Finderin fleimaus ja sen vaihtoehdot
-
Finderin fleimaus ja sen vaihtoehdot
Viesti Kirjoittaja Fakap »
Entä ne vaihtoehdot? Terminalia tuntuu monet käyttävän. Mutta mistä kannattaa aloittaa sen käytön opettelu? Lueskelin viikko sitten jotain terminal guidea, joka tuntui todella kankealta sen epäloogisen etenemistavan vuoksi. Opin liikkumaan directorysta toiseen, kunnes yhtäkkiä siirryttiinkin kaukaisempiin aiheisiin. Luulen, että Terminalin käytön oppiminen auttaisi minua tulevaisuudessa ratkaisemaan ongelmia ominpäin ja siksi haluaisinkin tietää miten muut ovat sen opetelleet. Ja haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia muista.. käyttöliittymistä (mikä se oikea sana onkaan..) kuin Finder.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Allekirjoittanut pitää henkilökohtaisesti Finderista ja turvautuu Terminaaliin vain ääritilanteissa. Tietyt asiat pitää hoitaa Terminaalilla, koska niihin ei löydy muuta tapaa.
Mutta jos haluan siirtää kohteen paikasta A paikkaan B, niin en kyllä ala turvautumaan Terminaaliin. Jos minun pitää poistaa jokin kohde, joka ei lähde admin-oikeuksilla bittitaivaaseen, niin hoidan homman mieluimmin Finderin kautta, root-käyttäjäksi kirjautuneena. Jos Terminaalia ei hallitse, niin sillä saa paljon tuhoa aikaiseksi. Välilyönti väärässä paikassa ja kylmä rinki takapuoli alla.
Olenko oikeassa, että nuo IRC-kommentit olivat niistä haamutiedostoista? Siinähän lähinnä oli kyse Spotlightin re-indeksoinnista?
OnyX on OS X-huolto-ohjelma, joka periaatteessa ajaa Terminal-komentoja, mutta siinä on graafinen käyttöliittymä päällä. Näin käyttäjän ei tarvitse osata eri Terminal-komentoja, jos haluaa esim. tyhjätä välimuistit tai ajaa muita huoltoskriptejä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mukavaa ajanhukkaa.
Täytyy myöntää, etten Finderia kovin paljoa edes käytä. Tiedostot tallennan ohjelmista suoraan oikeaan hakemistoon. Ja ohjelmista ne myös avaan. Joskus joutuu vähän järjestelemään tiedostoja itse käsin, mutta tosiasiassa aika vähän.
-
Viesti Kirjoittaja hjuutilainen »
Löytyvät täältä:
Path Finder: http://www.cocoatech.com/
FileRun: http://filerun.info/
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Joo. Eihän se kerro täyttä polkua, mutta miksi se pitäisi tietää? Jos jostain syystä tahdot sen koko polun johonkin filuun / terminaaliin, niin voithan vain dragata sen siitä kansiosta?
Hyvin tuo minulla toimii. Nyt kun vielä spotlight siinä kaverina ja quicksilver sofiten käynnistykseen, niin en tosiaankaan muuta kaipaa.
ps. Paitsi sitten kun Steve kertoo leopardin uudet mullistavat ominaisuudet

-
Viesti Kirjoittaja Rahina »
Leikkaa&Liitä on tavallaan toteutettu raahaamisella (drag'ndrop killed cut'n'paste).TheKraken kirjoitti:Itse en kanssa tuota finderin mollaamista ole ikinä ymmärtänyt. En ole vielä keksinyt mitään mitä sillä ei voi tehdä. Lukuunottamatta Leikkaa&Liitä, mutta jota en enää kaipaa windowsmaailmasta.
Joo. Eihän se kerro täyttä polkua, mutta miksi se pitäisi tietää? Jos jostain syystä tahdot sen koko polun johonkin filuun / terminaaliin, niin voithan vain dragata sen siitä kansiosta?
Hyvin tuo minulla toimii. Nyt kun vielä spotlight siinä kaverina ja quicksilver sofiten käynnistykseen, niin en tosiaankaan muuta kaipaa.
ps. Paitsi sitten kun Steve kertoo leopardin uudet mullistavat ominaisuudet
Polunkin saa esiin komento-klikkaamalla ikkunan yläreunaa (kansion nimeä) josta sitten pääsee juurta kohti. Toinen vaihtoehto on asettaa "polku"nappi (path) Finderin toolbariin josta polun näkee yhdellä painalluksella.
Ja kuten TheKraken jo mainitsi, terminaaliin saa polun vain raahaamalla k.o. tiedoston terminaalin ruutuun.
En ole koskaan kokenut Finderin rajoittaneen toimintaani tai käyttöäni, mutta olenkin elänyt elämäni "pimiössä Finderin käyttäjänä" enkä koskaan nähnyt Windowsin Explorerin "valoisaa ja näppärää puolta"

"Huumoriin kuuluu usein, mutta ei välttämättä, nauru" - Filosofian sanakirja, WSOY
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Finderissa on varmasti tietynlaisia ongelmia filen käsittelyn kanssa, mutta eipä noi kilpailevat tuotteet loppuenlopuksi kovinkaan paljon asiaa muuta. Taitaa kaikki kulminoitua käyttötottumuksiin.
Edit. Termit meni vähän sekasin
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Tossa on taas se kammottava moka, että jos sohasee hiirellä pikkasen ohi halutun kansion niin alotetaan kansioiden surffaaminen alusta. No, kyllä Finderillä on pärjännyt. Tuppaa vaan olemaan kovalevy enemmän sekasin kuin muinoin, kun on laiska ja on iso kynnys siirrellä tiedostoja oikeisiin paikkoihin (ei cut-pasten puuttumisen takia vaan Finderin yleisen sekavuuden, mut kyllä sillä pärjää riittävästi)Rahina kirjoitti:Leikkaa&Liitä on tavallaan toteutettu raahaamisella (drag'ndrop killed cut'n'paste).
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Suurinosa noista omistakin Finderin morkkaamisista johtuu varmastikin puhtaasti siitä, että pakko keksiä jotai kiukuteltavaa. Mac-maailmassa kun on asiat yleensä niin hyvin verrattuna PC-maailmaan, missä kiukuttavaa keksii mistä asiasta vaan
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Fakap »
Samaa mieltä. On tietysti olemassa mahdollisuus, että olen väärinymmärtänyt tyypit, jotka yrittivät antaa mulle neuvoja erään ongelman kanssa. Keskustelusta jäi silti soimaan korvaan lause "kuka edes käyttää Finderiä". Hyvinhän sillä saa oleelliset hommat hoidettua. Varmasti monissa tapauksissa nopeammin kuin kirjoittamalla. Musta tuntuu, että toi fleimaus on turhaa ja aion jatkossakin luottaa Finderiin.Simppa kirjoitti:Musta tässä keskustelussa on usein tietynlainen vääristymä, sillä eihän Finder ja Terminaali ole mitään kilpailevia tuotteita. Enempi toi Finder on koko graafisen käyttöliittymän vaihtoehto, sitten kannattaa omissa päissään vain miettiä, että tykkääkö enempi hiirestä vai näppiksestä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
AppleFarmer, keskustelu lähti siitä tiedostonhakuongelmasta, mutta kyllä siinä viitattiin suoraan Finderin käyttöön ylipäätään.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Enpä sitten ajanhukasta tiedä. Kyllä monet asiat pystyy komentoriviltä tekemään hiton paljon nopeammin kuin millään graafisella käyttöliittymällä.MacFinn kirjoitti:Aah, retroilua... paluuta komentorivin käyttöön...
Mukavaa ajanhukkaa.
Mitä Finderiin tulee, kyllä se välillä tuntuu hiukan kömpelöltä. Itse kokeilin tuossa kehuttua PathFinderia:
http://www.cocoatech.com/pf4/
Ja se vaikutti kyllä oikeinkin näppärältä, meni kyllä osto harkintaan, hintaa rielut kolmekymppiä. Sivulta ladattavissa 21 päivän demo.
/---
ap
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
"Yllättävä" Finder & Mail toiminta on tiedostoja valitessa:
- shift pohjassa valitset tiedostoja (nuoli alas).
- "näkyvyys lakkaa", valitset aina alimman näkyvän tiedoston / sähköpostin.
- tulee vastaan ensimmäinen tiedosto jota et haluakaan.
- Windows-tottuneena shift pohjaussa nuoli ylös, viimeinen valinta peruuntuu. Finder & mail hyppääkin ylimpään tiedostoon ja valitsee ensimmäisen valinnan edeltävän tiedoston. tuota on tullut käytettyä mm roskapostien joukko poistoon. Helppohan tuosta on perääntyä, mutta jotkut asiat on aika selkäytimessä...
Finder on aika olleellinen osa käyttöliittymää, joten se herättää tunteita, mutta odotellaan sitä seuraavaa versiota käyttiksestä mielenkiinnolla.
Näistä on täällä keskusteltu viikoittain, parempi kuin ei toista samoja teemoja. Yllä jo todettiin Terminal & OnyX-asiat.
Tiedän: OS X ei ole Windows.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Ihan varmasti 99% Macintosh-käyttäjistä käyttää Finderiä. Peruskäyttäjä ei edes hahmota mikä Finder on, saatikka sitten osaa haluta sen tilalle jotain muuta.Fakap kirjoitti:Keskustelusta jäi silti soimaan korvaan lause "kuka edes käyttää Finderiä". Hyvinhän sillä saa oleelliset hommat hoidettua. Varmasti monissa tapauksissa nopeammin kuin kirjoittamalla. Musta tuntuu, että toi fleimaus on turhaa ja aion jatkossakin luottaa Finderiin.![]()
Erikseen ovat sitten ne linux-fanboy-guru-tehokäyttäjät jotka nillittävät samaan hengenvetoon jostain OS X:n mikrokernelin huonoudesta..
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Tää onkin aina se hämmentävin puoli tässä keskustelussa, koska mitään nopeusvoittajaa ei ole. Ensinnäkin se riippuu kirjoitusnopeudesta/hiiren käyttätaidosta. Ja toisaalta tehtävästä. Jos useiden filejen joukosta pitää valita sopivia, ilman asteriks sopivuutta, eli yhdistäviä tekijöitä ei löydy, niin mikään ei voita hiirtä ja omppunäppäintä. Toisaalta taas, jos wildcardit sattuu sopimaan, mikään ei voita komentoriviä.gramdel kirjoitti:Enpä sitten ajanhukasta tiedä. Kyllä monet asiat pystyy komentoriviltä tekemään hiton paljon nopeammin kuin millään graafisella käyttöliittymällä.
Ja taas toisaalta, se että sulla on kaksi terminaalia vierekkäin auki, on taas graafisen käyttöliittymän ansiota. Eli tää on kyllä täysin turha aihe, noita ristikkäin meneviä esimerkkejä on loputtomasti, kyse on siis tottumuksista. Tai eihän toi tietty turhaa ole toi keskustelu, mutta kannattajat taitaa löytyä kummaltakin puolelta, ja hyvin perustein.
Mäkin kokeilin tota, mutta multa tais mennä jotain ohi, ku koin sen vaan kömpelönä virityksenä. Jotenkin huonosti integroitu käyttikseen. Eniten mua tais kyl harmittaa, et se ikoni pysyy aina dockissa näkyvillä, muuten se oli aika näkymätön, tosin joskus aukes finder ku olis pitänyt aueta pathfinder. Mitäs kivaa sä löysit siitä?gramdel kirjoitti:Mitä Finderiin tulee, kyllä se välillä tuntuu hiukan kömpelöltä. Itse kokeilin tuossa kehuttua PathFinderia:
http://www.cocoatech.com/pf4/
Jos jotain pitäis vaihtaa x:stä, mä muuten vaihtaisin dockin, tai siis se sais olla vähän monipuolisempi, sen suhteen miten se ohjelmat näyttää.
-
Minun mielestä Dock on taas se kaikkein optimaalisin ratkaisu. Siitä käynnistetään ohjelma ja siitä saa sammutettua sen. Mitäs sitä muuta siltä tarvitsee. Kaiken muun hoitaa sitten pikanäppäimin tai vastaavin keinoinSimppa kirjoitti: Jos jotain pitäis vaihtaa x:stä, mä muuten vaihtaisin dockin, tai siis se sais olla vähän monipuolisempi, sen suhteen miten se ohjelmat näyttää.

ps. Olen aika monessa linuxissa alkanut näkemään vastaavanlaisia dockeja windows-tyylisten alapalkkien sijaan, ilmeisesti se vain on hyvä

-
Juu-u. Dockki ehdottomasti. Ei mulla sitä vastaan mitään oo. Mutta. Mua ärsyttää, että softat menee sinne jonoon. Ois kiva, jos vois säätää, et kukka menee ja kukka ei, välilehtiä vois olla, ettei tosta tulis niin pitkä, ja sitten voi olla paikka mistä näkyis kaikki käynnissä olevat softat, ei vain ne, jotka on dockkiin jonoon menneet. Dockien määrääkin vois olla kiva säätää jne. Kaikenlaisia softiahan tohon on, muttei kovin hyviä.TheKraken kirjoitti:Minun mielestä Dock on taas se kaikkein optimaalisin ratkaisu. Siitä käynnistetään ohjelma ja siitä saa sammutettua sen. Mitäs sitä muuta siltä tarvitsee. Kaiken muun hoitaa sitten pikanäppäimin tai vastaavin keinoinSimppa kirjoitti: Jos jotain pitäis vaihtaa x:stä, mä muuten vaihtaisin dockin, tai siis se sais olla vähän monipuolisempi, sen suhteen miten se ohjelmat näyttää.
ps. Olen aika monessa linuxissa alkanut näkemään vastaavanlaisia dockeja windows-tyylisten alapalkkien sijaan, ilmeisesti se vain on hyvä
-
-
tuota sofiten käynnistystä varten on quicksilver. ctrl-space ja kaikki toimiiLare kirjoitti:Minä taas tykkään tästä Dockista. Parempi kuin Windowsin vastaava. Mutta nyt kun asia mainittiin niin siihenkin voisi haaveilla jonkinlaista rakennetta jotta mahtuis enempi. Vieläpä, jos Dockissa olisi sovelluksille oma Spotlight-ruutu, siihen pätkä sovelluksen nimeä ja menoksi. Se olisi Mäkkiä se. Tai sitten oma näppisyhdistelmä xxx+Cmd+space. Saman saa toki aikaan Finderissa, mutta kankeammin.

-
Leikkaa&liitä
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Itse en kanssa tuota finderin mollaamista ole ikinä ymmärtänyt. En ole vielä keksinyt mitään mitä sillä ei voi tehdä. Lukuunottamatta Leikkaa&Liitä, mutta jota en enää kaipaa windowsmaailmasta.
Lainaus loppuu.
Control klikkaus kohteeseen, alhaalta valinta siirrä... valittuun kohteeseen ja valitset kohdekansion mihin sen kaman haluut siirtää.
Tosin tuo toiminto voipikin olla jonkun asentamani apusoftan aikaansaamaa, mutta näin minulla kuitenkin, jos satun siirtämistä haluamaan....
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Terminal-komentoja löytyy Googlella. Olikohan se "unix commands" tai "unix list". Siitä voi aloittaa. Ehkä joku Mac-kirja. Itse luulen että Terminal on kätevin, kun
- osaa ennestään komennot, tai
- muu ei auta.
-
Viesti Kirjoittaja Reiko »
-
Viesti Kirjoittaja nikoh »
Tab-completion, eli kun kirjoitat tiedoston tai hakemiston nimen alkua ja painat tabia niin shell osaa täydentää loput tai ehdottaa vaihtoehtoa. Välilyönnit pitää escapettaa \ -merkillä tai kirjoittaa välilyöntejä sisältävät polut lainausmerkkeihin, mutta edelleen, tab-completion hoitaa tämänkin puolestasi.Reiko kirjoitti:Mikä tekee Terminalista kätevämmän kuin Finder, en ymmärrä miten voisi olla nopeampaa kirjoittaa tekstiä kuin klikkailla hiirellä varsinkin jos on isoja tiedostonimiä. Ja en saanut Terminalilla tehtyä mitään tiedostoille joiden nimissä on välilyöntejä. Sanoo vain että "no such file or directory" vaikka ls-komento listaa sen. Pitääkö välilyönnin tilalle laittaa jokin erikoismerkki?
Kuten sanottua, Terminaali on kätevä kun tietää mitä tekee ja osaa. Nopea ja suoraviivainen. Kun et tiedä mitä teet ja tai et osaa, niin vahinkoja tapahtuu helposti.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Lisäksi guru statuksesi nousee humisten jos joku asiaa tuntematon katselee selän takana kun tehdään terminaalilla ihan mitä tahansa, waaaunikoh kirjoitti:Tab-completion, eli kun kirjoitat tiedoston tai hakemiston nimen alkua ja painat tabia niin shell osaa täydentää loput tai ehdottaa vaihtoehtoa. Välilyönnit pitää escapettaa \ -merkillä tai kirjoittaa välilyöntejä sisältävät polut lainausmerkkeihin, mutta edelleen, tab-completion hoitaa tämänkin puolestasi.Reiko kirjoitti:Mikä tekee Terminalista kätevämmän kuin Finder, en ymmärrä miten voisi olla nopeampaa kirjoittaa tekstiä kuin klikkailla hiirellä varsinkin jos on isoja tiedostonimiä. Ja en saanut Terminalilla tehtyä mitään tiedostoille joiden nimissä on välilyöntejä. Sanoo vain että "no such file or directory" vaikka ls-komento listaa sen. Pitääkö välilyönnin tilalle laittaa jokin erikoismerkki?
Kuten sanottua, Terminaali on kätevä kun tietää mitä tekee ja osaa. Nopea ja suoraviivainen. Kun et tiedä mitä teet ja tai et osaa, niin vahinkoja tapahtuu helposti.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja Reiko »
Tuo auttoi kyllä mutta se on harmillisesti case sensitive eli pitää täysin oikein kirjoittaa että tunnistaa. Kuitenkin kansiot, vaikka Applications voi aukaista cd-komennolla vaikka kirjaimet olisi miten kirjoitettu. Applications (Mac OS 9) kansioon ei tuolla päässyt vaikka mitä rämpytti :/ Ilmeisesti sulkumerkit haittaa?nikoh kirjoitti:Tab-completion, eli kun kirjoitat tiedoston tai hakemiston nimen alkua ja painat tabia niin shell osaa täydentää loput tai ehdottaa vaihtoehtoa. Välilyönnit pitää escapettaa \ -merkillä tai kirjoittaa välilyöntejä sisältävät polut lainausmerkkeihin, mutta edelleen, tab-completion hoitaa tämänkin puolestasi.Reiko kirjoitti:Mikä tekee Terminalista kätevämmän kuin Finder, en ymmärrä miten voisi olla nopeampaa kirjoittaa tekstiä kuin klikkailla hiirellä varsinkin jos on isoja tiedostonimiä. Ja en saanut Terminalilla tehtyä mitään tiedostoille joiden nimissä on välilyöntejä. Sanoo vain että "no such file or directory" vaikka ls-komento listaa sen. Pitääkö välilyönnin tilalle laittaa jokin erikoismerkki?
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka