Mikä tämä on?
-
Mikä tämä on?
Viesti Kirjoittaja JAK »
Huippuluokan keskusyksikkö MAC OS 10.4.4 Intel käyttöjärjestelmä + 512 Mt keskusmuistia + AMD 64 + Radeon 9600 + 160Gt kiintolevy.
Laite on uudenveroinen ja mukana on asennusmedia että lisenssi Apple Mac OS 10.4 käyttöjärjestelmälle, joka on esiasennettu koneelle.
Eikös 1.4 mennyt jo?
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja biblo »
TheKraken kirjoitti:Hei!
Tuohan on laitonta. Huuto.nettiin postia vain. OS X:n modaaminen on kielletty jossain päin sopparia. Ja varmaan sen ajo muulla koneella myös.
EDIT: Pistin sinne piruuttani mailia. Saa kattoa lähteekö myynnistä.
Ollut sama ennenkin tuolla ja silloin ainenkin poistettiin tuolta.
Kai on pistanyt takaisin sitten?
-
-
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Itseasiassa väitän, että vuoden-parin sisään nuita klooneja tulee myyntiin huikeita määriä. Ihan perstuntumalta tämä.Juhani L kirjoitti:Näkyy olleen hintavaraus 990 euroa ja ainoa tarjous 250 euroa.
Että silleen kekkulimyyjälle voi käydä... Taitaa olla ainoa ja viimeinen kerta, kun joku yrittää tarjota vastaavia Apple-klooneja.
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja Simok1 »
Lisäksi en tiedä miten yhteensopiva tuo näytönohjain on? Ehkä joku 1024x768@60Hz tila on vakiona, jota ei voi vaihtaa, ehkä myös 1280x1024@60Hz. Lisäksi joitakin hiiriongelmia voi ilmetä.
Jopa WindowsXP:n myyminen koneen yhteydessä on kielletty jos se on piraatti.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Niin no sikäli kyllä Simok1 on oikeessa, että mun käsittääkseni OSX:ää ei voi ostaa Amdlle ja PClle ja sen modaaminen on kielletty, että kyllä toi aika yksiselitteisesti on ainakin kielletty. En sitten tiedä laillisuudesta, kun menee niin monimutkaiseksi, mutta lisenssin mukainen ei ainakaan, et kait sit laitonkin.tBa kirjoitti:Tietysti on, mutta mitä se nyt tähän kuuluu? Jos koneeseen on ostettu OS X niin ei sen suhteen kellään ole mitään sanottavaa.Simok1 kirjoitti:
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Sillä mikä lisenssin mukaan on kiellettyä ja sillä mikä on Suomen lakien mukaista on aika vähän yhteistä. EULAt tehdään ihan järjettömän tiukoiksi (Paras esimerkki on Fujitsu-Siemensin kielto linkittää mitään suoraan sivuilleen; eulassa sallitaan ainoastaan linkit etusivulle) Laite/softavalmistaja ei voi määrittää Suomessa noin tarkkaan mikä softan käyttö on sallittua ja mikä kiellettyä.Simppa kirjoitti:Niin no sikäli kyllä Simok1 on oikeessa, että mun käsittääkseni OSX:ää ei voi ostaa Amdlle ja PClle ja sen modaaminen on kielletty, että kyllä toi aika yksiselitteisesti on ainakin kielletty. En sitten tiedä laillisuudesta, kun menee niin monimutkaiseksi, mutta lisenssin mukainen ei ainakaan, et kait sit laitonkin.tBa kirjoitti:Tietysti on, mutta mitä se nyt tähän kuuluu? Jos koneeseen on ostettu OS X niin ei sen suhteen kellään ole mitään sanottavaa.Simok1 kirjoitti:
iPod Touch 16GB
-
Ihan totta, mutta tässä tapauksessa on kait kysymys siitä, että koodia on pitänyt murtaa, jotta tuo pyörii AMDllä ja siihen koodiinsa kait Suomessakin on valmistajalla oikeus. Eli mun käsittääkseni nyt myydään muutettua Applen koodia, eikä Applen koodia. Ja se on kielletyä?tBa kirjoitti:Sillä mikä lisenssin mukaan on kiellettyä ja sillä mikä on Suomen lakien mukaista on aika vähän yhteistä. EULAt tehdään ihan järjettömän tiukoiksi (Paras esimerkki on Fujitsu-Siemensin kielto linkittää mitään suoraan sivuilleen; eulassa sallitaan ainoastaan linkit etusivulle) Laite/softavalmistaja ei voi määrittää Suomessa noin tarkkaan mikä softan käyttö on sallittua ja mikä kiellettyä.
En kait mä voi Passeliakaan kääntää Linuxille ja myydä koneen mukana, vaikka mulla siihen alunperin lisenssi oliskin?
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Entäpä kun ostin Ladan johon vaihdoin kaasarin, enkai saa sitä myydä eteenpäin? Tai kun ostin konepaketin johon vaihdoin prosessorin, lisäsin muistia ja asensin linuxin? Tämäkin oli kiellettyä jonkun marketti-PC:n sovellusehdoissa. Nämä on tietysti vähän monimutkaisia asioita ja rosiksessa pitäisi käydä katsomassa esimerkkitapaukset, mutta perstuntumalta tuntuu että ostamalleen kamalle saa tehdä mitä haluaa, myös myydä sen eteenpäin. Jos joku tietää asiaan liittyviä pykäliä niin postatkaa niitä.Simppa kirjoitti:Ihan totta, mutta tässä tapauksessa on kait kysymys siitä, että koodia on pitänyt murtaa, jotta tuo pyörii AMDllä ja siihen koodiinsa kait Suomessakin on valmistajalla oikeus. Eli mun käsittääkseni nyt myydään muutettua Applen koodia, eikä Applen koodia. Ja se on kielletyä?tBa kirjoitti:Sillä mikä lisenssin mukaan on kiellettyä ja sillä mikä on Suomen lakien mukaista on aika vähän yhteistä. EULAt tehdään ihan järjettömän tiukoiksi (Paras esimerkki on Fujitsu-Siemensin kielto linkittää mitään suoraan sivuilleen; eulassa sallitaan ainoastaan linkit etusivulle) Laite/softavalmistaja ei voi määrittää Suomessa noin tarkkaan mikä softan käyttö on sallittua ja mikä kiellettyä.
En kait mä voi Passeliakaan kääntää Linuxille ja myydä koneen mukana, vaikka mulla siihen alunperin lisenssi oliskin?
iPod Touch 16GB
-
Voipi olla, mutta musta tuntuu, että nimenomaan ohjelmistopuolella nimenomaan toi koodin murtaminen on kielletty. Ladoista mä en oikein osaa sanoa mitään, enkä mä rosikseenkaan viittis lähtee. Oisko tällä joku tuomari linjoilla?tBa kirjoitti:Entäpä kun ostin Ladan johon vaihdoin kaasarin, enkai saa sitä myydä eteenpäin? Tai kun ostin konepaketin johon vaihdoin prosessorin, lisäsin muistia ja asensin linuxin? Tämäkin oli kiellettyä jonkun marketti-PC:n sovellusehdoissa. Nämä on tietysti vähän monimutkaisia asioita ja rosiksessa pitäisi käydä katsomassa esimerkkitapaukset, mutta perstuntumalta tuntuu että ostamalleen kamalle saa tehdä mitä haluaa, myös myydä sen eteenpäin. Jos joku tietää asiaan liittyviä pykäliä niin postatkaa niitä.
Tietyllä tavoin, vois ajatella, että tolla äskeisellä logiikalla sais ostaa Windowsin ja murtaa sen kopiosuojan ja myydä murrettuna eteenpäin. En oikein usko. Mut toisaalta sama kysymys, eikä mulla loppuenlopuksi ole tietämystä kumota juuri mitään kantaa tässä asiassa.
-
-
Viesti Kirjoittaja power »
Suomessa on kuitenkin sopimusvapaus, ja sopimuksen voidaan katsoa syntyneen kun olet käyttöehdot (EULAn) hyväksynyt. Ja sopimusvapaus tarkoittaa sitä että käytännössä kaikesta voidaan sopia, kunhan sopimuksessa ei rikota lakia.tBa kirjoitti:Sillä mikä lisenssin mukaan on kiellettyä ja sillä mikä on Suomen lakien mukaista on aika vähän yhteistä. EULAt tehdään ihan järjettömän tiukoiksi (Paras esimerkki on Fujitsu-Siemensin kielto linkittää mitään suoraan sivuilleen; eulassa sallitaan ainoastaan linkit etusivulle) Laite/softavalmistaja ei voi määrittää Suomessa noin tarkkaan mikä softan käyttö on sallittua ja mikä kiellettyä.
Eli kyllä se laite- tai ohjelmistovalmistaja saa tehdä sellaisen sopimuksen (EULA) kuin haluaa, ja sinä käyttäjänä hyväksyt ehdot - tai olet sitten käyttämättä ko. laitetta tai softaa. Vapaa maa

"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Sen verran täytyy olla tBa:n kannalla, että ne ruksit missä suostutaan noudattamaan sopimusehtoja asennusohjelmissa, eivät Suomen lainsäädännössä velvoita käyttäjää mihinkään. Tossa kohtaa poiketaan jenkeistä.power kirjoitti:Suomessa on kuitenkin sopimusvapaus, ja sopimuksen voidaan katsoa syntyneen kun olet käyttöehdot (EULAn) hyväksynyt. Ja sopimusvapaus tarkoittaa sitä että käytännössä kaikesta voidaan sopia, kunhan sopimuksessa ei rikota lakia.
Eli kyllä se laite- tai ohjelmistovalmistaja saa tehdä sellaisen sopimuksen (EULA) kuin haluaa, ja sinä käyttäjänä hyväksyt ehdot - tai olet sitten käyttämättä ko. laitetta tai softaa. Vapaa maa
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Nimenomaan- näyttäkää nyt mulle se pykälä missä kielletään ihmisiä modaamasta käyttistä. Sopimusoikeus on sen verran monimutkainen juttu että ei se ole mitään vapaa maa- käytä tai ole käyttämättä- yksinkertaisuutta. Mielenkiintoinen kysymys onkin jo Jone-51K:n eslleottama kysymys siitä mitä ostetaan? Itse olen luullut ostaneeni tietokoneen ja käyttöjärjestelmän, en suinkaan pelkkää lisenssiä käyttää molempia. Aivan samalla logiikalla Apple voisi haastaa minut jenkeissä oikeuteen siitä, että olen värjännyt iBookkini omenalogon vaaleanpunaiseksi ja myyn sitä huuto.netissä.(mitä molempia en ole tehnyt.)power kirjoitti:Ja sopimusvapaus tarkoittaa sitä että käytännössä kaikesta voidaan sopia, kunhan sopimuksessa ei rikota lakia.
Jos haluan käyttää ostamaani MAC OS X:ää lasinalusena niin minä niin saan tehdä, ilman että Apple Legal tulee koputtelemaan ovia. Tämän lisäksi saan myös huuto.netissä myydä MAC OS X- lasinalusia vaikka 1,2 euroa laaki. Ei se laki tässä kohtaa erottele onko kyseessä Ladan kaasari vai MAC OS X.
Mieti nyt vähän. Jos EULAssa velvoitetaan vetämään pataan jokaista Applea kritisoivaa vastaantulijaa, niin olisiko se nyt a) Suomen lakien mukaista [josta seuraa:] b) kuluttajaa velvoittavaa? Totta kai niihin loppukäyttäjäsopimuksiin saa keksiä vaikka mitä keitetystä lampaanpäästä (Microsoftilla oli muistaakseni joku kohta missä käyttäjä sitoutuu auttamaan Microsoftia sitä kohtaan kohdistuvissa hyökkäyksissä tjsp) mutta kyllä lainsäädäntö kävelee niiden yli mennen tullen. Mutta hei, Vapaa maa...power kirjoitti: Eli kyllä se laite- tai ohjelmistovalmistaja saa tehdä sellaisen sopimuksen (EULA) kuin haluaa, ja sinä käyttäjänä hyväksyt ehdot - tai olet sitten käyttämättä ko. laitetta tai softaa. Vapaa maa
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja power »
Luulosi on sitten ollut virheellinen. Esim. softaa ostaessasi saat käyttöoikeuden, et omistusoikeutta. Muuntaminen, kuten myös kopiointi on yksiselitteisesti kielletty.tBa kirjoitti:Mielenkiintoinen kysymys onkin jo Jone-51K:n eslleottama kysymys siitä mitä ostetaan? Itse olen luullut ostaneeni tietokoneen ja käyttöjärjestelmän, en suinkaan pelkkää lisenssiä käyttää molempia.
Sopimusoikeudesta sen verran, että näissä nettikeskusteluissa on tapana vähän yksinkertaistaa asioita, jotta ei kirjoittelu menisi pelkäksi lakitekstiksi. Kuten siinä ensimmäisessä kappaleessa totesin, sopia voi melkein mistä vain kunhan pysytään lain puitteissa. Mainitsemasi "pataan vetämiset" tms. ovat Suomen lain mukaan kiellettyjä, joten tällaisesta ei käyttöoikeussopimuksessa voida sopia. Monesta muusta asiasta kyllä, esimerkiksi siitä että käyttöoikeus ei oikeuta modifioimaan softaa.
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Hm, tästä olisi nyt kyllä kiva saada jotain kouriintuntuvaa todistusta. En nimittäin kyllä purematta usko.power kirjoitti:Luulosi on sitten ollut virheellinen. Esim. softaa ostaessasi saat käyttöoikeuden, et omistusoikeutta.tBa kirjoitti:Mielenkiintoinen kysymys onkin jo Jone-51K:n eslleottama kysymys siitä mitä ostetaan? Itse olen luullut ostaneeni tietokoneen ja käyttöjärjestelmän, en suinkaan pelkkää lisenssiä käyttää molempia.
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Koodi on tekijänoikeuksien alainen ja sen muuttaminen lienee kiellettyä myös omaan Käyttöön. Myyminen on kiellettyä.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka