MacBook Pro (late 2016) [Galluppi]
-
Re: MacBook Pro (Late 2016) [kokemuksia]
Viesti Kirjoittaja LariFari »
Kotona on Thunderbolt-näyttö. Eli riittääkö mulle pelkkä thunderbolt 3 -> thunderbolt 2 adapteri vai tarviiko jotain muuta lisäksi?
Ois tosi mukavaa, jos joku koneen omistava pystyisi valaisemaan.
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja JMikael »
Kaverin ennakkoasenne koko juttuun on täysin negatiivinen. OK, hänellä saattaa olla järjestelmänsä kanssa ongelmia mutta heti alussa hän ilmoittaa koneen olevan täyttä roskaa. Kuten on jo tiedossa, jotkin USB-C liittimet eivät pelaa uuden koneen kanssa. Myös on muistettava, että Applen tutkimuksen mukaan (ilmestyi joitakin viikkoja sitten ja ennen näitä Texas instrumentin liittimessä ilmenneitä ongelmia) 90% Amazonin myymistä Appleen sopivista johdoista oli piraatteja. Jo alkuvuodesta oli juttua kuinka kolmannen osapuolen USB-C johdolla oli saatu tietokone täysin sekaisin.
Siksi vanha sanonta pätee - kannattaa ensin tutkia ja sitten hutkia.
Veikkaan, että näiden USB-C johtojen kanssa tulee ongelmia vielä monelle tietokonevalmistajalle.
-
Re: MacBook Pro (late 2016) [Galluppi]
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Itse ostin 700€ Philipsin 40" 4K monitorin viime talvena ja olen ollut todella tyytyväinen. Suhteessa 30" Cineman 2560x1600 ja töissä Dell 27" 2560x1440 kuviin ppi kasvoi ja kuva-alaa tuli reilusti lisää.strong kirjoitti:Mitkä olisivat nykyisin tällaiseen käyttöön sopivia 4k- näyttöjä? Hintaluokka voisi olla 500- 800 euroa.
Itse en ymmärrä pienten 4K näyttöjen päälle ollenkaan

Koneesta käytössä on magsafe, minidp kuvalle ja äänelle sekä usb muille laitteille. Näytössä on kaiuttimet ja 3,5mm plugi kuulokkeile sekä USB3 hubi. Mielessä on monta kertaa ollut TB hubin hankkiminen, mutta ei paljon järkeä kun kolmen piuhan sijasta niitä olisi sitten kuitenkin kaksi. Siksi odotankin innolla yhteen kaapeliin siirtymistä

Olisikin hieno löytää edullinen pieni USB-C hubi, jonka läpi menisi latausvirta koneelle, 4K@60Hz minidp portista näytölle, sekä ääni ja normi usb:t muille laitteille. Ei ole vielä tuommoista löytynyt..
-
Viesti Kirjoittaja milesdavis »
Samaa mieltä. 27'' 5K-näyttö tuntuu aivan älyttömältä, kuka pystyy työskentelemään tuolla natiiviresoluutiolla?jt.syrja kirjoitti: Itse ostin 700€ Philipsin 40" 4K monitorin viime talvena ja olen ollut todella tyytyväinen. Suhteessa 30" Cineman 2560x1600 ja töissä Dell 27" 2560x1440 kuviin ppi kasvoi ja kuva-alaa tuli reilusti lisää.
Itse en ymmärrä pienten 4K näyttöjen päälle ollenkaan![]()
-
-
Viesti Kirjoittaja milesdavis »
Juuri niin, ruudun koko on liian pieni tarkkuuteen verrattuna. Maku ja näkökyky toki vaihtelevat, mutta itselleni passelin kokoinen 4K-näyttö olisi noin 35 tuumaa. Iso ruutu ei minua työkäytössä häiritse, koska sihen mahtuu useita ohjelmia samanaikaisesti. Rajansa toki koollakin, ettei niska väsyjt.syrja kirjoitti:Varmastikin nuo uutuudet on tarkoitettu HiDPI modessa käytettäväksi, mutta itse käytän päivittäin 27" 2560x1440 näyttöä töissä eikä siinä tarkkuus ole ongelma. Ennemminkin ruutu on pieni... Ja noissa jos skaalaamalla hakee lisätilaa, niin asiat käy äkkiä turhan pieniksi..

-
Viesti Kirjoittaja jca »
-
Viesti Kirjoittaja strong »
-
27" 4K näyttö näyttää HiDPI modessa tosi hyvältä. Silloinhan kuitenkin todellista työpöytätilaa on tasan yhtä paljon kuin 27" 2560x1440 näytössä. Itse en näe tässä mitään järkeäjca kirjoitti:Miksi sitä pitäisi ilman skaalausta käyttää?

Jos taasen käyttää skaalattuna, niin asioita mahtuu enemmän, mutta vain asioita pienentämällä ja tässäkään en taas näe mitään järkeä

Siksi oma valintani oli hankkia oikeasti isompi näyttö, ja 4K tarkkuudella 40" kuvan ppi on kuitenkin korkeampi kuin 27" perusnäyttöjen. Eli asiat näyttää vain vähän pienemmiltä kuin ennenkin ja nyt ruudulle mahtuu merkittävästi enemmän asioita. Eli itse koen näyttöteknologian tällä tavoin auttavan työtehokkuudessa enkä halunnut "tuhlata" sitä, jotta saisin nätimmät ikonit..
-
Viesti Kirjoittaja jca »
Itse näen paremmassa luettavuudessa paljonkin järkeä.jt.syrja kirjoitti:27" 4K näyttö näyttää HiDPI modessa tosi hyvältä. Silloinhan kuitenkin todellista työpöytätilaa on tasan yhtä paljon kuin 27" 2560x1440 näytössä. Itse en näe tässä mitään järkeä
Samalla PPI pienenee ja luettavuus ja tarkkuus kärsii.Siksi oma valintani oli hankkia oikeasti isompi näyttö, ja 4K tarkkuudella 40" kuvan ppi on kuitenkin korkeampi kuin 27" perusnäyttöjen. Eli asiat näyttää vain vähän pienemmiltä kuin ennenkin ja nyt ruudulle mahtuu merkittävästi enemmän asioita. Eli parantunut tarkkuus meni suoraan työtehokkuuteen, ei kauniimpiin yksityiskohtiim.
-
Tässä on mielestäni erittäin hyvä ja ammattimainen arvostelu 13" perus Macbook Pro (ilman touchbaria) https://www.youtube.com/watch?v=niExdgR14Gk
-
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Ps. olipa todella epäammattimainen video. Kaverilla täysin surkea asenne jo kättelyssä ja sanoi, että ei tykkää tehdä edes mitään arvosteluita mistään laitteista sekä että ohjelma ei ole mikään arvostelu kanava. Olisi voinut suoraan jättää linkittämättä tänne tuhlaamasta ihmisten aikaa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Päivitetty 7.11. Siirretty toisesta keskustelusta.
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
-
-
Tämä oli varsin hyödyllinen video.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Onko se huono asia, että Lightning-liitännästä saa noihin kaikkiin yhteyden? Siis yhdestä liittimestä vaikka miten moneen. Minusta Applen päätös käyttää Lightningiä on oikea.
Aika näyttää tuleeko tähän USB C:hen vastaava määrä dongleja. Jos tulee, hyvä. Mutta eikö se on osoitus Applen oikeasta ratkaisusta, jos yksi liitin USB C riittää niihin kaikkiin? Vai pitäiskö koneen kyljessä mielellään olla 5-10 liitintä (ja puolet pelkkiä vanhanmallisia USB:tä)? Mun MBP:ssä on kymmenen reikää, joista kolme USB 2:sta.
-
Viesti Kirjoittaja vinouma »
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Kampin 1storessa pääsee piuhan varassa nostelee ja pyörittelee normisti...strong kirjoitti:Missä liikkeessä? Oliko karvalakki lasikaapissa, vai pääsikö näppistä omakohtaisesti testaamaan. Itse en ole edelleenkään mieltynyt vm 2015 Macbook 12" näppikseen vaikka olen sitä välillä käyttänyt. Olisi uuden Macbook Pron näppis astetta kehittyneempi versio Butterfly-näppiksestä eli näppis olisi tunnokkaampi. 12 tuumaisessa näppäintenväli on hieman kapeampi kuin early 2016 MBP:ssa, mikä voi myös vaikuttaa käytettävyyteen.
-
-
https://youtu.be/NWp9k2lydtk
Niille ketkä ei jaksa katsoa: kun rauta ja softa pelaa yhteen, niin esim videon exporttaus kestää mäkillä alle 1,5min. Ja sama suoritus ylivoimaisesti paremmalla win koneella yli 8min!
-
Kaverini on aivan varmasti yksi suomen parhaista koodareista ja koodannut lapsesta asti jo tähän mennessä varmaan 25-vuotta. Tekee tälläkin hetkellä töitä loistavassa IT-firmassa ja palkka on tosi kova. Kysyin häneltä joku aika sitten, että joutuuko hän koodaamaan nykyään enää paljoa muulla kuin Macillä (koodannut linux, unix, windows, iOS, OS X ja android-ympäristössä). Sanoi että jos joutuisi tekemään suurimman osan töistä windowsympäristössä, niin vaihtaisi työpaikkaa heti!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Vähän sama kun testaisi jotain 3D-mallinnus ohjelmaa ja se malli näyttäisikin paremmalta ruudulla Windows puolella Direct3D asetuksilla. Ero vain on siinä, että siellä Windowsissa voit valita joko Direct3D:n tai OpenGL:n niin halutessasi, mutta OS X:ssä joudut aina tyytymään pelkkään OpenGL:ään.
Tämäkin video onnistui siis ainoastaan osoittamaan ettei eri asioita voi verrata keskenään ilman yhteistä vertailukelpoista tekijää.
-
Ja yhteinen vertailukelpoinen tekijä oli nimenomaan järkkäristä otettu video, jolle tehtiin tasan sama toimenpide ja lopputuotteena oli tasan samanlainen videotiedosto!
Tiedän että on spesifi vertailu, mutta semmosta se on kun johonkin tiettyyn hommaan löytyy spesifi softa. Sama toisinpäin on, että jos tarkoitus on tehdä esim taloautomaatio-ohjelmointia, johon löytyy vain win ohjelmisto, niin sitä vaan on ikävä kyllä meikäläinenkin pakotettu käyttämään bootcamp win kymppiä siihen ja tiedän kyllä mitä se on kun ohjelmistot ja rauta ei pelaa yksiin

Teen siis palkkatyötäni 8h päivässä bootcampin puolella ja harrastelen kuvaukseen liittyviä juttuja omalla ajalla osx puolella.
-
Itse tykkään kyllä tehdä mäkillä töitä, kun ei tarvitse tapella ja vääntää. Mutta onneksi on valinnan varaa, että kaikille riittää lelunsa.

Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka