PRO-käyttäjä? Kuka on PRO-käyttäjä?
Mielestäni tämä on hyvä kysymys. Itse törmäsin tähän termiin vasta oikein kunnolla, kun siirryin Applen tietokoneiden käyttäjäksi 2009. Omistin kyllä muita Applen tuotteita jo huomattavasti tätä ennen, mutta olin ollut tätä ennen PC-käyttäjä 5-vuotiaasta lähtien.
Itseäni edelleen askarruttaa ketä nämä mysteeriset PRO-henkilöt ovat, joista aina puhutaan? Sanotaan että Apple ampuu PRO-henkilöitä jalkaan ja on hylännyt heidät. Ei ole ainakaan minua jos luokittelisin itseni tälläiseksi PRO-käyttäjäksi, eikä ketään kavereitani tai kollegoitani. Kaveriporukkani on täynnä insinöörejä, fyysikoita, kemistejä, lääkäreitä, opettajia, kauppatieteilijöitä, lääketieteenalan ihmisiä, videoalan ammattilaisia, valokuvaajia, koodareita jne. Kukaan ei ole valittanut vielä, että Apple olisi ampunut heitä jalkaan. Noista suurin osa (lääkäreitä, kauppatieteilijöitä ja opettajia lukuunottamatta) on henkilöitä jotka tekevät tietokoneillaan pääsääntöisesti päivätyönsä.
Eli mietin edelleen kuka on tälläinen niin sanottu ÜBER-PRO-henkilö, joista puhutaan jatkuvasti?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
OK.
Vastaan kysymykseen itse. Se on todennäköisesti henkilö, joka joko itse määrittelee itsensä tälläiseksi PRO-henkilöksi, joka haluaa leikkiä koneella, asennella itse niihin laitteita, viritellä niitä ja osa haluaa vain päteä. Todellisuudessa harva oikea ammattihenkilö, joka tienaa rahansa tietokoneilla on valittamassa Apple palstoilla jostain PRO-ominaisuuksista. Esim. veikkaan että kavereistani 99% nauraisi, jos sanoisin että en voi vaihtaa näytönohjainta koneestani. Sanoisivat että pyydä tehokkaampi kone työnantajalta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta on myös näitä todellisia PRO-ominaisuuksien tarvitsevia henkilöitäkin olemassa, mutta niitä on todella vähän kaikista käyttäjistä. Yleensä ne yrityksissä erikoistuotteita tai tarpeita tuottavat firmat. Myös Videoalan ammattilaisista osa vaatii erikoisominaisuuksia ja kokoonpanoja tietokoneista. Mutta todella moni videoalan ammattilainen tekee tänäpäivänä videot serveriluolia hyväksikäyttäen, eikä tarvitse pääeditointikoneelta enää mitää järkyttäviä laskentatehoja, kuten ennen vanhaan. Vaikkakin pääeditointikoneet ovat kyllä ajansäästön vuoksi nekin tosi nopeita.
Ajatukseni ei ollut ärsyttää, kiusata, soittaa suuta, vaan hieman avata tätä PRO-käsitettä, koska mielestäni sitä käytetään välillä lähinnä pätemiseen. Itse luokittelen ja kaikki läheiseni luokittelevat minut tälläiseksi "PRO-käyttäjäksi", mutta en koe tarvitsevani mitään PRO-ominaisuuksia, enkä myöskään koe itseni joksikin erityiseksi PRO-henkilöksi. Kunhan koneessa on tarpeeksi potkua, muistia ja kone pelaa täysin idioottivarmasti, enkä joudu tappelemaan / huoltamaan laitetta, niin YES se on minulle PRO-kone. Eli jokainen menetty minuutti, jonka joudun tappelemaan koneen kanssa turhaa.
Tässä oli oma tarpeeni PRO-koneelle, mutta väitän että täällä on vaikka kuinka monta erillaista tarinaa aiheesta, joten ota kantaa tai kerro oma tarinasi.

PS. veikkaan että moni luokittelee itsensä tälläiseksi "PRO-käyttäjäksi", koska käyttää / tarvitsee työkoneekseen PRO-mallin esim. Macbook Pro.