Erinäisistä syistä johtuen 1.25Ghz Mac Minini on menossa myyntiin. Itse koneen lisäksi mukana tulee 160GB ulkoinen kiintolevy, Apple-keyboard ja muuta tilpehööriä. Kysymys kuuluukin: mikä olisi järkevin tapa valmistella tuo Macci myyntiä varten? Formatoinko kiintolevyn surutta, ja kehotan ostajaa asentamaan käyttiksen uudestaan mukana tulevalla medialla? Vai luonko järjestelmään jonkinlaisen väliaikaisen käyttäjän, ja poistan jo olemassaolevat käyttäjät ja niiden tiedostot, ja kerron ostajalle sen väliaikaisen käyttäjän käyttäjätunnuksen/salasanan, ja anna tälle vapaat kädet tehdä mitä haluaa?
Vinkkejä (ja tarjouksia koneesta ) otetaan ilolla vastaan .
Mielestäni tuo on asia, joka pitää sopia erikseen ostajan kanssa. Jos ostaja vaikka ei osaa asentaa itse käyttistä, niin on se nyt kohteliasta jättää sinne sellainen.
Itse vedin kaiken sileäksi ja asensin OS X:n puhtaalta pöydältä, kun näin oli sovittu.
Nemesis kirjoitti:Erinäisistä syistä johtuen 1.25Ghz Mac Minini on menossa myyntiin. Itse koneen lisäksi mukana tulee 160GB ulkoinen kiintolevy, Apple-keyboard ja muuta tilpehööriä. Kysymys kuuluukin: mikä olisi järkevin tapa valmistella tuo Macci myyntiä varten? Formatoinko kiintolevyn surutta, ja kehotan ostajaa asentamaan käyttiksen uudestaan mukana tulevalla medialla? Vai luonko järjestelmään jonkinlaisen väliaikaisen käyttäjän, ja poistan jo olemassaolevat käyttäjät ja niiden tiedostot, ja kerron ostajalle sen väliaikaisen käyttäjän käyttäjätunnuksen/salasanan, ja anna tälle vapaat kädet tehdä mitä haluaa?
Vinkkejä (ja tarjouksia koneesta ) otetaan ilolla vastaan .
Itse olen aina alusta ja asenna toimenpiteen tehnyt maceille + päälle kaikki applen päivitykset. Jos ostaja on tyytyväinen niin hyvä, jos hän meinaa asentaa itse uudestaan niin siitä vaan, ei tuo häntä haittaa. Kauppa kannattaa viedä loppuun tyylillä asti, voi olla joskus uudestaankin kaupankäynnissa vastassa. Käyttäjäksi laitan User/User tms. ja ohjeistan tekemään itselleen uuden käyttäjän admin oikeuksin ensitöikseen.
freemem kirjoitti:Käyttäjäksi laitan User/User tms. ja ohjeistan tekemään itselleen uuden käyttäjän admin oikeuksin ensitöikseen.
Toinen hyvä ratkaisu on jättää käyttäjät luomatta ja heittää vaikka poltettu levy mukaan, jossa tuorein combo-update. Tällöin uusi omistaja käy ensin itse läpi sen apurin ja kaikki tiedot on valmiiksi oikein. Sitten vain levy sisään ja päivitykset on kunnossa Tuli vain äsken mieleen.
Mä formatoisin kovalevyn ja asentaisin käyttiksen puhtaana uudelleen. Käyttäjälle nimi ostajan toiveen mukaan ja joku triviaalisalasana minkä uusi omistaja sitetns aa vaihtaa.
Tästä se etu että kone on mahdollisimman timmissä kunnossa mikä minimoi "reklamaation" mahdollisuutta ja omat jutut on varmasti kaikki pois (logit yms. yms. yms.) ja uusi omistaja pääsee heti kokeilemaan koneen toimivuuden.
Tietty jos uusi omistaja haluaa itse asentaa käyttiksen niin mikä siinä. Vanhaa järjestelmää en missään tapauksessa uudelle omistajalle toimittaisi.
freemem kirjoitti:[Käyttäjäksi laitan User/User tms. ja ohjeistan tekemään itselleen uuden käyttäjän admin oikeuksin ensitöikseen.
Ja jos pelkää Suurta ja Mahtavaa VirusMörköä (OSX/Leap ) niin kannattaa nimenomaan ohjeistaa tekemään käyttäjän ILMAN admin-oikeuksia. Itse käyttelen ilman admin-oikeuksia ja aika harvoin (eli ei juuri koskaan) tarvii logata adminina sisään...
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
Asian vierestä: aloin tässä tutkimaan tuota uudelleenasennuksen mahdollisuutta. Kaivoin esiin Minin mukna tulleet CD:t, ja sieltä löytyi mm. MacOS 9 asennus-levy ja OS X "Install CD 1". Muita levyjä ei ollut. Koska nuo levyt on numeroitu, onko niitä levyjä silloin useampi kappale?
TheKraken kirjoitti:Toinen hyvä ratkaisu on jättää käyttäjät luomatta ja heittää vaikka poltettu levy mukaan, jossa tuorein combo-update. Tällöin uusi omistaja käy ensin itse läpi sen apurin ja kaikki tiedot on valmiiksi oikein. Sitten vain levy sisään ja päivitykset on kunnossa Tuli vain äsken mieleen.
No näin. Jos koneessa on dokumentaatio mukana niin konehan näyttää ekalla bootilla kuin pakasta revityltä ja käyttöönotto tapahtuu ohjekirjan mukaan. Poltettu levykään tuskin on tarpeen, OS X hoitaa päivitykset käyttäjää avustaen tässäkin tapauksessa.
Eli asennus ja asennuksen jälkeen sammutus ilman käyttäjien luontia. Omppu-Q:lla onnistuu vetämättä töpseliä irti seinästä tai muuten väkivaltaisesti.
Mitenkäs tämä tietoturva. Winkusta ainakin lukutaidon omaava osaa kaivaa tiedot esiin vaikka olisi formatoitu ja windowsi uudelleen asennettu. Ei kovin kaksinen homma ollut kun testasin windowsiin sitä. Tietenkin ihan kaikkea ei saa talteen. Vaikka kuinka puhutaan luotettavuudesta niin epäilen. Onko varminta vaan vaihtaa uusi kiintolevy
M.P.T kirjoitti:Ei kovin kaksinen homma ollut kun testasin windowsiin sitä. Tietenkin ihan kaikkea ei saa talteen. Vaikka kuinka puhutaan luotettavuudesta niin epäilen. Onko varminta vaan vaihtaa uusi kiintolevy
Normaalisti alustetusta levystä data on edelleen luettavissa helposti. Eikä auta vaikka levyn formatoisi moneen kertaan tai tallentaisi sinne välilä muuta dataa ja alustaisi välillä FAT32-muotoon jne. Aina löytyy. Taitoja ei tarvita, vain oikea työkalu kuten Datarescue. Käyttämällä Secure Erasea (ja paljon aikaa) saadaan parempi tulos:
Keskimäärin tämän pitäisi riittää ja esim. Datarescue tippuu kelkasta. Jos kotikansiot ovat olleet FileVaultilla suojattuna (eli kryptatussa Disk Imagessa) ja päälle vielä Secure Erase niin edelleen menee vaikeammaksi tiedon kaivaminen.
Tietysti ehdottomasti varminta on vaihtaa uusi kovalevy.