Applen kolmannen kvartaalin tulos on julkaistu. iPhonen myynti on tippunut 15 prosenttia vuoden takaiseen nähden. Liikevoittoprosentti on tippunut 27 prosenttia! Kaameita lukuja.
Toisella kvartaalillahan iPhonen myynti tippui 16 prosenttia, mutta nytten ilmeisesti iPhone SE:n yllättävän hyvä myynti on pitänyt pudotuksen "vain" 15 prosentissa. Toisaalta iPhone SE:n myynti on syonyt kalliimman iPhone 6S:n myyntiä, mikä on heikentänyt Applen voittomarginaalia. Innokkaimmat ovat joka tapauksessa jo saaneet iPhone SE:n, joten myyntipiikki on takana, ja myynti syksyä kohdin tulee laskemaan. Neljännessä kvartaalissa iPhonen myynnin pudotus voi olla hyvinkin lähellä 20 prosenttia!
Toisaalta sekä iPhonen myynnin sekä Applen voittomarginaalien tippuminen ovat tervehdyttäviä ilmiöitä sekä markkinoiden että Applen kannalta. Moni täällä on perustellut iPhonen paremmuutta sillä, että Apple pystyy myymään puhelimia eniten ja suurimmalla voittomarginaalilla kuin yksikään kilpailija. Tuohan ei kuluttajan näkökulmasta kerro puhelimen paremmuudesta mitään. Miksi Coca Cola on eniten myyty virvoitusjuoma, vaikkei se ole parhaimman makuinen tai edullisin? Brändi ja markkinointi vaikuttavat todella paljon.
Syksylla tosiaan julkaistaan iPhone 7 tai iPhone 6 SE, miksi Apple sen nimeääkään. Näillä näkymin Apple ampuu itseään jalkaan sen julkaisussa. Liian vähän uudistuksia ja poistettu kuulokeliitin. Ehkä Apple ajattelee säästävänsä luontoa sillä, että se julkaisee puhelimen, joka ei ole kilpailukykyinen markkinoilla, eikä tule myymään entisiä määriä? En tosiaan keksi muuta selitystä
Linkki uutiseen kolmannen kvartaalin myynnistä:
http://www.theverge.com/2016/7/26/12289 ... es-q3-2016