Liikenne
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
e: Onhan se totta ja täysin typerää, että nelikaistaisella tiellä vasen kaista on täynnä, jos oikealla kaistalla menee jossakin kuorma-auto tai muu nopeusrajoitettu. Lisäksi vasemmalla kaistalla vedetään sitten välit kiinni eli ajetaan nokka persiissä kiinni, ettei vaan oikealta pääse kukaan väliin. Kyllä minullakin on tapana ajaa oikealla niin pitkälle kuin pääsee ja muutaman sekunnin päässä hitaammasta sitten aletaan suunnitella kaistanvaihtoa. Eli noin sata metriä ennen ohitettavaa vilkku vasemmalle. Ja sitten palataan oikealle kun ohitettava näkyy kokonaan sisäpeilistä. Rajoituksen mukaan ajaen, tietenkin... aina siitä joku pemaristi sitten haluaa oikealta ohi mutta minkäs idiooteille mahtaa.
-
- Viestit: 531
- Liittynyt: 7.1.2009 klo 14.27
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja s1970 »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
On tää nähty, ajoin pyörän takaisin kerhotallin uumeniin. Katotaan sitten joskus uudestaan.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Toivotaan parasta.Kitkarenkaat voidaan saada pitämään nastarenkaita paremmin myös jäällä, jolloin nastoista voitaisiin luopua. Rengastutkijan mukaan Suomessa kannattaisi siirtyä ajamaan puolet vuodesta kitkarenkailla. Kesärenkaiksi kitkoista ei ole.
Tuosta lainauksen viimeistä lauseesta päästään kitkarengasfanatismin pimeään puoleen - niillä ajellaan kesälläkin:
Viidessä prosentissa kesäkauden kuolonkolareista alla olivat kitkarenkaat
Suomen oloihin tarkoitetut kitkarenkaat ovat vaarallisia kesäkäytössä. Varsinkin sateella niiden jarrutusmatka ja sivuttaispito ovat todella heikkoja kesärenkaisiin verrattuna. Silti moni ajaa kitkarenkaat kesällä loppuun. Laitontahan se ei ole.
Kesärenkaassa urat ovat pitkittäisiä, eikä niissä ole tiheitä lamelleja, mikä tekee renkaasta jäykemmän. Kesärenkaan kumiseoksessa ei ole vaimennusta, joka on tärkeää märkäpidon kannalta.
Liikennevakuutuskeskuksen tietojen mukaan vuosien 2010-2014 touko-syykuun välisen ajanjakson kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kitkat olivat alla noin viidessä prosentissa tapauksista.
Koska kesäisin ajettavien kitkarengasonnettomuuksien määrä tuntuu yllättävän suurelta, käynnistää VTT kesällä aiheesta tutkimuksen. Tutkija Juha Luoman mukaan VTT:n on tarkoitus syksyyn mennessä selvittää, moniko suomalainen ajaa myös kesäkauden talvirenkailla.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Kitkarengasfanatismi? Nämä päättömät "keskustelut" alkavat 99,9%:sti nastarengasfanaatikoiden päähänpinttymistä.
Fakta on vaan se, että nastoilla ajavat ne, joiden kyvyt eivät riitä kitkoilla pärjäämiseen. Meidän, jotka kitkoilla pärjäämme, ei ole tarvetta asiaa esille ottaa milloin missäkin.
Oma kokemus 1980-luvulta köyhänä opiskelijana: ajoin lähes koko vuosikymmenen kevytperäisillä takavetoisilla kuten Anglia, Cortina, Marina jne. kesät talvet niin huonoilla renkailla että viikoittain piti katsoa, vieläkö uskaltaa... Ensimmäisen kerran pyörähti Marina penkkaan mustalla jäällä NASTArenkailla, jotka olivat "uudet pinnoitetut", eli nastoja oli oikeasti paljon ja pitkiä kun vertaa nykypäivään. Talvirenkaan jämät ajettiin kesällä loppuun ja autot pysyivät tiellä. Normaalissa ajossa, kun ajetaan rajoituksien sallimilla nopeuksilla, paineet kunnossa ja ennakoiden, ei ole mitään ongelmaa ajaa kitkoilla kesällä. Rata-ajo sitten erikseen.
Sitten ajelin 2000-2009 Capricella BF Goodrichin ja Generalin M+S-kesärenkailla, ympäri vuoden - ei ongelmia. 2010 ostin siihen talvirenkaat, kitkat tietenkin, ja niilläkin pysyttiin tiellä.
Se nasta- vs. kitkarengaspulma on vain ja ainoastaan nastafanaatikkojen korvien välissä. Kenelläkään muulla ei ole siinä ongelmaa. Ihan samanlainen tyhmä vääntö kuin iPhone vastaan Androidit: ne, kenellä ei ole varaa ostaa iPhonea haukkuvat sitä, eipä juuri muut. Jos joku on onnellinen nastoineen niin olkoon, ei se minulta pois ole. Nastarengasfanaatikoilla asia tuntuu olevan täysin päinvastoin.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ja kenenköhän päähän onkaan pinttynyt ihan sitä samaa tyhmää vääntöäCrashDummy kirjoitti: Fakta on vaan se, että nastoilla ajavat ne, joiden kyvyt eivät riitä kitkoilla pärjäämiseen. Meidän, jotka kitkoilla pärjäämme, ei ole tarvetta asiaa esille ottaa milloin missäkin.
Se nasta- vs. kitkarengaspulma on vain ja ainoastaan nastafanaatikkojen korvien välissä. Kenelläkään muulla ei ole siinä ongelmaa. Ihan samanlainen tyhmä vääntö kuin iPhone vastaan Androidit: ne, kenellä ei ole varaa ostaa iPhonea haukkuvat sitä, eipä juuri muut. Jos joku on onnellinen nastoineen niin olkoon, ei se minulta pois ole. Nastarengasfanaatikoilla asia tuntuu olevan täysin päinvastoin.

-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Mä en olisi koskaan kiinnittänyt kitkarenkaisiin sen ihmeempää huomoita, ellei vastaan olisi tullut "Nastarenkaat kiellettävä" -tyyppisiä kitkarengasfanaatikoiden vuodatuksia.CrashDummy kirjoitti:Jos joku on onnellinen nastoineen niin olkoon, ei se minulta pois ole. Nastarengasfanaatikoilla asia tuntuu olevan täysin päinvastoin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sitä perua on myös tuo kommenttini maininta kitkarengasfanatismin pimeästä puolesta:
Olisiko kitkarengasuskovaisuus sitten nimenomaan tuossa kohdassa osuvampi nimitys?sateella jarrutusmatka ja sivuttaispito todella heikkoja kesärenkaisiin verrattuna. Silti moni ajaa kitkarenkaat kesällä loppuun.

Joku VTT kuulemma tutkinut, ja onhan tuo aika vanha, kun vuodelta 2015, että liekö sitten pätevä ollenkaan.
Koska omat ajotaidot eivät anna erikoislupaa liukasteluun liikenteessä, niin tunnustan huonon ajotaitoni ja käytän ainakin toistaiseksi nastarenkaita.
Joka tapauksessa on toivottavaa, että kaikki käyttävät kunnollisia ja niin autoon, vuodenaikaan, keliin kuin lakiin sopivia renkaita ja ajavat muutenkin säntillisesti.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 7146
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Meillä täällä Keski-Suomessa ei nykyisillä tienpidon määrärahoilla muita olekaan talvisin kuin jäisiä ja polanteisia teitä, joten suosiolla käytän neliveto-mersussani nastarenkaita. Mölli eli ML kun on liukkaalla aika herkkä puskemaan..Millaisilla teillä ajat?
Jos ajat talvella enemmän jäisillä kuin lumisilla teillä, sinun kannattaa valita nastarenkaat. Kitkarenkaat soveltuvat paremmin lumisille teille. Jos ajat jäisillä ja polanteisilla sivuteillä, suosittelemme nastarenkaiden hankkimista.
Peilijää tai kovaksi pakkautunut lumi vaatii ennakointia
Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengas pitää selvästi huonommin kuin nastarengas.
Onko auto sinulle työväline?
Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi.
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »

Saattaa kuitenkin olla lopussa ohje: "kunnon talvirenkaiksi suosittelemme muiden johtavien rengasmerkkien renkaita. Ei meidän omat pidä kuitenkaan"

-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Kuten sanottu: molemmilla on ajettu, ja kuten monet muutkin pärjään - ja myös vaimo, joka ajaa kelillä kuin kelillä 40 km työmatkan kolmivuorotöihin - Nokian kitkoilla ilman ongelmia. Jos auto pyrkii puskemaan niin vauhtia on liikaa. Se on selkeä varoitus liiasta nopeudesta, samoin kuin ABS:n ja ESP:n merkkivalot. Ympäristöystävällinen ja turvallinen korjaus asiaan on nopeuden alentaminen. Jo 10 km/h pois auttaa. Itselläni ei ole ollut vaikeuksia ajaa kuluneillakaan kitkoilla rajoitusten sallimia nopeuksia mutkaisillakin teillä, mutta aina on tietenkin niitä, joille se ei riitä ja kelistä riippumatta pitää yrittää tunkea nokkansa takaluukkuni. Siitä huolimatta hidastan tarvittaessa, että jää sitä kelivaraa, jonka nämä - oletettavasti nastarenkailla ajavat - pyrkivät ulosmittaamaan ajamalla kuin kesäkelillä eli aina ylinopeutta kun ei ole poliisia näkyvissä. Keski-Suomenkin tiet on talvella nähty ja vaikka ne kurjia ovatkin verrattuna aurattuun moottoritiehen, olen pärjännyt kitkoilla turhia hidastelematta. En minä silti väitä, että siksi muidenkin pitäisi luopua nastoistaan.
Nastat syövät asfalttia, vaikka se pyritään kaikin voimin kieltämään. Tervetuloa toteamaan asia pääkaupunkiseudulle. Niitä uria yritetään väittää raskaan kaluston aikaansaamiksi, vaikka paljaalla silmällä näkee että raideväli sopii vain henkilö- ja pakettiautoihin.
Kitkat kesällä? Eiväthän ne ääritilanteissa ole kesärenkaan veroiset monestakin syystä. Silti, jos pintaa on riittävästi, ne eivät ole normaalissa ajossa niin vaaralliset kuin mitä yritetään uskotella. Muuten niillä ajettaisiin kolareita jatkuvasti ja todistettavasti renkaiden vuoksi. Tähän mennessä ei ole yhdessäkään lukemassani jutussa tyhjentävästi osoitettu, että onnettomuudet, joiden sattuessa on ollut kesällä kitkat alla, olisivat johtuneet nimenomaan kitkarenkaan ominaisuuksista. Vakavien onnettomuuksien suurimmat syyt ovat känni, liika vauhti, kokemattomuus ja yleinen huolimattomuus eli asennevammat. Paljon suurempi vaara ja riski ovat vesi- ja sohjoliirto, kun urasyvyys on pari milliä tai alle.
Huvittunut ketutus nousee tällä kokemuksella aina, kun ylemmyydentuntoisesti toistetaan papukaijana lehdissä kirjoitettuja asioita ainoana totuutena, vaikka empiria kertoo muuta. Sitten tulee syyllistyttyä kärkevän palautteen antamiseen vaikka sen hyöty kyseenalainen onkin.
Sitä paitsi, jos tavallinen kuski istutetaan kesäkelillä autoon, lähdetään ajamaan ja kysytään sitten: "Mitäpä luulet, onko alla kesä- vai kitkarenkaat?" niin ehkä yksi kymmenestä tuhannesta suomalaisesta voi perustellusti kertoa kummat alla ovat. Keskivertokuski ei sitä eroa tunne.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Sanotaanko näin että matemaattisin termein ilmaistuna argumetaation alkeet kuuluvat jotenkin tähän suuntaan:CrashDummy kirjoitti:Minua kummastuttaa, että heti ollaan nimittelemässä fanaatikoksi tai uskovaiseksi, kun on eri mieltä asiasta, vaikka miten perustellusti.
"kitkoilla pärjää Suomen talvessa hyvin" =/= "nastoilla ajavat ne, joiden kyvyt eivät riitä kitkoilla pärjäämiseen"
Ensimmäinen on esimerkki omakohtaisesta järkevästä mielipiteestä. Jälkimmäinen enemmän jo fanaattisesta katsomuskannasta aiheeseen.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »
-
- Viestit: 7146
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51516
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja amanita »

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 3105
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
Vuosia täyteen ilman oluen olutta.khaosaming kirjoitti:Kohta tulee viisi kuukautta täyteen ilman oluen olutta.
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: 27.9.2008 klo 14.53
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja peku »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Tein autostani laittoman: Laitoin parkkipolttimoiksi ledit.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja redhat »
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Pelastajat huolissaan turvallisuudesta - Ylipalomies Mikko oli jäädä auton alle: "Ehdin viime tipassa turvaan"
- Olin sulkemassa paloauton takaluukkua, kun huomasin takaa lähestyvän henkilöauton. Se tuli kohti noin 80-100 kilometrin tuntinopeudella. Ehdin viime tipassa hyppäämään turvaan pientareelle, kun se törmäsi paloauton perään
..palomiehille tapahtuu vuosittain useita läheltä piti -tilanteita onnettomuuspaikalla. Ruotsissa kuoli keväällä kolme palomiestä liikennepelastamistehtävissä. Pelastustiedon jututtamat palomiehet toteavat, että Suomessa vakava onnettomuus on vain ajan kysymys.
Artikkelissa lähetetään myös terveisiä talousrikollisten parhaille kavereille ja wannabeille, jotka toisaalla vaativat näitä järjettömiä säästöjä, mutta toisaalla vinkuvat teiden huonoa kuntoa:- Jos näkyvissä on paloauto tai muu hälytysajoneuvo vilkkuvin valoin, niin sen pitäisi herättää autoilijat. Vauhtia tulisi vähentää, jotta onnettomuuspaikan voi ohittaa turvallisesti. Autoilijoiden on syytä keskittyä ajamiseen, eikä onnettomuuspaikan kuvaamisen kännykkäkameralla
Säästöjen takia poliisimiesten määrä on vähentynyt, minkä takia poliisilla on yhä vähemmän mahdollisuuksia liikenteenohjaukseen onnettomuuspaikalla.
- 90 prosenttia tehtävistä ollaan liikkeellä yhdellä partion voimin ja sen aika menee onnettomuuspaikan tutkimiseen.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Käsittämättömintä on se, jotkut näistä idiooteista vielä väittävät toimivansa oikein: "Mitäs tuli siihen!"

Poliisi hämmästelee: Eikö tärkeä suojatiesääntö ole yhtään tuttu? – ”Kortti lähtee heti”
Alkuvuodesta Lapin poliisi kampanjoi suojatieturvallisuuden puolesta, kun lyhyessä ajassa tapahtui viisi suojatieonnettomuutta.
Suojatieturvallisuus koheni, mutta vain hetkeksi.
– Poliisi on viimeksi kuluneiden kahden viikon aikana valvonut tehostetusti suojateitä Rovaniemen keskustassa ja suojatiekäyttäytymiseen on jouduttu puuttumaan erittäin usein. Partiot ovat jopa ihmetelleet, voiko osalla autoilijoista olla puutteita suojatiesääntöjen tuntemuksessa, sillä edes poliisin näkyvä valvonta ja esillä olo ei ole saanut käytöstä parantumaan. Sakkojakin on asiasta taas kirjoitettu, Pätsi hämmästelee.
Erityinen ongelma on Pätsin mukaan se, että monikaistaisella tiellä kaikki eivät pysähdy. Tieliikennelaki velvoittaa ehdottomasti pysähtymään, jos suojatien eteen on pysähtynyt samaan suuntaan menevä auto, poliisi muistuttaa. Ilmiötä kutsutaan suojatiegiljotiiniksi.
– Mikäli poliisi havaitsee tällaisen tilanteen, jossa suojatien yli ajetaan pysähtymättä ja mukana on vielä jalankulkijakin, asia käsitellään vakavana piittaamattomuutena ja siitä seuraa sakkojen lisäksi ajokieltoa, eli kortti lähtee niin sanotusti kuivumaan
Tässä on se mitä debiilit eivät koskaan tajua - eikä heillä sen vuoksi pitäisi edes olla oikeutta ajokorttiin:Pätsi on valvonut liikennettä Rovaniemellä yli 30 vuoden ajan.
– Muistan, että koko urani ajan on keskusteltu siitä, että Rovaniemellä suojateitä ei kunnioiteta, hän kertoi Uudelle Suomelle helmikuussa 2016.
Poliisi muistuttaa, että avainasemassa on jokaisen kuljettajan asenne. Autoilijalla on erityisiä velvoitteita, vaikka liikenne onkin yhteispeliä, poliisi huomauttaa.
Pätsi toteaa, että vaikka jalankulkijoilla ja pyöräilijöilläkin on vastuunsa, lopullinen vastuu on autoilijalla.
– Hän on se, joka kuljettaa sitä ”tappavaa asetta”, Pätsi sanoo.
– Autoilu on säänneltyä toimintaa ja jokainen, joka ajokortin saa, joutuu läpäisemään seulan. Jalankulkeminen sen sijaan on sallittua ihan jokaiselle, komisario Juha Ahonen muistuttaa poliisin tiedotteeessa.
– Liikenne ei ole kilpailu siitä, kenellä on eniten oikeuksia. Hyvä kuljettaja ymmärtää, että tienkäyttäjien taitotaso vaihtelee ja on valmis tarvittaessa paikkaamaan muidenkin tienkäyttäjien virheitä, vaikka se vaatii pitkää pinnaa, poliisi linjaa.
-
- Viestit: 7146
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Jossain Saksassa ja jopa Ranskassa (Pariisi poislukien) autot PYSÄHTYVÄT kaupungeissakin defaulttina suojatien eteen päästääkseen jalankulkijan menemään. Meillä tekee niin aika harva.
Minä olen yrittänyt, mutta paholainen sisälläni vaatii aina painamaan kaasua, jos lähestyessäni suojatietä sitä lähestyy samalla könyäjämummo uhkaavasti. Autattaisikohan katoslisen kirkona manaajapalvelu tähän vaivaan?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit