Nyt kuitenkin näyttää siltä että mun early 2008 macin kiintolevy alkaa sanomaan sopimustaan irti. Varmaksi en tätä tietenkään osaa sanoa koska ei niin paljon ole tietoa koneiden sisäisistä toiminnoista.
Apple tuki-sivustolta kävin jo tsekkaamassa että oireet voivat viitata myös emolevyn ongelmiin.
Tein siellä annetut ohjeet:https://support.apple.com/fi-fi/HT201295
Kuitenkaan nuo sivustot eivät näytä vastaavan kysymykseen: mitä tehdä jos koneessa on laitevika? Aina pitää ottaa yhteyttä apple tukeen ja siellä varmaan vastaus sama : viekää se apple (kalliiseen) huoltoon, niin siellä laitetaan se kuntoon.
Joo, hienoa. Jotenkin ajatus että maksaisin 300 euroa levystä ja sen asennuksesta iankaikkisen vanhaan koneeseen josta takuukin on jo haihtunut ei ihan inspaa.
Oireena siis on macille asiaankuulumaton hitaus, käyttöjärjestelmässä sekä käynnistymisessä. Useampaa ohjelmaa ei voi olla käynnissä, alkaa heti 'rantapallo' pyöriä.

Mutta sehän ei ratkaise ongelmaa. Lisäksi toisinaan kone meneekin ihan jumiin ja joutuu resetoimaan (eli pitämään virtanäppäintä pohjassa 10 sek että sammuu ja käynnistyy uudestaan)
Mutta koneen käyttöhän ei pitäisi olla näin tahmeaa.
Siksi kysynkin, että onko olemassa jotakin vippaskonsteja joilla:
a) voisi varmasti tarkistaa onko kyseessä laitevika?
Ja jos on laitevika, sen korjaaminen halvasti, laadukkaasti ja tehokkaasti. omatoimi vinkkejä otetaan vastaan ! Tai jotakin kaverin kummin kaiman serkkua apuun joka on luotettava.
b) tarkistaa onko kyseessä ohjelmistovika?
- ja jos on ohjelmistovika, onko parempia ja tehokkaampia korjauskeinoja kuin tyhjennys joka kuluttaa kiintolevyä? ja joka tälle kiintolevylle on jo jouduttu useampien ongelmien vuoksi tekemään turhankin monta kertaa.
( juu tiedän - ei kiitos läksytystä vain tehokkaita ratkaisuja! olen itse paras oma rankaisijani - tälläkin hetkellä)
c) Mistä esim edukas (imac 2008 aiempi) yhteensopiva kiintolevy, yhteensopiva emolevy ja mahdollisesti lisää muistia.
ps. kone on ollut huollossa kesällä ja siihen on tehty puhdistus pölyistä ja käyttiksen asentaminen huollossa, koska ei onnistunut kotikonstein.