Tuli epämääräisiä kuvanlaadullisia ongelmia Macin iCloud Photo Libraryn kanssa ja piti soittaa ihan Applen tuotetukeen.
Sieltä neuvottiin kääntämään iCloud Photo Library pois päältä hetkeksi.
Olen erittäin ollut tarkka siitä, että tähän asti "originaalilaatuiset" kuvat on ollut aina pelkästään koneella. Nyt kuitenkin, syystä tai toisesta, paljastui että alkuperäislaatuiset versiot olikin iCloudissa - tai ainakin 22 000:sta valokuvan kirjastosta mun koneella melkein 20 000 katosi ja jäi pelkästään iCloudiin.
Käänsin iCloud Photo Libraryn heti takaisin päälle sekä Photos-appista ja järjestelmäasetuksista. Kuvat on tallessa ja toimivina iCloudissa, toimivat sekä selaimen että iPhoton kautta. Mutta joka paikassa näkyy edelleen punainen teksti "Kuvasi poistataan iCloud-kuvakirjastosta 13 päivän päästä" – tämä siis vaikka käänsin Photo Libraryn takaisin päälle ja rastit on oikeissa paikoissa.
En saa myöskään ladattua kuvia omalle koneelle, vaikka "Lataa alkuperäislaatuiset omalle koneelle " on valittuna. Latauksessa menee päiviä ja sitten homma vaan alkaa varoituksetta alusta – ja ilmeisesti koneellani ei vieläkään ole alkuperäisiä tiedostoja.
Mitähän tässä kannattaisi tehdä? 13 päivän päästä alkuperäiset katoaa ja silloin katoaa omalta koneelta myös pienilaatuiset "kopiot." Mulla on backupit ulkoisella kiintolevyllä, mutta jos originaalikuvat ei ollut silloinkaan mun koneella vaan iCloudissa.
Voiko olla, että alkuperäiset on kuitenkin mun koneella, ja Applen systeemit ei ihan tajua sitä? Miten voisin testata asiaa? Kuvia on niin paljon, että käsipelillä kopioimiseen iCloudista menisi kauemman kuin tuo 13 päivää, vaikka tekisin 24/7.
(Soitin jo uudestaan Applelle, mutta siellä homma meni insinöörien selviteltäväksi, enkä oo varma, voinko luottaa siihen, että tällä kertaa tulee parempia neuvoja.)
Kuvat vaarassa iCloud Photo Libraryssä
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
1 viesti
• Sivu 1/1
-
Kuvat vaarassa iCloud Photo Libraryssä
Viesti Kirjoittaja antti.tahtinen »
1 viesti
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka