Nykyautoilla ajetaan takavalot pimeänä – näissä tilanteissa poliisi sakottaa pelkkien päiväajovalojen käytöstä
Päiväajovalojen yleistyminen näkyy myös poliisin työssä, erityisesti silloin kun valoja ei osata käyttää. Ylikonstaapeli Esa Salo Varsinais-Suomen poliisilaitoksen liikennevalvonnasta kertoo, että poliisi puuttuu päiväajovalojen väärään käyttöön.
– Kyllä se ihan jokapäiväistä on. Jos pelkillä päiväajovaloilla ajetaan huonoissa olosuhteissa kuten sateessa tai sumussa, niin poliisi voi kirjoittaa siitä sakon ajovalojen käyttämättömyydestä.
Entä sitten jos sattuu ajamaan laina-autolla, vaikka vuokratulla tai huollon sijaisautolla? Tuolloin ajovalojärjestelmän logiikka ei välttämättä ole iskostunut selkärankaan, eikä auton valokytkimien toimintaa tule kovin helposti opeteltua. Varmin keino on käynnistää auto, nousta sieltä ulos ja kiertää kulkuneuvo kävellen sen ympäri. Valokytkimen asentoa näpräämällä pääsee jujulle siitä missä vaiheessa myös takavalot palavat.
Tämä tietenkin saattaa olla ylivoimaisen vaikeaa tavalliselle asennevammaiselle autoilijalle, joka väittää tietävänsä kaiken paremmin, ja joka tapauksessa on sitä mieltä, ettei hänen ainakaan tarvitse noudattaa lakia tai välittää kenenkään turvallisuudesta - edes omastaan.
Syttymättömiä valoja ei tarvitse tuskailla itsekseen, koska apua on saatavilla:
Jos omassa autossa puolestaan on ajovaloautomatiikka, ja huomaa usein ajavansa pimeällä autolla joko sadekelillä tai peräti täysin hämärässä, voi auton kiikuttaa myös liikkeeseen. Merkkikohtaisilla ohjelmistoilla nimittäin auton valot saa nykyään toimimaan kuten haluaa – vaikka niin, että valot palavat koko ajan kun auto on käynnissä.
Sinänsä valoitta ajamisen salliminen on lainsäätäjältä melkoista typeryyttä, mutta eihän autoilijan tarvitse olla vielä typerämpi - oma ja läheisten henki siellä tien päällä on vaarassa, ei sen Brysselin poppoon, joka kulkee toisenlaisilla kulkuneuvoilla, joissa ei tarvitse energiaa säästellä.