimointi: iMac vai Mini - vai PC?
Sitähän se taitaa olla, mutta kyllä vanhoilla koneillakin tekstinkäsittely sujuu vielä oikein hyvin. Kuvien käsittely on hankalampaa.tt kirjoitti:Kuulostaa aika utopistiselta odotteelta tuo 10 vuotta.Swift kirjoitti: Teillä, jotka tarvitsette uuden koneen parin vuoden välein, ongelma on paljon pienempi. Minä sen sijaan toivon koneeltani 10 vuoden ikää, joten ongelmakin on paljon suurempi. PC:t ovat kestäneet käytössäni pitkiä rupeamia enkä näe syytä, miksi Mac ei kestäisi, mutta sitten on se jos. Arveluttaa, köyhä kun olen.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ihan vaan uteliaisuudesta, miksi Macin korjaus maksaisi maltaita? Ainoastaan emolevy voi olla kallis, muut oheislaitteet on standardikamaa, kovalevyt jne.Swift kirjoitti:Toivottavasti en ole enää köyhä ja jälleenmyyntiarvon arvoakin olen miettinyt. Tuo Mac Minin hajoaminen ei ehkä niin korpeaisi (etenkään jos kone olisi jo kuusi vuotta vanha), mutta jos iMac levähtäisi muutamien vuosien jälkeen, niin kyllä *tuttaisi, toki korjauskuluista riippuen.thebanzai kirjoitti:Aika pitkälle OT, mutta oletko varmasti köyhä kuudenkin vuoden päästä?
On se vaan niin hieno ja mukavasti pöydälle mahtuva...
-
Sitähän minä en tiedä, pelkästään epäilen. Jos firmalla on mahdollisuus käyttää hyväksi asemaansa, se myös tekee sen. Eivät kai ihmiset muuten ostaisi noita hiton kalliita lisätakuita, applecare vai mikä se on? Tuo pelkkä takuuhan taitaa maksaa peruspc:n verran. Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Ja eikös maksuton puhelintukikin ole rajattua?MacFinn kirjoitti:Ihan vaan uteliaisuudesta, miksi Macin korjaus maksaisi maltaita? Ainoastaan emolevy voi olla kallis, muut oheislaitteet on standardikamaa, kovalevyt jne.
Mac lienee mainio kone, mutta jos ongelmista joutuu kantamaan vastuun pelkästään itse, niin se vähän syö miestä. PC puolella tämä harmi on paljon pienempi.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »

Minulla ruksuttaa tuossa serverinä PowerMac G4 vuodelta 1999. Se on palvellut hyvin yli 7 vuotta, mutta jos se päättäisi sanoa sopimuksen irti nyt, niin ei se minun maailmani siitä kaatuisi.
10 vuotta on aivan tajuttoman pitkä aika tietokoneista puhuttaessa. Valitettavasti (?).
Sinun täytyisi nyt selvittää itsellesi, jos haluat Macin vain pelkästään ulkonäön vuoksi, vai teetkö valinnan OS X vs. Windows pohjalta.
Olen ollut Mac-käyttäjä vuodesta 1989 (olin 9 vuotias) ja omistanut kymmeniä koneita. Tasan yksi on hajonnut (viimeisin PowerMac G5) . Sen emolevy vaihdettiin takuuna.
Yksikään kovalevy ei ole hajonnut. Toivon, että se kuitenkin kertoo jotain Applen laadusta noin yleisesti. Tiedän toki, että maailmalla on useita käyttäjiä, joiden koneet poksahtelevat.
En kuitenkaan jaksa uskoa, että minulla vain olisi hemmetin hyvää säkää koneiden kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja Skarsnak »

-
Sitä tässä juuri mietiskelen.Skarsnak kirjoitti:Nyt kannattaa ihan vakavasti miettiä mitä koneeltasi haluat.
Miksi edes mietit vaihtoa jos et oikeasti halua ottaa selvää, tutkailla, vertailla, luopua ennakkokäsityksistä?
Mitä ennakkokäsityksiä tekstistäni luit?
Siis minun näkökulmastani tilanne on tämä:
-Olen käyttänyt aikaisemmin Macia reilut kolme kuukautta. Peruskäyttö (muuta en tarvitsekaan) oli helppoa.
-Pidän (i)Macin ulkonäöstä kaikkinensa. Se viehättää.
-Macia kaupataan laadukkaana vaihtoehtona, mitä se varmasti onkin.
Näiden seikkojen perusteella siirtyisin ilman muuta Macin käyttäjäksi, jos en olisi köyhä. Tosiasia kuitenkin on, että pärjään hyvin peruspeeceellä, joka on bauttiarallaa kolme kertaa halvempi kuin iMac. Lisäksi koen saavani peeseelle paljon paremman turvan kuin Macille, jos se hajoaa. Siis voisi kai todeta, että Mac koneena vetää kovasti puoleensa, mutta kokonaisuus huomioiden Mac-paketissa on ongelmia.
Koneen osto ei ole juuri nyt ajankohtaista, mutta naisen pehmittäminen on pitkä prosessi...

-
Viesti Kirjoittaja Forsteiner »
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Ei se Mac nyt sentään niin paljon kalliimpi ole. iMac ja Mac Mini ovat mun mielestä molemmat kohtuullisen hyvin hinnoiteltuja tuotteita, vai onko tällaisia kokoonpanoja tosiaan tarjolla:Swift kirjoitti: Näiden seikkojen perusteella siirtyisin ilman muuta Macin käyttäjäksi, jos en olisi köyhä. Tosiasia kuitenkin on, että pärjään hyvin peruspeeceellä, joka on bauttiarallaa kolme kertaa halvempi kuin iMac. Lisäksi koen saavani peeseelle paljon paremman turvan kuin Macille, jos se hajoaa. Siis voisi kai todeta, että Mac koneena vetää kovasti puoleensa, mutta kokonaisuus huomioiden Mac-paketissa on ongelmia.
Koneen osto ei ole juuri nyt ajankohtaista, mutta naisen pehmittäminen on pitkä prosessi...
- Prossu Intel Core Duo
- 512 MB RAM
- 80 GB kovo
- polttava dual-layer DVD
- WLAN ja BT
- hinta 300e
- Prossu Intel Core Duo
- 512 MB RAM
- 250 GB kovo
- polttava dual-layer DVD
- WLAN ja BT
- 17" laajakuvalittunäyttö
- hinta 480e
tai vaihtoehtoisesti 20" näytöllä 600e.
Mulla on sellainen käsitys ettei ole. Tokihan jollain 200e:llä saa kasattua jonkunlaisen koneen (mikä saattaa olla ihan riittävä), mutta ei ole reilua verrata sen hintaan tykimpään myllyyn.
-
Minä taas olen ollut köyhä, osittain vieläkin. Mutta kokenut myös sen, ettei köyhän kannata ostaa halpaa.
Ja väite, että iMacille saa kilpailevan PC:n kolmanneksella hintaa, on pötyä. En niitä kyllä ole kaupoissa nähnyt. Ei lähimaillekaan.
Erilaisia kyllä saa halvemmalla kuin iMac tai Mac mini. Mutta jos vertaat jotain osina ostettua, ilman Windowsia ostettua konetta iMaciin. Tai no, vertaa vaan. Osta se PC. Lienee järkevin sinun tapauksessasi.
Emme puhu samoista asioista.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Minusta on nyt viisasta todeta Swiftille, että halpis-PC on hänelle juuri oikea vaihtoehto ja piste siihen. Nimittäin ainakin itse pysyttelisin vähintään puolen kilometrin etäisyydellä ja mieluiten sielläkin männyn latvassa, jos joku fyysillinen tuttavani puhuisi mulle tietokoneensa vaihtamisesta noilla sanoilla ja arkumenteilla. Mac-maailmaan on nyt niin paljon tunkua, että yksi Pääsky ei kesää tee. Enpä olisi vielä vähän aikaa sitten uskonut sanovani näin, mutta niinpähän vain nyt sanon.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Laitteen käyttöjärjestelmää ei enää tueta, eikä OS X:n uusin versio enää asennu.
Laitteeseen löytyy kyllä esim. internet-selain, mutta sen javatuki mm. on niin ala-arvoinen, että nykyisten sivujen selaaminen on aika hankalaa. Flash-videot myös saavat koneen aivan kyykkyyn.
Softaa koneelle ei ole tehty enää vuosiin.
Jos tuo tosiaan olisi minun vakituinen koneeni, niin kyllä olisi jo hermo mennyt useasti. Ja vielä olisi vuosia jäljellä mittarissa 2-3.
-
Ei minun tarvitse ostaa halpispeeseetä, koska saan mainitsemallani rahalla merkkipeeseen hyvällä takuulla. Takuun laajennuskaan ei kohtuuttomia maksa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Kauheista ajanjaksoista puhutaan, kerta kaikkiaan. Kuusi vuotta on tietokoneen iässä paljon ja kymmenen ikuisuus. Vielä jos on kyse halpis-PC:stä joka on jo ostettaessa valmiiksi tehoton ja vanhentunut, niin... uhhuh!
Minusta on nyt viisasta todeta Swiftille, että halpis-PC on hänelle juuri oikea vaihtoehto ja piste siihen. Nimittäin ainakin itse pysyttelisin vähintään puolen kilometrin etäisyydellä ja mieluiten sielläkin männyn latvassa, jos joku fyysillinen tuttavani puhuisi mulle tietokoneensa vaihtamisesta noilla sanoilla ja arkumenteilla. Mac-maailmaan on nyt niin paljon tunkua, että yksi Pääsky ei kesää tee. Enpä olisi vielä vähän aikaa sitten uskonut sanovani näin, mutta niinpähän vain nyt sanon.
Ja mitä ihmettä olen kysynyt väärin, kun suhtautuminen on näin ikävää? Yritän oman tietämykseni ja tarpeideni varassa harkita sitä, kannattaako minun ostaa Mac, mutta tämä näyttää olevan siihen väärä foorumi.
Menen kyselemään muualle. Paras lähde lienee ihminen, joka käyttää sekä peeseetä että maccia. Hänen näkökulmansa lienee vähän laajempi.
-
Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että tarpeita on monenlaisia.TheKraken kirjoitti:Täytyy nyt ottaa tässä esimerkiksi tuo pöydältäni löytyvä G3 iMac. Se onpi vuodelta 1998-1999 en ole tarkemmin selvittänyt. Tuollahan alkaa tuota ikää jo olemaan liki tuo 10 vuotta. Ja mikä onkaan koneen tilanne nyt:
Laitteen käyttöjärjestelmää ei enää tueta, eikä OS X:n uusin versio enää asennu.
Laitteeseen löytyy kyllä esim. internet-selain, mutta sen javatuki mm. on niin ala-arvoinen, että nykyisten sivujen selaaminen on aika hankalaa. Flash-videot myös saavat koneen aivan kyykkyyn.
Softaa koneelle ei ole tehty enää vuosiin.
Jos tuo tosiaan olisi minun vakituinen koneeni, niin kyllä olisi jo hermo mennyt useasti. Ja vielä olisi vuosia jäljellä mittarissa 2-3.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Siis 200-300 eurolla kaikki tuo? Mistä ihmeestä?Swift kirjoitti:Ei minun tarvitse ostaa halpispeeseetä, koska saan mainitsemallani rahalla merkkipeeseen hyvällä takuulla. Takuun laajennuskaan ei kohtuuttomia maksa.
Kysymyksesi oli muotoiltu siihen malliin, että jos olisit fyysillinen tuttava, kukaan täysijärkinen Mac-käyttäjä ei uskaltaisi suositella sulle Macia, koska vaadit tavallaan lupaamaan asioita joita ei voi luvata. Se on todella huono lähtökohta! Muutaman vuoden päästä et enää sanoisi päivääkään, jos kävisi huono tuuri. Tästä koneenhankinnastasi pitäisi yksinkertaisesti pysyä kaukana – niin se vain on noilla esittämilläsi vaatimuksilla, joilla Macin suosittelijan voi panna neuvoistaan liriin mutta PC:n suosittelijaa näemmä ei.Swift kirjoitti:Ja mitä ihmettä olen kysynyt väärin, kun suhtautuminen on näin ikävää? Yritän oman tietämykseni ja tarpeideni varassa harkita sitä, kannattaako minun ostaa Mac, mutta tämä näyttää olevan siihen väärä foorumi.
Nothing personal, olet ehkä kovastikin mukava ihminen mutta antamillasi eväillä ei sua kukaan ala macistiksi taivuttaa vaikka olisi persoonakohtaisesti täysin vakuuttunut Macin ehdottomasta ylivoimaisuudesta (kuten minä).
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
"pärjään hyvin peruspeeceellä, joka on bauttiarallaa kolme kertaa halvempi kuin iMac."Swift kirjoitti:Ota nyt hyvä ihminen huomioon, että tarpeita on monenlaisia.
1409/3 = 469 ja sentit.
Mistä saat muka Core Duo ja 17" littunäytön tuohon hintaan? MerkkiPC:n.
Eipä näy täälläpäin PC mainoksia, jossa edes Aceria tai Fujitsua myytäis tohon hintaan. Ja vielä hyvällä takuulla!
Höpön höpön.
Mutta jos sellaisella pärjäät, osta se. Toivotan onnea!
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Viesti Kirjoittaja marc »
Tuohon tarkoitukseen uuden iMacin ulkomuoto puree kyllä varmasti paremmin kuin mikään PC-tornihässäkkä.Swift kirjoitti:Koneen osto ei ole juuri nyt ajankohtaista, mutta naisen pehmittäminen on pitkä prosessi...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta siitä käyttöiästä. Kyllähän vanhemman mallisillakin iMaceillä pystyy vielä monenmoista tekemään. Tuossa allekirjoituksessa näkyvä iMac G3 on kotona kakkoskoneena ja monet illat olen sillä joitain rästihommia tehnyt käyttäen Adoben CS -pakettia, joka toimii ihan siedettävästi vaikka koneelle tulee mittariin pian jo seitsemän vuotta. Eli vuoden 1999-mallista on kyse. Tiikeriin en ole edes yrittänyt tuota päivittää, mutta toimisi varmaankin jopa liukkaammin kuin nyt Pantterilla.
Ja kuten tästäkin ketjusta on käynyt ilmi, niin kyllä Mac on köyhälle varmasti hyvä valinta, sillä käytettävyys/käyttöikä -suhde on ainakin minun kokemukseni mukaan erinomainen.
-
Viesti Kirjoittaja tgynther »
Kyllä kysyjän tarpeet huomioon ottaen näin on vaikka PC:n sisälle ei todellakaan saa vastaavia osia mitä iMacin sisällä kolmanneksen hinnalla. Mutta kysyjä ei tarvitsekkaan kuin "promillen" iMacin tehoista. Hänelle riittää se halvin 400 euron PC-paketti tehojen puolesta, jolloin ehto täyttyy että iMacille saa kilpailevan PC:n kolmanneksen hinnalla. YksinkertaistaMacFinn kirjoitti:Lainaus Swiftiltä: "jos en olisi köyhä"
Ja väite, että iMacille saa kilpailevan PC:n kolmanneksella hintaa, on pötyä. En niitä kyllä ole kaupoissa nähnyt. Ei lähimaillekaan.

Kysymys taitaakin olla siinä että kannattaako ostaa tehoja reserviin iMacin muodossa, kun kerta sen ulkonäkö hivelee silmiä vai tyytyäkkö siihen halpaan pc-ratkaisuun ja säästää pitkän pennin. Molemmilla ratkaisuilla kun kerta saa tarpeet tyydytettyä.
Käytetty (mäkki) olisi hyvä vaihtoehto, jos kysyjä ei edellyttäisi pitkää ikää koneelta. Tuurilla se vanha sotaratsukin saattaisi mennä pitkälle mutta jos käytetyn hinnalla saa uuden pc-paketin kaupasta kolmen vuoden takuulla niin...
-
Tässä tuli nyt hyvä pointti. Ja siis minulla on hyvä (kuinka kauan?) näyttö valmiina, minkä voisin kyllä hyödyntää tuossa minissä, mutta en iMacissa. En ajatellut näytön hintaa tuohon mainitsemaani koneen hintaan, koska näyttöä en tarvitse.tgynther kirjoitti:Kyllä kysyjän tarpeet huomioon ottaen näin on vaikka PC:n sisälle ei todellakaan saa vastaavia osia mitä iMacin sisällä kolmanneksen hinnalla. Mutta kysyjä ei tarvitsekkaan kuin "promillen" iMacin tehoista. Hänelle riittää se halvin 400 euron PC-paketti tehojen puolesta, jolloin ehto täyttyy että iMacille saa kilpailevan PC:n kolmanneksen hinnalla. YksinkertaistaMacFinn kirjoitti:Lainaus Swiftiltä: "jos en olisi köyhä"
Ja väite, että iMacille saa kilpailevan PC:n kolmanneksella hintaa, on pötyä. En niitä kyllä ole kaupoissa nähnyt. Ei lähimaillekaan.Ajattele kysyjän tarpeita äläkä omiasi.
Kysymys taitaakin olla siinä että kannattaako ostaa tehoja reserviin iMacin muodossa, kun kerta sen ulkonäkö hivelee silmiä vai tyytyäkkö siihen halpaan pc-ratkaisuun ja säästää pitkän pennin. Molemmilla ratkaisuilla kun kerta saa tarpeet tyydytettyä.
Käytetty (mäkki) olisi hyvä vaihtoehto, jos kysyjä ei edellyttäisi pitkää ikää koneelta. Tuurilla se vanha sotaratsukin saattaisi mennä pitkälle mutta jos käytetyn hinnalla saa uuden pc-paketin kaupasta kolmen vuoden takuulla niin...
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka