Oma tyttöni täyttää kohta 7 eli minulla on noin 11v kun minulta kärtetään elatusmaksuja

Olisihan tämän voinut kysyä niinkin, että minkä ikäisiä lapsia on. (Jos aikaisempi ei miellyttänyt).
Viesti Kirjoittaja at »
Viesti Kirjoittaja harri »
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Viesti Kirjoittaja jiipeer »
Ennekuin viimeisen saa pihalle, niin pitää katsoa mitä vuosi 2024 tuo tullessaanat kirjoitti:Tuosta elatusmaksuista tuli mieleen.
Oma tyttöni täyttää kohta 7 eli minulla on noin 11v kun minulta kärtetään elatusmaksuja![]()
Olisihan tämän voinut kysyä niinkin, että minkä ikäisiä lapsia on. (Jos aikaisempi ei miellyttänyt).
Viesti Kirjoittaja Demislition »
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Naurettavintahan tuossa on tosin se, että vanhemmilla ei ole mitään valvoitetta antaa lapselleen rahaa tuossa vaiheessa. Tarkoitan tässä esimerkkiä, jossa sattuisi olemaan perheestä, joka tienaa täysin yli noiden tulorajojen, jotka muuten eivät ole kovin paljoa. Myöskään noissa rajoissa ei oteta huomioon perheen muiden elatusvelvollisten määrää.Demislition kirjoitti: 17 vuotta täytettyään taas alkaa lukion tai ammattikoulun oppilaalla oikeus opintotukeen, joka kylläkin kotona asuvalle alle 18-vuotiaalle on perustasolla ehkä neljännes lapsilisän määrästä, mutta jota voidaan korottaa tai alentaa vanhempien tuloista riippuen.
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jos tuo tuntuu ehdonalaiselta, kannattais pitää housut jalassa. Tai opiskella edes sen verran, että tietää ehkäisyvälineiden käytön.at kirjoitti:Tuosta elatusmaksuista tuli mieleen.
Oma tyttöni täyttää kohta 7 eli minulla on noin 11v kun minulta kärtetään elatusmaksuja![]()
Viesti Kirjoittaja mikastus »
On tietysti hyvä jos että on periaatteita, ja tahtoa toteuttaa niitä.MacFinn kirjoitti:Jos tuo tuntuu ehdonalaiselta, kannattais pitää housut jalassa. Tai opiskella edes sen verran, että tietää ehkäisyvälineiden käytön.at kirjoitti:Tuosta elatusmaksuista tuli mieleen.
Jos lapsia tekee, niistä huolehtiminen on ilo eikä velvollisuus.
Viesti Kirjoittaja at »
Kiitos. Ajattelen aiheesta samalla lailla.mikas kirjoitti: Itsellä on jäljellä 10 v. maksamista. Tytär on kuitenkin ihana, joten en urputa isommin.
Asiaa voi ajatella monelta kantilta, riippuen kulloisestakin tilanteesta:
- suora tulonsiirto lapselle
- suora tulonsiirto äidille
- suora tulonsiirto äidin ja lapsen uudelle perheelle
- kunnan maksama elatusapu lapsen äidille/lapselle
päätyy - eli mihin se käytetään ja kenen toimesta, ja kuka siitä eniten hyötyy.
Tällä kaikella joviaalilla lepertelyllä tahdoin oikeasti sanoa, että MacFinn:in kommentti oli "out of line". Jos itsellä menee hyvin ja asiat on selvillä, ei tarvitse silti v-tuilla liian tökerösti muille.
Nostin vanhan aiheen esille, mutta asia jäi joskus kaivelemaan - anteeksi.
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Aamen tuolle. Lapsi on syytön. Valitettavasti lapsetkin aina kärsii kun vanhemmat kärsii. Ne vaistoaa kyllä asiat.MacFinn kirjoitti:On harhaluulo kuvitella, että ajatus elatusmaksusta ehdonalaisena tai muuna rangaistuksena ei välity sille lapselle. Olen itse toiminut harrastuksena 6-19 vuotiaiden valmentajana ja ovat muuten nopeita tajuamaan miten valmentaja heihin suhtautuu. Huijata ei voi.
Ja mieti millaista on kasvaa lapsenasi, kun isi tuntee lusivansa tuomiota.
Ihan eri asia on sitten se, ettei sen exän kanssa ole kovinkaan helppo toimia ja sopia asioista. Mutta tehkää kaikkenne, ettei se koskaan näy sille lapselle. Lapsi on näihin juttuihin syytön.
Viesti Kirjoittaja MacDaddy »
Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704:TheKraken kirjoitti:Naurettavintahan tuossa on tosin se, että vanhemmilla ei ole mitään valvoitetta antaa lapselleen rahaa tuossa vaiheessa.Demislition kirjoitti: 17 vuotta täytettyään taas alkaa lukion tai ammattikoulun oppilaalla oikeus opintotukeen, joka kylläkin kotona asuvalle alle 18-vuotiaalle on perustasolla ehkä neljännes lapsilisän määrästä, mutta jota voidaan korottaa tai alentaa vanhempien tuloista riippuen.
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Mutta kuinka moni lapsi tahtoo haastaa aiheesta vanhempansa oikeuteen?MacDaddy kirjoitti:Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704:TheKraken kirjoitti:Naurettavintahan tuossa on tosin se, että vanhemmilla ei ole mitään valvoitetta antaa lapselleen rahaa tuossa vaiheessa.Demislition kirjoitti: 17 vuotta täytettyään taas alkaa lukion tai ammattikoulun oppilaalla oikeus opintotukeen, joka kylläkin kotona asuvalle alle 18-vuotiaalle on perustasolla ehkä neljännes lapsilisän määrästä, mutta jota voidaan korottaa tai alentaa vanhempien tuloista riippuen.
3§
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.