Diagnosointiapua? Sawtooth G4 450MHz
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
20 viestiä
• Sivu 1/1
-
Diagnosointiapua? Sawtooth G4 450MHz
Viesti Kirjoittaja nikoh »
Elikkäs ostin käytettynä (halvalla) ilman toimintatakuuta yksiprossuisen G4 Sawtoothin (AGP). Kone tarjottiin ilman keskusmuistia ja kovalevyä. Asennettuani edellämainitut (muisti vastaavasta koneesta joten lienee yhteensopiva, kiintolevy jokin vanhempi Seagaten ATA) kone pistää yhä kampoihin eikä suostu toimimaan. Tätä tapahtuu:
1. Virta kytkeytyy päälle, tuulettimet hurahtavat käyntiin
2. Ledi syntyy emolevylle
3. Käynnistysääntä *ei* kuulu
4. Kuvaa *ei* tule
Äsken räplätessäni huomasin seuraavaa: Mikäli kiintolevy on IDE-kaapelilla logic boardilla kiinni, ei se käynnisty. Myöskin, mikäli DVD-asema on piuhalla kiinni emolla, ei siihen tule virtaa lainkaan eikä aseman kelkkaa saa esiin. Ilman IDE-letkuja molemmat asemat toimivat ainakin näennäisesti. Olen kokeillut kaapelien vaihtoa, ei vaikutusta.
Kaiuttimesta ei missään oloissa kuulu pihahdustakaan, vaikka sen kaiketi pitäisi reagoida esim. muistin puutteeseen piippaamalla. Olen käyttänyt näytönohjainta, prosessoria ja irtokomponentteja irti emolevyltä ja suorittanut PMU-resetin. Paristossa on kylliksi jännitettä. Olen yrittänyt käynnistää konetta näppäimistö ja näyttö siihen kytkettynä, sekä ilman.
Luulen tuon kovo- ja DVD-asemaongelman olevan tässä nyt keskeinen. Ideoita, näkemyksiä?
4. Kuvaa *ei* tule
Äsken räplätessäni huomasin seuraavaa: Mikäli kiintolevy on IDE-kaapelilla logic boardilla kiinni, ei se käynnisty. Myöskin, mikäli DVD-asema on piuhalla kiinni emolla, ei siihen tule virtaa lainkaan eikä aseman kelkkaa saa esiin. Ilman IDE-letkuja molemmat asemat toimivat ainakin näennäisesti. Olen kokeillut kaapelien vaihtoa, ei vaikutusta.
Kaiuttimesta ei missään oloissa kuulu pihahdustakaan, vaikka sen kaiketi pitäisi reagoida esim. muistin puutteeseen piippaamalla. Olen käyttänyt näytönohjainta, prosessoria ja irtokomponentteja irti emolevyltä ja suorittanut PMU-resetin. Paristossa on kylliksi jännitettä. Olen yrittänyt käynnistää konetta näppäimistö ja näyttö siihen kytkettynä, sekä ilman.
Luulen tuon kovo- ja DVD-asemaongelman olevan tässä nyt keskeinen. Ideoita, näkemyksiä?
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Mitä siellä kovalevyllä on?
Pitäisi varmaan jotenkin saada OS X -asennuslevy DVD-asemaan ja käynnistää C-näppäin pohjassa. Sieltä kiintolevyn alustus ja käyttiksen asennus.
Pitäisi varmaan jotenkin saada OS X -asennuslevy DVD-asemaan ja käynnistää C-näppäin pohjassa. Sieltä kiintolevyn alustus ja käyttiksen asennus.
Hopeinen Omena -tuotteet: http://hopeinenomena.net/shop
-
Kovalevy on osioimaton, mutta se tuskin on tässä relevanttia kun kone ei käynnisty niin pitkälle että levyn sisältöä päästäisiin tutkimaan.
Ja siis, mikäli kovalevy on IDE-kaapelilla kiinni logic boardilla, ei kovalevyyn tule edes virtoja päälle (= ei hurise, surise tai pörise kuten se tekee ilman IDE-kaapelia).
Ja siis, mikäli kovalevy on IDE-kaapelilla kiinni logic boardilla, ei kovalevyyn tule edes virtoja päälle (= ei hurise, surise tai pörise kuten se tekee ilman IDE-kaapelia).
-
-
-
-
-
Pahus :/ En tiedä miksi nuo puuttuivat, mutta kone oli niin halpa ettei jaksa harmittaa.Jone-51K kirjoitti:Jos ei ole master/slave sotkua väilissä niin luulen että emolevy on kaput. Miksi siinä ei ollut levyä ja muisteja kun ostit? Nämä minäkin purkaisin talteen jos kone menisi rikki.
-
Re: Diagnosointiapua? Sawtooth G4 450MHz
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Jos se ei päästä käynnistysääntäkään, niin eihän sillä kovalevylä tai kaapelilla ole mitään merkitystä. Se alkaa kaipailla niitä vasta kun käynnistyminen on päässyt alkuun.
Kokeile käynnistää eri muistikampayhdistelmillä, katso onko kannat ehjät emolla – ettei ole rikkinäinen muistipaikka kyseessä. Huomioi, että jotkut koneet eivät käynnisty lainkaan ilman pareittaista muistinlisäystä bankkeihin – Sahahampaasta ei muista miten oli.
Jos muistit ja kovalevy on myytävästä koneesta irti, niin ennuste huono – joku ei ole saanut enää korjattua. Varaosa-kunnossa on luultavasti kyllä.
Kokeile käynnistää eri muistikampayhdistelmillä, katso onko kannat ehjät emolla – ettei ole rikkinäinen muistipaikka kyseessä. Huomioi, että jotkut koneet eivät käynnisty lainkaan ilman pareittaista muistinlisäystä bankkeihin – Sahahampaasta ei muista miten oli.
Jos muistit ja kovalevy on myytävästä koneesta irti, niin ennuste huono – joku ei ole saanut enää korjattua. Varaosa-kunnossa on luultavasti kyllä.
-
-
Sawtooth
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Liekö prossulla osuutta asiaan, oletko voinut todentaa että se toimii?
Jos olet pk-seudulla, voisi tuota kokeilla mun 450:llä prossulla, vaihdoin just koneeseen 1.4 gigasen päivitysprossun Sonnetilta.
Jos olet pk-seudulla, voisi tuota kokeilla mun 450:llä prossulla, vaihdoin just koneeseen 1.4 gigasen päivitysprossun Sonnetilta.
-
Re: Sawtooth
Prossun toimivuudesta ei tietoa, enkä pääse sitä missään oikein toteamaankaan.Raikka kirjoitti:Liekö prossulla osuutta asiaan, oletko voinut todentaa että se toimii?
Olen juu pk-seudulla, Länsi-Vantaalta

-
Re: prossu
Kerrassaan mainiosti.Raikka kirjoitti:Sopiiko, että palataan tämän tiimoille vapun jälkeen?
-
Re: Diagnosointiapua? Sawtooth G4 450MHz
Viesti Kirjoittaja jshki »
Itsellä sama ongelma.. QS emo ja Sonnet G4 /1.2Ghz päivitysprossu..nikoh kirjoitti:
4. Kuvaa *ei* tule
Netti pullollaan ohjeena PMU nollaus..mutta ei auta mitään kun edes USB väylä ei toimi ko. vian kanssa.. poweri mulla ok..se on mitattu.. pitäisi piipittää ilman muistejakin mutta ei mene sinne asti.. patteri ok.. kajarikin ok..
Vinkkejä?
-
käynnistyy vai ei?
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Sain muuten kerran toilaillessani yhden QS-koneen kanssa mielenkiintoisen vinkin.
Ota emolta KAIKKI irti mikä lähtee, prossua-paristoa-kaapeleita myöten.
Sitten rauhallisesti asentelet takaisin.
Tällä menetelmällä tuttuni on saanut useammankin koneen katatonisesta tilastaan heräämään. Liittyy ilmeisesti jonkinlaiseen virtapiikin aiheuttamaan silmukkaan emolevyllä - tai jotain.
Ensihätään voisitte tuotakin kokeilla - mutta varovasti, ettei mitään mene rikki!

Tällä menetelmällä tuttuni on saanut useammankin koneen katatonisesta tilastaan heräämään. Liittyy ilmeisesti jonkinlaiseen virtapiikin aiheuttamaan silmukkaan emolevyllä - tai jotain.
Ensihätään voisitte tuotakin kokeilla - mutta varovasti, ettei mitään mene rikki!

-
Re: käynnistyy vai ei?
Viesti Kirjoittaja jshki »
Tuosta ei ole ollut apua..Raikka kirjoitti:Sain muuten kerran toilaillessani yhden QS-koneen kanssa mielenkiintoisen vinkin.
-
Re: käynnistyy vai ei?
Kaiken irtilähtevän olen jo irrottanut, mutten kerralla. Voisi pyhinä ottaa projektiksi ja katsoa vaikuttaako mihinkään.Raikka kirjoitti:Sain muuten kerran toilaillessani yhden QS-koneen kanssa mielenkiintoisen vinkin.
-
20 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka