Kiitos vaan neuvoista. Minä tein kannen yhtenä kappaleena ja se oli ok.
Ja mun mielestä kannethan on useinkin omassa itsenäisessä tiedostossaan jos vaikka tehdään eri ohjelmalla kun sisältö. Tai jos joku muu tekee sisuksen ja itse kannen.
Ja senkin olen huomannut, että painotalojen neuvotkin voivat olla melko erilaisia.
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
No se mitä lehti on kädessä ja mitä se on painotiedostoina on kaks vähän eri asiaa. UPC Vaasa ainakin ottaa taitot mieluiten erillisinä PDF-sivuina. Mun käsittääkseni kaikki menee siellä erilliseen asemointiin ja paino hoitaa tollasen kansiarkin asemoinnin rutiininomaisesti. Jos sinulla on asiaan yleispätevämpi ohje niin kerro pois. Vaikka luulen että se yleispätevin ohje on aina että "kysy painosta".barcoder kirjoitti:Jos otat minkä tahansa lehden käteesi ja purat sen niin kyllä ne kannet jää sulle käteen ihan yhtenäisenä arkkina. Kannet on vielä kaikenlisäksi aika usein erilaiselle paperille painettu kun sisukset, jolloin kansiarkki saattaa mennä painokoneeseen ihan omana painatuksenaan.Fixx kirjoitti:Eikös lehtien kannet tehdä yleensä erillisinä sivuina.
En yleensä edes viitsi tehdä takakannelle mitään vaan laitan tulleen mainoksen sellaisenaan ja eri filenä eteenpäin painoon, katsottuani että on suurinpiirtein kelvollinen (koko, leikkausvarat ja -merkit, fontit, CMYK).
[quote="barcoder"Lehden/kirjan paksuus tai nidonta-tapa ei juurikaan vaikuta asiaan. Yhdestä painetusta arkista etu- ja takakansi muodostetaan joka tapauksessa. [/quote]
Joo mutta se selkämys siihen täytyy mitoittaa kuitenkin... satasivuisella lehdellä se on jotain viiden ja puolen millin luokkaa, riippuen miten painavaan (kalliiseen) paperiin on varaa.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka