heippa, saakohan maciin jotain kautta barcodet tehtyä ilmaiseksi. Teen mm. kirjan kansia johon tarttis saada isbn:t. Tein aiemmin PCllä ja hain siihen ilmaisen ohjelma...joka tosin ei tehnyt kauheen hyvää jälkeä...
mitä suosittelette fonttien hankkimistieksi. Olen vannoutunut postarifonttien käyttäjä ja Creativesuiten mukana tuli näkjään vaan truetypejä ja opentypejä... ÄRF
joops tiiän oikeet fontit maksaa, mutta mistä sais hyvin ja sopivan paketin, en tarvitse kaikkia mahdollisia fontteja. PC fontit sain firmasta mihin teen freehommia mutta mac fontteja siellä ei ole
En ole tosin itse kokeillut, mulla on vanhempaa tekniikkaa itsellä käytössä.
Barcode-ohjelmat tapaa olla vähän sikakalliita, esim Bar Code Pro maksaa neljäsataa taalaa. Noi InDy-plugit on sadanviidenkympin pintaan.
Mä olen jotain fontteja ostellut paikoista myfonts.com ja http://www.fountain.nu (tää ei ole naurusaarilla vaan ruåtsissa). Myfontsissa laatu kyllä vaihtelee.
Scorpion BarCode on ihan kätsy ohjelma, ja maksaa vaan 99 puntaa (noin sataviiskybää ilman ALVia). Naputtelet koodin, se laskee tarkistusnumerot, nakkaa viivakoodin numeroineen leikepöydälle ja sen voi peistata haluamaansa ohjelmaa. Kätevää.
Viivakoodit ilmaiseksi saa tehtyä Code Barre X -ohjelmalla, löytyy esim. version trackerista ja mac updatesta... Kaiken lisäksi hyvä ja helppokäyttöinen ohjelma, kunhan vaihtaa preferensseistä kielen ranskasta englantiin...
tekeekö tää Code Barre X luotettavaa jälkeä. Huomioiko kavennukset ym. Mulla on käytössä Pro Bar pro joka toimii enää classicissa mutta se tekee luettavaa jälkeä.
Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään ongelmia Code Barre X:llä tehtyjen viivakoodien kanssa, duunissa sama ohjelma käytössä muillakin ja kukaan ei ole koskaan valittanut...
Meillä on töissä sellainen lukulaite jolla äkkiä lukaisee vedoksesta ja päinetusta pätkästä, toimiiko vai ei. Se kun on oikein huono homma jos koodi ei toimikaan. Ja kaikki asiakkaan tekemät koodit tehdään uusiksi ihan varmuuden vuosi.
Peke kirjoitti:Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään ongelmia Code Barre X:llä tehtyjen viivakoodien kanssa, duunissa sama ohjelma käytössä muillakin ja kukaan ei ole koskaan valittanut...
Näyttäisi tekevän mustan oikein, päinvastoin kun moni muu ohjelma. Mutta mitäs tämä meinaa että ei tue ISBN:ää?
Jos peistaa siihen ISBNän niin se väittää että koodi on väärä, vaikka siis olisi 978 alussa. Pitääkö siitä ottaa vika nro pois vai mikä on homman nimi?
PowerMac kirjoitti:Meillä on töissä sellainen lukulaite jolla äkkiä lukaisee vedoksesta ja päinetusta pätkästä, toimiiko vai ei. Se kun on oikein huono homma jos koodi ei toimikaan. Ja kaikki asiakkaan tekemät koodit tehdään uusiksi ihan varmuuden vuosi.
Kertoiletko PM jos tuossa CodeBarressa tulee jotain ongelmia esille. Siinä ei kyllä taida olla mitän valintaa mihin kokoon koodi tehdään, eikä mitään panovärin leviämisen kompensoijaa mitä kalliimmissa softissa on? Tiedä sitten onko sillä merkitystä...
Hyvä juttu jos tolla saa epsinä koodit.
PowerMac kirjoitti:Mulla on käytössä Pro Bar pro j.
Tää on tavallaan surullinen juttu. Kyseessä on suomalainen mac-ohjelma joka on oikeasti hyvä, mutta kellä mahtaa olla sen oikeudet nykyään. Veikkaukseni on ettö ao. firma ei tiedä ko. ohjelmasta edes. Pitäiskö jonkun kertoa?
Kun tietäis. Mä en ainakaan ole löytänyt parempaa softaa kaikkine meille tarkoitettuine säätöineen. Pyöritän sitä classicissa ja luulen ettei se kauaa sielläkään pelaa. Kaatuilee nytkin välillä. Ja ihmekö tuo kun on sen ikäinen ohjelma. Onneksi meillä on jätetty yksi kone ysikäyttiksellä pyörimään. Jos vaikka tarttis vielä jonkun ajan päästä muuhunkin kuin niihin fonttiongelmiin vanhojen töiden kanssa.
Jos joku tietää...mua ainakin kiinnostaa. Jokapäiväistä käyttöä löytyy.
PowerMac kirjoitti:os joku tietää...mua ainakin kiinnostaa. Jokapäiväistä käyttöä löytyy.
Mä tiedän tän verran: Se on Brosscon softa, joka oli pieni IT-firma 90-luvun alussa, vähän samanlainan Mac-talo kuin DataFellows (kuka muistaa GrapeVINEn?), josta punkesi F-Secure myöhemmin. Brossco satsasi sitäkin enempi Macciin ja USA:aan, niillä oli joku ihme business-softa nimeltä Voyant tms... ei pelittänyt. Brossco teki myös Quarkin ja Applen lokalisointeja. Mitä sitten tapahtui, niin en tiedä, villi arvaus on, että jos soitat firmaan nimeltä Proha Oyj, niin saattaa tiedotuspäällikkö tovin ihmetellä jos kerrot että heillä saattaa olla oikeudet semmoseenkin laatusoftaan kun ProBar Pro. Sen verran monta yrityskauppaa on tehty, veikkaa, otaksuu ja arvelee
Muistaakseni siihen ei tullut aikoinaan kuin yksi päivitys, tai sitten muistan väärin. Joka tapauksessa on kummallista ettei korvaavaakaan ohjelmaa muilta ole tullut. Tai en ole ainakaan löytänyt noilla ProBar Pron ominaisuuksilla.
PowerMac kirjoitti:Joka tapauksessa on kummallista ettei korvaavaakaan ohjelmaa muilta ole tullut. Tai en ole ainakaan löytänyt noilla ProBar Pron ominaisuuksilla.
Eikö Bar Code Pro ole riittävä? Siinä voi valita printer dpi:n (listasta), viivan leveyden vähennyksen (vapaasti), leveyden (listasta), korkeuden (vapaasti) jne. Custom-asetuksiakin löytyy niin ettei maallikko tajua.
Se on toki riittävä mutta vain tällä hetkellä. Ennenpitkää saattaa käydä niin että se ei nää toimi. Alkuperäiset korput ovat tallella onneksi.
Tää koodin venyttely työssä on yksi positiivinen juttu. Kun sen tallentaa Illuformaattiin, se muuttuu vektorigrafiikaksi ja sitä voi venyttää vaikka metrin mittaiseksi. Joissakin töissä on todella pitkiä koodeja joihin tääkin toiminto sopii.
PowerMac kirjoitti:Se on toki riittävä mutta vain tällä hetkellä. Ennenpitkää saattaa käydä niin että se ei nää toimi. Alkuperäiset korput ovat tallella onneksi.
Tää koodin venyttely työssä on yksi positiivinen juttu. Kun sen tallentaa Illuformaattiin, se muuttuu vektorigrafiikaksi ja sitä voi venyttää vaikka metrin mittaiseksi. Joissakin töissä on todella pitkiä koodeja joihin tääkin toiminto sopii.
EDIT: tais tulla luettua eilen huolimattomasti. Bar Code Pro on outo tuttavuus. Kaikkee sitä saunakaljoissaan kirjottelee....
Onkos siitä Bar Code Pro:sta demo versioo?
Löysin demon. Kokeillaan töissä.
(viesti tuli perään, mut just tuolta hain sen )
Viimeksi muokannut PowerMac, 7.5.2006 klo 14.12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
en ole päässyt tekemään vielä isbn koodeja, kun on tää kone ollut jumissa nyt vähän väliä enkä uskalla töitä tehdä ennenkun alkaa pelittää luotettavasti...
Omenainen kirjoitti:onko kokemusta luotettavista barcode fonteista? voiko niitä käyttää, minulle suositeltiin niitä...
täytyy testailla noita ehdotuksianne mulla on siis osX ja MBP en ihan ymmärrä mitkä ei käy ja mitkä käy
Fonttia ei ole periaatteessa määrätty koska se vaikuta koodin lukemiseen. BroBarPron mukana tulee OCRBrosscoBar-fontti ja BarCoce Pron mukana on myös fontteja.