olen tässä hieman alkanut katselemaan kannettavan päivitystä vanhasta Windows koneesta Applen tuotteisiin, eli Applen maailma on täysin uutta kaikin puolin. Kone tulisi ensisijaisesti netin selailuun, koulukäyttöön (word, excel, powerpoint), satunnaiseen kuvan muokkaukseen ja kevyeen pelailuun sekä leffojen katseluun, jolloin kone kiinni ulkoisessa näytössä+erilliset kaiuttimet. Toiveena onkin, että konetta voisi käyttää kevyehkönä kodin "viihdekeskuksena". Koneita en usein osta, joten pitkäikäinen elämänkumppani on hakusassa.
Lähinnä olen katsellut Macbook Pro 2015 ja Macbook Pro 2016 koneita, sillä Airin näyttö ei miellytä omaa silmää yhtään ja Macbook vaikuttaa turha rimpulalta, vaikka siirrettävyyttä ( kone 2-3kertaa viikossa mukana) ja akun kestoa paljon arvostankin.
Itse en ole kovin hyvä koneiden kanssa, joten päätöksenteko näiden kahden koneen väliltä on vaikea. Vanhan Macbook Pron puolesta puhuu mm. paremmat liitäntä mahdollisuudet (hdmi, 2xusb sekä magsafe) sekä hinta, perusmallia 128gb ssd levyllä saa alle 1300eurolla. Uudessa malllissa taas on huonommat liitännät, mutta taas toisaalta enemmän muistia sekä kevyempi kantaa. Uusi on myös muutaman satasen 300€ kalliimpi.
Mikä näiden koneiden eron on peruskäytössä ja kumpaa suosittelisitte nyt ostettavaksi, jos konetta on tarkoitus käyttää vielä 4. vuoden päästä? Prosessoreissa jotain eroja oli, mitä nämä tarkoittavat käytännössä? Mites tuo USB-C liitäntä, tällä hetkellä itse en tee sillä mitää, mutta miten tulevaisuudessa, onko se yleinen normi? Nyt ainakaan en pysty niitä mitenkään hyödyntämääm vaan joudun ostamaan adapterin, että saan ulkosen kovalevyn kiinni. Mikä nostaa taas uuden koneen hintaa muutamalla kympillä.
Niinkuin sanoin itse en ymmärrä näistä oikein mitään ja hakusassa on se luotetteva ja toimiva peli. Kiitoksia jos voitte antaa jotain vinkkejä asian suhteen