Olisiko mitään kotikonstia palauttaa vuoden 2009 imac entiseksi hyväksi tietokoneeksi tämän nykyisen hitaan ja jumittavan valkoisen paholaisen sijaan?
Hätäpäissäni olen jo poistanut 10 000 kuvaa ja ostanut lisää muistitilaa iCloudiin.
Taustaa: Kone vuosimallia 2009, käyttäjänä nainen vuosimallia 197*. jolla ihan perushyvät atk-taidot, kunhan puhutaan selkokielellä.
Tämänhetkinen käyttis: El Capitan 10.11.5
Muistin tila: HD: 45,57/319,21
Ongelmat:
-Käynnistyy hitaasti
-Firefox käynnistyy vielä hitaammin ja toimii hitaasti
-Kuvat latautuu hitaasti
-Kun yrittää montaa ohjelmaa käyttää yhtäikaa niin mikään ei toimi
-Ohjelmat eivät sulkeudu vaikka sammuttaa koneen, esim spotify on muka päällä
-Edelleen hitaus ja hitaus ja hitaus
-Sijainti, lähimpään kaupunkiin, Rovaniemelle, matkaa n. 370km joten ihan päiväseltään ei ole intoa lähteä konetta ulkoiluttamaan avun toivossa.
Kuvista osan olen ladannut icloudiin ilmeisen onnistuneesti, koska näkyvät myös ipadilla, siis ne jotka olen jakanut, eivät kaikki. välillä on hetkiä kun kone rokkaa ihan hyvin, ne hetket kestää yleensä muutaman minuutin ja sitten taas avataan yhtä kuvaa kymmenen minuuttia.
Nyt olisi koulun alkuun kolme viikkoa ja pitäisi olla tietokone kunnossa kun suurin osa opiskelusta tapahtuu verkossa, eli mikrofonikuulokkeiden kanssa ollaan oppitunnilla, tai jotain sellaista.
Veikkaan että jos läppäisen tähän vielä kuulokkeet kiinni ja lataan jonkun tarvittavan adoben ohjelman saan nakata koko koneen tuohon inarijärveen.
Uskallanko luottaa netin ohjeisiin vanhan (oli varmaan alkuperäinen) käyttiksen palauttamiseksi vai mikä olisi se turvallisin konsti? Ja toimiiko se? Vai uskallanko päivittää uuden version elCapitanista ja toivoa parasta ja kiroilla asennuksen jälkeen entistä enemmän?
Vai luovuttaa ja ottaa käyttöön puolison läppäri acer, jossa joku windows jota ei vanha mäkin käyttäjä osaa käyttää, ei edes huonosti.
Kysyy nimimerkki hölmö joka päivitti koneensa ja miettii että miksi, oi miksi