![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
10min ajelu Joensuussa:

Viesti Kirjoittaja Jone »
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Viesti Kirjoittaja at »
Yleisesti, kaikki WEP salaukset on murrettavissa ihan hetkessä.M.P.T kirjoitti:Kuinkas helposti Zyxelin Purkeissa tuo salaus pysyy? Prestige 650 sarjassa siis. Itse käytän 128bit salausta niin koneessa kuin purkissa. Verkko varmaan löytyy, mutta kuinka äkkiä tuo salasana puretaan? Itse olen kanssa kuullut vastaavista kokeiluista. Verkkoja löytyy todella helposti. Itse otin ennen purkista langattoman antennin pois kun en käyttänyt sitä. Mistä saisi idiootti varmat ohjeet langattoman verkonsuojaamiseen? Aina puhutaan kuinka reikäisiä nämä ovat suojauksista huolimatta.
128-bit WEP: Enter 13 characters or 26 hexadecimal digits ("0-9", "A-F") preceded by 0x for each Key(1-4).
Sitten taitaa tulla purkin osto eteen. Mikä olisi paras purkki hintaluokassa alle 170€ (vanha tonni) Zyxelin purkkeja olen aina suosinut. Prestige 335WT mallia on minulle suositeltu, mutta en tiedä onko sekään tarpeeksi hyvä. Sitä on niin vainoharhainen näiden tietoturva asioiden kanssa ja tyyli on kuin vasaralla kärpästä tappaisi.at kirjoitti: Yleisesti, kaikki WEP salaukset on murrettavissa ihan hetkessä.
Kannattaa käyttää Wireless Protected Access (WPA) salausta tai sitten suositelavampi, vpn.
Nyt en muista varmasti, mutta muistelisin että WPA salausta ei voida purkaa lennosta.
Viesti Kirjoittaja nikoh »
WEP-salaus murtuu todella helposti, WPA ei. Verkon salasanaksi kannattaa laittaa jokin pitkä ja hankala salasana - itse käytän erään laulun lyriikoita yhdistettynä satunnaisiin isoishin kirjaimiin ja numeroihin.M.P.T kirjoitti:Kuinkas helposti Zyxelin Purkeissa tuo salaus pysyy? Prestige 650 sarjassa siis. Itse käytän 128bit salausta niin koneessa kuin purkissa. Verkko varmaan löytyy, mutta kuinka äkkiä tuo salasana puretaan? Itse olen kanssa kuullut vastaavista kokeiluista. Verkkoja löytyy todella helposti. Itse otin ennen purkista langattoman antennin pois kun en käyttänyt sitä. Mistä saisi idiootti varmat ohjeet langattoman verkonsuojaamiseen? Aina puhutaan kuinka reikäisiä nämä ovat suojauksista huolimatta. Samalla kun osaisi säätää NAT:in niin että suojaustaso äärimmilleen. Olen sallinut vain muutama portin mitkä tiedän 100 varmasti.
128-bit WEP: Enter 13 characters or 26 hexadecimal digits ("0-9", "A-F") preceded by 0x for each Key(1-4).
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
Viesti Kirjoittaja at »
Kokeile jos softan saa päivitettyäM.P.T kirjoitti:Sitten taitaa tulla purkin osto eteen.at kirjoitti: Yleisesti, kaikki WEP salaukset on murrettavissa ihan hetkessä.
Kannattaa käyttää Wireless Protected Access (WPA) salausta
Kyllä softan voisi päivittää, mutta tuo omalla vastuulla oleva teksti vähän hirvittääat kirjoitti: Kokeile jos softan saa päivitettyä
Uudeksi suosittelen Applen tai Linksyssin tuotetta.
http://www.apple.com/fi/airportexpress/
http://www.apple.com/fi/airportextreme/
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4872
(Tai jokin muu vastaava)
Viesti Kirjoittaja Fmf- »
SSID:n piilottaminen ei haittaa kun tavallisia käyttäjiä (LUE: itseäsi ja ystäviäsi), sillä vaikka wlan-boksi ei lähetäkkään nimeään mihinkään, sen saa ongittua kaikilla muilla ohjelmilla kuin airportin omalla.nikoh kirjoitti: Muita mahdollista krakkeria hidastavia toimenpiteitä ovat myös SSID:n (eli verkon nimen) piilottaminen ja MAC-osoitteiden (eli jokaiselle verkkoadapterille "uniikkien" tunnusten) filtteröinti siten, että sallitaan liikenne vain tunnetuista osoitteista.
Tuon tiukemmalle suojausta on hankala vetää, mutta se riittänee melkeimpä käyttöön kuin käyttöön.
Macstumbler, iStumbler ja kismac mäkille.M.P.T kirjoitti:Milläs te testaatte? Ajattelin, jos itsekkin kokeilisi kuinka monta verkkoa löytyisi muutaman minuutin säteellä. Mitäs ohjelmia sitten on tähän tarkoitukseen olemassa esim winkulla/Linuxilla? Saisi laitettua kuvankaappauksen kanssa tänne. Todella helposti näitä verkkoja löytyy.
.
Fmf- kirjoitti:Macstumbler, iStumbler ja kismac mäkille.M.P.T kirjoitti:Milläs te testaatte? Ajattelin, jos itsekkin kokeilisi kuinka monta verkkoa löytyisi muutaman minuutin säteellä. Mitäs ohjelmia sitten on tähän tarkoitukseen olemassa esim winkulla/Linuxilla? Saisi laitettua kuvankaappauksen kanssa tänne. Todella helposti näitä verkkoja löytyy.
.
windowssille ja linuxille ainakin netstumbler.
Viesti Kirjoittaja Sälli »
at kirjoitti: Yleisesti, kaikki WEP salaukset on murrettavissa ihan hetkessä.
Kannattaa käyttää Wireless Protected Access (WPA) salausta tai sitten suositelavampi, vpn.
Nyt en muista varmasti, mutta muistelisin että WPA salausta ei voida purkaa lennosta.
Langattomien verkkojen tietoturvaan vähän huonosti perehtyneenä haluaisin kysyä, että minkä takia on niin vaarallista, jos joku vähän lainaa nettiyhteyttäsi? Sehän ei tietenkään ole mukavaa, jos joku vie kaiken kaistan. Väitän kuitenkin, että jos kyse on tällaisesta raskaammasta käytöstä, sen huomaa ihan itsekin yhteyden hidastumisena, jonka jälkeen voi vähän jollain hallintatyökalulla tutkia, että kukas sitä verkkoa oikein käyttää. Tämän jälkeen voi sitten blokata tuon tunkeutujan ulos. Tietenkin voi ajatella, että tämä on ylimääräistä vaivaa, jonka välttää yksinkertaisesti sillä että suojaa oman verkkonsa alusta asti kunnolla. Tarkoitan vain kysyä että eikä ammutaanko näissä asioissa helposti kärpäsiä tykillä?M.P.T kirjoitti:Sitten taitaa tulla purkin osto eteen. Mikä olisi paras purkki hintaluokassa alle 170€ (vanha tonni) Zyxelin purkkeja olen aina suosinut. Prestige 335WT mallia on minulle suositeltu, mutta en tiedä onko sekään tarpeeksi hyvä. Sitä on niin vainoharhainen näiden tietoturva asioiden kanssa ja tyyli on kuin vasaralla kärpästä tappaisi.
Huom... Siis käytän molempia. Langatonta ja normaalia. Koneita on kuitenkin muutama koti käytössä.
Viesti Kirjoittaja lezo »
yleensä ihmiset jotka eivät osaa suojata verkkoaan, eivät ymmärrä muutenkaan suojata informaatiotaan verkossa. ite olen ainakin törmännyt useampaan langattomaan verkkoon jossa esim koko tietokoneen kovalevy on parhaimmillaan ollut jaossa, vieläpä kaikilla oikeuksilla. tämä pätee siis pääasiassa windows käyttäjiin. OS X:llä noi jaot on unixpohjaisuudestaan johtuen vähän paremmin suunnitellut. etkä periaateessa voi jakaa kun oman kotikansion sisällön. eikä muutenkaan mitään jakoja oletuksena ole päällä.Sälli kirjoitti:
Vai onko tässä lähinnä kyse siitä, että kun tunkeutuja pääsee langattoman linkin kautta omaan lähiverkkoosi, hän voi sieltä murtautua helpommin tietokoneillesi? Eli kyseessä onkin vain omien koneiden, ei nettiyhteyden suojaaminen?
Bisnespuoli on sitten tietenkin asia erikseen, puhun tässä vain kotikäyttäjistä.
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No, kyseessähän on viimekädessä dataliikenteen kryptaus koneen ja tukiaseman välillä. Jos verkko ei ole suojattu eli kryptattu, niin onko ok että naputtamasi pankin salasanan voi napata ilmasta kuka tahansa verkon kantaman sisällä.Sälli kirjoitti:Langattomien verkkojen tietoturvaan vähän huonosti perehtyneenä haluaisin kysyä, että minkä takia on niin vaarallista, jos joku vähän lainaa nettiyhteyttäsi?
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Ai niin, tietenkin. Miten mä ton unohdin. Jotenkin sitä ajattelee, että olisi mahdollista, että kaksi laitetta voisi suojata niiden välisen liikenteen automaattisesti. Eli siis keskenään sopia, että "suojataan meidän välinen liikenne tällä tavalla, ok?". Toi ei tietenkään toimi, koska tällöin tieto käytettävästä salauksesta välitetään niiden välillä suojaamattomana. Tähänhän tuota verkon "salasanaa" tarvitaan, eli kyse taitaa ennemminkin olla tavallaan "suojausavaimesta".Jamac kirjoitti:No, kyseessähän on viimekädessä dataliikenteen kryptaus koneen ja tukiaseman välillä. Jos verkko ei ole suojattu eli kryptattu, niin onko ok että naputtamasi pankin salasanan voi napata ilmasta kuka tahansa verkon kantaman sisällä.
Just tätä mä ajoin takaa, eli monet verkkonsa suojaajat haluavat todellisuudessa suojata jotain ihan muuta.lezo kirjoitti:yleensä ihmiset jotka eivät osaa suojata verkkoaan, eivät ymmärrä muutenkaan suojata informaatiotaan verkossa. ite olen ainakin törmännyt useampaan langattomaan verkkoon jossa esim koko tietokoneen kovalevy on parhaimmillaan ollut jaossa, vieläpä kaikilla oikeuksilla. tämä pätee siis pääasiassa windows käyttäjiin. OS X:llä noi jaot on unixpohjaisuudestaan johtuen vähän paremmin suunnitellut. etkä periaateessa voi jakaa kun oman kotikansion sisällön. eikä muutenkaan mitään jakoja oletuksena ole päällä.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”