Hommasin macin kylkeen vähän isomman usb-kovalevyn ja ajatus on jatkossa pitää kokolailla kaikki omat tiedostot siellä. Kuinka teen tuosta usb-levystä kaikkien tiedostojen oletustallennus- ja avauskohteen kaikille käyttäjätileille?
Eli yksinkertaisesti: Kuinka siirrän Käyttäjät-kansion sisältöineen toiselle levylle niin, että kaikki siihen liittyvä toiminnallisuus säilyy?
OS X ja Käyttäjät-kansion siirto toiselle kovalevylle?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
OS X ja Käyttäjät-kansion siirto toiselle kovalevylle?
Viesti Kirjoittaja Skipper »
-
Re: OS X ja Käyttäjät-kansion siirto toiselle kovalevylle?
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Näillä ohjeilla voi tehdä (puhutaan SSD:n ja kovalevyn yhteiskäytöstä, mutta levyn tyypillä ei ole ohjeen kannalta merkitystä): http://blog.alutam.com/2012/04/01/optim ... #move-home
Kovalevy täytyy sitten olla aina kiinni koneessa – muuten saattaa tapahtua kummia.
Kovalevy täytyy sitten olla aina kiinni koneessa – muuten saattaa tapahtua kummia.
Viimeksi muokannut tuomas92, 9.11.2015 klo 22.15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja pviitane »
Jostain syystä itse karsastan ajatusta siitä, että koko kotihakemisto olisi toisella levyllä. Syynä saattaa olla muistikuvat siitä, kuinka miellyttävän jouheaa ja mutkatonta unix-pohjaisen systeemin käyttö on silloin, kun kotihakemistolevyn mountti tipahtaa.
Itse tein siis niin, että pistin toiselle levylle eniten tilaa vievät hakemistot, lähinnä Pictures ja Music, jonka tein tähän tapaan:
Itse tein siis niin, että pistin toiselle levylle eniten tilaa vievät hakemistot, lähinnä Pictures ja Music, jonka tein tähän tapaan:
- päähakemiston luonti kakkoslevylle; tuplatarkistus sille, että hakemiston oikeudet täsmävät kotihakemiston kanssa.
- valittujen hakemistojen kopiointi kakkoslevylle. rsync-komento oikeilla optioilla takaa tiedostojen oikeuksien ja aikaleimojen säilymisen intakteina
- odotusvaihe, jossa time machine varmistaa uudessa sijainnissa olevat tiedostot. Tämän jälkeen irrotin TM-levyn, jotta suuronnettomuuden sattuessa palautus varmasti onnistuu
- alkuperäisten hakemistojen tyhjennys ja poisto
- Music- ja Pictures-symlinkkien luonti kotihakemistoon ln -s -komennolla
- toimintojen varmistaminen; iTunes ja Aperture auki ja varmistuminen siitä, että tiedostot löytyvät
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Tuo lienee parempi vaihtoehto tässä tapauksessa, kun levy on ulkoinen ja saattaa irrota vahingossa tai muuten sammua koneesta riippumattomasti.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Itse en noudata mitään unix-pakkopaitaa, vaan laitan projektitiedostot omiin kansioihinsa minne haluan. Yleensä kuitenkin Dropbox-kansion sisälle, joka sitten taas on muualla kuin käynnistyslevyllä.
-
Viesti Kirjoittaja Skipper »
Kiitos hyvistä vastauksista! Näyttää siltä, että erilaisia vaihtoehtoja kyllä löytyy mutta mikään niistä ei ole erityisen helppo tai yksinkertainen. Olisin voinut kuvitella, että valinnat kansioiden sijaintiin olisvati olleet mukana ihan OS X:n perusvalinnoissa, mutta ei.
pviitane:n ehdottama ratkaisu vaikutti oikein mielenkiintoiselta, mutta tällä minun käyttökokemuksella ja osaamisella nuo ohjeessa mainitut vaiheet ovat liian hankalia toteuttaa. Esim. "rsync-komento oikeilla optioilla " ei valitettavasti sano minulle oikeastaan yhtään mitään.
pviitane:n ehdottama ratkaisu vaikutti oikein mielenkiintoiselta, mutta tällä minun käyttökokemuksella ja osaamisella nuo ohjeessa mainitut vaiheet ovat liian hankalia toteuttaa. Esim. "rsync-komento oikeilla optioilla " ei valitettavasti sano minulle oikeastaan yhtään mitään.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka