Tällaiseen ongelmaan törmää aina silloin tällöin:
Oletuksena ensimmäinen layer on lukittuna. Sitä ei saa monistettua eikä siirrettyä eikä sille voi tehdä paljon muutakaan.
Mikähän asetus tai nappula on väärässä asennossa?
Index layer
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Photoshopissa?
Index-layer tulee silloin jos kuva on esimerkiksi gif-kuva, missä on kiinteä väripaletti, eli esim. gif-kuvassa 256 väriä, tai 16 väriä jne...
Muuta kuva RGB-kuvaksi, jolloin värit puretaan omalle layerilleen.
Index-layer tulee silloin jos kuva on esimerkiksi gif-kuva, missä on kiinteä väripaletti, eli esim. gif-kuvassa 256 väriä, tai 16 väriä jne...
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Minulla on semmoinen kutina että tässä tarkoitetaan jotakin muuta (voin olla väärässäkin). Itseänikin ravoistuttaa se että eka leijeri on usein (aina?) lukittu. Eli monista ja tuhoa alkuperäinen.Jamac kirjoitti:Photoshopissa?
-
Viesti Kirjoittaja Finnley »
Itse olen ratkaissut ongelman tuplaklikkaamalla lukittua tasoa ja painamalla OK avautuvaan valintaikkunaan. Näin välttyy kopio/delete -hässäkältä.
Toinen vaihtoehto on painaa ALT pohjaan ja tuplaklikata tasoa. Ajaa saman asian.
Toinen vaihtoehto on painaa ALT pohjaan ja tuplaklikata tasoa. Ajaa saman asian.
"Pessimistillä on tapana olla oikeassa tai yllättyä positiivisesti."
-
-
Re: Index layer
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Kaikkihan on juur niinkus pitääkin.Topey kirjoitti:Tällaiseen ongelmaan törmää aina silloin tällöin:
Oletuksena ensimmäinen layer on lukittuna. Sitä ei saa monistettua eikä siirrettyä eikä sille voi tehdä paljon muutakaan.Mikähän asetus tai nappula on väärässä asennossa?
Photoshop-dokkarin ensimmäinen taso on *aina* lukittu uudessa dokumentissa (tai esim. avattavassa jpeg-kuvassa tms), näin notta työllä olisi jokin pohja. Sen voi monistaa, värittää, sitä voi käsitellä, filteröidä sille voi piirtää jne., mik on ongelma?
Jos haluan päästä siitä eroon esim. saadakseni läpinäkyvän pohjan tai siirtääkseni sitä niin muutan sen tavalliseksi klikkaamalla altti pohjassa ja ehkä valitsemalla pikakomentoni"delete layer".
-
Mutta se on Background-layer.
Mua ny vaan kiinnostaa, kertokaa nyt ihmeessä miten muuten sen Index-layerin saa muuta kuin GIF-kuvalla aikaiseksi? Tai siis kuvalla mikä on Indexed color-väritilassa (Tietty itse nimeämistä ei oteta huomioon.)
Mua ny vaan kiinnostaa, kertokaa nyt ihmeessä miten muuten sen Index-layerin saa muuta kuin GIF-kuvalla aikaiseksi? Tai siis kuvalla mikä on Indexed color-väritilassa (Tietty itse nimeämistä ei oteta huomioon.)
-
Viesti Kirjoittaja Topey »
Jamac kirjoitti:Photoshopissa?
Eli mistä pystyy/pystyykö jo avonaisessa dokumentissa muuttamaan tiedostomuotoa?
Toistaiseksi olen ko. ongelmasta selvinnyt "lisäämällä" gif-kuvaan "layer stylen"
jolloin ohjelma kysyy muutetaanko index Color modesta RGB:hen... ja sitten vain klikkailee OK:ta kunnes kuva on PSD/RGB:nä.
Mutta tänään oli 49 index color mode kuvaa muunnettavana, ja ryhdyin etsimään jotain toimintoa millä sen voisi tehdä kuluttamatta koko päivää klikkaillen OK buttoneita.
Sama tarve nousee joskus myös esille kun ohjelma avaa edellisen työn jäljiltä dokumentin esim. Grayscale muodossa, ja aiheuttaa vaivaa, kun ei tiedä mistä sen voisi vaihtaa RGB muotoon, vaan joutuu sulkemaan dokumentin ja avaamaan uuden...
-
No, ei tiedostomuotoa, mutta Image->Mode->Indexed color. Tämmöisessä kuvassa (GIF) ei voi olla layereitä. On vaan se yksi taso, Index, samoin kuin värikanavia on luonnollisesti vaan yksi, Index sekin. Tämmöisessä kuvassa jokaisella pikselillä voi olla värikoodi 0-255. Vertaa esim. RGB kuvaan joka muodostuu kolmen värin (...valon) yhteispelistä.
Mun Photarissa (7.0) ei tommoiseen kuvaan saa edes valittua "layer styleä" Indexed-kuviin... :/
Mun Photarissa (7.0) ei tommoiseen kuvaan saa edes valittua "layer styleä" Indexed-kuviin... :/
Image->Mode->RGB colorSama tarve nousee joskus myös esille kun ohjelma avaa edellisen työn jäljiltä dokumentin esim. Grayscale muodossa, ja aiheuttaa vaivaa, kun ei tiedä mistä sen voisi vaihtaa RGB muotoon, vaan joutuu sulkemaan dokumentin ja avaamaan uuden...
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Topey »
Kiitos. Tuo "mode" valinta ei ole tosiaan sattunut silmään.
Tällaisen animaation photoshoppailin ilmaiseen Gif FUN ohjelmaan tutustuessani:

- Mä haluun Mäkin!
- Niin Mäkin!
Ei siis saa minun PS Elements 2.0: ssakaan, mutta jos sitä yrittää, niin kone muuttaa moden indexed: stä RGB:hen...Jamac kirjoitti: Mun Photarissa (7.0) ei tommoiseen kuvaan saa edes valittua "layer styleä" Indexed-kuviin... :/
Tällaisen animaation photoshoppailin ilmaiseen Gif FUN ohjelmaan tutustuessani:

- Mä haluun Mäkin!
- Niin Mäkin!
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka